2467
Sök

Hur ska jag väcka en W123 som legat i ide i 10 år?

2 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Hej!
Nere i vårt garage står en Mercedes w123 från 1985. Den har stått i garaget som ligger i källaren av huset. Men det är ändå inte omöjligt att det pendlat ned mot minusgraderna vid de riktigt hårda vintrarna! Bilen har stått där i omkring 10 år. Det gjordes inga behandlingar av bilen innan den ställdes in förutom möjligen en hederlig vanlig handtvätt. Så ex gummidetaljer i motorn är inte smorda eller liknande.

Vad vill ni att jag mer ska ta reda på? Kan gå ned och fota. Hur gör jag för att väcka upp den utan att göra något dumt? Samtidigt har jag begränsad budget i och med att jag är student. Men inte heller vill jag vara dumsnål.

Jag har typ 0 erfarenheter av bilmeck, men jag har pillat lite i mina dagar, det jag har jag.

Tack på förhand! smile

84 Inlägg
6 april 2012
Kolla så det finns olja, och kylarvatten, i med ett batteri å prova starta!
Är det bensin eller diesel?
Senast redigerat av PALLBOCKEN (6 april 2012)

2 011 Inlägg
6 april 2012
Oljebyte det första du gör.
Töm tanken och i med ny fräsch soppa eller diesel (vad det nu är för en).

Inte farten som dödar. Det är stoppen

124 Inlägg
6 april 2012
om den inte är rörd på 10 år så ska du vara nöjd om den inte skutit någon frostplugg eller dylikt, eftersom glykkens verkningsgrad försämras rätt så fort över ett par år smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

2 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Clintan66 skrev:
Oljebyte det första du gör.
Töm tanken och i med ny fräsch soppa eller diesel (vad det nu är för en).

Skadar det bilen väldigt mycket att starta utan att byta olja? Kan jag testa hurdant den fungerar och sen byta olja?

2 011 Inlägg
6 april 2012