4122
Sök

Byta programmvaran från LTT till FTT Saab 9-3!?

27 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1
Hallå!

Det ligger till som så att jag äger en saab 9-3 1999, dvs T5 motorn med 154 hk. (Helt original i motorn). sad

Kom för ett tag sen över en reservdels saab, 1999, T5 motor fast med 199hk motorn (fulltryckarn). smile

Från denna har jag nu plockat programvaran, i hopp om att kunna stoppa in den i min LTT motor.
Jag har läst lite om att just 199hk motor tydligen har en annan wategate samt en annan intercooler, och givetvis magnetventilen, men den har jag redan plockat av och den ska passa min bil.

SÅ TILL FRÅGAN: Går det överhuvudtaget ens att stoppa in en annan bils programvara, trots att den är av samma karaktär, eller måste jag då byta både WP'n och intercoolern och dessutom programmera om startspärren så att den fungerar i min bil?

Skulle vara helt underbart om man bara kunde sätta dit magnetventilen, och sen programmvaran och sen få den att fungera, så jag slapp pynta 5 lökar på chippning! smile

Väldigt tacksam för hjälp! big_smile Hälsningar Dick.


1 Inlägg
25 april 2012
#2
Hej Dick!

Köp en riktigt bil med mer kusar :*


Bilälskare
283 Inlägg
25 april 2012
#3
är motorn av samma storlek?? är den det så borde du kunna göra det.. men wg:n bytade jag ej på mina förra å intercoolern klarar en del är 200

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 142 Inlägg
25 april 2012
#4
Bara prova.

27 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#5
Motorn är av exakt samma typ, samma turbo mm. Det är som sagt bara skillnad på programvaran wg:n och Ic:n. Så funderingen var om de var bågon form av startspärr på t5an, för då går det ju inte att starta det utan en omprogramering:(
.


27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#6
Testade nyss att byta till 199hästars styrsystemet. Den tände till, men la av lika fort igen. Antar att det beror på startspärren? Någon som har koll på hur man programmerar om styrsystemts startspärr via t5suite så den fungerar i bilen? Thankful for answer


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
2 maj 2012
#7
Frågan är då, Om du har tillgång till t5suite varför slänger du inte in en programvara i boxen som fungerar? typ steg 1-2-3???

Audis in Scandinavia Crew

27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#8
Jag har för tillfället inte programet, men det lär väl gå att ladda ner, och kabeln lär väl inte vara svår att få tag på? Dock så krävs det väl endel kunskap för att hålla på och pilla med sådana saker? Kan väl knappast tänka mig att det bara är att trycka in boxen i datorn, trycka på en knapp och vipps så är boxen chippad? Isådanafall ser jag en stor svartmarknad framför mig... wink


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
2 maj 2012
#9
Precis så enkelt är det.

Audis in Scandinavia Crew

1 036 Inlägg
2 maj 2012
#10
Du måste givetvis "gifta" in nya boxen med tech2 instrument så den passar din bil, och så att startspärren fungerar, den är blockerad nu, därför den tänder till men dör smile


27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#11
Vad menar du med tech2 instrument? Är det något program man kan ladda ner eller måste man lämna in den? smile Tack för hjälpen förresten!


27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#12
Läste lite om programeringen nu. Trådarna är iochförsig upp till 5 år gamla, men dom menar att man måste in och löda fast ett kretskort på ECU'n. Krävs detta fortfarande eller räcker det med att bara koppla in boxen i datorn med dagens t5suite program? hmmm. Inte så sugen på att löda och greja, då känns det lite  värdare att någon som kan sig på detta tar åt sig äran att göra det...


27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#13
Läste lite om programeringen nu. Trådarna är iochförsig upp till 5 år gamla, men dom menar att man måste in och löda fast ett kretskort på ECU'n. Krävs detta fortfarande eller räcker det med att bara koppla in boxen i datorn med dagens t5suite program? hmmm. Inte så sugen på att löda och greja, då känns det lite  värdare att någon som kan sig på detta tar åt sig äran att göra det...


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
2 maj 2012
#14
Ne du ska inte löda nått i boxen. Du ska löda fast kontakt på en nätverkskabel och ha CANUSB kabel, Kopplas till en annan kabel som sitter vid styrboxen smile

Audis in Scandinavia Crew

84 Inlägg
2 maj 2012
#15
Tech II instrument är det Saab verkstäderna har. Med det instrumentet kan kan "gifta in" saker som kommer från andra bilar i din bil. åk förbi Saab och kolla vad det kostar, kan inte vara många kronor. Så slipper du hålla på med t5 suite om du känner dig osäker smile

1 062 Inlägg
2 maj 2012
#16
Det ska ju inte behövas nån tech 2 på en trionic 5 bil? I vilket fall så kan du alltid bara gå in och avaktivera startspärren i T5 boxen! Och med T5 Suite ska man vad jag vet kunna lägga in rätt kod bara och programmera.

M.V.H.


27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#17
Okey tack allisammans!

Angående det _Next_ sa så var jag förbi saab förut och frågade vad det kostade att bli av med den eventuella startspärren. Jag har för mig att dom sa någonting i stil med 1500... Så det känns ju inte riktigt relevant så att säga smile Det går alltså inte att använda sig utav t5suite för att bli av med startspärren?

AndreasPlars: Menar du att man kan bli av med startspärren bara genom att använda t5suite? Det vore ju galet enkelt och bra!

NIKKELICIOUS: Är allt det du berättade om en avancerad process? Om inte, vartifrån får man isåfall tag på alla delar(kablage mm) för att fullborda sitt mål med att bli av med startspärren samt steg 1 chippa den? smile


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
2 maj 2012
#18
Den här hårdvaran behöver du:
*Dator med USB port.
Jag köpte en begagnad bärbar dator med USB port på Blocket för 700:- , en P3 800Mhz med Windows XP installerat.
Jag beställde även en växelriktare så man kan köra datorns laddare på cigguttaget i bilen.

*LAWICEL CAN/USB Adapter som kan köpas här.

*Lödstation. ( http://www.kjell.com/?item=40065&path= )

*Lödtenn. ( http://www.kjell.com/?item=40033&path= )

*Lödvätska. ( http://www.kjell.com/?item=40473&path= )

*Korskopplad nätverkskabel 3.0m ( http://www.kjell.com/?item=38490&path= )

*DB9 pol hona ( http://www.kjell.com/?item=39328&path= )

*1st 120 ohms motstånd ( http://www.kjell.com/?item=90230 )

*1st SFI kontaktstycke (artnr 4410510 för motorhärva Saab 9000 , artnr 4117461 för motorhärva Saab 900/9-3)

*3st stift till SFI kontaktstycke (artnr 12790614 för Saab 9000 , artnr 4115077 för Saab 900/9-3),beställ gärna några extra.

*******************

Modifiering/inkoppling av CAN/USB adapter:

Klipp av kontakterna på nätverkskabeln och skala av (blå+vit/blå) samt brun kabel.
Jag doppade alla ändar i lödvätska samt lade lite lödtenn på dem.
(Klicka för större bild)




Sätt i DB9 honan i CAN/USB adaptern , notera numreringen som står på baksidan av DB9 honan.
Slå upp sidan 77 i T5Suite dokumentationen.
Löd fast den blåa kabeln på stift 2 i DB9 honan.
Löd fast den blå/vita kabeln i stift 7 på DB9 honan.
Löd fast den bruna kabeln i stift 6 på DB9 honan.
Löd även dit 120 ohms motståndet mellan stift 2 och stift 7.
(Klicka för större bild)




Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)




Kläm fast alla 3 stift på kablarna.
Börja med att vika in vingarna på stiften försiktigt mot mitten med en liten plattång , fixera sedan kabeln i önskat läge och kläm fast den ordentligt.
Jag lade även på lite lödvätska/lödtenn på alla stift/kablar där jag klämmt dem.
(Klicka för större bild)



Slå upp sidan 78 i T5Suite dokumentationen.
Notera numreringen som står på båda sidor av SFI kontakten.
Tryck dit den blå/vita kabeln på stift 1.
Tryck dit den blå kabeln på stift 2.
Tryck dit den bruna kabeln på stift 5.
(Klicka för större bild)




Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)

(Klicka för större bild)




Nu är allt klart för inkoppling på bil.
(Klicka för större bild)




Koppla in SFI kontaktstycket på motorhärvan.
Honan till SFI kontakstycket sitter på samma kabelstam som den stora kontakten för T5 boxen.
De sitter ca 25cm från varandra.

Installera T5Suite på datorn , det kan laddas hem bla här.
Installera drivrutiner till CANUSB adaptern ,de kan laddas hem här,där finns även instruktioner till hur de ska installeras.
Ladda hem drivrutinerna innan du ansluter CAN/USB adaptern till datorn.
Installera först D2XX and VCP Drivers och sedan CANUSB DLL & ActiveX Driver.
Läs igenom instruktionerna noga på sidan och följ dem så fungerar det.

Läs ur mappen ur din box , följ denna instruktion.(Gör en kopia av orginalmappen!)
Öppna mappen du läst ur boxen med T5suite och gå till "Actions" -> "Firmware info".
Säkerställ att "RAM locked" ej är markerad.
Om den är markerad - avmarkera och spara mappen.
Programera sedan om boxen med den sparade mappen enligt denna instruktion.
Har du en extra backup box så programerar du den istället och sparar din fungerande orginalbox.

Efter att du säkerställt att "RAM locked" är avmarkerad så ska allt fungera om du gjort rätt.

Starta T5suite och öppna sedan mappen du programerat boxen med.
Gå till "Realtime" och klicka på "Activate CAN bus" - sen är det bara att sätta igång 
Öppna det du kan/vill ändra tryck sedan "Save to RAM".
När du är nöjd med dina ändringar sparar du hela mappen , "File" -> "Save" innan du stänger T5suite.
Bryts spänningen till boxen i bilen så förloras ändringar , då måste du programera om boxen igen med din senast sparade mapp.

Audis in Scandinavia Crew

27 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#19
Tackar som f'n! Dock finns det många frågetecken bland allt detta som behöver redas ut, men det får jag lägga lite söktid på!

Men som sagt, är detta det ända sättet att hemmachippa bilen på alltså? För så som det lät på dig innan var det bara tydligen att plugga in boxen i datorn, det här lät ju något krångligare haha! Och inte nog med det, om jag nu skulle göra allt detta, skulle den boxen då fungera i min bil eller är startspärren fortfarande kvar och jävl*s då? sad


1 062 Inlägg
2 maj 2012
#20
När du väl har gått igenom den krångliga vägen med installationen på din dator och fått kommunikationen att fungera så är det "bara att" läsa ur, ändra, programmera, ladda ner trimprogram och programmera osv smile

Frågan är om du har nåt interface idag för att kommunicera med trionic? Vad för modell? Finns inte bara en.

M.V.H.



Sök