Kritter skrev:
Nu har jag hämtat ut bilen ^^ inte lika kul
Några anmärkningar som blev.
1. Missljud motor
2. Mittre bromsljus glappt3. Spolning bakruta fung ej - visste jag också om
4. Läckage avgassystem5. P-broms tar ej vä bak 6. P-ljus vä fram och dimljus hö ur funktion7. Bussningar bakvagn dåliga
8. Oljeläckage motor - misstänkt att det var
9. Krängstag hö fram glappt 10. Poly-V-rem dåligt/torrsprickor11. Litet läckage stötdämpare vä bak
12. Stenskott vindruta - denna visste jag självklart
Vad kan man fixa själv med farsans hjälp och vad bör man be en verkstad fixa?
Mittre bromsljus (det högplacerade misstänker jag) behöver inte fungera. Eftersom du har bakrutetorkare gissar jag att det är en kombi. Både vad gäller spolningen och bromsljuset misstänker jag att problemet ligger mellan karossen och bakluckan. Blir ofta glapp i kablar och skador på spolslangen där. Men du har väl kollat att det inte bara är munstycket som är igensatt?
Avgassystem fixar ni ju ganska lätt att byta.
Handbromsen går på trummor bak, och de kan vara jäkligt pilliga att få ihop rätt, inget roligt jobb.
P-ljus och dimljus, börja med att byta lampor. Fungerar inte det byter du socklar, mät upp kablarna så att ström kommer fram.
Stagen är ganska lätta att byta.
Även drivremmen är hyffsat lätt att byt, men det är trångt att komma åt. Eftersom den har sprickor tror jag inte att den byttes vid 22-23k mil som den ska göras. Kolla så att remhjulen är hela. Det kan mycket väl vara ett remhjul som skapar missljudet från motorn.
Oljeläckage, men man vet inte? Gör rent ordentligt i motorrummet och kör ett tag så att du ser var det läcker.
Bakvagnsbussningarna är en klassiker på kombin, och bakdämparna byter du samtidigt. Dämparna slits hårt om bussningarna är dåliga och tvärtom. De får ju även göra den andra delens arbete då. Ett besvärligt jobb att byta bussningarna.
Missljudet kan vara mycket. Det kan bli missljud om oljesilen i tråget är igensatt, eller om en remskiva börjar skära i lagret, ventiltick från toppen etc etc.
Köp en Haynes-bok så kan du ju själv avgöra vilka jobb ni kan tänkas fixa själva. Men hitta en bra allbilverkstad till resten. Det finns ingen anledning att lämna in bilen till Saab för 1500/timme när du kan komma undan med hälften. Alla verkstäder kan 9-5:an, det är Sveriges näst vanligaste bil.