trippelturbo skrev:
it_mutt skrev:
trippelturbo skrev:
Den som snackar massa skit om lastbilchaufförer har INGENANING om hur mkt skit vi får ta dagligen pga massa idioter till bilister!!!
Håll förfan åtminstone 80 på en 80väg o bromsa inte ner ti 50 så fort vägen lutar 3 millimeter!! Blir så jävla arg på sånt folk.
Oftast är det dock gubben eller tanten som inte kört bil sen -95!
Saken är, att, och detta är MIN erfarenhet, håller du 80km/h på 80-väg, så kan du ge dig faen på att du har bakomvarande lastbil så nära att man kan börja fundera på vad han möjligen glömt i ditt bagage
Rquired skrev:
Samma andel "skit" som en vanlig bilist får ta emot, kanske till och med mindre eftersom de flesta av ren självbevarelsedrift har en annan respekt för ett fordon som väger sextio gånger så mycket som deras eget eller mer än vad dom har för ett fordon som är lika tungt eller lättare än deras eget fordon.
Framför allt har lastbilschafförer valt ett yrke som går ut på att vistas i trafiken, har dom inte tålamodet till det borde dom kanske valt ett annat yrke; Förslagsvis Florist, det borde vara ett yrke utan allt för många irritationsmoment?
Men att släppa trafikvettet samt låta egoism och
"Störst går först, krockar vi så tar personbilen mest skada"-filosofin ta över har ingen rätt att göra, men så gör en stor andel yrkeschafförer trots allt. Därmed inte sagt att personbilsförare uppför sig, men dom har inte heller en arbetsuppgift som går ut på att framföra mycket tunga fordon.
Vet inte RIKTIGT om jag personligen håller med. Anser faktiskt att yrkeschaffisar (kanske framför allt lastbilschaffisar) visar mig mer "allmän" respekt på vägen, än vad bilförare gör. Ovan nämnda är nog det enda jag har "problem" med ex.vis lastbilschaffisar.
Det är möjligt det finns yrkesförare som anser "störst går först", enligt min mening är de främst färre och där med bättre, än alla bilister som anser "jag ska först, bara för att"
it_mutt: kan upplysa dig om en sak..
Väldig många lastbilschaufförer lever under ständig stress, tider o passa o massa annat skit, däribland jag! Känner en stor skara chaufförer o 8 av 10 håller 90km/h med släp, även då faktiskt lagen säger att det är 80 med släp (90 med singelbil). Personligen håller 80, älskar mitt jobb o är väldig försiktig. Börjar med en bot på nån tusing, slutar med återkallning!
För många handlar det även om att hinna med eventuella båtar osvosv, så därför är många såna som du säger. Själv märkt de i personbilen o även när jag kör tradaren så kör många om!
Är FULLT medveten om det, men jag vill inte ha en fullastad tradare i r*ven för det. Det var då i ren relation till att vi andra "för fan" iaf ska hålla hastigheten.
Som sagt, är fullt medveten om att det finns anledningar till det, men saken är, att jag skiter faktiskt i vad anledningen är, jag VILL INTE ha en fullastad tradare 1½m bakom mig. Det -är- något som stör mig otroligt. Och det är, trots allt, vad tråden handlar om.
Tilläggas ska också, att det finns de som ligger och pressar, och, när det inte ger något resultat, släpper efter. De har jag inte heller något problem med, utan de som envisas med att ligga kvar 1½m ifrån trots att det inte får mig att köra fortare.
Och det är som sagt det enda jag har att beklaga mig över när det gäller lastbilschaffisar, i övrigt, och DE FLESTA (det är inte alla som ligger 1½m bakom), tycker jag åter igen visar mer respekt i trafiken mot övriga trafikanter, än vad ex.vis bilister gör mot varandra.
Så för min del avslutar jag lastbilschaffisbiten med att säga; i mitt tycke är säkerligen 95% förbannat vettiga, hjälpsamma och "respekterande" i trafiken, tyvärr är det de övriga 5% som jag stör mig på (mest bara för att poängtera att jag inte anser=lastbilschaffisar=as i trafiken....om det nu skulle verkat så)
- - Edit - -
Knepiga parkeringar...ja, sen har vi (om det inte påpekats) de som dubbelparkerar, två rutor, just för att slippa repor. Såg något roligt på Väla i somras dock, två...vad ska vi säga..."mc-killar från relativt välkänt gäng" löste det genom att ställa sig så nära det bara gick, på vars en sida om bilen, och satt lugnt o stilla kvar på hojarna när ägaren kom.
Dom sa inte ett ord...slutade med att han fick krypa in i bilen bakifrån. Tveksam till om han gör om det