3728
Sök

Vanlig luft i Continental-däck? Grön luftkork?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#41
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:
TBOC_Razor skrev:
Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Kemisten vet! smile

Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.

Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.

Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.

Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer.

Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10

Har inte påstått något utan sa bara en av anledningarna jag har hört för nitrogen...

Ok, sorry, det var riktat mot Daniel87.

@nesum, så redovisar man en källa. Kom med en oberoende, trovärdig vetenskaplig källa. Ett företag som inte bedriver forskning på universitetsnivå och dessutom tjäna pengar på att kränga kvävgas räknas inte.
Senast redigerat av Andromeda (3 april 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#42
BellaBlond skrev:
Ja, jag tycker det verkar vettigt. Låter bra att man kan spara både pengar och värna om miljön.
Nu när sommardäcken ska på ska jag faktiskt ta det ytterligare ett steg..
Jag ska fylla mina däck med cyanväte istället, allt för miljön och mina medmänniskor

/Bella.

lol

http://newnation.sg/wp-content/uploads/ba-dum-tss.jpg
Senast redigerat av Andromeda (3 april 2012)


695 Inlägg
3 april 2012
#43
Andromeda skrev:
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Kemisten vet! smile

Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.

Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.

Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.

Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer.

Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10

Så egentligen, temperaturen vill man juh ha upp så snabbt som möjligt för att få "greppet", ni som har tung gasfot och båge känner säkert till hur hala kalla däck kan vara, så vänd på steken, att köra med nitrogenfyllda däck är juh farligt...big_smiletongue

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

604 Inlägg
3 april 2012
#44
Andromeda skrev:
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:

Hur stor blir viktskillnaden mellan ett hjul med 3 bar kväve och 3 bar atmosfärsluft? Vilka andra egenskaper får däcket som det inte får om mediet i det även innehåller syre?

Som kemist är jag uppriktigt nyfiken, berätta, med vetenskapliga källor! smile

Angående att däcken ska slitas mer så har jag iaf hört att nitrogen inte blir så varmt som luft och därför blir inte däcken heller lika varma och slits mindre.

Vet kemisten om det stämmer att kväve i ett bilhjul inte värms upp lika mycket som vanlig h2o ??

Kemisten vet! smile

Det åtgår 1,04 Joule för att värma 1 g kväve 1 grad, medan det åtgår 0,92 Joule för att värma 1 gram syre 1 grad.

Då däck fyllda med gratis atmosfärsluft innehåller 21 % syre åtgår 1,0148 Joule för att värma 1 g atmosförsluft 1 grad.

Om vi antar att nitrogendäck innehåller 100% kväve åtgår alltså 1,04 Joule för att värma 1 gram 1 grad.

Det ger en skillnad i uppvärmningshastighet på 2,5%. Att nu det spelar någon roll i verkligheten där däcken kyls under körning och man ofta cruisar 90 km/h på landsvägar tror jag knappast. Om någon tycker det är värt 250 spänn att ha däck som värms upp 2,5% långsammare när ingen avkylning mot omgivningen sker får de väl tycka det, men kom för fan inte och påstå en massa saker som inte stämmer.

Källa: SI Chemical Data, 5th Edition, Gordon Aylward % Tristan Findlay, sid. 10

Härligt med fakta, mer av sånt. Undrar bara hur många gram innehåller ett däck med nitrogen resp luft. Kan det bli en påverkbar förändring mellan gaserna pga dess vikt säg vid däck pumpade vid 5+ och sedan när asfalten är 30+?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

604 Inlägg
3 april 2012
#45
BellaBlond skrev:
Ja, jag tycker det verkar vettigt. Låter bra att man kan spara både pengar och värna om miljön.
Nu när sommardäcken ska på ska jag faktiskt ta det ytterligare ett steg..
Jag ska fylla mina däck med cyanväte istället, allt för miljön och mina medmänniskor

/Bella.

Med tanke på kokpunkten på cyanväte så blir det nog sådär.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

106 Inlägg
4 april 2012
#46
Finns ingen anledning att som "vanlig" bilist fylla Nitrogen. Nitrogenet började att användas inom F1-racingen för att det expanderar inte lika mycket som vanlig luft gör vid uppvärmning. Eftersom racingdäck blir betydligt varmare än däck vid normal användning är Nitrogengas bra för trycket i däcket påverkas mindre av värmeutvecklingen i däcket.
Köp en pizza och ett par öl i stället, man får mycket mera för pengarna då.

Nästa bondfångeri blir kanske att fylla däcken med Helium för då blir ju bilen lättare och tar mindre bränsle :-)


   //  Bosse

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 april 2012
#47
Sen ska ni ju inte glömma att mackarna börjar ju ta betalt sakta men säkert för vanlig luft med. Med andra ord = inte gratis !
Det kommer lite här o var nu senaste tiden. Gråbo shell ( Lerum ) exempel.

C H E V R O L E T <3

Muttley
4 april 2012
#48
Children-Of-Bodom skrev:
Sen ska ni ju inte glömma att mackarna börjar ju ta betalt sakta men säkert för vanlig luft med. Med andra ord = inte gratis !
Det kommer lite här o var nu senaste tiden. Gråbo shell ( Lerum ) exempel.

Jomen de är snålmackar. Alla här nere är gratis. Varför betala för en service de haft i så många år liksom smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 april 2012
#49
Children-Of-Bodom skrev:
Sen ska ni ju inte glömma att mackarna börjar ju ta betalt sakta men säkert för vanlig luft med. Med andra ord = inte gratis !
Det kommer lite här o var nu senaste tiden. Gråbo shell ( Lerum ) exempel.

1. Inte kan det väl komma i närheten av 250 spänn per 4 däck?

2. Det blir väl dyrt med alla munstycken som försvinner.

3. Då väljer man en annan mack och gör klart för föreståndaren att man sköter all sin tankning, snusinköp osv någon annanstans så länge man tar betalt för luft till däcken.


318 Inlägg
5 april 2012
#50
Andromeda skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sen ska ni ju inte glömma att mackarna börjar ju ta betalt sakta men säkert för vanlig luft med. Med andra ord = inte gratis !
Det kommer lite här o var nu senaste tiden. Gråbo shell ( Lerum ) exempel.

1. Inte kan det väl komma i närheten av 250 spänn per 4 däck?

2. Det blir väl dyrt med alla munstycken som försvinner.

3. Då väljer man en annan mack och gör klart för föreståndaren att man sköter all sin tankning, snusinköp osv någon annanstans så länge man tar betalt för luft till däcken.

Jag tänker då fortsätta med att tanka billigare på automatstationer och fylla däcken hemma!smile


1 948 Inlägg
5 april 2012
#51
Jag kör med nitrogen i mina däck, den STORA fördelen med det är att istället för att luftrycker svänger på upp till 1 bar så svänger det bara på 0,1 bar... Sen kanske det inte är nödvändigt att ha i däcken, av den anledningen, om man inte kör bana/väldigt aktiv körning...

Har för mig att det kostade antingen 200 eller 400 kr.. däcken kostar 17200... så räcker med att slitaget minskar med 2,3% för att det ska löna sig (om det nu kostade 400).
Och med 2,3% minskar slitaget LÄTT med tanke på att jag nu kör med rätt luftryck både när jag tar bilen kall på morgonen som när jag legat och nött på motorvägen i 2 timmar...

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#52
baltis skrev:
Jag kör med nitrogen i mina däck, den STORA fördelen med det är att istället för att luftrycker svänger på upp till 1 bar så svänger det bara på 0,1 bar... Sen kanske det inte är nödvändigt att ha i däcken, av den anledningen, om man inte kör bana/väldigt aktiv körning...

Har för mig att det kostade antingen 200 eller 400 kr.. däcken kostar 17200... så räcker med att slitaget minskar med 2,3% för att det ska löna sig (om det nu kostade 400).
Och med 2,3% minskar slitaget LÄTT med tanke på att jag nu kör med rätt luftryck både när jag tar bilen kall på morgonen som när jag legat och nött på motorvägen i 2 timmar...

Fan, jag orkar inte just nu, men senare fram på dagen lovar jag att räkna lite på hur trycket i luftfyllda däck och nitrogenfyllda däck varierar med en viss temperaturökning, med hänsyn till att nitrogendäckens tempökning går 2,5% långsammare.

Du kan ju titta själv litegrann på den allmänna gaslagen så länge, p*V=n*R*T som du kanske kommer ihåg från gymnasiet.

Jag kan ju säga redan nu att om trycket i ett luftfyllt däck ökar 10 ggr så snabbt som i ett nitrogenfyllt däck när temperaturen bara ökar 2,5% snabbare äter jag upp min miniräknare.
Senast redigerat av Andromeda (6 april 2012)


1 948 Inlägg
6 april 2012
#53
Andromeda skrev:
baltis skrev:
Jag kör med nitrogen i mina däck, den STORA fördelen med det är att istället för att luftrycker svänger på upp till 1 bar så svänger det bara på 0,1 bar... Sen kanske det inte är nödvändigt att ha i däcken, av den anledningen, om man inte kör bana/väldigt aktiv körning...

Har för mig att det kostade antingen 200 eller 400 kr.. däcken kostar 17200... så räcker med att slitaget minskar med 2,3% för att det ska löna sig (om det nu kostade 400).
Och med 2,3% minskar slitaget LÄTT med tanke på att jag nu kör med rätt luftryck både när jag tar bilen kall på morgonen som när jag legat och nött på motorvägen i 2 timmar...

Fan, jag orkar inte just nu, men senare fram på dagen lovar jag att räkna lite på hur trycket i luftfyllda däck och nitrogenfyllda däck varierar med en viss temperaturökning, med hänsyn till att nitrogendäckens tempökning går 2,5% långsammare.

Du kan ju titta själv litegrann på den allmänna gaslagen så länge, p*V=n*R*T som du kanske kommer ihåg från gymnasiet.

Jag kan ju säga redan nu att om trycket i ett luftfyllt däck ökar 10 ggr så snabbt som i ett nitrogenfyllt däck när temperaturen bara ökar 2,5% snabbare äter jag upp min miniräknare.

När du räknar på "luft" antar jag att du räknar på luft vid atomsfäriskt tryck? funkar inte tongue

Fråga vem som helst som har kör på bana... 15+ på morgonen säg 2,5 bar... sen vid 25+ och tokkörande runt bana i 30 min.... 3,5bar. Skiter fullständigt i formler utan detta är ju något alla vet om som provat mäta...

Sen har även jag läst en massa fysik och vet att du måste upp på väldigt hög högskole nivå innan du börjar räkna på "riktigt". För jag antar att du anser att ett fallande föremål accelerear med 9,82m/s? Vilket inte stämmer...

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#54
baltis skrev:
Andromeda skrev:
baltis skrev:
Jag kör med nitrogen i mina däck, den STORA fördelen med det är att istället för att luftrycker svänger på upp till 1 bar så svänger det bara på 0,1 bar... Sen kanske det inte är nödvändigt att ha i däcken, av den anledningen, om man inte kör bana/väldigt aktiv körning...

Har för mig att det kostade antingen 200 eller 400 kr.. däcken kostar 17200... så räcker med att slitaget minskar med 2,3% för att det ska löna sig (om det nu kostade 400).
Och med 2,3% minskar slitaget LÄTT med tanke på att jag nu kör med rätt luftryck både när jag tar bilen kall på morgonen som när jag legat och nött på motorvägen i 2 timmar...

Fan, jag orkar inte just nu, men senare fram på dagen lovar jag att räkna lite på hur trycket i luftfyllda däck och nitrogenfyllda däck varierar med en viss temperaturökning, med hänsyn till att nitrogendäckens tempökning går 2,5% långsammare.

Du kan ju titta själv litegrann på den allmänna gaslagen så länge, p*V=n*R*T som du kanske kommer ihåg från gymnasiet.

Jag kan ju säga redan nu att om trycket i ett luftfyllt däck ökar 10 ggr så snabbt som i ett nitrogenfyllt däck när temperaturen bara ökar 2,5% snabbare äter jag upp min miniräknare.

När du räknar på "luft" antar jag att du räknar på luft vid atomsfäriskt tryck? funkar inte tongue

Fråga vem som helst som har kör på bana... 15+ på morgonen säg 2,5 bar... sen vid 25+ och tokkörande runt bana i 30 min.... 3,5bar. Skiter fullständigt i formler utan detta är ju något alla vet om som provat mäta...

Sen har även jag läst en massa fysik och vet att du måste upp på väldigt hög högskole nivå innan du börjar räkna på "riktigt". För jag antar att du anser att ett fallande föremål accelerear med 9,82m/s? Vilket inte stämmer...

Va?!

Nej, jag tänker räkna på hur mycket temperaturen i däcken behöver öka för att få upp trycket från rätt normala 3,0 bar i kalla 17" till 4,0 bar beroende på om det är atsmosfärsluft eller 100% kvävgas i däcken. Detta eftersom den jag citerade menar på att kvävgas expanderar tio gånger mindre än luft vid en temperaturökning.

Jo, för att något ska accepteras som en teori inom naturvetenskap lär du kunna påvisa att det förhåller sig så i verkligheten. Fysiska lagar och formler inom kemi är inte något man bara kan rycka på axlarna och säga inte stämmer.
Och inte för att vara dryg, men jag har en högskoleexamen i kemiteknik, så ja, jag kan räkna på "hög" högskolenivå.
Och bara för att allmänna gaslagen lärs ut på gymnasiet, är den då mindre trovärdig?

Jag anser att fallande föremål accelererar enligt tyngdkraftsaccelerationen, som i form av konstant är ungefär 9,81 m/s2 men varierar ytterst lite beroende på breddgraden du befinner dig på. Men luftmotståndet, där bland annat det rådande lufttrycket påverkar, minskar ju förstås denna hastighet, 9,81 m/s2 gäller bara i vakuum. Vart vill du komma?
Senast redigerat av Andromeda (6 april 2012)


1 948 Inlägg
6 april 2012
#55
Andromeda skrev:
baltis skrev:
Andromeda skrev:

Fan, jag orkar inte just nu, men senare fram på dagen lovar jag att räkna lite på hur trycket i luftfyllda däck och nitrogenfyllda däck varierar med en viss temperaturökning, med hänsyn till att nitrogendäckens tempökning går 2,5% långsammare.

Du kan ju titta själv litegrann på den allmänna gaslagen så länge, p*V=n*R*T som du kanske kommer ihåg från gymnasiet.

Jag kan ju säga redan nu att om trycket i ett luftfyllt däck ökar 10 ggr så snabbt som i ett nitrogenfyllt däck när temperaturen bara ökar 2,5% snabbare äter jag upp min miniräknare.

När du räknar på "luft" antar jag att du räknar på luft vid atomsfäriskt tryck? funkar inte tongue

Fråga vem som helst som har kör på bana... 15+ på morgonen säg 2,5 bar... sen vid 25+ och tokkörande runt bana i 30 min.... 3,5bar. Skiter fullständigt i formler utan detta är ju något alla vet om som provat mäta...

Sen har även jag läst en massa fysik och vet att du måste upp på väldigt hög högskole nivå innan du börjar räkna på "riktigt". För jag antar att du anser att ett fallande föremål accelerear med 9,82m/s? Vilket inte stämmer...

Va?!

Nej, jag tänker räkna på hur mycket temperaturen i däcken behöver öka för att få upp trycket från rätt normala 3,0 bar i kalla 17" till 4,0 bar beroende på om det är atsmosfärsluft eller 100% kvävgas i däcken. Detta eftersom den jag citerade menar på att kvävgas expanderar tio gånger mindre än luft vid en temperaturökning.

Jo, för att något ska accepteras som en teori inom naturvetenskap lär du kunna påvisa att det förhåller sig så i verkligheten. Fysiska lagar och formler inom kemi är inte något man bara kan rycka på axlarna och säga inte stämmer.
Och inte för att vara dryg, men jag har en högskoleexamen i kemiteknik, så ja, jag kan räkna på "hög" högskolenivå.

Jag anser att fallande föremål accelererar enligt tyngdkraftsaccelerationen, som i form av konstant är ungefär 9,81 m/s2 men varierar ytterst lite beroende på breddgraden du befinner dig på. Men luftmotståndet, där bland annat det rådande lufttrycket påverkar, minskar ju förstås denna hastighet, 9,81 m/s2 gäller bara i vakuum. Vart vill du komma?

Vart jag vill komma... är så trött på folk som "räknar" ut allt... ta alla volvo raggare när dom räknar ut hur många hittepåhästar dom har i sin trimmade 740 turbo...

Du anser väl även att om man överladdar en motor med 1bar så dubblar man effekten, punkt slut? För det är precis det den formeln säger...

Jag pratar om saker som jag vet stämmer i verkligheten, du pratar om saker som du TROR stämmer när du räknat med en formel... Undrar även vad för luftfuktighet ska du räkna på?
Eller du har säkert uppskrivet i din formelsamling vilken luftfuktighet det är när man kränger och pumpar däck...

(får be om ursäkt till att du inte har något som helst svar på min sista fråga, pinsamt?)

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#56
baltis skrev:
Andromeda skrev:
baltis skrev:

När du räknar på "luft" antar jag att du räknar på luft vid atomsfäriskt tryck? funkar inte tongue

Fråga vem som helst som har kör på bana... 15+ på morgonen säg 2,5 bar... sen vid 25+ och tokkörande runt bana i 30 min.... 3,5bar. Skiter fullständigt i formler utan detta är ju något alla vet om som provat mäta...

Sen har även jag läst en massa fysik och vet att du måste upp på väldigt hög högskole nivå innan du börjar räkna på "riktigt". För jag antar att du anser att ett fallande föremål accelerear med 9,82m/s? Vilket inte stämmer...

Va?!

Nej, jag tänker räkna på hur mycket temperaturen i däcken behöver öka för att få upp trycket från rätt normala 3,0 bar i kalla 17" till 4,0 bar beroende på om det är atsmosfärsluft eller 100% kvävgas i däcken. Detta eftersom den jag citerade menar på att kvävgas expanderar tio gånger mindre än luft vid en temperaturökning.

Jo, för att något ska accepteras som en teori inom naturvetenskap lär du kunna påvisa att det förhåller sig så i verkligheten. Fysiska lagar och formler inom kemi är inte något man bara kan rycka på axlarna och säga inte stämmer.
Och inte för att vara dryg, men jag har en högskoleexamen i kemiteknik, så ja, jag kan räkna på "hög" högskolenivå.

Jag anser att fallande föremål accelererar enligt tyngdkraftsaccelerationen, som i form av konstant är ungefär 9,81 m/s2 men varierar ytterst lite beroende på breddgraden du befinner dig på. Men luftmotståndet, där bland annat det rådande lufttrycket påverkar, minskar ju förstås denna hastighet, 9,81 m/s2 gäller bara i vakuum. Vart vill du komma?

Vart jag vill komma... är så trött på folk som "räknar" ut allt... ta alla volvo raggare när dom räknar ut hur många hittepåhästar dom har i sin trimmade 740 turbo...

Du anser väl även att om man överladdar en motor med 1bar så dubblar man effekten, punkt slut? För det är precis det den formeln säger...

Jag pratar om saker som jag vet stämmer i verkligheten, du pratar om saker som du TROR stämmer när du räknat med en formel... Undrar även vad för luftfuktighet ska du räkna på?
Eller du har säkert uppskrivet i din formelsamling vilken luftfuktighet det är när man kränger och pumpar däck...

(får be om ursäkt till att du inte har något som helst svar på min sista fråga, pinsamt?)

Nu får du allt ta och berätta varför dina kvävedäck bara ökar 0,1 bar i tryck medan samma däck fyllda med luft ökar hela 1,0 bar i tryck efter lite körning. Sluta slå ifrån dig med påståenden om vad jag anser, det ena värre än det andra och inget av dom något jag sagt.

Jag svarade på din fråga, eller rättare sagt gjorde så gott jag kunde eftersom den var väldigt luddigt ställd. Vill du ha ett bättre svar får du formulera den bättre.

Formelsamlingar är jävigt bra att ha. Ingen kan ha alla konstanter, värden för alla grundämnen och formler i huvudet och dessutom innehåller den vetenskapligt framtagna värden istället för gissningar. Men det gillar du väl inte?


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#57
Standard 17" 225/45-däck, jag har räknat att det rymmer 16 liter luft vid 1,0 bar, inte för att volymen spelar någon roll.

P*V=n*R*T

P = Tryck
V = Volym
n = substansmängd
R = gaskonstanten, 0,08206
T = Temperatur i K

Substansmängden av en gas vid 0 C och 1 atm för syrgas är 22,397 liter/mol och 22,402 l/mol för kvävgas (22,4l är alltså den plats en mol (6,022x10^23 molekyler) av gaserna tar). Skillnaden är så jäkla liten, och eftersom "luft" innehåller 78% kväve kan vi bortse från den helt.

Vi börjar med 3,0 bar i däcket vid 25 grader eftersom det är ett rätt normalt däcktryck för storleken. För att nå trycket 3,0 bar måste vi pumpa in 48 liter gas (3*16) om volymen vid 1,0 bar är 16 liter.

Hur många mol gas finns där då?

P = 3,0 bar
V = 48 liter
R = 0,08206
T = 298 K

n = PV/RT = 1,96 mol

Om vi då ökar tempen till 35 grader i däcket?

Samma som ovan, men T = 308 grader Kelvin.

P = nRT/V = (1,96 * 0,08206 * 308) / 16 = 3,096 ~3,1 bar.

Om temperaturen ökar 10 grader ökar däcktrycket 0,1 bar.


Hur mycket behöver vi öka temperaturen för att nå upp i baltis 4,0 bar hans däck får efter lite körning med luft istället för kväve?

Vi vänder på fomeln igen:

P = nRT/V -> VP = nRT -> VP/nR = T

V = 16 l
P = 4,0 bar
n = 1,96 mol
R = 0,08206
T är sökt

(16 * 4,0) / (1,96 * 0,08206) = 400 K

400 - 273.16 = 126,84 grader Celsius.

Man lär alltså köra rätt hårt. Är Baltis däck fyllda med kväve som ju motstår temperatur lite bättre hade han haft en temperatur på 123,8 grader i däcken, vilket ger ett tryck på 3,99 bar istället för 4,0 bar. WOW, kväve betalar sig verkligen ! roll

Det mest intressanta av allt lär ju vara att de molära volymerna för kvävgas och syrgas skiljer sig knappt något alls åt, eller 0,0003 %. Kväve expanderar alltså inte annorlunda mot syre när det gäller tryck och temperaturförändringar, och det värms bara upp 2,5 % långsammare än luft.

Det faktum att kvävefyllda däck värms upp till en given temperatur 250 m senare än luftfyllda däck om man bortser från kylning från omgivningen och kör 10 000 m spelar alltså mycket större roll än själva tryckökningen vid en temperaturökning. Det är alltså tryckökningen i sig som är farlig, och den beror direkt av temperaturen som vi tidigare visat ökar 2,5% långsammare i kvävefyllda däck. Hur däcken sedan påverkas av tryckökningen beror nog mer av däcken, för en tryckökning från 3 till 4 bar kräver alltså en temperatur på 127 grader vilket är rätt mycket och inget man uppnår under vardaglig körning.

@ Baltis: Utan formler och gamla töntiga Nobelpristagare med tjocka brillor som räknat efter fysikens lagar hade du inte haft någon kvävgas att fylla dina däck du inte haft med. Vi hade alla suttit i skinnfällar runt en eld i bästa fall.
Senast redigerat av Andromeda (6 april 2012)


Random Hero
4 047 Inlägg
6 april 2012
#58
Andromeda skrev:
Standard 17" 225/45-däck, jag har räknat att det rymmer 16 liter luft vid 1,0 bar, inte för att volymen spelar någon roll.

P*V=n*R*T

P = Tryck
V = Volym
n = substansmängd
R = gaskonstanten, 0,08206
T = Temperatur i K

Substansmängden av en gas vid 0 C och 1 atm för syrgas är 22,397 liter/mol och 22,402 l/mol för kvävgas (22,4l är alltså den plats en mol (6,022x10^23 molekyler) av gaserna tar). Skillnaden är så jäkla liten, och eftersom "luft" innehåller 78% kväve kan vi bortse från den helt.

Vi börjar med 3,0 bar i däcket vid 25 grader eftersom det är ett rätt normalt däcktryck för storleken. För att nå trycket 3,0 bar måste vi pumpa in 48 liter gas (3*16) om volymen vid 1,0 bar är 16 liter.

Hur många mol gas finns där då?

P = 3,0 bar
V = 48 liter
R = 0,08206
T = 298 K

n = PV/RT = 1,96 mol

Om vi då ökar tempen till 35 grader i däcket?

Samma som ovan, men T = 308 grader Kelvin.

P = nRT/V = (1,96 * 0,08206 * 308) / 16 = 3,096 ~3,1 bar.

Om temperaturen ökar 10 grader ökar däcktrycket 0,1 bar.


Hur mycket behöver vi öka temperaturen för att nå upp i baltis 4,0 bar hans däck får efter lite körning med luft istället för kväve?

Vi vänder på fomeln igen:

P = nRT/V -> VP = nRT -> VP/nR = T

V = 16 l
P = 4,0 bar
n = 1,96 mol
R = 0,08206
T är sökt

(16 * 4,0) / (1,96 * 0,08206) = 400 K

400 - 273.16 = 126,84 grader Celsius.

Man lär alltså köra rätt hårt. Är Baltis däck fyllda med kväve som ju motstår temperatur lite bättre hade han haft en temperatur på 123,8 grader i däcken, vilket ger ett tryck på 3,99 bar istället för 4,0 bar. WOW, kväve betalar sig verkligen ! roll

Det mest intressanta av allt lär ju vara att de molära volymerna för kvävgas och syrgas skiljer sig knappt något alls åt, eller 0,0003 %. Kväve expanderar alltså inte annorlunda mot syre när det gäller tryck och temperaturförändringar, och det värms bara upp 2,5 % långsammare än luft.

Det faktum att kvävefyllda däck värms upp till en given temperatur 250 m senare än luftfyllda däck om man bortser från kylning från omgivningen och kör 10 000 m spelar alltså mycket större roll än själva tryckökningen vid en temperaturökning. Det är alltså tryckökningen i sig som är farlig, och den beror direkt av temperaturen som vi tidigare visat ökar 2,5% långsammare i kvävefyllda däck. Hur däcken sedan påverkas av tryckökningen beror nog mer av däcken, för en tryckökning från 3 till 4 bar kräver alltså en temperatur på 127 grader vilket är rätt mycket och inget man uppnår under vardaglig körning.

@ Baltis: Utan formler och gamla töntiga Nobelpristagare med tjocka brillor som räknat efter fysikens lagar hade du inte haft någon kvävgas att fylla dina däck du inte haft med. Vi hade alla suttit i skinnfällar runt en eld i bästa fall.

http://i.qkme.me/36561i.jpg

Dog food lid. Backwards

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#59
DusanMandick skrev:
Andromeda skrev:
Standard 17" 225/45-däck, jag har räknat att det rymmer 16 liter luft vid 1,0 bar, inte för att volymen spelar någon roll.

P*V=n*R*T

P = Tryck
V = Volym
n = substansmängd
R = gaskonstanten, 0,08206
T = Temperatur i K

Substansmängden av en gas vid 0 C och 1 atm för syrgas är 22,397 liter/mol och 22,402 l/mol för kvävgas (22,4l är alltså den plats en mol (6,022x10^23 molekyler) av gaserna tar). Skillnaden är så jäkla liten, och eftersom "luft" innehåller 78% kväve kan vi bortse från den helt.

Vi börjar med 3,0 bar i däcket vid 25 grader eftersom det är ett rätt normalt däcktryck för storleken. För att nå trycket 3,0 bar måste vi pumpa in 48 liter gas (3*16) om volymen vid 1,0 bar är 16 liter.

Hur många mol gas finns där då?

P = 3,0 bar
V = 48 liter
R = 0,08206
T = 298 K

n = PV/RT = 1,96 mol

Om vi då ökar tempen till 35 grader i däcket?

Samma som ovan, men T = 308 grader Kelvin.

P = nRT/V = (1,96 * 0,08206 * 308) / 16 = 3,096 ~3,1 bar.

Om temperaturen ökar 10 grader ökar däcktrycket 0,1 bar.


Hur mycket behöver vi öka temperaturen för att nå upp i baltis 4,0 bar hans däck får efter lite körning med luft istället för kväve?

Vi vänder på fomeln igen:

P = nRT/V -> VP = nRT -> VP/nR = T

V = 16 l
P = 4,0 bar
n = 1,96 mol
R = 0,08206
T är sökt

(16 * 4,0) / (1,96 * 0,08206) = 400 K

400 - 273.16 = 126,84 grader Celsius.

Man lär alltså köra rätt hårt. Är Baltis däck fyllda med kväve som ju motstår temperatur lite bättre hade han haft en temperatur på 123,8 grader i däcken, vilket ger ett tryck på 3,99 bar istället för 4,0 bar. WOW, kväve betalar sig verkligen ! roll

Det mest intressanta av allt lär ju vara att de molära volymerna för kvävgas och syrgas skiljer sig knappt något alls åt, eller 0,0003 %. Kväve expanderar alltså inte annorlunda mot syre när det gäller tryck och temperaturförändringar, och det värms bara upp 2,5 % långsammare än luft.

Det faktum att kvävefyllda däck värms upp till en given temperatur 250 m senare än luftfyllda däck om man bortser från kylning från omgivningen och kör 10 000 m spelar alltså mycket större roll än själva tryckökningen vid en temperaturökning. Det är alltså tryckökningen i sig som är farlig, och den beror direkt av temperaturen som vi tidigare visat ökar 2,5% långsammare i kvävefyllda däck. Hur däcken sedan påverkas av tryckökningen beror nog mer av däcken, för en tryckökning från 3 till 4 bar kräver alltså en temperatur på 127 grader vilket är rätt mycket och inget man uppnår under vardaglig körning.

@ Baltis: Utan formler och gamla töntiga Nobelpristagare med tjocka brillor som räknat efter fysikens lagar hade du inte haft någon kvävgas att fylla dina däck du inte haft med. Vi hade alla suttit i skinnfällar runt en eld i bästa fall.

http://i.qkme.me/36561i.jpg

Bara en massa töntiga formler.

Det visar dock att Baltis snackar skit. Han påstår att hans däck ökar 1,0 bar efter lite körning med luftfyllning men bara 0,1 bar med kvävefyllning. Skillnaden mellan de trycken om vi utgår från 3,0 bar motsvarar att luften i däcken värms upp över 110 grader mer i de luftfyllda däcken. Trycket i kväve och luft reagerar i princip lika mycket vid en given temperaturökning, det skiljer 0,0003 % bara. Det är inte möjligt med den tryckskillnaden mellan däcken han påstår sig observerat eftersom luftfyllda däck bara värms upp 2,5% mer än kvävefyllda när värme tillförs gasen i däcket.

För att en så stor skillnad som 110 grader, eller om man så vill, en tryckskillnad på ~0,9 bar, ska kunna uppstå mellan luftfyllda och kvävefyllda däck måste det kvävefyllda däcket uppnå en temperatur av 4400 grader och det luftfyllda 4520 grader. Då har de givetvis brunnit upp för länge sedan. Om de inte exploderat först, eftersom trycket vid de temperaturerna är uppe på 42 bar. Alltså snackar han skit.

Och för att dölja skitsnacket och flytta fokus från det hävdar han att man minsann inte kan lita på fysikens och kemins lagar.

Visst, alla beräkningar man gör är förenklingar av verkligheten till någon grad. Men jag kan väldigt säkert beräkna hur tung en vattentank fylld med en given volym vatten blir, och hur starka balkar den behöver monteras på och minst hur mycket kraft fästpunkterna behöver bära upp.

I det här fallet med däcken är inte den största osäkerheten till hans fördel. Tvärtom. Den största osäkerheten ligger i att vi bortsett från omgivningens ständigt kylande effekt på däcken. Om du bränner gummi kan du få däcken att ryka, men när du slutar kommer däcken ganska omgående att svalna av eftersom luften och vägbanan kyler dom. Det har vi inte räknat med här. Beräkningarna stämmer så långt att vi vet rätt säkert vilka temperaturer gaserna i däcken måste få för en given tryckökning, och ännu säkrare hur liten skillnaden mellan kväve och luft blir. Dock kommer det att ta väldigt lång tid av stenhård körning att nå upp till ett högt tryck i däcken. Även om däckets utsida värms upp kyls den samtidigt konstant av av mark och omgivning, och gasen i däcket håller inte samma temperatur som däckets slitbana förrän värmen hunnit sprida sig i däcket länge.
Senast redigerat av Andromeda (6 april 2012)


241 Inlägg
6 april 2012
#60
OJ OJ OJ OJ nu måste ni ha tråkigt


Sök