detta svarar på era frågor om dumpventil å lmm sorry micke tänkte bara så allt tjat tar slut förhoppningsvis
Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.
Alltså ....: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.
Jag vill montera en "öppen dump"(atmsofärisk AV) på min Saab med LMM,kan jag det?
På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.
så är det hittade på saabs forum