2629
Sök

E36 325 får ingen gnista och inget bränsle

Konstruktör
1 053 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har en E36 325 som jag byggt turbo på.
Har fungerat perfekt fram tills dess att jag hade allting monterat och klart på bilen.
Nu startar den helt enkelt inte.

Symptomen är alltså följande;
Jag vrider nyckeln till läget innan starten. Pumpen går inte igång.
Jag vrider över nyckeln så den går på starten, men får ingen gnista.

Jag har byglat pumpen, och då startar den.
Jag har bytt vevaxelgivare.
Jag har bytt kamaxelgivare.
Jag har bytt styrbox till en exakt likadan.
Jag har skrapat ur kontaktdosan vid säkringsboxen för att utesluta att det glappar där i.

Jag har mätt fram till boxen.
Den har 12V när bilen är avstängd, och får 12V på Pin 54 när jag vrider över tändningen till läge 2.


Vad i helsike är det som är fel? :S
Senast redigerat av NdL (7 april 2012)


Konstruktör
1 053 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#2
Kan ju tillägga att jag har bytt huvudrelä, och bränslepumpsrelä.

Fick ett tips på Autopower om att koppla ur larmet.
Så det gjorde jag, men det blev ingen förbättring.


Funderar lite kring min vevaxelgivare.
Mäter jag på den så får jag 527 ohms motstånd i stillastående läge.
Någon som vet ifall det stämmer?


German Engineering
9 083 Inlägg
7 april 2012
#3
Felsök från pumpen och in mot systemet och kolla var den tappar spänningen.

Kolla så boxen är jordad bra och alla andra kablar som försörjer den har bra kontakt.
Senast redigerat av CarpeDiem (23 april 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

6 632 Inlägg
7 april 2012
#4
Kolla som sagt över jordning till styrboxen.
Kolla också så du får styrström till reläna, eftersom det startar då du byglar men inte annars?

De/Dem

Konstruktör
1 053 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#5
http://www.ladda-upp.com/bilder/67213/sdbvsdb


Den boxen som den svarta, gula och gröna kontakten sitter i.
Någon som vet vad den är till för?


Konstruktör
1 053 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#6
Är det EWS boxen?

Trodde inte min nyckel hade kodning.

Så kan det vara så att styrboxen har tappat synkningen med koderna mellan antennringen-ews boxen och DME boxen?


Konstruktör
1 053 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#7
Felsöker jag med carsoft programvaran så säger den följande;
http://www.ladda-upp.com/bilder/67263/sdsdbgsdb
Världens sämsta bild, men tryck på den så ser man lite bättre.

Alltså väldigt mycket att moduler inte svarar.
Men har lite dålig koll på vad allt är, så man har väl garanterat inte all utrustning.



Tändningslåset ser ut såhär;
http://www.ladda-upp.com/bilder/67264/sdsdbgsdb23
Alltså ingen antennring?


http://www.ladda-upp.com/bilder/67265/sdsdbgsdb232
Denna bilden blev liten av någon anledning.
Men den är över reläerna som är nere i vänstra hörnet under ratten.
Vad styr dessa?


http://www.ladda-upp.com/bilder/67266/sdsdbgsdb2
Vad styr detta reläet?
Bakom handskfacket.


http://www.ladda-upp.com/bilder/67267/sdsdbgs
Ett relä vid sidan om ABS-boxen. vad har den för funktion?


Hjälp! sad


6 632 Inlägg
9 april 2012
#8
Extra enkelt när man aldrig skruvat BMW mer än mekanik.

Hur som helst..någon borde kunna svara bättre om reläna, jag hade vilket som försökt få fram ett komplett kopplingsschema.

Men eftersom du får igång bilen ifall du byglar bränslepumpen? Går pumpen överhuvudtaget när du slår på tändningen?

De/Dem

Konstruktör
1 053 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#9
Får inte igång bilen när jag byglar pumpen.
Men själva pumpen går igång när jag byglar den.

Får ingen gnista hur jag än gör.
Pumpen går inte alls när jag försöker starta bilen.

Någon på PPF sa att min bil var utrustad med EWS 1. Vilket då skulle innebära just spärr på tändningen och bränslepumpen. Men man har då inget chip i nyckeln.

Så ska kolla upp ifall det sitter något relä för det, och ifall man kan koppla ur det.


2 174 Inlägg
9 april 2012
#10
Låter ju helt klart som en jobbig Startspärr, tror ju knappast soppa och tändning lägger av annars. Prova en annan styrbox om du kan, jag hade Startspärr i en gammal BMW högra knappen på dörren va tvungen va uppe. När många BMW importerades till Sverige fifflade många dir olika stsrtspärrar finns hur många olika som helst Tyvär. Kompisens 540 starta ej efter han haft borta batteriet. Då sa BMW vänta 48 timmar så har han själv fixat det. Tro fan att den hoppa igång sen.


Konstruktör
1 053 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#11
Det sura är att jag har prövat en annan styrbox.
Och det blev ingen skillnad sad


Jag ska ta med mig 10 batteriet till min multimeter imorn så ska jag mäta upp allt som går i bilen.


German Engineering
9 083 Inlägg
10 april 2012
#12
Hur har det gått?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Konstruktör
1 053 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#13
Har klurat vidare på detta med EWS.
Googlat som en tok. Och någon skrev att man kunde klippa kabel 66 i styrboxen för att kringgå startspärren.

Detta fungerade ju såklart inte.
Har prövat stänga motorhuven, bagageluckan och alla dörrarna och försökt starta bilen.
Men går inte....



Blir tokig på detta!


Konstruktör
1 053 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#14
Skulle verkligen behöva lite hjälp med detta nu.
Sjukt tråkigt att inte få igång bilen hmm


2 174 Inlägg
12 april 2012
#15
Dra eller kör bilen till BMW så fixar dom det med datorn.


23 Inlägg
13 april 2012
#16
vevaxelgivare,  OHM, mät

awsome

Konstruktör
1 053 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#17
Vevaxelgivaren är bytt.
Denna har 527 ohms motstånd när man mäter på den


2 174 Inlägg
13 april 2012
#18
NdL skrev:
Vevaxelgivaren är bytt.
Denna har 527 ohms motstånd när man mäter på den

den bryter bara tändning, ej sås....

som sagt det kan vara 1000 grejer på såna där importerade bmw...det enklaste är koppla upp den till datorn, antingen köper du en kabel för 100 kr som omvandlar pinn kontakten till obd2 så kan typ vem som helst felsöka den med dator, men många har ej den kabeln så då är det bmw som gäller, man får fram fan exakt vad felet är när man felsöker dom där så vad väntar du på....kostar 600 kr ca för en felsökning och då vet du felet.


Konstruktör
1 053 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#19
Får tacka för era svar.

Men i något inlägg en bit upp så visade jag loggen från carsoft.
Dvs, jag har en dosa och en kontakt så jag kan söka felkoder.

Och den visar ingenting..


23 Inlägg
13 april 2012
#20
ta bort  plastlocket. på bränslerelät. tryck ihop spolen. går  pumpen då. ger den ingen  tillslagsström,. relät sitter vid säkringsdosan, har för mej  det är det första eller sista relät  (står oftast  30, 87a.,87b under det.

ofast  när man maler  på startmotor. brukar varvräknarn  hoppa till. =hel trigger.   triggern   ger  impulser för soppa, tändning.

en felsökning via dator, ska man inte lita  på, oftast  hittar den  aldrig dom felen man vet  om, eller ens  kommer  in  på bmw.

Är inte mycket som behövs för att en m50 ska starta.


Gröna kabeln i härvan är ju plus från tändningslås, lägger du plus på denna ska det klicka i "main" relät.
Alltså huvurelät som ger ström till allt annat som box osv. Det är ett av dem 3 reläerna som sitter på sidan av säkringsboxen.

Sen har du en röd plus uppe vid säkringsboxen som ska ha plusmatning.

awsome


Sök