3029
Sök

22årig mc förare avlider erfter en vild polis jakt nu anklagas polisen.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
Audi_powah skrev:
vilka jävla grisar Poliserna är... "vi sätter honom i räcket annars", och vid krashen så säger de även "Underbart"...  Förstår inte hur ni kan sitta och försvara deras handligar? Även efter direkt-order ifrån chefen att avbryta jakten och endast förfölja med helikopter så fortsätter de ändå?? Kör som galningar, och inte nog med det, uta blåljus eller sirener. Och bilket sammanträffande att inget band fanns i helikopptern som skulle ha spelat in allt...

Även som speciallisten säger att det finns specefika regler om polisernas utryckning och förföljelse, Men deras ego gick rakt emot alla regler och backas nu upp utav resten av kåren..som vanligt.

Kalla Fakta satte de på platts ikväll, och föraren fick sig en omgång, han kunde inte svara ärligt på en enda fråga..Vilken människa.

Hoppas verkligen på att mamman och överklagaren sätter de på platts och får sin rätt igenom.

Föddes du med "alla poliser är idioter och svin"-inställningen eller är det något du kirrat under åren själv?

Nästa fråga här blir; såg du ens programmet? Mer vinklat inslag tror jag inte KF haft...någonsin, totalt lågvattenmärke. Speciellt om man har i åtanke att det för "ett tag sedan" (rätt längesen dock) hade ett program om att polisen minsann inte gör ett knyst åt alla "galningar på motorcykel som leker med medtrafikanternas liv" (där man då. bl.a. visade upp GR som en av de värsta förarna på vägarna). Kappan efter vinden...

Audi_powah skrev:
evilaudio skrev:
asså jag fattar inte problemet..   killen hade inget körtkort för MC, ingen regskylt å körde åt helvete för fort...

sluta klaga, de en idiot mindre ute på vägarna.

Men ojj, vilket brott. . . Tänk lite, det är fan ett människo-liv du pratar om.

Sätt dig i mammans sitts. Låt säga att du har en dotter? Hon brinner för att köra fort och köra MC, detta händer henne och hon avlider. Skulle hon fortfarande vara en idiot för dig?

- Jag tror nog allt att du bara gömmer dig bakom din "kalla" fasad, långt där bakom finns det en mjukis, Precis som på oss alla andra.

Det är alldeles riktigt inget "superbrott" att köra utan kk, utan plåtar osv. Det säger däremot att han inte hade något på vägen att göra från början. Plåtarna plockades nog inte bort för att han skulle "ut och köra lite lugnt och stilla och följa hastigheter samt trafikregler". Eller det tror du på fullaste allvar?

Sätt dig in i någon annans sits; vilken vettig mamma tycker att det är ok att hennes son ligger och flänger runt på vägarna i +200 utan körkort med sin flickvän där bak? JAG har varken hört eller läst en gnutta antydan från henne att hennes son skulle ha någon del i det hela. Och det är just det som är, hon säger inte "min son skulle inte ha..." utan hon säger "Ja det är BARA polisens fel".

SpliFF3n skrev:
Håller med! denna jävla fitt polis vi har asså,,,? -Radio säger, han har ramlat nu -Bilen säger , Underbart... vilkat jävla muppar,,, skott pengar på dom asså!

Utan att orka titta igenom videon igen, säger dom "han har ramlat och är död"? Eller säger dom bara "han har ramlat"? Säger dom det sistnämnda så är "underbart" inte en vidare konstig formulering.

Att kalla polisen för svin osv för att de, utan vetskap om att han ramlat i +200 knyck (han skulle lika väl kunna ha ramlat i 70, så vitt polisen vet), tycker att "det var skönt att han kasade" (för att jakten är över, för att dom ansåg att han förtjänade en -liten- vurpa eller vad som) är bara genomkorkat. Du kan inte utgå från att dom absolut visste att han kört ihjäl sig, det är bara trångsynt.

Det råder väl ingen tvekan om att man tycker att polisen kanske, och jag säger kanske, kunde agerat lite annorlunda. Jag personligen vet inte vad, om ens något, jag tycker dom skulle gjort annorlunda.

Att lägga HELA skulden på polisen, är i mitt tycke inget annat än fullkomligt idiotiskt. Och personligen, som åkare, tycker jag det är skönt att en av alla idioter inte är på vägen längre (notera dock; jag sa -INTE- att jag tyckte det var skönt att någon dött, bara att det är skönt att slippa honom/henne på vägen).

Fortsatt, att lägga hela skulden på polisen, är enligt mig att säga; allt polisen gör är fel, polisen är svin och så vidare. Vilket folk som fick sin moppe med dragen plugg på, har som inställning till polisen.

Det gnälls för att polisen inte gör det, dom gör inte si och inte så. När polisen sedan gör något, så gnälls det trots allt från en del iaf.

Samtidigt menar folk på att polisen bara är av ondo, alla poliser, oavsett vad. Bra, då gnäller du inte heller nästa gång någon gör inbrott och snor din bilstereo, misshandlar din flickvän påväg hem eller liknande (ja, jag vet, trafikpolisen pysslar inte med det, eller ja, det är inte deras huvudsyssla iaf).

Min fundering är; polisen var inte i närheten (mer än med helikoptern) när killen brakade in i bommen. Så ni få som anser att det BARA är polisens fel, hur tänker ni då egentligen? Varför faller, möjligen grundat i ert allmänna polishat, det PERSONLIGA ANSVARET bort i just detta fall?

Eller är ni också kappvändare? Om han hade kört ihjäl sin flickvän, utan någon polisinblandning, hade ni då suttit och sagt "jävla as, dom har inget på vägen att göra" eller "varför plockar inte polisen dessa galningar"? Det räknar jag inte med något ärligt svar på alls dock.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 april 2012
mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

Den där kan man vända på och istället säga "är det värt att riskera sitt egna och sin flickväns liv samt medtrafikanters liv för några tusenlappars böter"?

Polisen visste inte vem som körde, det kunde ha varit en massmördare eller en välkänd pedofil och om polisen hade avbrutit jakten så hade ni klagat över det istället. Hade polisen inte jagat honom hade han sannolikt gjort samma sak igen och igen och någon av dessa gånger så skulle han säkerligen ha kunnat kört ihjäl någon och då skulle det klagas på polisen för att de inte gör sitt jobb och låter såna galningar åka runt på våra gator. Detta är så typiskt Sverige, om polisen gör sitt jobb, dvs att jaga brottslingar (ja han var en brottsling, en mild grad, men ändå brottsling) så klagar folk, om polisen inte gör sitt jobb så klagar samma personer. Hur ska ni ha det egentligen.

Detta är ett bilforum och många kör som svin härinne med, därav så anser folk att dessa brott är milda och bör ignoreras. Snart kommer väl våldtäcksmän och gnäller över att deras brott är milda jämfört med mördare och att polisen bör ignorera dem och jaga mördare istället. Skriver ni under på det med?

If you can´t do the time, don´t do the crime.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 april 2012
mr_z28 skrev:
Hallå Matteeeee....Vet inte hur du är funtad men, fortkörning vs banrån tex är väl lite skillnad.....eller??

Ja, nåt annat har jag ju inte sagt heller. Klart det är skillnad. Men det var du som ville att polisen skulle avgöra sin intensitet i jakten beroende på straffet, och det blir ju helt galet..

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 april 2012
Alla ni som tycker polisen agerat åt h-e fel:
Vad hade ni tyckt om polisen backat, killen kört vidare som en idiot och rammat en barnvagn med en nyfödd och en mamma som därmed dött?

"Fyfan, polisen gör inte sitt jobb, borde ju ha stannat honom INNAN de hände..." "J-vla snutsvin som hellre käkar munkar.." osv hade vi läst från samma folk här då.

Är det för att rättfärdiga era egna fortkörningar? Så att det är ok att dra ifrån snuten när ni själva vill leka "allan-ballan" bakom ratt eller styre i framtiden?
Eller är det för att killen dog? Han hade levt och mått bra idag om han aldrig hade kört som en idiot. Han hade levt och mått bra idag om han hade stannat direkt eller efter en stund.
Han hade ett eget val och han valde fel. Oavsett om poliserna agerade lite knasigt eller inte så var det han själv som drog i gasen på hojen - ingen annan.

/Mattias

killercow
19 april 2012
Men anklagas verkligen polisen för hans död längre?

Fått en känsla av att dom nu försöker sätta dit poliserna för deras körning under jakten gentemot övrig trafik

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2012
killercow skrev:
Men anklagas verkligen polisen för hans död längre?

Fått en känsla av att dom nu försöker sätta dit poliserna för deras körning under jakten gentemot övrig trafik

Mnja, såg man efterföljaren till KF igår, så jodå, polisen anklagas. Även "Rubriken" på debattprogrammet efter KF säger en del; "Ekdal: Polisjakt till döds"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Radioactive
166 Inlägg
19 april 2012
1.
Hade han inte kört som han gjort hade han varit i livet idag.

2. polisbilen var inte i närheten av han när han körde i, utan helikopter enbart, ingen hets där.

3. Snuten gjorde helrätt, hade detta vart i usa hade dom dock prejjat han av vägen inne i stan för länge sedan och räddat livet på han, ge snuten mera befogenheter tack.

Team Radioactive

1 532 Inlägg
19 april 2012
matteeee skrev:
Vad hade ni tyckt om polisen backat, killen kört vidare som en idiot och rammat en barnvagn med en nyfödd och en mamma som därmed dött?

"Fyfan, polisen gör inte sitt jobb, borde ju ha stannat honom INNAN de hände..." "J-vla snutsvin som hellre käkar munkar.." osv hade vi läst från samma folk här då.

Är det för att rättfärdiga era egna fortkörningar? Så att det är ok att dra ifrån snuten när ni själva vill leka "allan-ballan" bakom ratt eller styre i framtiden?
Eller är det för att killen dog? Han hade levt och mått bra idag om han aldrig hade kört som en idiot. Han hade levt och mått bra idag om han hade stannat direkt eller efter en stund.
Han hade ett eget val och han valde fel. Oavsett om poliserna agerade lite knasigt eller inte så var det han själv som drog i gasen på hojen - ingen annan.

Om polisen kört ihjäl en mamma o barnvagn då? Då hade det blivit mörkat. Hur mkt blir inte mörkat? Att kameran på helikoptern inte funka "PYTSAN" bullshit.....

19 april 2012
Dirtymike skrev:
matteeee skrev:

Om polisen kört ihjäl en mamma o barnvagn då? Då hade det blivit mörkat. Hur mkt blir inte mörkat? Att kameran på helikoptern inte funka "PYTSAN" bullshit.....

En annan spekulation: tänk om föraren var en mördare och hade mördat någon i din familj, skulle du då även vilja att jakten avbrutits? Polisen visste inte vem föraren var och hans beteende visade inte på att han var oskyldig, snarare att han hade något att dölja.

1 532 Inlägg
19 april 2012
melodic_death_metal skrev:
Dirtymike skrev:
matteeee skrev:

En annan spekulation: tänk om föraren var en mördare och hade mördat någon i din familj, skulle du då även vilja att jakten avbrutits? Polisen visste inte vem föraren var och hans beteende visade inte på att han var oskyldig, snarare att han hade något att dölja.

Hellre att dom tar han sen än att döda oskyldiga.

5 198 Inlägg
19 april 2012
Dirtymike skrev:
Dirtymike skrev:

Finns inget som heter sen,,, han måste tas medan han kör,annars är bevisningen bortblåst. Vilken hyfsad advokat som helst kan åberopa ett förarbyte när polisen inte har visuell kontakt med mc,n

Fri fart för ett fritt folk!
14 299 Inlägg
19 april 2012
gamlingen skrev:
Dirtymike skrev:

Finns inget som heter sen,,, han måste tas medan han kör,annars är bevisningen bortblåst. Vilken hyfsad advokat som helst kan åberopa ett förarbyte när polisen inte har visuell kontakt med mc,n

vad skulle du föredra att inte bli påkörd av en polisbil i 200+ och bli av med kids och fru
eller att en mc förare som kör fort som går fri?

jag ser det mest som ett problem att oskyldiga blir indragna i polisens ego körning
där dom bevsligen ger fan i någons liv

polisens inställning hörs ganska tydligt på filmen att dom inte bryr sig om människoliv

för annars hade dom inte pratat om att sätta honom i räcket och tycka att det är bra när han gått omkull

eller när dom säger mähä till en helt oskyldig bilist som inte gör något fel

att dom jagar en mc det förstår jag fram tills dom åker ikapp honom och ligger 2cm ifrån
och sen börjar passera bilar på insidan och klämmer sig i mellan osv då tappar dom allt värde att vara poliser för så beter man sig inte som polis

det är lika vårdlöst som mc föraren
så om mc föraren gör så jävla fel gör jhu polisen lika mycket fel men då är det okej?!

när dom dessutom mörkar hela j-vla tiden när det går fel gör jhu inte saken bättre

dom kan påstå hur mycket dom vill att inte kameran fungerade på helikoptern men jag kan sätta min vänstra pungkula på att den fungerade men att det dom filmade inte var till polisens fördel
snarare tvärsom

har själv upplevt att polisen skyller på tekniskt fel när dom filmade mig vid en fortkörning
men jag såg själv att den fungerade utmärkt
men jag vet oxå att min bil inte syndes på filmen pga jag hade så stort avstånd=det gynnade inte polisen i bevisningen och då trollas den bort

det är inte bara jag som funderar över polisens filmer
även trafikjuristen som själv jobbat som trafikpolis har märkt detta fenomen
att polisen mörkar om filmer

det ska fan vara krav på film som bevis vid alla trafikbrott så man vet att det går rätt till
för rättsäkerhetens skull

Kör fort så hinner inget hända...

5 198 Inlägg
19 april 2012
Hur hade det låtit om polisen INTE hade hängt på han och han hade klyvit en bil i 250km/h,, jag tror inte polisen hade blivit höjd till skyarna.. snarare så hade gnället från samma personer som gnäller nu.....FEGA SNUTJÄVLAR SOM INTE VÅGAR JAGA, ORSAKADE ATT EN MC KLÖV EN PERSON BIL I 250KM/H  Eller hade polisen blivit hyllad ?

sorry for caps
Senast redigerat av gamlingen (19 april 2012)

1 365 Inlägg
19 april 2012
Och Jag pratade om att rikta resurser. inte om att trafikpoliser ska jaga mördare. Minska antalet trafikpoliser och öka antalet brottsutredande. Och du har statistik på att dessa verkligen minskar antalet döda i trafiken? Då kan du ju jämföra med Tyskland som har fri fart på motorvägar och mindre olyckor än oss sett till befolkning.

Jag kan lägga skattepengar på att fånga rattfyllerister men inte fan prioriterar jag trafikförebyggande arbete med att lasra vanligt folk som kör 10km/h för fort istället för att försöka lösa upp maffiaverksamhet i Malmö. Och att man inte kan arbeta förebyggande i brottsutredning är ju riktigt skitsnack, tror du Polisen står och väntar på att någon ska bli mördad?  Oftast får de indikationer från exempelvis familjermedlemmar på att något kommer att hända men har för lite resurser att hinna snappa upp det i tid. Just mord inom familjer är ju en av de vanligaste typerna av mord.

killercow skrev:
Richtenb skrev:
Eller så kan man rikta Polisens resurser mot att fånga mördare, våldtäktmän osv istället för att sätta in hela polisstyrkan på små trafikbrott för att höja sitt läns statistik....

i detta fallet tycker jag dock inte det var ett litet trafikbrott utan står på polisens sida, men rent generellt så är ju det värsta straffet vi kan göra i sverige att förskingra lite skattepengar. mördar du däremot 25 pers så får du i princip mängdrabatt på straffet om du ens blir fångad eftersom hela polisstyrkan är ute med laser och fångar fortkörare

evilaudio skrev:

de räcker med att man försöker fly från polisen...

försöker man fly så ska snuten ha rätt att skjuta/oskadliggöra OBEROENDE vad för brott personen har begått.

en VETTIG person stannar å tar sitt straff stannar man inte så får man räkna med att man kanske får en kula i huvvet.

sånt jävla daltande i detta land så jag blir less.

Nu snackar vi om trafikpoliser här. dom sysslar inte med å klara upp mord eller leta våldtäcktsmän. det är det andra poliser som gör.

Trafiken dödar mer människor varje år än mördare. Å du vill alltså att man ska minska på de rusurserna som försöker hålla nere dessa dödsfall för att klara upp dom enstaka morden i sverige som inte klaras upp. Dom som blir mördade väcks inte till liv av att man klarar upp brotten. Men trafikpolisens arbete är förebyggande för att minska antalet trafikdödade. Svårt att förebygga att mördare inte mördar

64 Inlägg
19 april 2012
Säger så här att killen som körde gjorde fel inget snack om saken han bröt mot reglerna! Men Hur kan svenska polisen prioritera att skicka 24 bilar & motorcyklar totalt 50 poliser plus helikopter efter en böteslagd trafik förseelse som har dödlig utgång? polisen bröt även dom imot reglerna dvs är det risk för annans fara ska dom avbryta när jag såg filmen såg jag polisen köra riktigt vårdslöst utan blåljus. Varför tog dom bara inte honom vid rödljuset när han stod bakom den bilen bara springa fram å snyta nycklarna? han visste ju inte då att han var förföljd av polisen? Nej tror att polisen vill späda på brottet lite extra igenom att klocka en högre hastighet eller bara få leka en katt å råtta lek..

Men som sagt Jag tycker inte att det är försvarbart på något sätt att riskera sitt eller andras liv på att köra mc fort!

Och till dom som inte fattar att jag INTE försvarar mc föraren kan läsa igen!

3 235 Inlägg
19 april 2012
Dem såg ju att det satt två personer på hojen, alltså riskerade poliserna två liv under jakten. Ordern om att avbryta ignorerades= ergo är det (enligt min mening)  grovt tjänstefel. I tillägg är det många andra saker som inte är helt på plats: varför ingen intern utredning med en gång efter olyckan?  Poliserna har ju haft tillgång till filmen hela tiden, så varför utreds händelsen först nu när filmen har läckt ut? Vad fan hände med filmen från helikoptern?
Dem ville säkert statuera ett exempel på att man inte kan köra ifrån polisen, och nu har dem ett liv på samvetet...
Det kunde ha varit Usama bin Laden, eller Saddam Hussein på hojen, men det ger inte polisen rätt att hetsa en MC-förare in i döden. Han var ingen ängel heller, men nu är han säkert det. Trafikpoliser är varken åklagare eller domare, dem ska ta trafiksyndare (levande) och ställa dem inför rätta.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 april 2012
Polisen körde ju typ värre än bilarna i Getaway-filmerna, det hade kunnat gå riktigt illa (mer än vad som faktiskt hände då).

Har inte så mycket till övers för mc-föraren som dog dock, man får skylla sig själv om man kör så, han kunde stannat och bara bitit i det sura äpplet men valde att inte göra det. Men det var fan helt jävla fel av polisen att köra så vårdslöst oavsett, jävla schumacher-wannabees.

Så: Jag tycker polisen gjorde lika mycket fel som mc-föraren.

1 515 Inlägg
19 april 2012
engolf skrev:
Dem såg ju att det satt två personer på hojen, alltså riskerade poliserna två liv under jakten. Ordern om att avbryta ignorerades= ergo är det (enligt min mening)  grovt tjänstefel. I tillägg är det många andra saker som inte är helt på plats: varför ingen intern utredning med en gång efter olyckan?  Poliserna har ju haft tillgång till filmen hela tiden, så varför utreds händelsen först nu när filmen har läckt ut? Vad fan hände med filmen från helikoptern?
Dem ville säkert statuera ett exempel på att man inte kan köra ifrån polisen, och nu har dem ett liv på samvetet...
Det kunde ha varit Usama bin Laden, eller Saddam Hussein på hojen, men det ger inte polisen rätt att hetsa en MC-förare in i döden. Han var ingen ängel heller, men nu är han säkert det. Trafikpoliser är varken åklagare eller domare, dem ska ta trafiksyndare (levande) och ställa dem inför rätta.

Word! Hoppas verkligen att idioterna inte kan sova om kvällarna och att något i denna stilen händer deras anhöriga! Om inte värre!

Skottpengar på grisarna eller ett en ny Brevik tar sig ann de!!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 515 Inlägg
19 april 2012
FL3JM skrev:
Polisen körde ju typ värre än bilarna i Getaway-filmerna, det hade kunnat gå riktigt illa (mer än vad som faktiskt hände då).

Har inte så mycket till övers för mc-föraren som dog dock, man får skylla sig själv om man kör så, han kunde stannat och bara bitit i det sura äpplet men valde att inte göra det. Men det var fan helt jävla fel av polisen att köra så vårdslöst oavsett, jävla schumacher-wannabees.

Så: Jag tycker polisen gjorde lika mycket fel som mc-föraren.

Och för att inte tala om deras sinnessjuka kommentarer..

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

448 Inlägg
19 april 2012
tyckte poliserna körde ganska lugnt, och körde väldigt sakta för att vara utryckning på många av sträckorna.

Xzit

Sök