3618
Sök

Volvo 740 GLT 16v ABS lampan lyser ibland!

555 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Har ett litet konstigt problem, när jag ska starta bilen första gången så tänds ABS lampan, sedan när jag stänger av motorn och sätter på den igen så släcks den.. Har inte testat om ABS:n funkar, dvs bromsa in hårt vid halka..

Någon som vet vad problemet kan vara? har sökt igenom äldre trådar och många säger att givaren kan vara smutsig, isåfall var sitter den? eller om ABS:n har gått sönder, vilket jag inte tror, för lampan lyser inte hela tiden.. så vad kostar det att fixa det? har besiktning snart vid november så måste fixa detta..

Tack för svar
Senast redigerat av lanred (15 september 2006)

21 761 Inlägg
15 september 2006
Det sitter väl en givare på varje hjul som läser mot någon sorts kuggkrans tror jag, är inte insatt i detta med ABS eftersom jag inte har haft en sådan bil.

personbilstekniker
147 Inlägg
16 september 2006
På 740:n sitter det tre givare, två vid hjulen fram och en på bakaxlen (inte riktigt hundra) annars sitter det en givare vid varje hjul.  Precis som Drönirettab sa så läser dom en kuggkrans.
Att lampan blinkar beror väl på att det är ett intermentent fel dvs inte permanent. Det ligger troligtvis en felkod i minnet då, som man kan läsa av. Läsa av den kan man göra själv men jag har tappat bort instruktionerna (pappret) så jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde.
Att be en verkstad att läsa felkoderna koster troligtvis inte mycket.
Men man kan ju börja med att kolla givarna.

787 Inlägg
16 september 2006
Drönirettab skrev:
Det sitter väl en givare på varje hjul som läser mot någon sorts kuggkrans tror jag, är inte insatt i detta med ABS eftersom jag inte har haft en sådan bil.

Stämmer bra det smile
Men min gick igenom bes och mina ABS givare är sönder, bara det går bromsa så går den igenom.
Skulle tippa på att det givarn som är sleten smile

personbilstekniker
147 Inlägg
16 september 2006
AlvereZ skrev:
Drönirettab skrev:

Stämmer bra det smile
Men min gick igenom bes och mina ABS givare är sönder, bara det går bromsa så går den igenom.

Om lampan lyser går den INTE igenom besiktningen, fast lyser inte lampan så är det grönt.
Så det smidigaste sättet är ju att koppla bort lampan. Inte rätt men det funkar:)

555 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Okej, inte för jag vet hur man kopplar bort lampan vill gärna fixa problemet istället om det inte kostar allt för mycket.

personbilstekniker
147 Inlägg
17 september 2006
Okej, det är ju alltid det bästa att lösa problemet.
Vill man göra det smidigt för sig så be någon som kan att läsa av felkoderna för dig. Så vet du vad det är...

555 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
jo, men känner ingen sådan person.. syftet med att skapa tråden var att få reda på var givarna sitter så jag kan tvätta av lite skit så kanske löser det sig ^^

88 Inlägg
18 september 2006
Kolla nivån i broms olje behållaren med. Och om du vill kolla felkoderna som är rekomenderat så åk till ditt närmaste bibliotek och låna en rep bok typ hayns. (alternativ köpa en på mekonomen eller liknande för ca 200-300 kr ) Där står det hur du läser av felkoderna och vad dom betyder och även var givarna sitter.
Senast redigerat av Sjodda (18 september 2006)

555 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
schysst, tackar! behöver man något speciellt för att läsa av koder?

personbilstekniker
147 Inlägg
18 september 2006
Nej det behövs inte, felkoden meddelas genom en blinkande diod som sitter i motor rummet. I hayens boken står det säkert vad den sitter och hur man gör mm.

Givarna sitter "bakom" skivan ner mot navet, svårt att förklara men det går en svart slad till en som du borde se. Var inte för hårdhänt mot givarna, dom är rätt känsliga!
Senast redigerat av stilren (18 september 2006)

Grävmaskinist
216 Inlägg
21 maj 2007
stilren skrev:
AlvereZ skrev:
Drönirettab skrev:

Stämmer bra det smile

Om lampan lyser går den INTE igenom besiktningen, fast lyser inte lampan så är det grönt.
Så det smidigaste sättet är ju att koppla bort lampan. Inte rätt men det funkar:)

Ja det funkar! tongue
Har funkat i många herrans år nu big_smile

Sök