2467
Sök

Hur ska jag väcka en W123 som legat i ide i 10 år?

2 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Hej!
Nere i vårt garage står en Mercedes w123 från 1985. Den har stått i garaget som ligger i källaren av huset. Men det är ändå inte omöjligt att det pendlat ned mot minusgraderna vid de riktigt hårda vintrarna! Bilen har stått där i omkring 10 år. Det gjordes inga behandlingar av bilen innan den ställdes in förutom möjligen en hederlig vanlig handtvätt. Så ex gummidetaljer i motorn är inte smorda eller liknande.

Vad vill ni att jag mer ska ta reda på? Kan gå ned och fota. Hur gör jag för att väcka upp den utan att göra något dumt? Samtidigt har jag begränsad budget i och med att jag är student. Men inte heller vill jag vara dumsnål.

Jag har typ 0 erfarenheter av bilmeck, men jag har pillat lite i mina dagar, det jag har jag.

Tack på förhand! smile

84 Inlägg
6 april 2012
Kolla så det finns olja, och kylarvatten, i med ett batteri å prova starta!
Är det bensin eller diesel?
Senast redigerat av PALLBOCKEN (6 april 2012)

2 011 Inlägg
6 april 2012
Oljebyte det första du gör.
Töm tanken och i med ny fräsch soppa eller diesel (vad det nu är för en).

Inte farten som dödar. Det är stoppen

124 Inlägg
6 april 2012
om den inte är rörd på 10 år så ska du vara nöjd om den inte skutit någon frostplugg eller dylikt, eftersom glykkens verkningsgrad försämras rätt så fort över ett par år smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

2 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Clintan66 skrev:
Oljebyte det första du gör.
Töm tanken och i med ny fräsch soppa eller diesel (vad det nu är för en).

Skadar det bilen väldigt mycket att starta utan att byta olja? Kan jag testa hurdant den fungerar och sen byta olja?

2 011 Inlägg
6 april 2012
Det låter som du vill vårda den och jag hade inte startat den med det gamla skitet (rent ut sagt) som är i. Rena vattnet idag. Visst kan du starta upp den, men tycker det är synd om du nu vill vara rädd om den i mitt tycke så hade jag inte gjort det. Behöver ju inte hälla i någon dyr olja. Ta något billigt och gör ett oljebyte till sen istället.

Soppan är död efter denna tiden, så byt den så ska den säkert vakna till liv för dig.
Senast redigerat av Clintan66 (6 april 2012)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 mars 2014
Lånar den här tråden lite, Min tjej har skaffat sig en Mercedes w123 Bensin, det ryckte lite när hon skulle gasa på, så då tänkte vi att det var något skumt med förgasaren så vi bytte den. Men ryckningarna är kvar..  Är det några förgasarinställningar som är skumma eller är det något i motorn som är skumt?

Mercedes w123
Bensin
Bytt alla filter.
Bytt förgasare.

Mvh! smile

2 845 Inlägg
8 mars 2014
lewwan skrev:
Lånar den här tråden lite, Min tjej har skaffat sig en Mercedes w123 Bensin, det ryckte lite när hon skulle gasa på, så då tänkte vi att det var något skumt med förgasaren så vi bytte den. Men ryckningarna är kvar..  Är det några förgasarinställningar som är skumma eller är det något i motorn som är skumt?

Mercedes w123
Bensin
Bytt alla filter.
Bytt förgasare.

Mvh! smile

Kollat över tändningen, dvs. bytt tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar. Det kan göra underverk annars.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 mars 2014
Okej! ska försöka med det! tack så mycket!

Sök