viktor_89 skrev:
man kan kolla om innandömet är borta eller om det har smält eller om det är löst där inuti katten.
ibland kan man inte se om den är dålig fast att den ser bra ut när man lyser inuti den.
men en katalysator ska helst bytas mellan 10-15 tusen mil beroende på körstil och hur motorn är skött i övrigt.
fast en tom kat påverkar inte lambdavärdet...
värt att nämna
derför är värdena viktiga att se utan det har man inte ens en ledtråd vad problemet är
är lite lustigt sånt där med avgasvärden
budade på en liten Seat arosa på tradera där ägaren inte fått bilen igenom på bes pga hc och co var hög vid 2500rpm
dom hade gjort det vanliga bytt olja och stift osv
vann bilen och åkte och hämtade bilen 17mil bort
betalade och skrev papper satte mig i bilen starta den och åkte direkt iväg utan att titta på något
efter 500meter hittade jag ett STORT fel på hela 500meter konstanterade jag att något har satt stopp i katen eller i avgasystemet
dom hade testat 4gånger att fixa saker på bilen men ingen hör att det låter som man försöker blåa genom det minsta lilla sugröret man hittar det verkligen susar i systemet vid normal körning
visst det är inte 100% säkert att detta kommer lösa problemet men med det stoppet som är lär aldrig avgasvärdena bli bra
nu gäller det bara att komma fram till om katen är bytt nyligen eller långt innan problemet dök upp vid bes
gissar själv på att antingen har katen rasat eller så ligger delar från orginalkaten någonstans i avgasystemet