2648
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
213 413 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#21
Taunus_P5 skrev:
Sympatiskt projekt! Lägger en pren på denna tråd också smile (Följer även Bubblan... big_smile)

big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#22
sydstatare skrev:
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

Tack för din input! Vad var det för låda som läckte för dig?

Detta blir mitt första försök att renovera automatlåda - så alla tips är mycket välkomna big_smile !

Då beställer jag packbox, o-ring, filter och packningar... Hoppas det räcker?! SHIT - Jag har inte ens någon verkstadshandbok som täcker så här "moderna" Fordar (1969) roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
9 april 2012
#23
-MATS- skrev:
sydstatare skrev:
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

Tack för din input! Vad var det för låda som läckte för dig?

Detta blir mitt första försök att renovera automatlåda - så alla tips är mycket välkomna big_smile !

Då beställer jag packbox, o-ring, filter och packningar... Hoppas det räcker?! SHIT - Jag har inte ens någon verkstadshandbok som täcker så här "moderna" Fordar (1969) roll

de va på min ford -54. de e en fordomatic låda. mmm läcker de där fram i såkallade sprängkåpan hade ja nog provat att byta de. många sa åt mig att renovera lådan men den har gått i ett år nu. blir ju lite annat pris o lämna in den.. sen tror ja du har band som man kanske ska kolla hur spänningen är på dom men de kanske är överkurs. kolla på mrmechanic där finns även sprängskisser på de flesta lådor.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

1 125 Inlägg
10 april 2012
#24
-MATS- skrev:
sydstatare skrev:
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

Tack för din input! Vad var det för låda som läckte för dig?

Detta blir mitt första försök att renovera automatlåda - så alla tips är mycket välkomna big_smile !

Då beställer jag packbox, o-ring, filter och packningar... Hoppas det räcker?! SHIT - Jag har inte ens någon verkstadshandbok som täcker så här "moderna" Fordar (1969) roll

Annars kan du kolla med PG Larsson i Tibro,han är suverän att ha med att göra.Där kan du säkert få sprängskiss på lådan också.Han har 0504-12575.Han är väldigt säker på Ford
Senast redigerat av fadret (10 april 2012)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#25
sydstatare skrev:
-MATS- skrev:
sydstatare skrev:
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

Tack för din input! Vad var det för låda som läckte för dig?

Detta blir mitt första försök att renovera automatlåda - så alla tips är mycket välkomna big_smile !

Då beställer jag packbox, o-ring, filter och packningar... Hoppas det räcker?! SHIT - Jag har inte ens någon verkstadshandbok som täcker så här "moderna" Fordar (1969) roll

de va på min ford -54. de e en fordomatic låda. mmm läcker de där fram i såkallade sprängkåpan hade ja nog provat att byta de. många sa åt mig att renovera lådan men den har gått i ett år nu. blir ju lite annat pris o lämna in den.. sen tror ja du har band som man kanske ska kolla hur spänningen är på dom men de kanske är överkurs. kolla på mrmechanic där finns även sprängskisser på de flesta lådor.

Får kolla detta - tack för länktipset smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#26
fadret skrev:
-MATS- skrev:
sydstatare skrev:
på min ford gick packboxen också sönder trodde ja när all olja pissade ur men då va de o-ringen te turbinen. men lika smidigt att byta ändå. byt den me när du ändå har lådan nere. om din låda nu har en.. ja e så van vid äldre lådorna så e ej säker på att den har de.. ja tog delar ifrån ett företag ett par mil härifrån som heter mrmechanic. jätte trevlig o till omed förklarade allt ja behövde veta..

Tack för din input! Vad var det för låda som läckte för dig?

Detta blir mitt första försök att renovera automatlåda - så alla tips är mycket välkomna big_smile !

Då beställer jag packbox, o-ring, filter och packningar... Hoppas det räcker?! SHIT - Jag har inte ens någon verkstadshandbok som täcker så här "moderna" Fordar (1969) roll

Annars kan du kolla med PG Larsson i Tibro,han är suverän att ha med att göra.Där kan du säkert få sprängskiss på lådan också.Han har 0504-12575.Han är väldigt säker på Ford

Jo, jag har handlat lite prylar från Tibro för några år sedan, ska slå honom en pling - tack för tipset cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#27
Jag har dessutom fått tips på bra länkar via PM så detta kommer säkert att ordna sig smile ! Måste dock vänta att lyfta ner lådan tills någon hjälper mig balansera den på domkraften - jag vill inte tappa lådan på fötterna roll tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#28
Postar några bilder på de delar jag tror jag behöver byta min C6-automat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3d07fad154f45818c9b67df0052d6194.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-243cccdc6c9b8eb2e431c7034f1060fb.jpg

(Tipstack till sverkera smile ) Men jag blir ju faktiskt lite tveksam när man ser att det verkar krävas specialverktyg hmm ...

Någon som bytt O-ring/packbox på dessa lådor och använt vanliga verktyg - eller vanligt "bondförnuft" ? wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#29
Såja, nu har jag ringt 0490-211 00 till Västervik och beställt ett komplett ”Overhaul Gasket and Rubber KitK36900-1 för Ford C6 årsmodell 1966 – 76 för 594kr + moms av Mr. Mechanic.

Förstklassig service må jag säga! Han gav mig över telefon flera tips inför urmonteringen av lådan och vilka delar jag måste vara särskilt uppmärksam på hur dessa sitter monterade. Dessutom avslutade han; ”Och eftersom du har handlat av mig, så är det bara att ringa om du behöver tips och rådbig_smile big_smile big_smile !!!

Mer bilder kommer efterhand – SO STAY TUNED cool !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
10 april 2012
#30
-MATS- skrev:
Såja, nu har jag ringt 0490-211 00 till Västervik och beställt ett komplett ”Overhaul Gasket and Rubber KitK36900-1 för Ford C6 årsmodell 1966 – 76 för 594kr + moms av Mr. Mechanic.

Förstklassig service må jag säga! Han gav mig över telefon flera tips inför urmonteringen av lådan och vilka delar jag måste vara särskilt uppmärksam på hur dessa sitter monterade. Dessutom avslutade han; ”Och eftersom du har handlat av mig, så är det bara att ringa om du behöver tips och rådbig_smile big_smile big_smile !!!

Mer bilder kommer efterhand – SO STAY TUNED cool !!

he he ja han e helt suverän.o billig. tror han har europas största lager me delar te lådor o mycke som han har finns inte ens i usa då han köpt upp stora gamla lager där. när du monterar packbox så använder alltid jag en vanlig hylsa till spärrskaft, i passande storlek o de gör ja ofta i mitt yrke o funkar alltid kalas, bara man e noga o försiktig...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#31
mercury62 skrev:
ja men han e en sån gubbe, hjälper alla!
men det där med montering av motor och låda är inte så ovanligt, dom slarvar med det dom kan många usagubbar!
men varför inte ladda lite mer åt orginalhållet? har motorn legat så snett så borde väl kardanknutarna va lite slitna med?
en så stor motor i en hgv? du lär ju inte börna runt med den endå,
den motorn och lådan lär väl du få en del för så att du kan jaga lite mer åt orginalhålletdelar?  (långt ord)
hade nog jag gjort

Jag har samlat originaldelar under flera år, men dessa måste också renoveras - och det kostar flis roll Dessutom har jag fått våldsam Edselabstinens (långt ord wink ) och vill verkligen ha bilen rullande i sommar tongue Jag har visserligen inhandlat "rätt" motor och låda (från en skrotad Corsair = lyxmodellen 1959) men, men ... jag har aldrig kommit till skott med renoveringen sad

Om ni läser tidningen Gasoline kommer det troligen snart ett reportage på en liknande bil som min (samma röda scallop och tak, men svart kaross) som har exakt det stuket jag är ute efter - håll utkik cool

Det lite udda med vår bil är annars dels att den är 9-sitsig (3 soffor alltså), dels att den original var utrustad med största 303-hästars motorn i kombination med 3-stegsautomat. Denna combo kan nog bara ha tillverkats i några hundra exemplar - och hur många som finns bevarade idag kan man ju bara gissa. I Sverige känner jag förutom denna bil till två stycken (en i Svärdsjö och en utanför Halmstad) - båda renoveringsobjekt som inte rullat i Sverige på över 10 år hmm .

http://www.carhobby.com/59eSFx.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#32
sydstatare skrev:
he he ja han e helt suverän.o billig. tror han har europas största lager me delar te lådor o mycke som han har finns inte ens i usa då han köpt upp stora gamla lager där. när du monterar packbox så använder alltid jag en vanlig hylsa till spärrskaft, i passande storlek o de gör ja ofta i mitt yrke o funkar alltid kalas, bara man e noga o försiktig...

Jo tack smile Han sa att allt går - man får bara inte använda våld wink

Jag frågade även om lådan var tung - ca 60kg trodde han den vägde?! Jag känner mig på det hela taget mycket styrkt efter samtalet med honom - detta kommer förhoppningsvis att gå smidigt big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
10 april 2012
#33
-MATS- skrev:
sydstatare skrev:
he he ja han e helt suverän.o billig. tror han har europas största lager me delar te lådor o mycke som han har finns inte ens i usa då han köpt upp stora gamla lager där. när du monterar packbox så använder alltid jag en vanlig hylsa till spärrskaft, i passande storlek o de gör ja ofta i mitt yrke o funkar alltid kalas, bara man e noga o försiktig...

Jo tack smile Han sa att allt går - man får bara inte använda våld wink

Jag frågade även om lådan var tung - ca 60kg trodde han den vägde?! Jag känner mig på det hela taget mycket styrkt efter samtalet med honom - detta kommer förhoppningsvis att gå smidigt big_smile !

he he jo de e blytunga. min har hela huset o allt i gjutjärn så den va tung som sagt. o lite trångt på min bil så om man inte har växellådslift som man kan spänna lådan i o justera liften så går de åt ett par man.. he he.. men kommer nog gå bra...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Heads, you live. Tails, you die. 50/50 chance.
44 Inlägg
10 april 2012
#34
ser ut som ett rent fuskbygge av den som ägde den innan att man inte tar sig tid att göra allt ordentligt när man ändå håller på hmm men den har tur som kommit i så bra händer för vad ja fått för uppfattning så gör du inget halvdant big_smile alltid lika kul o läsa dina inlägg man lär sig alltid något nytt (speciellt för såna som jag som inte kan så mycket om bilmek) XD

There is only one conclusion for every story.......We all fall down.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#35
sydstatare skrev:
he he jo de e blytunga. min har hela huset o allt i gjutjärn så den va tung som sagt. o lite trångt på min bil så om man inte har växellådslift som man kan spänna lådan i o justera liften så går de åt ett par man.. he he.. men kommer nog gå bra...

Jag helgarderar mig och väntar tills dess jag kan få hjälp av någon av mina söner wink !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#36
Kim93 skrev:
ser ut som ett rent fuskbygge av den som ägde den innan att man inte tar sig tid att göra allt ordentligt när man ändå håller på hmm men den har tur som kommit i så bra händer för vad ja fått för uppfattning så gör du inget halvdant big_smile alltid lika kul o läsa dina inlägg man lär sig alltid något nytt (speciellt för såna som jag som inte kan så mycket om bilmek) XD

Jodå - jänkarna kan ... NOT roll

Ska väl försöka få ordning på denna wink

Jag dokumenterar rätt mycket (fråga vad mina garagepolare anser ... roll ) - mest för att det är lärorikt för min egen del. Och kan det vara till glädje för andra så säger jag bara: "Vassego" smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75 Inlägg
10 april 2012
#37
Självklart ska man följa även detta projekt smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#38
DieselGudrun skrev:
Självklart ska man följa även detta projekt smile

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
10 april 2012
#39
Håller med Gudrun! big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#40
Dixieman skrev:
Håller med Gudrun! big_smile

big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök