3418
Sök

ABS lampa lyser på volvo 855

317 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
ABS lampan lyser på min volvo 855 R
ibland när jag vrider av tändningen under färd så släcks lampan

Jag har sökt igenom elsystemet med dator och det visar sig vara antigen abs pumpen  vid vänstra hjulhuset

eller styrboxen

har nogon erfarenhet av detta så att man inte lägger ut 5-10.000kr i onödan smile
tack för svar

Mercedes widebody projekt 2014 || sponsor: Special Fälgar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285490

90 Inlägg
18 april 2012
Vanligaste felet på 850 är abs-styrenheten, du kan skicka den på renovering eller så tar du isär den och löder om den smile nu garanterar jag inte att det är det men vanligt fel!

317 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Smilee skrev:
Vanligaste felet på 850 är abs-styrenheten, du kan skicka den på renovering eller så tar du isär den och löder om den smile nu garanterar jag inte att det är det men vanligt fel!

ja jag tänkte köpa en på skroten i fint skick..men kika en extra gång här innan

wolfpack_76
18 april 2012
Tjena förmodar att det är lika dyrt till 850 som till s80 det skulle kosta mig ca 11000:- för ny abs styrbox till s80in
begagnade ca 5000:- men jag har en 850 som står som jag ska skrota du kan få bra pris på den, dom är lika på alla årsmodeller mig veterligen.
bara att höra av dig om intresse finns 0769-154123
MVH wolfpack_76,

4 Inlägg
18 april 2012
Jag släckte en ABS lampa på min 855 GLT häromdagen.
Det jag gjorde var att ohm mäta givarna.

Det gör du genom att ta isär kontakterna som sitter i bagaget brevid reservhjulet,(för abs givarna bak)  har du en 850 handbok att tillgå så finns det en bra beskriving där hur man hittar dit

(kontakterna sitter nämligen på olika ställen beroende på årsmodell mm mm)

be sedan någon snurra på hjulet medans du ohm mäter givaren ohmtalet bör minska desto snabbare han/hon snurrar på hjulet.

vet ej vart man kan mäta de främre givarna men nånstan är ju kablarna delade.

iallafll så bytte jag mina givare bak och abs lampan slocknade efter jag kört ca 200 meter.

Tänkte att det kan vara värt att kolla givarna som kostar ca 600 spänn (fram )eller 1000 (bak) lappen även om felkoden säger abs pump eller styrenhet.

// MVH Tobbe

317 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Toby_Turbo skrev:
Jag släckte en ABS lampa på min 855 GLT häromdagen.
Det jag gjorde var att ohm mäta givarna.

Det gör du genom att ta isär kontakterna som sitter i bagaget brevid reservhjulet,(för abs givarna bak)  har du en 850 handbok att tillgå så finns det en bra beskriving där hur man hittar dit

(kontakterna sitter nämligen på olika ställen beroende på årsmodell mm mm)

be sedan någon snurra på hjulet medans du ohm mäter givaren ohmtalet bör minska desto snabbare han/hon snurrar på hjulet.

vet ej vart man kan mäta de främre givarna men nånstan är ju kablarna delade.

iallafll så bytte jag mina givare bak och abs lampan slocknade efter jag kört ca 200 meter.

Tänkte att det kan vara värt att kolla givarna som kostar ca 600 spänn (fram )eller 1000 (bak) lappen även om felkoden säger abs pump eller styrenhet.

// MVH Tobbe

tjena  jag bytte den bakre kabeln
har kört ca 70mil sedan dess..och när mekanikern felsökte med datorn så verkade det som om det var styrenheten eller abspumpen

Sök