Marticus skrev:
Dj_Albert skrev:
Sen tävlings/motionscyklister, finns av nån anledning gott om dom i byn där ja bor.. Brukar hänga mig på tutan när jag kommer ikapp en klunga med dom.. ger rätt bra respons, men sen nästa gång är det samma sak igen, tar upp minst ett helt körfält så man får dra en trudelutt igen så man kommer förbi.
Överväger om jag ska ge mig in i detta eller inte...
Så vad föreslår du som lösning på ditt problem då? Ska alla cyklisterna i klungan köra efter varandra då i en lång rad? Ska dem inte finnas i trafiken över huvud taget? Skulle du bli nöjd då?
Nu ska jag säga min syn ur detta som träningscyklist, på asfalterade, 2-filiga landsvägar.
Man är redan orolig och bekymrad över trafiken i sin omgivning som träningscyklist. Lastbilar, bussar, personbilar... många håller varken avstånd eller shysst hastighet när dem drar om, man får sig en känga av vinddraget ofta vilket gör (iaf mig) jävligt rädd att vara ute och utöva sin sport man gillar. Man känner sig liten och förbannat sårbar, ingen respekt får man och man ska ofta behöva ta skit från otåliga/stressade bilister som promt ska visa sitt missnöje genom att köra om för nära, alldeles för fort och gärna med tutan på högsta tonart.
Sedan finns det dessa ljussjälar i traffiken som man vill ta i hand med om man möter upp dem senare efter dem kört om. Dessa människor saktar in och lägger sig på säkert avstånd när dem ser en stor klunga cyklister som blockerar deras väg. Dessa människor behåller sitt lugn och tålamod, ger oss cyklister 1 minut av deras tid, inväntar rätt läge för att göra en säker omkörning och ingen skada blir skedd. Alla cyklister glada, och föraren kan köra på som vanligt, allt detta för en kostnad av.... max 1min?
Jag och dem jag kör med, ligger inte mitt i körfilen för att göra medtraffikanterna förbannade, vi gör det oftast av säkerhetsskäl då det helt enkelt finns folk som inte håller avståndet i sidled eller hastighet när dem kör om. Finns inget värre än bilister som bara SKA OM även om det kommer möte eller är trångt, detta resulterar ju då i att man blir undanskuffad av bilen i samma körfält och ibland även kör ner i diket och crashlandar. Som inte är så trevligt då man endast har en hjälm och handskar som skydd, vilket inte ger speciellt mycket mot fall/skrapskador.
Har en bekant som cyklade hem från jobbet på en väg jag beskrev i början av inlägget. Han blev ruskigt skadad p.g.a av en busschafför som inte hade tålamod att vänta på bättre omkörningsläge. Bussen körde om cyklisten, fick möte och prejade ner honom i diket. Han bröt fler ben i kroppen än vad jag kan räkna till på 2 händer, han sov sittandes i över 1 år p.g.a sina skador och fick ändra hela sin livsstil.
Så snälla, kan ni otåliga bilister ge oss 1 minut av er dyrbara tid, det är inte så jobbigt att sakta in en stund när man kör bil. Visa respekt så ska ni se att ni får cred för det. Oavsett om cyklisterna visar det eller inte, så är man väldigt tacksam över bilister som visar hänsyn.
Tack.