3905
Sök

M+S däck som sommardäck?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 april 2012
#41
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än SMARTA med sämre däck och/eller mönster, så bromssträckorna blir ju exakt lika långa ändå...
Kör man efter förutsättningarna så blir det inte genast livsfarligt även om man har dubbfria vinterdäck mitt i sommaren.
Testerna som görs handlar ju om att ha bilen på gränsen till vad däcken klarar. Ligger man under gränsen med sämre däck klarar man sig bättre än om man ligger på gränsen med bättre däck!

(Dessutom är det ju ändå ungefär samma väder på midsommarafton som på julafton i detta land, så vad tusan gnälls det om? big_smile )

/Mattias

125 Inlägg
16 april 2012
#42
matteeee skrev:
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än SMARTA med sämre däck och/eller mönster, så bromssträckorna blir ju exakt lika långa ändå...
Kör man efter förutsättningarna så blir det inte genast livsfarligt även om man har dubbfria vinterdäck mitt i sommaren.
Testerna som görs handlar ju om att ha bilen på gränsen till vad däcken klarar. Ligger man under gränsen med sämre däck klarar man sig bättre än om man ligger på gränsen med bättre däck!

(Dessutom är det ju ändå ungefär samma väder på midsommarafton som på julafton i detta land, så vad tusan gnälls det om? big_smile )

Vadå alla med nya däck kör 20-30km/t fortare vilket skitsnack nog bara du själv som tror på det ju. Är man dum nog att köra runt på livsfarliga däck är man nog också dum nog att köra för fort på köpet. Skulle nästan tror att om man är så dum så kör man också fortare än övriga som tar sitt snsvar i trafikken eller?


7 435 Inlägg
Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 april 2012
#44
Madick1 skrev:
matteeee skrev:
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än SMARTA med sämre däck och/eller mönster, så bromssträckorna blir ju exakt lika långa ändå...
Kör man efter förutsättningarna så blir det inte genast livsfarligt även om man har dubbfria vinterdäck mitt i sommaren.
Testerna som görs handlar ju om att ha bilen på gränsen till vad däcken klarar. Ligger man under gränsen med sämre däck klarar man sig bättre än om man ligger på gränsen med bättre däck!

(Dessutom är det ju ändå ungefär samma väder på midsommarafton som på julafton i detta land, så vad tusan gnälls det om? big_smile )

Vadå alla med nya däck kör 20-30km/t fortare vilket skitsnack nog bara du själv som tror på det ju. Är man dum nog att köra runt på livsfarliga däck är man nog också dum nog att köra för fort på köpet. Skulle nästan tror att om man är så dum så kör man också fortare än övriga som tar sitt snsvar i trafikken eller?

Läs hela meningen en gång till...

/Mattias

125 Inlägg
16 april 2012
#45
matteeee skrev:
Madick1 skrev:
matteeee skrev:
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än SMARTA med sämre däck och/eller mönster, så bromssträckorna blir ju exakt lika långa ändå...
Kör man efter förutsättningarna så blir det inte genast livsfarligt även om man har dubbfria vinterdäck mitt i sommaren.
Testerna som görs handlar ju om att ha bilen på gränsen till vad däcken klarar. Ligger man under gränsen med sämre däck klarar man sig bättre än om man ligger på gränsen med bättre däck!

(Dessutom är det ju ändå ungefär samma väder på midsommarafton som på julafton i detta land, så vad tusan gnälls det om? big_smile )

Vadå alla med nya däck kör 20-30km/t fortare vilket skitsnack nog bara du själv som tror på det ju. Är man dum nog att köra runt på livsfarliga däck är man nog också dum nog att köra för fort på köpet. Skulle nästan tror att om man är så dum så kör man också fortare än övriga som tar sitt snsvar i trafikken eller?

Läs hela meningen en gång till...

Men hallo det går liksom inte att ändra på fysikens lagar oavsett hur mkt du gärna vill övertyga dig själv och dumt nog ävan andra


6 655 Inlägg
17 april 2012
#46
^

Ifall du inte förstod så var "alla" sarkasm, betydande många, men inte alla.

matteeee skrev:
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än

De/Dem

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
17 april 2012
#47
Malheus skrev:
^

Ifall du inte förstod så var "alla" sarkasm, betydande många, men inte alla.

matteeee skrev:
Problemet är ju att "alla" med nya, fina, dyra däck kör 20-25-30km/h fortare eller mer än


Tack smile

Dessutom skrev jag också att de bara kör ~30km/h fortare än alla dom som är SMARTA som har sämre däck - dvs inte idioterna som har sämre däck och ändå kör som rally-kalle. I samma mening! Läs den igen Madick1!
Alla bilar har olika förutsättningar, även när det gäller däck. Kör man en bil med sämre däck får man ta det lite lugnare. Fysikens lagar snackar han om, de upphör inte att gälla för sämre däck = greppet blir inte noll och bilen blir inte totalt livsfarlig bara för att däcken inte är lika bra som andra.

Ditt argument om att sämre däck är livsfarliga är lika intelligent som när tjejer frågar om vilken av två klänningar som hon ska välja. När man säger den ena så tolkas det genast som att den andra därför är jätteful.
Världen är full av nyanser, allt är inte svart och vitt.

Så, ett sämre däck behöver inte vara totalt livfarligt, speciellt inte om föraren har lite vett i skallen.

Och, ett sämre däck kan ha lika kort eller kortare bromssträcka än ett bättre däck om förarna håller olika hastigheter. Och det är OFTA jag blir omkörd av just förare av i princip nya bilar (som därmed rimligen borde ha nya däck...) när jag håller hastighetsgränsen eller strax lite över. Min ena bil har sprillans nya GoodYear Eagle F1 men men andra bil har ett par år gamla lite sämre däck - som ändå inte är totalt livsfarliga wink
(Just nu åker jag dessutom fortfarande på de regummerade dubbfria vinterdäcken på bil nr 2 - jisses vilken allmänfara jag måste vara!!)

Madick1 - när byter du (sommar)däck? 6mm kvar? 4mm kvar? Risken finns ju att de är livsfarliga annars..?

/Mattias

125 Inlägg
17 april 2012
#48
Även ett slitet begagnad sommardäck har avservärt kortatare bromsträcka på t.ex våt vägbana än ett friktionsdäck/M+S Spelar ju liksom ingen roll om du håller hastigheten och kör hur försiktigt som helst om bilen framför dig bromsar på halva längden, då kör du ändå på bilen framför dig. Det är fysikens lagar det och går inte att bortförklara bara dumsnålt och det vet ni nissar nog utmärkt, ni vill bara inte pröjsa för riktiga däck.

Men ni har säkert nya fina fälgar och Iphones hit o dit samt går på krogen och spendera pengar. Allt är en fråga om prioteringar och att inte prioritera riktiga sommardäck är lika dumt som att priotera bort vinterdäck.

Premiumdäck i jämförelse med beg. vinterdäck från AMS

När vi jämför Nokian RSI med ett bra sommardäck – i det här testet represente-rat av Continental PremiumContact 2 – är skillnaderna mycket stora. På vått under-lag är de enorma! När Conti-däcket står still efter att ha bromsats in från 100 km/h passerar friktionsdäcket med en hastighet av 56,6 km/h och fortsätter ytterligare 34 meter innan det står still.Men även på den våta handlingbanan är det stora skillnader och Nokian-däcket vattenplanar i bassängen med åtta milli-meters vattendjup redan vid 51,8 km/h, det gör Conti-däcket först vid 83,2 km/h. När vår testförare kom in efter att ha kört frik-tionsdäcken hade han bara en kommentar: ”De här däcken är farliga!”Med kännedom om detta har du inga ur-säkter för att låta friktionsdäcken ligga kvar. Byt ut dem direkt när vårsolen kommer. Att friktionsdäck fort-farande är lagliga på sommaren är en gåta för oss – de borde förbjudas
Senast redigerat av Madick1 (17 april 2012)


1 412 Inlägg
17 april 2012
#49
Det är väl ingen nyhet att trygghetsnarkomaner tycker det är oerhört jobbigt när andra inte sätter säkerheten främst i alla lägen.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
17 april 2012
#50
Madick1 - hur gör du nu i övergången från vinter till sommar? Ena dagen är det livsfarligt att inte ha vinterdäck och följande dag är det livsfarligt att ha sina dubbfria vinterdäck för det är "sommar", och veckan efter snöar det igen...
Om det var så livsfarligt som du vill påskina skulle ju hälften av Sveriges befolkning dö varje vår och andra hälften varje höst...

Jag har ingen iPhone, men jag har "nya fina fälgar" (med nya fina GoodYear Eagle F1). På vinterhjulen (17" alu 5-eker, vet inte om det klassas som fina fälgar?) sitter 2 säsonger använda Conti TS830P dubbfria som jag haft på tills alldeles nyligen - och därmed utgjort en livsfara eftersom det varit +10 och sol?.
På andra bilen med gamla fula plåtisar har jag en uppsättning regummerade dubbfria något år gamla, halvslitna M+S däck och en uppsättning inte heller helt nya sommardäck. Men nu i övergången med frost/nollgradigt på morgonen och 10 plus på eftermiddagen kör jag ännu på M+S-däcken.
Livsfarlig är jag, verkligen. Jag borde låsas in (fast jag kör ju 100% lagligt så det blir ju svårt..)

Din copy-paste från AMS skriver ju tom exakt min synpunkt.
M+S-däcket planar i 50km/h och det fina sommardäcket i 80km/h. 30km/h som jag skrev innan.

/Mattias

125 Inlägg
17 april 2012
#51
Men herregud kör du också 80km/t på motorvägen eller? jag skiter väl i när du eller andra byter om du gör det någon vecka hit eller dit är väl inte det som är problemet eller? Även att det förstås är en problematisk tid för alla. Själv har jag redan bytt till sommardäck för länge sedan och idag vart det lite fläckvis halt för förste gången i GBG iaf. problemet är ju alla som tror de är världsbäst på att köra bil och "tror" deras gamla sletna friktionsdäck eller gamla dubbdäck där man plockat bort dubben funkar året runt. Jo de funkar men du kan säkert också ta dig fram bara på fälgen om man skall ta det till sina ytterligheter. Alla tester talar ju sitt tydliga språk så VARFÖR CHANSA? och risikera inte bara sitt eget, men kanske även andras liv. Däcken är ju sämre på precis allt. Precis som ett sommardäck är på vintern. Förstår bara inte alls hur ni kan resonera så jävla konstigt. Du får göra som du vill jag bryr mig inte jag kan bara uppmuntra till att läsa på lite for sitt eget bäste.

I min värld skall bilkörning vara roligt i "andras" värld får man åka runt 30km/t långsammare än övriga får att hinna bromsa och kanske ännu långsammare om det regnar. Annars så skiter man i det som många tyvärr gör och öker där igenom risken markant för en allvarlig olycka. Spelar ingen roll HUR försiktigt DU kör saker sker ibland utan förvarning i traffiken och då kan rätt däck vara avgörande mellan liv o död.
Senast redigerat av Madick1 (17 april 2012)


1 412 Inlägg
17 april 2012
#52
Madick1 skrev:
jag bryr mig inte.

Uppenbarligen gör du ju det. roll

Jag har köpt nya sommar och vinterdäck till varje bil jag köpt nästan, och jag har bytt varje år typ (åkte en sommar med urdubbade däck och det funkade helt ok).

Men denna sommar kommer jag att åka på dubbfria däck då det är bekvämt att bara låta dom sitta kvar när jag ändå ska köpa nya dubbdäck tills nästa vinter.
Dessutom funkar inte dubbfria däck så bra på vintern hos mig då jag oftast har gott om is på vägarna.

JA dom är sämre på alla sätt än sommardäck, och JA jag är medveten om dom större riskerna.

Och till mina medtrafikanter som är rädda att möta mig med mina dåliga däck:
Prepare to die!  Mohahaha!! big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (17 april 2012)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
17 april 2012
#53
Madick1 skrev:
Men herregud kör du också 80km/t på motorvägen eller? jag skiter väl i när du eller andra byter om du gör det någon vecka hit eller dit är väl inte det som är problemet eller? Även att det förstås är en problematisk tid för alla. Själv har jag redan bytt till sommardäck för länge sedan och idag vart det lite fläckvis halt för förste gången i GBG iaf. problemet är ju alla som tror de är världsbäst på att köra bil och "tror" deras gamla sletna friktionsdäck eller gamla dubbdäck där man plockat bort dubben funkar året runt. Jo de funkar men du kan säkert också ta dig fram bara på fälgen om man skall ta det till sina ytterligheter. Alla tester talar ju sitt tydliga språk så VARFÖR CHANSA? och risikera inte bara sitt eget, men kanske även andras liv. Däcken är ju sämre på precis allt. Precis som ett sommardäck är på vintern. Förstår bara inte alls hur ni kan resonera så jävla konstigt. Du får göra som du vill jag bryr mig inte jag kan bara uppmuntra till att läsa på lite for sitt eget bäste.

I min värld skall bilkörning vara roligt i "andras" värld får man åka runt 30km/t långsammare än övriga får att hinna bromsa och kanske ännu långsammare om det regnar. Annars så skiter man i det som många tyvärr gör och öker där igenom risken markant för en allvarlig olycka. Spelar ingen roll HUR försiktigt DU kör saker sker ibland utan förvarning i traffiken och då kan rätt däck vara avgörande mellan liv o död.

Jag slår vad om att fler allvarliga olyckor kommer till pga fordon med bra däck och för hög hastighet än fordon med M+S-däck på sommaren i laglig hastighet. Tyvärr finns nog ingen statistik som kan bevisa eller motbevisa det.

Men skrik du mer svordomar och var sur och påstå att du inte bryr dig, det är roande smile

/Mattias

125 Inlägg
65 Inlägg
19 april 2012
#55
Jag har kört många mil på sommaren med åretrunt däck och dubbdragna vinterpuckar. Har funkat kanon. Känns inte motiverande att köpa nya däck till en bil som är värd mellan 3-5k. I vinter har jag åkt runt med "dubbade" däck som är ca 10 år gamla. Har inte varit något problem trots bakhjulsdrift. Men gillar man att köra fort så rekomederas det inte. Men på en MB 200 -92 så spelar det nästan ingen roll vad man har för däck. Farter över 90 är bara att glömma tongue

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92

125 Inlägg
20 april 2012
#56
xender skrev:
Jag har kört många mil på sommaren med åretrunt däck och dubbdragna vinterpuckar. Har funkat kanon. Känns inte motiverande att köpa nya däck till en bil som är värd mellan 3-5k. I vinter har jag åkt runt med "dubbade" däck som är ca 10 år gamla. Har inte varit något problem trots bakhjulsdrift. Men gillar man att köra fort så rekomederas det inte. Men på en MB 200 -92 så spelar det nästan ingen roll vad man har för däck. Farter över 90 är bara att glömma tongue

På en bil värd 3-5k från 92 borde det kännas än mer motiverande att ha bra däck eftersom den saknar allt vad dagens bilar har av säkerhetsutrustning. Som sagt det funkar säkert utmärkt med 10år gamla dubbdäck så länge inget händer:O



Sök