3014
Sök

Saab 9-5 2.3T -00 service

11 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Undra vad en 25000mils service kostar för en Saab 9-5 2.3T -00 ca pris? Kanske någon som gjort en nyligen. Min bil har gått ca 25950mil. Köpte den i höstas och ingen service har gjorts sen -05 då den hade gått ca 17000mil.

Har kollat runt lite bland olika ställen men fått olika priser sen är ju frågan vem man ska välja med då kvaliteten spelar en stor roll också.

Tack på förhand smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 april 2012
#2
Så oljan är inte bytt på 8 tusen mil?

En basservice kostar runt 2600 kronor på SAAB.

2slow

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
11 april 2012
#3
Vilka årsmodeller var känsliga för oil sludge? smile

Oljan kan ju vara bytt utan stämplar och kvitton visserligen. Inte så noga på äldre bilar med höga mil..

/Mattias

11 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#4
Dem som hade bilen tidigare hoppas jag har bytt någon gång iaf för känns som dem tagit hand om bilen för dem bytte bland annat turboaggregatet för ca 6000mil sedan.

Jag fick ett erbjudan från holmgrens där en basservice enligt SAABs punkter skulle kosta 1295kr sen kollar dem kamrem och något mer som jag inte minns som jag inte hade en aning om vad det va. Men var det så att den skulle behövas bytas också skulle dem först fråga om dem skulle det. Kostnaden skulle då komma att bli ca 3000kr låter det vetigt?

50 Inlägg
13 april 2012
#5
saab kör med kedja och inte kamrem

11 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#6
Ser där, då lärde man sig något nytt igen smile då är det väl den dem kollar på

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
13 april 2012
#7
Maptun tar 2 186.00 för en 25k mils service. Så nått liknande på en Saab verkstad.


500 Inlägg
13 april 2012
#8
Kritter skrev:
Ser där, då lärde man sig något nytt igen smile då är det väl den dem kollar på

De byter inte kamkedja för 3000kr. Då är det nog multiremmen de menar.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 april 2012
#9
OJ!... MÄT kam-kedjesträckaren... Har han gått  25 000mil och inte servats sedan sjutton skulle jag inte våga åka en kilometer med den innan jag mätt sträckaren (görs på 15-minuter)
För 2000kr på Saab byter dom motor olja + filter och kollar i bästa fall multi-remmen, thats all! Dom stämplar även boken men det e ju ändå rätt värdelöst om det inte finns några stämplar sedan 17 tusen mil.
T7 motorerna av din årgång har en urusel rashistorik på bla. just kam drivningen beroende på oilslugde och dåligt servade motorer är det jättevarningsflagg på.
Senast redigerat av hotrodder (13 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

11 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#10
Bokat en basservice nu samt att han kommer gå igenom tändstift och kam-kedjan. Samt en massa andra saker som han pratade om som kan vara bra att kolla. Skulle något behövas åtgärdas så skulle han ringa och ge prisförslag sedan. Hoppas bilen mår bättre sen för älskar den verkligen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
#11
Till nästa gång kan du höra dig för lite på jobbet eller så om någon känner till en bra liten allbilverkstad. Den jag lämnar bilen på tar ~650 spänn i timmen kontra Saabs 1500 och tar verkligen hand om bilen.
Jag lämnade in 9-5:an när jag precis köpt den och fick oljebyte + termostatbyte och en noggrann genomgång av bussningar, bromsar, vätskor och andra vanliga servicepunkter för ~2000 spänn. Och då gick termostatbytet ensamt på nästan tusenlappen och oljan 600 spänn.

Min erfarenhet av Björkmans i Västerås är att de behandlar kundbilar som slit- och slänggrejor. Inte så farligt om man råkar sätta några extra repor, man kan ju inte förvänta sig att mekarna ska vara aktsamma med bilen för 1500 spänn i timmen roll

9-5 är Sveriges näst vanligaste bil, den klarar alla allbilverkstäder att serva. Det finns roligare saker att göra för pengarna än att slänga dom på en märkesverkstad som högaktningsfullt skiter i din bil och allt vad kundvård heter.


11 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#12
Nu har jag hämtat ut bilen ^^ inte lika kul

Några anmärkningar som blev.

1. Missljud motor
2. Mittre bromsljus glappt
3. Spolning bakruta fung ej - visste jag också om
4. Läckage avgassystem
5. P-broms tar ej vä bak
6. P-ljus vä fram och dimljus hö ur funktion
7. Bussningar bakvagn dåliga
8. Oljeläckage motor - misstänkt att det var
9. Krängstag hö fram glappt
10. Poly-V-rem dåligt/torrsprickor
11. Litet läckage stötdämpare vä bak
12. Stenskott vindruta - denna visste jag självklart

Vad kan man fixa själv med farsans hjälp och vad bör man be en verkstad fixa?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 april 2012
#13
Kritter skrev:
Nu har jag hämtat ut bilen ^^ inte lika kul

Några anmärkningar som blev.

1. Missljud motor
2. Mittre bromsljus glappt
3. Spolning bakruta fung ej - visste jag också om
4. Läckage avgassystem
5. P-broms tar ej vä bak
6. P-ljus vä fram och dimljus hö ur funktion
7. Bussningar bakvagn dåliga
8. Oljeläckage motor - misstänkt att det var
9. Krängstag hö fram glappt
10. Poly-V-rem dåligt/torrsprickor
11. Litet läckage stötdämpare vä bak
12. Stenskott vindruta - denna visste jag självklart

Vad kan man fixa själv med farsans hjälp och vad bör man be en verkstad fixa?

Fortfarande inte mätt kamsträckaren? Men tanke på nr1 skulle jag absolut INTE köra med den förän kontroll på hur långt sträckaren avancerat. Kuggar kedjan över är motorn skrot, eller rättare sagt inte lönsam att repa.
Senast redigerat av hotrodder (20 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

11 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#14
Kamsträckaren kollade dem sa dem men inget som gav anmärkning.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2012
#15
Kritter skrev:
Nu har jag hämtat ut bilen ^^ inte lika kul

Några anmärkningar som blev.

1. Missljud motor
2. Mittre bromsljus glappt
3. Spolning bakruta fung ej - visste jag också om
4. Läckage avgassystem
5. P-broms tar ej vä bak
6. P-ljus vä fram och dimljus hö ur funktion
7. Bussningar bakvagn dåliga
8. Oljeläckage motor - misstänkt att det var
9. Krängstag hö fram glappt
10. Poly-V-rem dåligt/torrsprickor
11. Litet läckage stötdämpare vä bak
12. Stenskott vindruta - denna visste jag självklart

Vad kan man fixa själv med farsans hjälp och vad bör man be en verkstad fixa?

Mittre bromsljus (det högplacerade misstänker jag) behöver inte fungera. Eftersom du har bakrutetorkare gissar jag att det är en kombi. Både vad gäller spolningen och bromsljuset misstänker jag att problemet ligger mellan karossen och bakluckan. Blir ofta glapp i kablar och skador på spolslangen där. Men du har väl kollat att det inte bara är munstycket som är igensatt?

Avgassystem fixar ni ju ganska lätt att byta.
Handbromsen går på trummor bak, och de kan vara jäkligt pilliga att få ihop rätt, inget roligt jobb.
P-ljus och dimljus, börja med att byta lampor. Fungerar inte det byter du socklar, mät upp kablarna så att ström kommer fram.

Stagen är ganska lätta att byta.
Även drivremmen är hyffsat lätt att byt, men det är trångt att komma åt. Eftersom den har sprickor tror jag inte att den byttes vid 22-23k mil som den ska göras. Kolla så att remhjulen är hela. Det kan mycket väl vara ett remhjul som skapar missljudet från motorn.

Oljeläckage, men man vet inte? Gör rent ordentligt i motorrummet och kör ett tag så att du ser var det läcker.

Bakvagnsbussningarna är en klassiker på kombin, och bakdämparna byter du samtidigt. Dämparna slits hårt om bussningarna är dåliga och tvärtom. De får ju även göra den andra delens arbete då. Ett besvärligt jobb att byta bussningarna.

Missljudet kan vara mycket. Det kan bli missljud om oljesilen i tråget är igensatt, eller om en remskiva börjar skära i lagret, ventiltick från toppen etc etc.


Köp en Haynes-bok så kan du ju själv avgöra vilka jobb ni kan tänkas fixa själva. Men hitta en bra allbilverkstad till resten. Det finns ingen anledning att lämna in bilen till Saab för 1500/timme när du kan komma undan med hälften. Alla verkstäder kan 9-5:an, det är Sveriges näst vanligaste bil.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 april 2012
#16
Kritter skrev:
Kamsträckaren kollade dem sa dem men inget som gav anmärkning.

Det som är viktigt i sammanhanget är att MÄTA hur långt den avancerat. Kan inte verkstan svara på hur långt ut den är så har dom inte gjort rätt helt enkelt. Du som kund har alltså ingen aning om du kan köra 1000 eller 10 000 mil till. När sträckaren når sitt bottenläge så riskerar du att rasa maskin. Så är det bara och kan alltså inte nog betona hur viktigt detta är på T7 maskinerna. Framförallt på din som verkar gått utan riktig service. Det finns hur många bilar som helst med komplett servicebok som rasat långt innan 20 000-mil.

Är sträckaren ute mer än 15mm så rekomenderas kamkedjebyte och sträckaren bottnar vid 18mm om jag inte minns fel.
http://hem.bredband.net/AOEngineering/Div/strackare.jpg

Handbromsen är meck som redan sagts men det underlättar oerhört för hemmapularen att plocka loss hela navet med bromssköld och allt. Lossa bromsoket, handbromswiren och sen är det 6st bultar bakom skölden så kan du lägga upp rubbet på en bänk.

Bussningarna är inte heller kul att byta. Tips: Spedparts säljer två-delade som håller ljusår bättre än original och som är så mycket lättare att montera/ byta. Gamla bussningen sitter fan i bärarmen. Jag brukar byta på plats med hjälp av en tigersåg genom att kapa genom bussningens gummi och metallhylsan som ärgat fast i bärarmen. Tänk också på att märka upp hur bussningshållaren är monterad i ramverket så den kommer på samma plats.

Stötdämparna är simpla att byta och det är standarfel att dessa läker.

Byt även knäckhjulen till poly-v remmen. Ett är skit rent utsagt att komma åt men det går och som tröst kan jag nämna att det inte på långa vägar lika jävligt som på en 9-3
Senast redigerat av hotrodder (20 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

11 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#17
Känns som man kan spara in en hel del pengar på att vara bil intresserad samt kunnig nog att fixa grejer. Jag är rätt duktigt på att laga mat bara jag har ett recept hoppas det kan vara lika med att fixa bilar. Gäller bara hitta rätt "recept". Ska kolla med en i släkten som är fordonslärare och undervisar samt extraknäcker som mekaniker. Han har ju ganska mycket utrustning som kan underlätta en hel del arbeten också. Bara att köra upp till skolan så börja leka lite smile

Sen det här med Kamsträckaren får jag ringa och fråga dem om STRÄCKAN som den gått ut. Så får vi se om dem verkligen mätt denna.

11 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#18
Andromeda skrev:
Oljeläckage, men man vet inte? Gör rent ordentligt i motorrummet och kör ett tag så att du ser var det läcker.

Något särskilt man ska tänka på när man rengör utrymmet? 

Har nämligen tänkt försöka fixat lite grejer själv på bilen och se om man kan få ordning på den. Beställde den boken du tipsade om med Haynes. Kommer Troligen köpa ny bil ändå men kan vara kul och fixa denna också så man får sig en hobby som inte är datorbyggen  smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2012
#19
Kritter skrev:
Andromeda skrev:
Oljeläckage, men man vet inte? Gör rent ordentligt i motorrummet och kör ett tag så att du ser var det läcker.

Något särskilt man ska tänka på när man rengör utrymmet? 

Har nämligen tänkt försöka fixat lite grejer själv på bilen och se om man kan få ordning på den. Beställde den boken du tipsade om med Haynes. Kommer Troligen köpa ny bil ändå men kan vara kul och fixa denna också så man får sig en hobby som inte är datorbyggen  smile

Gå över med avfettningsmedel, och spola försiktigt, akta allt elektriskt. Använd INTE högtryckstvätt. Torka av undersidan av motorn också, det är ju där oljan brukar hamna om det läcker.


305 Inlägg
22 april 2012
#20
Andromeda skrev:
Mittre bromsljus (det högplacerade misstänker jag) behöver inte fungera. Eftersom du har bakrutetorkare gissar jag att det är en kombi. Både vad gäller spolningen och bromsljuset misstänker jag att problemet ligger mellan karossen och bakluckan. Blir ofta glapp i kablar och skador på spolslangen där. Men du har väl kollat att det inte bara är munstycket som är igensatt?

Det stämmer inte med bromsljuset, finns det så ska det fungera. Jag fick anmärkning på det på besiktningen för en månad sedan.

Sen kan jag ju tipsa om www.stcs.nu deras forum är bra att få hjälp med saab. Sökmotor är inte så bra där dock men man kan ju använda google.



Sök