3590
Sök

16 ventilers B23A?

90 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#1
tjenare!
undrar om någon har vetskap om man kan sätta på en 16 ventilers topp på en B23 A?

// sille

Bonntrimmare
620 Inlägg
6 april 2012
#2
varför?

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

90 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#3
mer effekt ?

70 Inlägg
6 april 2012
#4
Om du är ute efter mer effekt så skulle jag sätta i en turbo motor mycket mer för pengarna

90 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#5
jag håller på och bygger en förgasar turbo och tanken slog mig att en 16 ventilare kan öka effekten lite extra, undrar om det skulle funka att ha det eller inte

102 Inlägg
7 april 2012
#6
du får bygga om kamrems drivning. byta och fräsa ventilurtag i kolvarna.


490 Inlägg
7 april 2012
#7
som ovan skriver måste du bygga om kamremsdrivningen men det är inge jätte operation. sen är det bara fräsa ut i kolvarna som sitter i eller stoppa i 16v kolvar!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

102 Inlägg
7 april 2012
#8
tror inte du klarar och få ventilurtagen i ett par b23a kolvar. b23et funkar lätt. 16v kolvar passar väldigt dåligt


Med lem
768 Inlägg
7 april 2012
#9
Det fanns 16V toppar till B21/B23.

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/all_gifs/Turbo%20page%20gifs/16V_R-sport.jpg

Någon R sportsats. Kolla in under ENGINE/TRANS ganska långt ner på sidan, säkert billig.. http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 … rt_cat.htm
Senast redigerat av robininfOCUS (7 april 2012)

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
7 april 2012
#10
janni_ruda skrev:
tror inte du klarar och få ventilurtagen i ett par b23a kolvar. b23et funkar lätt. 16v kolvar passar väldigt dåligt

varför inte ? bara plocka ur dom och fräsa utagen i kolvarna ingen direkt vetenskap
borde en firma som hålls med sånt klara av utan problem

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
7 april 2012
#11
du har en grop i org 16v kolv. det har du inte i en b23 kolv. frågan är om där är goda nog till det


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
7 april 2012
#12
janni_ruda skrev:
du har en grop i org 16v kolv. det har du inte i en b23 kolv. frågan är om där är goda nog till det

det tror jag nog dom brukar vara rätt tjocka på en gammal 23:a
sen bara för att 23:ans kolvar är plana så betyder det inte att kolven går lika högt upp i cylindern heller

nu vet jag inte måtten och comp förhållandenan på B234 och b23:an men då borde man kunna se om det fungerar

annars säljer parner kolvar+stakar till rödblockarna som går att få med lägre komp och utag för ventilerna och då har man en rätt stabil underdel

eller så kör man med ganska högt komp och sen med e85 i tanken

polarn plockar 274hk vid 0.7bars ladd med 16v topp på en b230fK med 16v orginal kolvar
på e85 och nu har han ännu mer ligger och laddar runt 1bar och högre tändning och 800cc spridare
går riktigt jävla fint i hans 360 smile
Senast redigerat av Growe (7 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
7 april 2012
#13
och varför skulle de inte gå lika långt upp? ska se om jag kan mäta kolvtaket på en kolv en kväll.


Bonntrimmare
620 Inlägg
8 april 2012
#14
Sille93 skrev:
jag håller på och bygger en förgasar turbo och tanken slog mig att en 16 ventilare kan öka effekten lite extra, undrar om det skulle funka att ha det eller inte

då är det lättare om du tar en 16v (B234) motor och sätter din förgasare på

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 april 2012
#15
janni_ruda skrev:
och varför skulle de inte gå lika långt upp? ska se om jag kan mäta kolvtaket på en kolv en kväll.

det beror på kompet försvinner någonstans vet inte hur mycket det skiljer i komp mellan en b23A och en b234:a


här är en bra bild på en 16v kolv och där är utagen på kanten inte i gropen iallfall
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmXdDNPacS0zKK3rEtL7sxYcYoDn8E26H7ImEMQ99OGc7x_Lht5NOpfLau
Senast redigerat av Growe (8 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
8 april 2012
#16
Det jag funderar på, är om det en sån här gång egentligen finns någon fördel att bygga på 8v botten i förhållande till 16v?


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 april 2012
#17
man slipper orginal blocket som är rena skiten men man bör uppdatera pumpen så man har lite högre tryck eftersom det är hydraliska lyftare

men jag anser att man vinner mer på att köra ett b23block före ett b234 eller äldre b230 block
mycket stadigare kolvar och stakar i en 23;a

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
8 april 2012
#18
Growe skrev:
janni_ruda skrev:
och varför skulle de inte gå lika långt upp? ska se om jag kan mäta kolvtaket på en kolv en kväll.

det beror på kompet försvinner någonstans vet inte hur mycket det skiljer i komp mellan en b23A och en b234:a


här är en bra bild på en 16v kolv och där är utagen på kanten inte i gropen iallfall
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … ht5NOpfLau

för det första är det samma slag i en b23 som en b234 alltså kolvarna går exakt lika högt upp. att ett b23 block rakt av skulle va bättre håller jag inte med om. b234 är ett jäkligt bra block.


5 111 Inlägg
8 april 2012
#19
Slaget har ju inget att göra med hur högt upp kolvarna går.
Kortare stakar och de kommer inte gå upp lika högt, likaså med annan höjd på kolvarna.
Däremot så kan jag för det inte svara på hur det skiljer mellan B23 och 234.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 april 2012
#20
janni_ruda skrev:
Growe skrev:
janni_ruda skrev:
och varför skulle de inte gå lika långt upp? ska se om jag kan mäta kolvtaket på en kolv en kväll.

det beror på kompet försvinner någonstans vet inte hur mycket det skiljer i komp mellan en b23A och en b234:a


här är en bra bild på en 16v kolv och där är utagen på kanten inte i gropen iallfall
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … ht5NOpfLau

för det första är det samma slag i en b23 som en b234 alltså kolvarna går exakt lika högt upp. att ett b23 block rakt av skulle va bättre håller jag inte med om. b234 är ett jäkligt bra block.

alla jag känner undviker just b234f blocket pga det inte är lika bra som ft/fk

sen vill man endå inte ha balansaxlar och skit sittandes endå

stakarna är garanterat bättre sitter M stakar som är stabilare än stakarna som sitter i samtliga b230 motorer

Kör fort så hinner inget hända...


Sök