3481
Sök

Resonans ljud vid visst varv efter ombygt avgassystem.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#1
Det handlar om en passat tdi -99.
Jag ville ha ett lite köttigare avgasljud och bestämde mig för att ta bort en ljuddämpare, valde den bakersta eftersom den var stor som ett oljefat och satt lättåtkomligt.
Och jag vet att jag gick emot alla oskrivna lagar när jag satte dit ett ca 1.2m långt rakt 2.5" rör på slutet,
Men satte dit en grening med 2st 45´ böjar som slutrör för att slippa just resonansljud.
Men likt förbannat är bilen tvärtyst om man bortser från ett hest vissel tills man kommer till drygt 1800r/pm där det brölar till i hela bilen och sen återigen tvärtyst resten av varvegistret.

Brölandet uppstår endast när "evry-moden"  är inkopplad, alltså när dieselpumpen är uppställd. är den urkopplad låter den inget.

Vad kan jag göra för att få ett jämnare avgasljud?


Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#2
Kan tillägga att bilen av någon anledning låter precis som jag vill om jag tar av vaakum slangen på klockan på turbon, men då det är en vnt turbo så blir den otroligt slö då.
Senast redigerat av ChristianG (31 mars 2012)


Das Auto
455 Inlägg
31 mars 2012
#3
Du satte alltså inte dit någon ljuddämpare alls där bak, utan bara ett långt rör?
Kommer ihåg på min VR6a när jag satte dit sportdämpare, det blev inte alls någon skillnad i början så jag blev riktigt besviken. Men efter en veckas körning så började det vråla där bak - Så man behövde "köra in" ljuddämparen ett tag, misstänker att lite av dämpningen dunstar där inne när dom e nya. Sen lät det mer varje gång man hade åkt 2-3 mil motorväg och svängde av, när avgaset var riktigt varmt.

Men prova att plocka en till dämpare och se hur det låter då. Låter det FÖR mycket då, så kan du ju testa att smacka dit en ljuddämpare längst bak och sätta röret i mitten.
Senast redigerat av st4hl (31 mars 2012)


Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#4
st4hl skrev:
Du satte alltså inte dit någon ljuddämpare alls där bak, utan bara ett långt rör?
Kommer ihåg på min VR6a när jag satte dit sportdämpare, det blev inte alls någon skillnad i början så jag blev riktigt besviken. Men efter en veckas körning så började det vråla där bak - Så man behövde "köra in" ljuddämparen ett tag, misstänker att lite av dämpningen dunstar där inne när dom e nya. Sen lät det mer varje gång man hade åkt 2-3 mil motorväg och svängde av, när avgaset var riktigt varmt.

Men prova att plocka en till dämpare och se hur det låter då. Låter det FÖR mycket då, så kan du ju testa att smacka dit en ljuddämpare längst bak och sätta röret i mitten.

jo jag hade tänt att prova ta dän andra dämparen med, men har aldrig varit med om något så dumt som detta.. tongue


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
#5
bilen går sämre om du tar bort den stora ljuddämparen, bara så du vet.


Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#6
mk2_power skrev:
bilen går sämre om du tar bort den stora ljuddämparen, bara så du vet.

Vet du detta av egen erfarenhet?


17 Inlägg
1 april 2012
#7
En kompis hade en precis sån där, med rakt 2,5 och de lät fan inget då heller smile


Tvättar med diesel
146 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#8
marcus--92 skrev:
En kompis hade en precis sån där, med rakt 2,5 och de lät fan inget då heller smile

Jasså det var värst:P kompisen har en a3 med samma motor där han har tagit bort den främre dämparen i stället och den låter en del.


865 Inlägg
1 april 2012
#9
Alex-s skrev:
bilen går sämre om du tar bort den stora ljuddämparen, bara så du vet.

Varför skulle bilen göra de?


Tvättar med diesel
146 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#10
no_fake skrev:
Alex-s skrev:
bilen går sämre om du tar bort den stora ljuddämparen, bara så du vet.

Varför skulle bilen göra de?

Undrar det med. Vad jag vet är en turbo motor inte beroende av mottryck och jag skulle nog säga att jag fått bättre respons i turbon.



Sök