4509
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
214 286 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
2 121 Inlägg
10 maj 2012
#261
hahaha skönt att du fått igång den.. men har du rätt tryck från pumpen kan även vara det som spökar lite för dig eller gammalt soppa filter??


4 197 Inlägg
11 maj 2012
#262
Haha älska V8 muller:)


5 071 Inlägg
11 maj 2012
#263
Ett av nöjena med att köra V-8. Ljuuuuuuuuuuuuudet cool


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#264
Hackev8 skrev:
hahaha skönt att du fått igång den.. men har du rätt tryck från pumpen kan även vara det som spökar lite för dig eller gammalt soppa filter??

Visst är det härligt smile

Jag tror att det är förgasaren som spökar. Pumpen är knappt använd, köpt ny på AD-center 2009. Har slängt bruksanvisningen så jag vet inte om trycket kan ställas. Dock pumpar den på bra i mina ögon när man lossar slangarna. Soppafiltret är flång nytt wink

Jag körde med 40% E85-inblandning när bilen ställdes av 2006/2007 - jag misstänker att förgasaren kanske inte har mått så bra av detta ... någon som har erfarenhet?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#265
zemet skrev:
Haha älska V8 muller:)

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#266
JohnWayne skrev:
Ett av nöjena med att köra V-8. Ljuuuuuuuuuuuuudet cool

cool

Men denna bil låter just nu mest som ett gammalt propellerplan - så jag förstår om folk stör sig på ljudet yikes

Vår hund blev rädd och rymde från trädgården när jag gasade igår kväll roll

Jag tror jag får gå över tändningen ett varv till också. Tycker det är lite väl mycket dragster-sound för en glidarbil hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
11 maj 2012
#267
Fan vad härligt smile

Hoppas ni återfinner jycken... Hehe.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#268
Mervolic skrev:
Fan vad härligt smile

Hoppas ni återfinner jycken... Hehe.

Jodå - ingen fara med jycken wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 121 Inlägg
12 maj 2012
#269
-MATS- skrev:
Hackev8 skrev:
hahaha skönt att du fått igång den.. men har du rätt tryck från pumpen kan även vara det som spökar lite för dig eller gammalt soppa filter??

Visst är det härligt smile

Jag tror att det är förgasaren som spökar. Pumpen är knappt använd, köpt ny på AD-center 2009. Har slängt bruksanvisningen så jag vet inte om trycket kan ställas. Dock pumpar den på bra i mina ögon när man lossar slangarna. Soppafiltret är flång nytt wink

Jag körde med 40% E85-inblandning när bilen ställdes av 2006/2007 - jag misstänker att förgasaren kanske inte har mått så bra av detta ... någon som har erfarenhet?

då kan du fått rost eller något i förgasaren som har legat sen när du väl drog i gång bilen så täppte den till allt för dig. låter som du ska plocka bort den sen blossa rent den helt å lite nya packningar


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#270
Hackev8 skrev:
då kan du fått rost eller något i förgasaren som har legat sen när du väl drog i gång bilen så täppte den till allt för dig. låter som du ska plocka bort den sen blossa rent den helt å lite nya packningar

Bilen går bara bättre och bättre ju mer jag testar så jag tror faktiskt att det möjligen kan räcka att den fick lite ny bensin som löser upp avlagringarna - jag håller tummarna för det iallafall tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#271
Idag har jag faktiskt inte mekat med alls bilen, men tänkte redogöra lite för gårdagens arbete:

SYMPTOM: Bilen verkade dra massor av tjuvluft och varvtalet var mycket svårt att hantera. ORSAK: Jag hade glömt ( roll ) att ansluta vacuumslangen mellan förgasare och automatlåda.

SYMPTOM: Bilen lät som en dragster och misstände. ORSAK: Tändhatten på sjuans tändstift satt inte på ordentligt…

Med dessa åtgärder gick bilen äntligen någorlunda som jag förväntat mig i motorn smile . Jag fyllde upp växellådan och drog igenom samtliga växellägen medan jag tryckte på bromsen, nu skulle väl eventuell luft i lådan kommit ut och jag kunde med hjälp av min polare Stefan fylla på ytterligare lite olja.

Jag ställer på bilen hos Transportstyrelsen och ringer försäkringsbolaget – det är dags för första provkörningen cool. Backar ur garaget. Svänger upp på landsvägen och gasar på. Bilen vägrar växla upp, slår av gasen, gasar, slår av – ingen reaktion alls i växellådan hmm . Måste säkert spänna bromsbandet…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-09689f60a009d0a3b6f570584f2edc86.jpg
…upp med bilen på lyften igen...

...lossar spärrmuttern och vrider in spännbulten, släpper lite, vrider in ytterligare, släpper osv. till dess att jag tycker det ’känns’ bra och att inte allt slirar hela tiden. Spänner åt allt och jag och min polare tar oss en ny provtur. Växellådan växlar hur mjukt och säkert som helst – en ren njutning big_smile ! Kör någon kilometer bort och vänder i en korsning när bilen på hemvägen plötsligt tappar orken och motorn dör hmm … bensinpumpen hörs arbeta för högtryck, ett säkert tecken på att jag kört bensinstopp sad … Bara att knalla hem några hundra meter och fylla upp bilen med en reservdunk yikes .

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5e6e90b31c25b7cbf1ca8d04767e5410.jpg
… min Edsel nytankad efter soppatorsk i duggregnet. Min polare Stefan bakom ratten.

Pumpen arbetar en stund, och när den tystnat vrider min polare på starten och den går igång omedelbart tongue !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d7b4f23fb6630144de95bb4cabe100d2.jpg
Efter en bit mat tar jag min kära hustru med på ”provkörning i samband med reparation” ( wink ) och tankar bilen för första gången sedan 2006 på Shellmacken i en närbelägen tätort cool . Dock verkar bilen ha den egenheten att bilen ibland dör när jag släpper gasen, så lite mer inkörning och/eller justering av förgasaren lär nog behövas.

Nu ska bilen besiktigas och jag har några punkter som måste åtgärdas: spänna handbromsen, kolla misstänkt jordfel på blinkers (fungerar bara sporadiskt) och signalhorn samt inte minst installera någon form av startspärr så att bilen inte kan startas om växel ligger i (jag har kört med tjuvkoppling under testrundorna). Alltså har jag har lite pyssel att göra innan besöket på SBP– SO STAY TUNED! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 121 Inlägg
13 maj 2012
#272
-MATS- skrev:
Hackev8 skrev:
då kan du fått rost eller något i förgasaren som har legat sen när du väl drog i gång bilen så täppte den till allt för dig. låter som du ska plocka bort den sen blossa rent den helt å lite nya packningar

Bilen går bara bättre och bättre ju mer jag testar så jag tror faktiskt att det möjligen kan räcka att den fick lite ny bensin som löser upp avlagringarna - jag håller tummarna för det iallafall tongue

bara hoppas allt funkar big_smile som du vill


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#273
Hackev8 skrev:
bara hoppas allt funkar big_smile som du vill

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#274
Projektet att få bilen redo för besiktning måste nu forceras – tiden går roll . Här är det inte så mycket en fråga om stora seriösa arbeten, utan mer att få en OK bruksbil i sommar wink . Det återstår dock ännu några punkter…

För att bilen inte ska gå att starta i växel måste strömmen brytas. Denna spärr är trasig på bilen och någon tidigare ägare har gjort en egen lösning som jag tänkte återanvända utan alltför mycket ändringar, så därför har jag införskaffat en vippströmbrytare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-90dc2aa78913504f84fe7bafb198cf56.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-121fcc81ef5a0066df207796d8c603a7.jpg
Här ses växelföringsmekanismen och parkeringsläget är ytterläget (rörelsen sker i pilens riktning)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1404bab7bf953a5eca270e72637b43ff.jpg
Omedelbart intill bromscylindern sitter en hemmagjord metallkonsoll med ett hål…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-999ddf340235c8ff2e1bc973ed63200a.jpg
…avsett för en vippströmbrytare neutral

Värmeutvecklingen i denna region är rätt hög eftersom grenröret sitter ganska nära. Följaktligen klarar inte strömbrytare med plastdetaljer av miljön, utan blir snabbt sköra och går sönder. Men nu har jag hittat en modell med fler metalldelar och dessutom har jag…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e22ceed40fa53c105ba1355fa3f86497.jpg
…förlängt brytaren med ett litet metallrör. På bilderna ovan kan man även se hur jag tjuvkopplat spärren genom att sätta en och samma kabelstump i båda hålen på kontaktstycket avsett för original startspärr (som skymtas vid rattstångens nedersta ände)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1d0d32959eefb155a74bda086c18b084.jpg
Färdigmonterad – och verkar fungera smile ! (Har justerat röret sedan bilden togs…)

Uppdatering kommer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#275
Under helgen har bilen fått slita mycket asfalt på småvägarna runt hemmet där jag bor. Visserligen är den obesiktigad men i mina ögon är det ju helt orimligt att köra direkt till SBP med en bil som stått still i över fem år. En massa småfel – sådant som kärvar o.s.v. brukar kunna ’rätta till sig’ per automatik bara det används, eller hur?

Jag har gjort en total rundsmörjning och avstädning av bilen. Bromsarna verkar fungera bra, bilen drar inte i sidled varken vid inbromsning eller när man släpper ratten, blinkrelät har börjat fungera (av sig självt tongue ), växellådan växlar mjukt och fint, avgassystemet verkar tätt – kort sagt är bilen redo för SBP cool .

Ett par detaljer har dock ändå krävt en del pyssel:

Vid en tankning förra gången bilen var i trafik råkade jag fläka loss en kromlist vid tankluckan på sidan. Jag köpte clips, men kom mig aldrig för att byta ut dem förrän…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-393ac707e4ee10021265887c2e7974b5.jpg
…igår…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6949e320358de7d1a5e835ad9bf98231.jpg
…det var en del paneler att lossa invändigt hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fff65e5ac5dddd6eec331975a582813f.jpg
smile

En annan punkt som nästan drivit mig till vansinne yikes är tutan … STENDÖD …

Mätningar visade att det fanns både jord och ström, att signalringen på ratten var OK o.s.v. Det gick inte ens att tjuvkoppla tutan mad .

Jag fick helt enkelt plocka ner den och fila brytarna för att sedan knacka försiktigt medan tutan låg på batteriets jordpol enligt bilden:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e7699e68b8e5c168d49df80787355212.jpg
Min hustru matade på ström medan jag knackade och plötsligt tutade den till lite försiktigt. Men den repade sig ganska snabbt (tur att vi hade hörselskydd på oss…) wink

Så vitt jag kan bedöma saken är nu bilen alltså ÄNTLIGEN redo för besiktning big_smile !!

Jag beställde besiktningstid strax efter det att jag startat denna projekttråd – så jag har hela tiden haft en tidpunkt att arbeta mot. Och just idag är det dagen ”D” – kl 15.00 i Varberg tongue . Det var verkligen tur att strejken blev avblåst… Återstår bara att se om jag har samma tur inne på stationen… Jag är i valet och kvalet om jag ska skruva av skärmornamenten eller inte. Det vore synd att få ombesiktning för en sådan skitsak, samtidigt som jag inte anser att de är särskilt ”utstickande”…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c3427d7de4733b4fa525439054ec22e3.jpg

Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte - - - om bilen - - - vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.
1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändigt för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft.
” (VVFS 2003:22, 7§)

Förra gången bilen blev godkänd var 2004 i Östersund, och dessförinnan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-556986b6f46cae3a23035631d76470e4.jpg
…2000 i North Carolina cool

Nu gäller det bara att hålla tummarna att bilen blir godkänd en tredje gång på 2000-talet!

STAY TUNED!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75 Inlägg
14 maj 2012
#276
Egentligen har jag aldrig gillat Edsel, men har av någon anledning ändrat syn efter denna tråden smile Hoppas den går igenom besiktningen

Självlärd
3 083 Inlägg
14 maj 2012
#277
Lycka till big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

2 164 Inlägg
14 maj 2012
#278
Jag tror nästan att jag har en bild på denna ifrån wheels & wings för massa år sedan smile ska kolla sen när jag kommer hem!!

"Life´s too short to drive a boring car"

3 Inlägg
14 maj 2012
#279
Hej,

Jag har precis läst hela tråden och det är kul att det är fler som vågar riva i gamla automatlådor.

En liten sak som jag reflekterade över är att du borde nog byta ut modulatorn om du inte gjorde det.
På bilden som du visade så beskrev du det som ett oidentifierat oljerör.
Alltså var det olja i röret villket betyder att modulatorn är trasig och motorn suger i sig olja genom vakumröret.

//Johan H

Du har säkert rätt.

2 126 Inlägg
14 maj 2012
#280
-MATS- skrev:
Under helgen har bilen fått slita mycket asfalt på småvägarna runt hemmet där jag bor. Visserligen är den obesiktigad men i mina ögon är det ju helt orimligt att köra direkt till SBP med en bil som stått still i över fem år. En massa småfel – sådant som kärvar o.s.v. brukar kunna ’rätta till sig’ per automatik bara det används, eller hur?

Håller med dig till 100% Hur f-n ska man kunna justera osv om man inte får testköra bilen!? roll
Tur som det är bor man i skogen med många bra småvägar man kan köra på för att slita in bilen innan besiktning.



Sök