Malheus skrev:
^
Ifall du inte förstod så var "alla" sarkasm, betydande många, men inte alla.
matteeee skrev:
Problemet är ju att
"alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än
Tack
Dessutom skrev jag också att de bara kör ~30km/h fortare än alla dom som är SMARTA som har sämre däck - dvs inte idioterna som har sämre däck och ändå kör som rally-kalle. I samma mening! Läs den igen Madick1!
Alla bilar har olika förutsättningar, även när det gäller däck. Kör man en bil med sämre däck får man ta det lite lugnare. Fysikens lagar snackar han om, de upphör inte att gälla för sämre däck = greppet blir inte noll och bilen blir inte totalt livsfarlig bara för att däcken inte är lika bra som andra.
Ditt argument om att sämre däck är livsfarliga är lika intelligent som när tjejer frågar om vilken av två klänningar som hon ska välja. När man säger den ena så tolkas det genast som att den andra därför är jätteful.
Världen är full av nyanser, allt är inte svart och vitt.
Så, ett sämre däck behöver inte vara totalt livfarligt, speciellt inte om föraren har lite vett i skallen.
Och, ett sämre däck kan ha lika kort eller kortare bromssträcka än ett bättre däck om förarna håller olika hastigheter. Och det är OFTA jag blir omkörd av just förare av i princip nya bilar (som därmed rimligen borde ha nya däck...) när jag håller hastighetsgränsen eller strax lite över. Min ena bil har sprillans nya GoodYear Eagle F1 men men andra bil har ett par år gamla lite sämre däck - som ändå inte är totalt livsfarliga
(Just nu åker jag dessutom fortfarande på de regummerade dubbfria vinterdäcken på bil nr 2 - jisses vilken allmänfara jag måste vara!!)
Madick1 - när byter du (sommar)däck? 6mm kvar? 4mm kvar? Risken finns ju att de är livsfarliga annars..?