killercow skrev:
Och på vilket sätt utgör polisbilen mer fara på motorvägen än hojen?
Att komma med argumentet att bilen är större och väger mer håller ju inte. Vid en krock med ett annat fordon så utgör dom nog lika stor fara.
Krockar hojen med en bil så lär inte den bilen fortsätta i samma riktning som innan. risken är stor den får sladd in i nått annat fordon, lika så om polisbilen drar in i nått annat fordon.
Sen måste man se till körvana. I polisbilen satt erfarna trafikpoliser med dels utbildning och körkort, års erfarenhet av bilkörning och även stundtals körning med blåljus och ljud även om jag inte förstår varför dom inte använde detta under hela körningen vilket jag kan hålla med om var fel.
Hoj åkaren hade tydligen liten körerfarenhet och saknade både specialutbildning av den här typen av körning och även körkort.
Så frågan är inte så lätt. man kan inte bara ställa frågan på bil/hojens vikt storlek.
Nu gick det lite för fort..
Ungefär 1 km härifrån hände för 8-9 år sedan en kollision mellan en sporthoj i en hastighet på 250+ och en gubbe som svängde ut framför honom med en liten små bil. Den hojen körde rakt in i bakluckan på honom och tog stopp när den nått till baksätet på bilen och gjorde en ganska otrevlig V format snitt i bilen.
Skulle en hoj frontalkrocka med en bil så ser du ju vad som händer, med största sannorlikhet försöker hojen bromsa och trycker således ned den mot backen och träffar ganska rakt på fronten. Men jag kan lova dig att frontalkrockar en bil i 200-245 km/h med en annan bil i uppskattningvis 50-100 km/h, då får du gå och leta metallflisor precis överallt. Sitter det en småbarnsfamilj på 2 vuxna och 3 barn så kommer inte ens det i bagageutrymmet vara någorlunda intakt!
Så motivera gärna hur du kan tycka att de åsamkar samma skada? Fysiken talar emot..
Sen kan jag tillägga att Polisen fått stark kritik om deras utryckningsutbildningar, många kommer dit helt utan körkort och erfarenhet, tar körkort och får sedan en 3 veckor lång utbildning med lite praktiska "omkörningsövningar". Sen har de full rättighet att framföra bilarna då som i denna film, 245 km/h? Kan till o med vara första gången personen någonsin kör över 200 km/h i timmen..
Sen ska man ha jäkligt klart för sig att oavsett om man är Michael Schumacher som en gång i tiden vara "The stig" så pratar vi om Saabar och Volvos med högprofilsdäck, tung last och inte alls särskilt optimerade för att svänga i hög fart.. En däckexplosion kan inträffa precis vem som helst..
Ps. I Uppsala har vi haft många incidenter där Poliserna visat sin bristande kunskap inom körning, allt från att totalt missbedömma kurvhastighet med en XC70 och brakat rakt in i en trottoarkant vid jakt av en Audi Rs6, till en helt ny Land cruiser befälsbil som kom för fort in i en rondell, lyckas dra rakt in i kanten, tippar, glider på tak upp för en trottoarkant, över en gräsmatta och slutar i en stor reklampelare.. Ds.