2881
Sök

Köpråd - Sport coupe? Förslag!

22 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Hej!

Letar febrilt efter en ny bil, njae inte i desperat behov vill mer ha något roligt att åka i!
Har kollat runt på lite olika bilar men de ska ligga inom dessa ramar:

-Runt 200Hk
- Gärna bak/fyrhjulsdrift (även FF funkar men HELST de andra nämnda)
- Sportig
- Ganska nätt!
- 100.000kr som max

Har kollat upp dessa bilar som jag tkr verkar intressanta:
Seat Leon Cupra 240hk
Audi TT Quattro 225hk (gamla modellen)
Audi A3 2.0 Quattro 200hk

Var idag och kollade på en Audi TT -00 som rullat 12000 mil dock sjukt besviken var både skruvat i osv! Mkt stenskott, repor, bucklor osv. Annars ruggigt skön bil att köra! Bra acc och fyrhjulsdrift!
Så nu hoppas jag att någon vänlig själ har lust att dela med sig av sina erfarenheter och vad de finns för alternativ till dessa bilar! Är inte så hemma på tillexempel bmw o deras modell utbud!

Stort tack på förhand! smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 april 2012
BMW Z3 eller möjligen Z4 men dom ligger nog lite högt i pris för din smak..

/Mattias

22 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
hehe glömde att de ska kunna gå att packa lite också tongue Dessutom har vi redan en Z3 i familjen! smile

Dock väldigt bra förslag Z4 är riktigt fin tkr jag! Funkar den som vinterbil också?

2 978 Inlägg
11 april 2012
Jag hade en TT Roadster, funkade fint som vinterbil så jag kan inte tänka mig att Z4 är sämre, förutom att quattro är "lite" bättre än RWD på vintern (även om RWD kan vara roligt wink )

Annars är det väl bara att söka på coupe på blocket med max 100 papp som gräns, och kika vad du får fram?

/Mattias

22 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Absolut! Men hittar inte något speciellt intressant tror jag söker som en kratta också! Lite off topic men vad tyckte du om körkänslan i audin och fråga nummer 2 gick de att ställa upp audin på vintern trots haldex fyrhjulsdriften?

Forummoderator
18 026 Inlägg
11 april 2012
Jag har bara kört TT en gång. Det räckte. Dessutom är den ju allmänt betraktad som frisörbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 978 Inlägg
11 april 2012
Inga problem med Haldexdriften.. lika lätt och kul att leka med på vintern som A4an... Sen körde jag in uppgraderingen från Ace, då blev den ännu bättre smile

/Mattias

22 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Men frisörbil bryr jag mig inte om! Vet inte tycker om TTn fin motor fyrhjulsdrft liten osv! MEN gärna något fler förslag ingen som sitter på någon extrem klockren bil?! big_smile

2 978 Inlägg
11 april 2012
Renault Clio V6 (mittmotor smile
Opel Speedster (noll utrymme)

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2012
Har du tänkt på BMW 330Ci? Grymt rolig motor i den bilen tycker jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
12 april 2012
Rquired skrev:

Precis vad jag tänkte rekommendera. Rolig och rolig vet jag inte om man ska kalla motorn men den är väldigt stark och EXTREMT flexibel. Lägger i 5an (innan facelift så 5växlad låda) i 35 och gasar fullt utan vibrationer utan det bara ökar i fart. Den har jämt och fint effektregister och går att köra väldigt snålt för att vara en stor sexa på 230 hästar (jaja, 231 om man ska vara petig). Under litern är absolut inga problem även om man kör inspirerat emellanåt och snålkör du och är väldigt försiktig så kan du hamna på runt 0.85 blandad körning. Coupén har jag aldrig kört men sedanen har jag kört och en kombi har vi i familjen och den är väldigt trevlig! Kan starkt rekommendera den. Slitstark motor också är värt att tillägga.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2012
cheffer skrev:
Rquired skrev:

Precis vad jag tänkte rekommendera. Rolig och rolig vet jag inte om man ska kalla motorn men den är väldigt stark och EXTREMT flexibel. Lägger i 5an (innan facelift så 5växlad låda) i 35 och gasar fullt utan vibrationer utan det bara ökar i fart. Den har jämt och fint effektregister och går att köra väldigt snålt för att vara en stor sexa på 230 hästar (jaja, 231 om man ska vara petig). Under litern är absolut inga problem även om man kör inspirerat emellanåt och snålkör du och är väldigt försiktig så kan du hamna på runt 0.85 blandad körning. Coupén har jag aldrig kört men sedanen har jag kört och en kombi har vi i familjen och den är väldigt trevlig! Kan starkt rekommendera den. Slitstark motor också är värt att tillägga.

Nåja, men för att sitta i en standardbil tycker jag den har en väldigt pigg och inbjudande karaktär sedan finns det förstås roligare motorer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
12 april 2012
Rquired skrev:
cheffer skrev:
Rquired skrev:

Nåja, men för att sitta i en standardbil tycker jag den har en väldigt pigg och inbjudande karaktär sedan finns det förstås roligare motorer. smile

Pigg och inbjudande är den verkligen men för att kunna anse en motorkaraktär som rolig så tycker jag inte m54b30 passar in, den har alldeles för plan effektkurva vilket det absolut inte är något fel på när den ligger så högt som den gör hos just 330 men skulle säga att en e36 325 har roligare karaktär även om den inte går lika bra wink Fast det är min personliga åsikt. Men det är verkligen en motor som gör bilen rolig att köra så en 330Ci passar utmärkt in på TS krav smile

99 Inlägg
12 april 2012
Jag föreslår Mazda RX-8. Där har du sportig, bakhjulstrift, 231hk och fyra dörrar. den har allt man behöver smile

1 422 Inlägg
12 april 2012
Tenchi skrev:
Jag föreslår Mazda RX-8. Där har du sportig, bakhjulstrift, 231hk och fyra dörrar. den har allt man behöver smile

Det har du rätt i! Också ett roligt val, en roligare bil än 330Ci skulle jag säga men en bra bit mycket törstigare också och inte lika mycket plats för bagage. Men å andra sidan säkert det roligaste valet som nämnts här då den har en riktigt rolig motorkaraktär även om den verkligen behöver varvas (vilket iofs är kul wink )

99 Inlägg
12 april 2012
cheffer skrev:
Tenchi skrev:

Det har du rätt i! Också ett roligt val, en roligare bil än 330Ci skulle jag säga men en bra bit mycket törstigare också och inte lika mycket plats för bagage. Men å andra sidan säkert det roligaste valet som nämnts här då den har en riktigt rolig motorkaraktär även om den verkligen behöver varvas (vilket iofs är kul wink )

Törstig har du rätt i, jag ligger på 1,2 i snitt. Ser att du har en RX-7 så du vet vad Wankeln går för.
Kul att varva men jag hade gärna sett mer kraft redan i lägre varv.
Bagageutrymmet tycker jag är bra, vet inte hur det står sig mot 330Ci men jag är nöjd.

BaM BaM
232 Inlägg
12 april 2012

Inget vara för evigt.

22 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Ruggigt vad bra förslag ni har allihop blir alldeles glad i hjärtat! Har faktiskt aldrig testat att köra aktivt med bakhjulsdrift men har hört att de ska va ganska roligt! Fyrhjulsdrift tkr jag är helt underbart att köra bra grepp året om och man kommer iväg från rödljusen snabbast även på vintern medans dom andra står o spinner!
Är 350z törstig? Sen ang bmwn, äre lugnt att ha automat till dom lr rekommenderas de manuellt? wink

huh?
10 427 Inlägg

Sök