2723
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

7 432 Inlägg
23 april 2012
XzitXR3I skrev:
stoltosmart skrev:
XzitXR3I skrev:

tur du inte ska göra uppkörning nu då wink
ska inte sänka farten på motorväg om det inte är nödvändigt.
de & accelerationssträckorna är anpassade för att man ska kunna hinna bromsa i lagom takt ändå.

varför tur för vart tror du jag fick lära mig det från början?
Jo utav körskolan
sen sa jag aldrig inte att det var tillräckligt utan att det är skönt att inte behöva bromsa som en idiot sen när man åker av bättre att åka av i 90 än 120 tycker jag.

hade du gjort det i Helsingborg på uppkörning hade du blivit kuggad på det.
men folk lär väl sig olika på olika trafikskolor idag, se bara på rondellkörning...
dem avfarter jag kört av har jag aldrig behövt bromsa som en idiot om man hållt 110Km/h.

finns sånna,, avfarten mot vårby bryggeri södergående ex,, om man inte tar det lugnt in i den smile har en tvär kurva

890 Inlägg
23 april 2012
XzitXR3I skrev:
stoltosmart skrev:
XzitXR3I skrev:

de & accelerationssträckorna är anpassade för att man ska kunna hinna bromsa i lagom takt ändå.

varför tur för vart tror du jag fick lära mig det från början?
Jo utav körskolan
sen sa jag aldrig inte att det var tillräckligt utan att det är skönt att inte behöva bromsa som en idiot sen när man åker av bättre att åka av i 90 än 120 tycker jag.

hade du gjort det i Helsingborg på uppkörning hade du blivit kuggad på det.
men folk lär väl sig olika på olika trafikskolor idag, se bara på rondellkörning...
dem avfarter jag kört av har jag aldrig behövt bromsa som en idiot om man hållt 110Km/h.

handlar inte om att bromsa som en idot kanske lite vag beskrivning men om man saktar av innan  av fart behöver man knappt bromsa alls sen det va så jag menade

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

1 171 Inlägg
23 april 2012
XzitXR3I skrev:
stoltosmart skrev:
Bebben skrev:
Mycket man stör sig på, men det som sticker ut är:

1) folk som saktar ner på motorvägen inför en avfart.
2) folk som fullständigt skiter i att använda blinkers.
3) fjortisar som tycker det är coolt med dimljus. Måste kännas så häftigt att sitta i bilen och veta att två smålampor lyser i fronten... Speciellt på senare Volvos, deras LED-lampor bländar som satan. Misstro mig inte, jag har också dimljus, men de är faktiskt bara använda i dimma och ihärdigt snöfall.

Att sakta ner på motorvägen innan avfart gör jag alltid o med blinkers på självklart, och det bara för att slippa bromsa som en idiot på avfarten sen mycket bekvämare att motorbromsa och ser inga problem med det.

Släppa gasen kan man göra lite innan så man iaf kör 100 när man korsar linjerna. Om någon hindras av det kör man för nära bakom och planerar för dåligt: så enkelt är det. Alla kanske inte vill slösa bränsle till ingen nytta.

Och är man proffs på att köra tungt motorfordon borde man inte ligga nära bakom oavsett varför och allra minst för att lätta fordon framför kör sakta. Anledningen borde vara fullständigt självklar.

448 Inlägg
23 april 2012
Nej klart, bara mest tyckte det var intressant då man hade blivit kuggad på det här i Helsingborg smile

Xzit

Handledare
1 481 Inlägg
23 april 2012
Marticus skrev:
Dj_Albert skrev:
Sen tävlings/motionscyklister, finns av nån anledning gott om dom i byn där ja bor.. Brukar hänga mig på tutan när jag kommer ikapp en klunga med dom.. ger rätt bra respons, men sen nästa gång är det samma sak igen, tar upp minst ett helt körfält så man får dra en trudelutt igen så man kommer förbi.

Överväger om jag ska ge mig in i detta eller inte...

Så vad föreslår du som lösning på ditt problem då? Ska alla cyklisterna i klungan köra efter varandra då i en lång rad? Ska dem inte finnas i trafiken över huvud taget? Skulle du bli nöjd då?

Nu ska jag säga min syn ur detta som träningscyklist, på asfalterade, 2-filiga landsvägar.

Man är redan orolig och bekymrad över trafiken i sin omgivning som träningscyklist. Lastbilar, bussar, personbilar... många håller varken avstånd eller shysst hastighet när dem drar om, man får sig en känga av vinddraget ofta vilket gör (iaf mig) jävligt rädd att vara ute och utöva sin sport man gillar. Man känner sig liten och förbannat sårbar, ingen respekt får man och man ska ofta behöva ta skit från otåliga/stressade bilister som promt ska visa sitt missnöje genom att köra om för nära, alldeles för fort och gärna med tutan på högsta tonart.

Sedan finns det dessa ljussjälar i traffiken som man vill ta i hand med om man möter upp dem senare efter dem kört om. Dessa människor saktar in och lägger sig på säkert avstånd när dem ser en stor klunga cyklister som blockerar deras väg. Dessa människor behåller sitt lugn och tålamod, ger oss cyklister 1 minut av deras tid, inväntar rätt läge för att göra en säker omkörning och ingen skada blir skedd. Alla cyklister glada, och föraren kan köra på som vanligt, allt detta för en kostnad av.... max 1min?

Jag och dem jag kör med, ligger inte mitt i körfilen för att göra medtraffikanterna förbannade, vi gör det oftast av säkerhetsskäl då det helt enkelt finns folk som inte håller avståndet i sidled eller hastighet när dem kör om. Finns inget värre än bilister som bara SKA OM även om det kommer möte eller är trångt, detta resulterar ju då i att man blir undanskuffad av bilen i samma körfält och ibland även kör ner i diket och crashlandar. Som inte är så trevligt då man endast har en hjälm och handskar som skydd, vilket inte ger speciellt mycket mot fall/skrapskador.

Har en bekant som cyklade hem från jobbet på en väg jag beskrev i början av inlägget. Han blev ruskigt skadad p.g.a av en busschafför som inte hade tålamod att vänta på bättre omkörningsläge. Bussen körde om cyklisten, fick möte och prejade ner honom i diket. Han bröt fler ben i kroppen än vad jag kan räkna till på 2 händer, han sov sittandes i över 1 år p.g.a sina skador och fick ändra hela sin livsstil.

Så snälla, kan ni otåliga bilister ge oss 1 minut av er dyrbara tid, det är inte så jobbigt att sakta in en stund när man kör bil. Visa respekt så ska ni se att ni får cred för det. Oavsett om cyklisterna visar det eller inte, så är man väldigt tacksam över bilister som visar hänsyn.

Tack.

Kanske för att det är olagligt att cykla i bredd när ni hindrar trafiken.

Lagen säger följande:
"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

5 198 Inlägg
23 april 2012
saab_sonett skrev:
Marticus skrev:
Dj_Albert skrev:
Sen tävlings/motionscyklister, finns av nån anledning gott om dom i byn där ja bor.. Brukar hänga mig på tutan när jag kommer ikapp en klunga med dom.. ger rätt bra respons, men sen nästa gång är det samma sak igen, tar upp minst ett helt körfält så man får dra en trudelutt igen så man kommer förbi.

Så vad föreslår du som lösning på ditt problem då? Ska alla cyklisterna i klungan köra efter varandra då i en lång rad? Ska dem inte finnas i trafiken över huvud taget? Skulle du bli nöjd då?

Nu ska jag säga min syn ur detta som träningscyklist, på asfalterade, 2-filiga landsvägar.

Man är redan orolig och bekymrad över trafiken i sin omgivning som träningscyklist. Lastbilar, bussar, personbilar... många håller varken avstånd eller shysst hastighet när dem drar om, man får sig en känga av vinddraget ofta vilket gör (iaf mig) jävligt rädd att vara ute och utöva sin sport man gillar. Man känner sig liten och förbannat sårbar, ingen respekt får man och man ska ofta behöva ta skit från otåliga/stressade bilister som promt ska visa sitt missnöje genom att köra om för nära, alldeles för fort och gärna med tutan på högsta tonart.

Sedan finns det dessa ljussjälar i traffiken som man vill ta i hand med om man möter upp dem senare efter dem kört om. Dessa människor saktar in och lägger sig på säkert avstånd när dem ser en stor klunga cyklister som blockerar deras väg. Dessa människor behåller sitt lugn och tålamod, ger oss cyklister 1 minut av deras tid, inväntar rätt läge för att göra en säker omkörning och ingen skada blir skedd. Alla cyklister glada, och föraren kan köra på som vanligt, allt detta för en kostnad av.... max 1min?

Jag och dem jag kör med, ligger inte mitt i körfilen för att göra medtraffikanterna förbannade, vi gör det oftast av säkerhetsskäl då det helt enkelt finns folk som inte håller avståndet i sidled eller hastighet när dem kör om. Finns inget värre än bilister som bara SKA OM även om det kommer möte eller är trångt, detta resulterar ju då i att man blir undanskuffad av bilen i samma körfält och ibland även kör ner i diket och crashlandar. Som inte är så trevligt då man endast har en hjälm och handskar som skydd, vilket inte ger speciellt mycket mot fall/skrapskador.

Har en bekant som cyklade hem från jobbet på en väg jag beskrev i början av inlägget. Han blev ruskigt skadad p.g.a av en busschafför som inte hade tålamod att vänta på bättre omkörningsläge. Bussen körde om cyklisten, fick möte och prejade ner honom i diket. Han bröt fler ben i kroppen än vad jag kan räkna till på 2 händer, han sov sittandes i över 1 år p.g.a sina skador och fick ändra hela sin livsstil.

Så snälla, kan ni otåliga bilister ge oss 1 minut av er dyrbara tid, det är inte så jobbigt att sakta in en stund när man kör bil. Visa respekt så ska ni se att ni får cred för det. Oavsett om cyklisterna visar det eller inte, så är man väldigt tacksam över bilister som visar hänsyn.

Tack.

Kanske för att det är olagligt att cykla i bredd när ni hindrar trafiken.

Lagen säger följande:
"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

Fast oftast så verkar det som om trafikreglerna inte gäller cyklister.

Handledare
1 481 Inlägg
23 april 2012
Precis. Sitter man i färgglad tröja och häcken uppe i himlen så får man visst bete sig som man vill i trafiken.....

5 198 Inlägg
23 april 2012
granadadr skrev:
enligt cyklister iaf

hehe ja tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
23 april 2012
Marticus skrev:
Dj_Albert skrev:

Tack.

inte direkt att man har något annat val än att visa hänsyn..eftersom man som bilist får skit för vad cyklister ställer till med..

frågan är varför i hela helvete ska man ens cykla på en landsväg? cykelbanor det är inget för er?

det skulle vara som att jag övade drifting på dina barns skolgård..det går utmärkt att sladda där men blir det mer rätt bara för att det går bra att göra det där?

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
23 april 2012
Nybergrobin skrev:
Didde_man skrev:
Folk som inte blinkar

Folk som sänker farten 20-30 km/h så fort det blir enkelfiligt på 2+1 väg

Folk som ska försöka tvinga en åt sidan för att dom ska köra om
Fast det är fritt fram

Vafan gör folk så för egentligen!? är gamlingarna rädd att räcket ska attackera dem?

Jag misstänker starkt att det ligger nått i det... Eller så tycker dom helt enkelt vägen blir för smal

It ain't big it's huge...

Handledare
1 481 Inlägg
23 april 2012
En annan sak som jag blir irriterad över är dessa förbannade busshållplatser som idioterna på trafikplaneringen hittar på. Man har en bred och fin väg, två bussfickor på var sin sida. Allt är frid och fröjd. Vad gör man då?? Jo man gör vägen ENFILIG så att när bussen stannar så kommer ingen förbi. Kö på båda sidor tills alla lyckats betala sina biljetter och satt sig i bussen. Och tror ni bussförarna saktar in lite så man hinner före?? Icke.

5 198 Inlägg
23 april 2012
saab_sonett skrev:
En annan sak som jag blir irriterad över är dessa förbannade busshållplatser som idioterna på trafikplaneringen hittar på. Man har en bred och fin väg, två bussfickor på var sin sida. Allt är frid och fröjd. Vad gör man då?? Jo man gör vägen ENFILIG så att när bussen stannar så kommer ingen förbi. Kö på båda sidor tills alla lyckats betala sina biljetter och satt sig i bussen. Och tror ni bussförarna saktar in lite så man hinner före?? Icke.

varför ska dom det. .dom har ju en tidtabell att hålla..

Handledare
1 481 Inlägg
23 april 2012
gamlingen skrev:
saab_sonett skrev:

Tre sekunder för dom istället för tre minuter för mig.  Jojo dom har ju sååååå bråttom.

5 198 Inlägg
23 april 2012
saab_sonett skrev:
gamlingen skrev:
saab_sonett skrev:

Tre sekunder för dom istället för tre minuter för mig.  Jojo dom har ju sååååå bråttom.

Varför är dina minutrar värd mer än deras ?

Handledare
1 481 Inlägg
23 april 2012
Jag har högre lön än dom......
Senast redigerat av saab_sonett (23 april 2012)

91 Inlägg
23 april 2012
Folk som kommer fort och ska köra om och som håller sig i samma fil och svänger ut bara någon meter bakom mig. Så jävla obehagligt.

Och ja, personer som ligger för nära över huvud taget. Jag kör inte för sakta.. men tydligen enligt dom. sad

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 april 2012
a7x skrev:
Folk som kommer fort och ska köra om och som håller sig i samma fil och svänger ut bara någon meter bakom mig. Så jävla obehagligt.

Och ja, personer som ligger för nära över huvud taget. Jag kör inte för sakta.. men tydligen enligt dom. sad

jag låg jävligt nära en peugeot partner för någon vecka sen. han körde i 40 på 50-väg.

Plötsligt stannar han tvärs över vägen och springer fram till mig och jag drar ner rutan och frågar vad han sysslar med.
"SKA JAG ÖPPNA BAKDÖRRARNA SÅ DU KAN KOLLA IN ORDENTLIGT?!"
sen körde han igen. jag hann aldrig argumentera lol

1 171 Inlägg
23 april 2012
a7x skrev:

Håller med till 100%.

För de här personerna spelar det ingen roll hur fort man kör. De försöker ändå få plats under bilen framför som om det skulle gå fortare eller vara bra till någonting öht. Ingen is i magen.

Sök