2514
Sök

MB Vito går ej att stänga av

6 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Har införskaffat mig en MB Vito för att köra hojen i men skall besiktiga den och det går inte att stänga av bilen med nyckel utan får bromsa ihjäl den.
Fått för mig att det skall vara någon vakuum styrning till något spjäll som stryper luften, men inget jag kan hitta.
vrider man av nyckeln så fortsätter bilen gå. olika länge varje gång men från 30sec till ja vet inte har bromsat den efter 1min...
Det är en Vito 110D -98 med radpumps motorn.

Rattlåset går inte heller i när man drar ur nyckeln.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 mars 2012
Vid tändningslåset så sitter det en vakumventil som påverkas av nyckeln. Ska sitta en vakumdosa nånstans på pumpen eller i närheten av den. se om du kan hitta den o prova suga i slangen om motorn stannar då.

Diktator
433 Inlägg
1 april 2012
Det är inte så att turbon är ledsen så att den går på oljan som smiter förbi där? Hade en kompis som hade det bekymret med en merca sprinter, den brukade visserligen varva upp som fan när den väl började tugga i sig oljan. :p

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 327 Inlägg
1 april 2012
Rattlåset ska fungera på besiktningen, annars får man ombesiktning tror jag. En ganska ny regel som jag tror de är ganska hårda på.

Jävel
2 018 Inlägg
1 april 2012
Om det är import så kan dom ha kopplat någonting galet.
Det hade dom gjort på raceteamets transit. Den gick inte att stänga av om lyset var på. Men man kunde ta nyckeln o knata iväg:P

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 045 Inlägg
6 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
Har enbart kollat vacuum slangar i motor utrymmet. men skall kolla vid tändningslåset också.
har suttit extra utrustad med larm i bilen funderar på om dom kan lekt där med något...
men vart i motorutrymmet skall det vara kopplat sedan? på radpumpen eller sitter det något spjäll jag missat? hittar iaf inget. tycker jag följt alla slangar.

857 Inlägg
2 april 2012
Om jag minns rätt så kolla uppe på pumpen efter rörutgångarna, ska sitta nån vit plastpryl där som jag har för mig är till det. Kan vara så att den sitter i bakkant på pumpen också.

6 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Allt vacum fungerar som det skall, inget lekage. dock gick slangen ifrån tändningslåset in under insugen in i en liknande temp givare fast med uttag för slang ist.

har sett den vita prylen på pumpen men ifrån den sitter det en liten kort slang till en dosa ovanpå. det är en metall dosa med en ställskruv?

857 Inlägg
26 april 2012
den vita prylen ovanpå pumpen är till avstängningen. Prova suga i den slangen o kolla om motorn stannar.

Sök