3448
Sök

Risk för böter/ombesiktning med xenon i dim/halvljus

5 198 Inlägg
27 april 2012
Rooth07 skrev:
Hallå Dennis!

Jag blev ju invinkad på blygande besiktning med 855an.. Och där fick jag ombes pga xenon i halvljus.
Så ja, om du har otur så kan du få böter/ombes på det.

När det gäller dimljusen så gäller nog samma sak!
När jag varit på sbp så har jag bara kopplat ur dimljusen, ballaster och allt hänger kvar synligt men ej inkopplat och det kan dom inte ge någon tvåa för.

Finns ingen lag på att man måste ha dimljus fram på bilen. och även om dom är där så måste dom inte fungera!

Ha att! / Rooth

OM de fungerar ska dom va rätt inställda,är det enda som gäller

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
Jag fick 2.a p.ga xenon i halvljus. Däremot sa dom ingenting om att jag hade det i positionsljus och dimljus.

"Liberty of thought is the life of the soul"

73 Inlägg
27 april 2012
Har kört med xenon i halvljuset i över ett år, tar alltid bort det vid besiktningen dock! Har inte blivit stannar en enda gång, så jag tycker det är extremt värt det, skönare ljus och snyggare

Yawn...
3 151 Inlägg
27 april 2012
hedley skrev:
Jag fick 2.a p.ga xenon i halvljus. Däremot sa dom ingenting om att jag hade det i positionsljus och dimljus.

Haha, va?! Xenon i positionsljusen? big_smile

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2012
Mervolic skrev:
hedley skrev:

Vadå? Skulle de vara overkill lr?yikestongue

Tror jag ska skaffa Xenon i baklyset å bromslyset;) Vore ju faktiskt lite coolt;)

Som att kasta vatten i sjön.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 april 2012
MikaelS skrev:
Jag kör med Halv+dim samtidigt 8000k Är redigt fett smile

Inte redigt fett men redigt korkad att köra med båda och, när du får böter för det kommer du att se vad det smakar.

Igår var jag på besiktningen och han kollade ställningen på dimljus, han sa att när bilen är försedd med dimljus, det ska fungerar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

67 Inlägg
27 april 2012
Alex-s skrev:
jaghardittnamn skrev:
fast ni som säger att dimljus måste funka om man har monterat..... ni har helt fel, de behöver inte lysa på sbp, men OM dom lyser så måste dom vara rätt inställda, men min fråga var om man blev tagen av polisen pga xenon i dimljus o de blir ombesiktning, om dom DÅ måste funka?

förklara då hur man kan få "dimljus, ur funktion" på SBP.

Förklara du ist för du har nog aldrig fått en sådan anmärkning=)

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
Mervolic skrev:
hedley skrev:

Klart! Parkering/positions ljus big_smile

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2012
alain skrev:
MikaelS skrev:

Inte redigt fett men redigt korkad att köra med båda och, när du får böter för det kommer du att se vad det smakar.

500kr ungefär smile

Som att kasta vatten i sjön.

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
monno skrev:
alain skrev:
MikaelS skrev:

500kr ungefär smile

Mer om det är på kvällen, då är dom griniga utav bara helvete..

529 Inlägg
27 april 2012
hedley skrev:
Mervolic skrev:
hedley skrev:

Tror han menar om du verkligen har xenon i positionsljusen och inte dioder som lyser vitt? tongue

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
JimpeBoy skrev:
hedley skrev:
Mervolic skrev:

Tror han menar om du verkligen har xenon i positionsljusen och inte dioder som lyser vitt? tongue

Nope komplett xenon kitt, har dock plockat bort för hel/halvljus p.ga bes tongue

40 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
tjena rooth!
ja juste de blev du, men kollade dom inte dimljusen också då? dimljusen skulle jag kunna undvika o säga att det ära dyra led lampor för ballasterna syns inte, o lampan kan man inte plocka ut utan att hissa upp bilen. däremot halv går inte, ballasterna syns för tydligt. men blir man tagen får man ju ta den smällen

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 april 2012
gamlingen skrev:
Rooth07 skrev:
Hallå Dennis!

Jag blev ju invinkad på blygande besiktning med 855an.. Och där fick jag ombes pga xenon i halvljus.

När jag varit på sbp så har jag bara kopplat ur dimljusen, ballaster och allt hänger kvar synligt men ej inkopplat och det kan dom inte ge någon tvåa för.

Finns ingen lag på att man måste ha dimljus fram på bilen. och även om dom är där så måste dom inte fungera!

Ha att! / Rooth

Jag sa väl att jag kopplat ur dom? dvsa att dom inte fungerar..

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 april 2012
jaghardittnamn skrev:
tjena rooth!
ja juste de blev du, men kollade dom inte dimljusen också då? dimljusen skulle jag kunna undvika o säga att det ära dyra led lampor för ballasterna syns inte, o lampan kan man inte plocka ut utan att hissa upp bilen. däremot halv går inte, ballasterna syns för tydligt. men blir man tagen får man ju ta den smällen

Hade kopplat ur dom när jag blev stoppad. och det sa dom inget om..

Det spelar ingen roll om du har massa ballaster liggande överallt. Så länge dom inte är inkopplade så har du ju inte xenon? jag plockar bara ut xenonlampan och sätter i halogen. Ballasterna får ligga kvar. hade ju 13 ballaster nu vid senaste besiktningen;) och det gick ju fin fint;)

5 198 Inlägg
27 april 2012
Rooth07 skrev:
gamlingen skrev:
Rooth07 skrev:
Hallå Dennis!

Ha att! / Rooth

Jag sa väl att jag kopplat ur dom? dvsa att dom inte fungerar..

Ta det inte så personligen,,, va mer en upplysning till övriga.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
27 april 2012
Det hade ja aldrig godkännt, så länge inte någon lampa sitter monterad behöver inte dimljusen fram fungera även om insatsen sitter där, finns ingen lag heller på dimljus fram! Dock skall där vara fungerande dimljus bak som oftas inte kontrolleras!
Alex-s skrev:
jaghardittnamn skrev:
fast ni som säger att dimljus måste funka om man har monterat..... ni har helt fel, de behöver inte lysa på sbp, men OM dom lyser så måste dom vara rätt inställda, men min fråga var om man blev tagen av polisen pga xenon i dimljus o de blir ombesiktning, om dom DÅ måste funka?

förklara då hur man kan få "dimljus, ur funktion" på SBP.
Senast redigerat av Bjork_Pagen (27 april 2012)

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
27 april 2012
O självklart finns risken att du får ombesiktning eller böter för att du kör med xenon i dim eller halvljus då det inte är godkännt att byta ut, men som de varit dom senaste 50 åren handlar de om vilken besiktningsman o vilken polisman du får möta

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 april 2012
jävlar va många som inte vet ngt om dimljus här -.- funkar dom ska de lysa rätt, om en lampa är trasig vet jag inte vad som ska göras, men om du ex. rycker knappen för du har xenon i ljusen "funkar" dimljusen inte vilket gör att de ej kollar dimljusen

Yawn...
3 151 Inlägg
27 april 2012
hedley skrev:
Mervolic skrev:

Hehe, lär ju lysa rätt bra.. Du har ingen bild på detta? smile

monno skrev:
Vadå? Skulle de vara overkill lr?yikestongue

Tror jag ska skaffa Xenon i baklyset å bromslyset;) Vore ju faktiskt lite coolt;)

Då lär du slippa dem som ligger för nära bakpå i alla fall.. Bara bromsa en gång så blir dem blinda. Haha.

Sök