Den här hårdvaran behöver du:
*Dator med USB port.
Jag köpte en begagnad bärbar dator med USB port på Blocket för 700:- , en P3 800Mhz med Windows XP installerat.
Jag beställde även en växelriktare så man kan köra datorns laddare på cigguttaget i bilen.
*LAWICEL CAN/USB Adapter som kan köpas här.
*Lödstation. (
http://www.kjell.com/?item=40065&path= )
*Lödtenn. (
http://www.kjell.com/?item=40033&path= )
*Lödvätska. (
http://www.kjell.com/?item=40473&path= )
*Korskopplad nätverkskabel 3.0m (
http://www.kjell.com/?item=38490&path= )
*DB9 pol hona (
http://www.kjell.com/?item=39328&path= )
*1st 120 ohms motstånd (
http://www.kjell.com/?item=90230 )
*1st SFI kontaktstycke (artnr 4410510 för motorhärva Saab 9000 , artnr 4117461 för motorhärva Saab 900/9-3)
*3st stift till SFI kontaktstycke (artnr 12790614 för Saab 9000 , artnr 4115077 för Saab 900/9-3),beställ gärna några extra.
*******************
Modifiering/inkoppling av CAN/USB adapter:
Klipp av kontakterna på nätverkskabeln och skala av (blå+vit/blå) samt brun kabel.
Jag doppade alla ändar i lödvätska samt lade lite lödtenn på dem.
(Klicka för större bild)
Sätt i DB9 honan i CAN/USB adaptern , notera numreringen som står på baksidan av DB9 honan.
Slå upp sidan 77 i T5Suite dokumentationen.
Löd fast den blåa kabeln på stift 2 i DB9 honan.
Löd fast den blå/vita kabeln i stift 7 på DB9 honan.
Löd fast den bruna kabeln i stift 6 på DB9 honan.
Löd även dit 120 ohms motståndet mellan stift 2 och stift 7.
(Klicka för större bild)
Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)
Kläm fast alla 3 stift på kablarna.
Börja med att vika in vingarna på stiften försiktigt mot mitten med en liten plattång , fixera sedan kabeln i önskat läge och kläm fast den ordentligt.
Jag lade även på lite lödvätska/lödtenn på alla stift/kablar där jag klämmt dem.
(Klicka för större bild)
Slå upp sidan 78 i T5Suite dokumentationen.
Notera numreringen som står på båda sidor av SFI kontakten.
Tryck dit den blå/vita kabeln på stift 1.
Tryck dit den blå kabeln på stift 2.
Tryck dit den bruna kabeln på stift 5.
(Klicka för större bild)
Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)
(Klicka för större bild)
Nu är allt klart för inkoppling på bil.
(Klicka för större bild)
Koppla in SFI kontaktstycket på motorhärvan.
Honan till SFI kontakstycket sitter på samma kabelstam som den stora kontakten för T5 boxen.
De sitter ca 25cm från varandra.
Installera T5Suite på datorn , det kan laddas hem bla här.
Installera drivrutiner till CANUSB adaptern ,de kan laddas hem här,där finns även instruktioner till hur de ska installeras.
Ladda hem drivrutinerna innan du ansluter CAN/USB adaptern till datorn.
Installera först D2XX and VCP Drivers och sedan CANUSB DLL & ActiveX Driver.
Läs igenom instruktionerna noga på sidan och följ dem så fungerar det.
Läs ur mappen ur din box , följ denna instruktion.(Gör en kopia av orginalmappen!)
Öppna mappen du läst ur boxen med T5suite och gå till "Actions" -> "Firmware info".
Säkerställ att "RAM locked" ej är markerad.
Om den är markerad - avmarkera och spara mappen.
Programera sedan om boxen med den sparade mappen enligt denna instruktion.
Har du en extra backup box så programerar du den istället och sparar din fungerande orginalbox.
Efter att du säkerställt att "RAM locked" är avmarkerad så ska allt fungera om du gjort rätt.
Starta T5suite och öppna sedan mappen du programerat boxen med.
Gå till "Realtime" och klicka på "Activate CAN bus" - sen är det bara att sätta igång
Öppna det du kan/vill ändra tryck sedan "Save to RAM".
När du är nöjd med dina ändringar sparar du hela mappen , "File" -> "Save" innan du stänger T5suite.
Bryts spänningen till boxen i bilen så förloras ändringar , då måste du programera om boxen igen med din senast sparade mapp.