Hej, hej – hemskt mycket hej!!Tänkte härmed starta en liten tråd om vår
Edsel av 1959 års modell.
Edsel – eller som många svenskar (felaktigt) kallar bilen:
Ford Edsel – är en bil som inte lämnar många oberörda. För intresserade kan man kika lite på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsel (där undertecknad författat det mesta av innehållet
)!
Jag och min älskade hustru köpte denna bil vårvintern 2005 och körde med den under två säsonger, sedan ställdes bilen av. Bilen är importerad från North Carolina 2004 och i ett mycket fint bruksskick, nylackad, ny inredning, bytt motor och växellåda m.m. Dock var det så att automaten började krångla andra sommaren vi körde bilen och därför började jag ledsna på bilen. Till saken hör att varken motor eller låda är original utan under huven sitter en mäktig (och
törstig) bigblock Ford 429 med tillhörande trestegs C6-automatlåda. Allt dessutom mycket ”yxigt” monterat
…
Jag köpte mig därför under 2006 ett komplett kit motor+låda med renoveringsbehov till en Edsel 59:a (en FE 361” 303 hästars
Super Express V8 och med en
Dual-Power trestegs automatlåda). Men av olika anledningar kom jag aldrig till skott med renovering/byte av motor och låda (för många andra projekt
), så nu står jag inför det faktum att om jag vill få ut bilen i år så får jag köra på combon 429+C6 som satt i vid köpet av bilen.
Motorbytet är
tyvärr gjort ”á la ameriquane”; d.v.s. med minsta möjliga ansträngning och tankeverksamhet
…
Varken motor eller växellåda sitter mer än hjälpligt plats – bilderna talar för sig själv:
När alla bilar fått på sommardäcken är lyften äntligen ledig och jag känner mig redo att ta mig an ett nytt projekt
Automatväxellådan läcker mycket, mycket olja - troligtvis från främre packboxen
Vänster handbromsvajer tar i avgassystemet. Varför har inte nötterna som ”renoverade” bilen i USA dragit rören lika på båda sidor
?!?!
Motorfästena
Vänster motorfäste framifrån. Här sitter motorfästen
endast fast i ramen – ingen av de båda fästen i blocket har använts
!! (Snyggt arbete med skärbrännaren f.ö. …)
Samma motorfäste bakifrån: sitter fast med
EN enda bult
Samma visa med höger motorfäste
Och inte är växellådsfästen så mycket bättre:
1 (en) bult
Och balken:
Växellådsbalkens infästning i vänster ramskena
Växellådsbalkens infästning i höger ramskena
Hur f*n fick bilen godkänt at SBP i Östersund år 2004?!?!
Tycker ni att jag är överkänslig – eller är bilen ett s.k. ”hack-job”?!?!
Med tanke på hur det ser ut på dessa punkter ovan kände jag sommaren 2006 att det knappast var ens någon idé att försöka få igenom bilen hos någon SBP-station söder om Jämtland igen…
Efter att ha besökt Elmia nu i påskhelgen kände jag att; Nu eller aldrig – bilen ska ut och rulla igen
!! Planen är att växellådan ska demonteras/renoveras och bilen ska gå igenom kontrollbesiktningen i år
!
Dessutom bör både motor- och växellådsfäste byggas om, liksom vänster avgasrör. Jag kommer säkert på fler saker under resans gång
…
Mer bilder kommer efterhand –
SO STAY TUNED !!