2491
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
213 411 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1
Hej, hej – hemskt mycket hej!!

Tänkte härmed starta en liten tråd om vår Edsel av 1959 års modell.

http://www.smcars.net/forums/attachments/blueprints-donation/124258d1310884196-automobile-logos-edsel.jpg
Edsel – eller som många svenskar (felaktigt) kallar bilen: Ford Edsel – är en bil som inte lämnar många oberörda. För intresserade kan man kika lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsel (där undertecknad författat det mesta av innehållet wink )!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b6abf86ac85455f1098c367322c3af8f.jpg

cool big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-32cc53236557d5dca2332c1ab87e0060.jpg

Jag och min älskade hustru köpte denna bil vårvintern 2005 och körde med den under två säsonger, sedan ställdes bilen av. Bilen är importerad från North Carolina 2004 och i ett mycket fint bruksskick, nylackad, ny inredning, bytt motor och växellåda m.m. Dock var det så att automaten började krångla andra sommaren vi körde bilen och därför började jag ledsna på bilen. Till saken hör att varken motor eller låda är original utan under huven sitter en mäktig (och törstig) bigblock Ford 429 med tillhörande trestegs C6-automatlåda. Allt dessutom mycket ”yxigt” monterat hmm

Jag köpte mig därför under 2006 ett komplett kit motor+låda med renoveringsbehov till en Edsel 59:a (en FE 361” 303 hästars Super Express V8 och med en Dual-Power trestegs automatlåda). Men av olika anledningar kom jag aldrig till skott med renovering/byte av motor och låda (för många andra projekt roll), så nu står jag inför det faktum att om jag vill få ut bilen i år så får jag köra på combon 429+C6 som satt i vid köpet av bilen.

Motorbytet är tyvärr gjort ”á la ameriquane”; d.v.s. med minsta möjliga ansträngning och tankeverksamhet roll

Varken motor eller växellåda sitter mer än hjälpligt plats – bilderna talar för sig själv:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-02e76b84e9e4db1a575fc3cd9dd51a43.jpg
När alla bilar fått på sommardäcken är lyften äntligen ledig och jag känner mig redo att ta mig an ett nytt projekt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-34dd05cd2b5cde6d1445770dfabbcfdd.jpg
Automatväxellådan läcker mycket, mycket olja - troligtvis från främre packboxen hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c774b52ac27e2049aa28bf9168d417bc.jpg
Vänster handbromsvajer tar i avgassystemet. Varför har inte nötterna som ”renoverade” bilen i USA dragit rören lika på båda sidor roll ?!?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-caac7770e52947fbd7f597cac4619c89.jpg
Motorfästena

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-90a0c1263ee041a5049fea4b124866f7.jpg
Vänster motorfäste framifrån. Här sitter motorfästen endast fast i ramen – ingen av de båda fästen i blocket har använts yikes !! (Snyggt arbete med skärbrännaren f.ö. …)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8968b789002cae2ac532118c91e3c929.jpg
Samma motorfäste bakifrån: sitter fast med EN enda bult hmm hmm hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cb878f2cd67acf6c253198499a5a6a2b.jpg
Samma visa med höger motorfäste mad

Och inte är växellådsfästen så mycket bättre:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1591638db6dd68739a9195603797ff66.jpg
1 (en) bult yikes

Och balken:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2f5dd1a2e7b3eab968d29d5ecd52a77e.jpg
Växellådsbalkens infästning i vänster ramskena

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d23b6f0a5d1186ff87ed041dc6ee9c78.jpg
Växellådsbalkens infästning i höger ramskena

Hur f*n fick bilen godkänt at SBP i Östersund år 2004?!?!

Tycker ni att jag är överkänslig – eller är bilen ett s.k. ”hack-job”?!?!

Med tanke på hur det ser ut på dessa punkter ovan kände jag sommaren 2006 att det knappast var ens någon idé att försöka få igenom bilen hos någon SBP-station söder om Jämtland igen…

Efter att ha besökt Elmia nu i påskhelgen kände jag att; Nu eller aldrig – bilen ska ut och rulla igen cool !! Planen är att växellådan ska demonteras/renoveras och bilen ska gå igenom kontrollbesiktningen i år tongue !

Dessutom bör både motor- och växellådsfäste byggas om, liksom vänster avgasrör. Jag kommer säkert på fler saker under resans gång yikes

Mer bilder kommer efterhand – SO STAY TUNED cool !!
Senast redigerat av -MATS- (8 april 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 111 Inlägg
9 april 2012
#3
Grym bil, sällan man ser en Edsel med skåp.


5 071 Inlägg
9 april 2012
#4
Det är väl som när man frågar fransmannen varför vissa franska bilar bara har 3 hjulbultar per hjul.
Och då svara han "Därför att de inte hålls på plats med 2!!!!!!!!"

lol


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#5
JohnWayne skrev:
Ser man på, ännu en intressant tråd big_smile

Man kan ju alltid hoppas på lite input från andra som skruvar amerikanskt wink !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#6
Volvo544special65 skrev:
Grym bil, sällan man ser en Edsel med skåp.

Tack cool ! Det finns nog drygt ett dussin liknande i Sverige (inräknat både 6- och 9-sitsiga) - hur som helst är de ovanligare än cabbarna big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#7
JohnWayne skrev:
Det är väl som när man frågar fransmannen varför vissa franska bilar bara har 3 hjulbultar per hjul.
Och då svara han "Därför att de inte hålls på plats med 2!!!!!!!!"

lol

roll

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Självlärd
3 083 Inlägg
9 april 2012
#8
En Mats-tråd till. Hmm med tanke på bubblabygget så kan detta inte bli mer än spännande detta också big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#9
Volvo142_73a skrev:
En Mats-tråd till. Hmm med tanke på bubblabygget så kan detta inte bli mer än spännande detta också big_smile

lol

Jag kanske startade projekttråden lite för tidigt – jag känner att jag fortfarande befinner mig i planeringsstadiet hmm

Men uppdatering kommer ikväll smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

137 Inlägg
9 april 2012
#10
Volvo142_73a skrev:
En Mats-tråd till. Hmm med tanke på bubblabygget så kan detta inte bli mer än spännande detta också big_smile

Man måste ju hålla med big_smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#11
Pall3 skrev:
Volvo142_73a skrev:
En Mats-tråd till. Hmm med tanke på bubblabygget så kan detta inte bli mer än spännande detta också big_smile

Man måste ju hålla med big_smile

big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
9 april 2012
#12
Pren lagd,har själv hållt på med massa importerade jänkare för några år sedan,så detta ska också följas


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#13
Motor och låda tar mer plats än originalet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d0de696c5562950f4629237bd6ad253c.jpg
Där fram finns ingen plats för kylfläkt, utan det sitter i dess ställe en elfläkt framför kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b16ba4b55175d6101048e484a79b9861.jpg
Men hur kommer det sig att växellådan sitter så otroligt tätt mot kardantunneln på högersidan?!

Med blotta ögat verkar det som om växellåda och kardanstång sitter snett i förhållande till kardantunneln…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-dfd9b2b7d87b12ecb8a2120413e7bc9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ec08de15c1bcf17beca979a3b4831821.jpg
Jovisst – hela paketet sitter verkligen snett hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7993f30e02e8bc2152be61b1d9abf465.jpg
Jag lossar alla ( roll ) bultar…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fa5f09d9792c765b28e4f4aeecbdc56f.jpg
…jovars, det är klart att lådan sitter snett när man inte ens försökt tillverka ett anständigt fäste utan borrat ett nytt hål som hamnat snett sad (ringarna markerar originalhålen – och pilarna markerar väcellådans fästpunkter). Detta passar inte neutral

Med tanke på hur dåligt även motorn sitter fästad, tar jag en rövare för att se om det helt enkelt går att bända lådan i sidled med en kofot:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eaedb784a43b21e46b28927282a289fc.jpg
Hur enkelt som helst tongue !!

Trots att allt nu sitter rakt bör ändå nästa punkt bli att ta ur växellådan och täta den - får beställa delar i morgon big_smile

Mer bilder kommer efterhand – SO STAY TUNED cool !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#14
fadret skrev:
Pren lagd,har själv hållt på med massa importerade jänkare för några år sedan,så detta ska också följas

Kul cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
9 april 2012
#15
kul projekt me en frän bil.. lite tråkigt att de som sagt bara slängt i motor o låda. de måste haft väldigt brott.. men men lycka te iallafall...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#16
sydstatare skrev:
kul projekt me en frän bil.. lite tråkigt att de som sagt bara slängt i motor o låda. de måste haft väldigt brott.. men men lycka te iallafall...

Tack smile !

Väldigt bråttom - eller "I don't give a fuck" roll

Jag hoppas detta kan fixas relativt enkelt wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
9 april 2012
#17
-MATS- skrev:
Motor och låda tar mer plats än originalet:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ad253c.jpg
Där fram finns ingen plats för kylfläkt, utan det sitter i dess ställe en elfläkt framför kylaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9b9861.jpg
Men hur kommer det sig att växellådan sitter så otroligt tätt mot kardantunneln på högersidan?!

Med blotta ögat verkar det som om växellåda och kardanstång sitter snett i förhållande till kardantunneln…

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e7bc9f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 831821.jpg
Jovisst – hela paketet sitter verkligen snett hmm

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … abf465.jpg
Jag lossar alla ( roll ) bultar…

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdc56f.jpg
…jovars, det är klart att lådan sitter snett när man inte ens försökt tillverka ett anständigt fäste utan borrat ett nytt hål som hamnat snett sad (ringarna markerar originalhålen – och pilarna markerar väcellådans fästpunkter). Detta passar inte neutral

Med tanke på hur dåligt även motorn sitter fästad, tar jag en rövare för att se om det helt enkelt går att bända lådan i sidled med en kofot:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a289fc.jpg
Hur enkelt som helst tongue !!

Trots att allt nu sitter rakt bör ändå nästa punkt bli att ta ur växellådan och täta den - får beställa delar i morgon big_smile

Mer bilder kommer efterhand – SO STAY TUNED cool !!

Ser ut att vara samma som Ford Country Wagon 59


Taunus_P5
9 april 2012
#18
Sympatiskt projekt! Lägger en pren på denna tråd också smile (Följer även Bubblan... big_smile)

900 Inlägg
9 april 2012
#19
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#20
fadret skrev:
Ser ut att vara samma som Ford Country Wagon 59

Det stämmer alldeles utmärkt smile !

Edsel 59:ans stationsvagnar är samma som Fordarna förutom fronten, inredning och kromutsmyckning wink ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök