2210
Sök

Sportfilter på saab 9-5 AERO kombi???

Olika
907 Inlägg
18 april 2012
#41
När LMM är av typen hetfilm, istället för med varmtråd blir den snarare smutsig med åren än går helt av som typen med varmtråd gör. En smutsig hetfilms-LMM blir långsam och ger för låg signal, detta bidrar till ökad bränsleförbrukning.
Men det är ju coolt med öppet luftfilter?!


Hetfilms-LMM kom runt mitten av 90-talet, i bilar med varmtråds-LMM brukar motorstyrningen ha en funktion som lägger ström på varmtråden för att bränna rent den en stund efter att man stängt av tändningen, något sådant finns inte på de med hetfilm.

Mvh
Fredrik

552 Inlägg
18 april 2012
#42
Hade en 9-5a aero som jag monterade ett öppet luftfilter i, placerade den där luftburken egentligen ska sitta dvs bakom höger dimljus... Visst bilen gick "bättre" och insugs ljudet/dump ljudet blev tydligare. Men! efter ca 2månaders körning (Var mellan november-december förra året) så var hela insuget fram till turbon blästrat utav salt och smuts! Vilket inte skulle vara bra för bland annat Lmm, turbo & resterande motor! Klarade mig med bara att tvätta rent rören och monterade till baka original grejerna förutom filtret som blev ett "original sport" insats..

125 Inlägg
18 april 2012
#43
du har ju fått svar på hur folk monterar dit sitt filter gång på gång, dem försöker ju bara varna om att det kan gå sönder, och angående öppen dump på volvo är det lika dant där autotech i trollhättan vägrade sätta dit öppen dump på min volvo 850 t5 för man ska inte ha öppen dump, men sätt ngt stänk skydd ivägen som en annan här i tråden skrev ett plexiglas så blir det jättebra. inga problem å sätta dit öppet filter å går ngt sönder så är det ditt problem smile


125 Inlägg
18 april 2012
#44
detta svarar på era frågor om dumpventil å lmm sorry micke tänkte bara så allt tjat tar slut förhoppningsvis smile

Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.


Alltså ....: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.

Jag vill montera en "öppen dump"(atmsofärisk AV) på min Saab med LMM,kan jag det?
På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.

så är det hittade på saabs forum


633 Inlägg
18 april 2012
#45
mellander90 skrev:
detta svarar på era frågor om dumpventil å lmm sorry micke tänkte bara så allt tjat tar slut förhoppningsvis smile

Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.


Alltså ....: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.

Jag vill montera en "öppen dump"(atmsofärisk AV) på min Saab med LMM,kan jag det?
På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.

så är det hittade på saabs forum
tummer upp wink


513 Inlägg
19 april 2012
#46
mikael_86 skrev:
robbanforsell.... jag hade öppet filter på min saab talladega o först hade ja orginal burken sen öppet filter o de blev mkt mkt bättre både härligare ljud sen mkt bättre för motorn....

sen melin82 så dör inte en bil bara för du sätter dit en öppen dumpventil isf är de något jävla fel på den.... vet om minst 2st som köp med både öppet sportfilter och stor öppen dump på sina Volvo 850T5 och Volvo V7T5 och dom hade LMM och deras funkar klockrent o har gjorde det minst i 1 år.....

det som troligen gör att en öppen dump dödar en saab 9-5 är all oförbränd soppa o sånt till katten då saab 9-5 har 2 olika Lamba sonder och sånt skit.. o även 2 kattar på orginal downpipen.... annars kan man mappa om den lr köpa ett maptun chip.... men nu va de inte frågan något om LMM eller öppen dumt.. utan hur man sätter dit de öppna filtret och så.,.. ersätter man bara orginal luftfilter burken med de nya öppna lr så???? de e ju tyvärr lite mer trängre i en saab 9-5a än i en 9-3a tack vara övre motorfästet.... för ja har 2 polare inne i västervik som har saab 9-3 AERO med lika dan motor och öppet filter o så och de funkar as bra för dom.... så att de dödar LMM är bara skit snack,,,, skaffa isf ett öppet filter utan olja i...
Suckar, du kan väll inte ärligt blanda in Bosch motronik system som sitter på 850 i diskussionen som avser Saab 9-5.
Läs vad Melander skriver angående trionic 7 och hur det funkar, går säkert att programmera om så du kan köra öppen dump. Men med orginal trionic är det inte att rekommendera.
Sen vad har 9-3 med 9-5 att göra? Sätt filtret innanför skärmen inte i motorummet.
Läs gärna på innan du yttrar dig.

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 april 2012
#47
mikael_86 skrev:
fortfarande som ja har sagt innan jag är ENDAST INTRESSERAD av hur andra som har saab 9-5 har satt dit sina sportfilter o sånt o hur de funkar... inte det om lmm och motorn för de vet jag redan...
http://www.garaget.org/?car=121922&image=2612194
Enkelt svar på din fråga wink
Oljefritt filter från AEM big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Gazer
60 Inlägg
19 april 2012
#48
mikael_86 skrev:
mitt öppna filter ja köpte idag har INTE någon olja i sig det står på paketen... man kan köpa sport filter\öppna filter utan olja och sen bara ha sprayolja på dom men för lmm ska de va oljefritt..... och mitt köptes oljefritt så det ska funka bra med det.... och att man köp med öppet filter har ingen påvärkan på lmm när den suger in luften mer en om det är olja i det som den suger i sig.... va ja vet.... men andreas ett oljefritt öppet filter är ju lugnt att köra med???
Helt rätt, AEM säljer torra luftfilter som är lämpliga för LMM bilar, men som tidigare sagts, så blir filtret utsatt för vattenskvätt, så sätt gärna någon skiva under luftfiltret, tex plexiglas eller annan plastskiva.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#49
köpte ett öppet koniskt sportfilter från biltema som inte har olja i sig och det är ett av dom som många rekommenderade och det hade ja på min gammla saab 900 talladega med o det funkar kanon bra.... satte det då långt upp det gick nästan uppe vid blinkersen.... sen ska ja sätta en liten platta mellan dimmljuset o stänkskyddet så de inte stänker upp massa vatten lr skit... funkar iaf as bra o den blev mkt mkt piggare med...


Xenoholic
2 559 Inlägg
19 april 2012
#50
Biltemas sportfilter är väl inte mitt förstaval hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#51
hehehe biltemas sportfilter är lika dant som dom man kan köpa på mekonomen o sånt o det är lika dan kvalite som på K&N eftersom mekonomen säljer K&N filter o de står lika dant på dom fast biltemas är billigare o inte innehåller olja..... men man kan spraya de me olja.... och få samma kvalite på ett sportfilter som K&N för 200kr istället för 5-600 så väljer ja biltema... o ja hade biltemas sportfilter i min förra bil o de funkade as bra....


658 Inlägg
19 april 2012
#52
Njaaa jag håller inte riktigt med där, att dom skall vara lika bra som K&N dom har mycket bättre kvalitet. Själv har jag kört både K&N och senast på min Opel vectra Pipercross som e slitstarka i skumgummi. Jag e tveksam mycket på feltemas luftfilter.


860 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#53
hmm ja hade själv K&N sportfilter i min saab 900 talladega i början men de va så skitigt o ja orkade inte rengöra det så ja slängde det o köpte biltema o det är verkligen inte skumgummi i dom.... isf har du inte köpt de ovala svarta K&N filtret för de e nästan lika dant som biltemas.... men men de e ju olika smak o tycke


113 Inlägg
20 april 2012
#54
enda som kommer i/på min bil från biltema är deras spolarvätska


125 Inlägg
20 april 2012
#55
jag tror du har en poäng där micke, pratade med swedol om att köpa kompressor till luft osv, dem sa att det är exakt samma som biltema och jula har bara att det är swedols eget märke och dem tar cirka 500-1000 kr mer men dem beställer från samma tillverkare å allt, vet det inte har med bilar osv å göra men jag tror biltema har samma saker som många andra företag.


113 Inlägg
20 april 2012
#56
vissa produkter ok på biltema, men inte Kina saker! allt skit kmr från Kina!(barn har ingen känsla för kvalitet)


860 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#57
hahahaha ALLT kommer dock inte från KINA på biltema tack.... isf kan du snart säga att dina orgianal saab delar kommer från kina med då de e en jävla kines som vill köpa saab.... tycker det är fel att man ratar ner på biltema om mkt... biltema är jävligt bra på vissa saker och mindre bra på annat helt rätt de du sa... samma sak som märkesvärkstäder suger totalt på att ha bra o låga priser på reservdelar o skit..... den röda helsyntet oljan 5w\40 på biltema är lika bra som statoil och mobil1 oljan av samma betäckning... de man ska kolla är va den håller för KLASSIFICERING..... häller hällre i biltemas röda helsyntet olja o byter efter 1000 mil en att ja häller i saabs egna 0w\30 olja som dom tycker man ska ha i den... pratade själv idag med saab o dom rekommenderade 0W-30 i min och alla andra verkstäder säger 5w-40...


Gazer
60 Inlägg
20 april 2012
#58
big_smile Du köper GM's 5W30 olja för runt 450Kr för 5L, den har högre beteckningar än Feltemas alla oljor.
Sen kan du fundera på varför du fick rengöra K&N filtret men inte behövt göra det så ofta med feltemas wink

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

658 Inlägg
20 april 2012
#59
Gazer skrev:
big_smile Du köper GM's 5W30 olja för runt 450Kr för 5L, den har högre beteckningar än Feltemas alla oljor.
Sen kan du fundera på varför du fick rengöra K&N filtret men inte behövt göra det så ofta med feltemas wink
japp bara för all skit åkt genom o inte fastnat i filtret som man faktiskt vill hellre ha ett skitit filter för då ser man att det renar i alla fall  wink


860 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#60
jag har aldrig ens påstått att ja inte fått rengöra biltemas luftfilter TACK.... fick rengöra det med på min gamla.... men fisst prata skit om biltema ni... men ja tycker det är bättre o köpa en sak där för halva priset för samma skit som på andra ställen,... de kn filtret jag hade förut va skit mot de stora koniska filtret från biltema.... båda filtren klarar att rengöras och sprayas med olja o båda 2 har lika dant filter... bara att biltemas va 200kr billigare... men men tyck va ni tycker o håll de för er själva TACK!!!  sen har jag själv kollat runt på vad mobil1 o statoil och dom bästa oljorna har för klassifisering o alla har samma klass som biltema och samma beteckningar på va de innehåller o sånt... men istället för 450kr för 5L olja så köper du 4L för 275kr... funkar klockrent på många bilar... bara att man vill ha ett märke man betalar för.... GM är totalt jävla skit på allt... de e tack vare GM som T7 motorn i nya sabar suger get balle mot den gamla T5 motorn... de e tack vare GM som saab las ner o allt så va e de som är så jävla bra med GM????



Sök