2720
Sök

740 GL -89 B23F tändningsfel? Hoppar som en känguru!

137 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Hej!
är så att min 740 GL -89  B23F har börjat gå riktigt dåligt! (27000mil)
jag har bytt bränslefilter för att jag trodde det var det, men det var det inte.
För att dem symptom jag kunde få fram var att när man trycker ner gasen bara till 1/5 så börjar den blurra och hoppa som en känguru! (om man inte låg på en jätte hög växel i låg fart)
Gick ganska okej att varva den på tomgångskörning. Men så fort man hade en växel i så blurrar den och hoppar den på alla växlar (Förutom 5;an i väldigt låg fart så att det blev tungt för motorn)
Sedan när den börjar hoppa (viket den mest gör) så trycker jag ner kopplingen och försöker varva den, men då så tog det en stund innan den började komma igång och även då så blurrar den och inte vill gå rent. Nu startar den inte alls, utan kanske hoppar halvt igång med tänder aldrig till så att den håller igång sig själv utan startmotorns hjälp.
För Både tändstift och tändkablar med rotor är bytt, tror förra ägaren köpte det på biltema..?? -.-?
(Men inte fördelaren är inte bytt?)

Kan det vara något fel med fördelaren/tändningen???

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand!

// Martin
Senast redigerat av EnterSandman (21 april 2012)

40 Inlägg
21 april 2012
Vanligt fel att kabeln till halgivaren blir dålig sitter bakom toppen ner mot svänghjulet
Den kan de bli så

gasar tills det rasar

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 april 2012
fördelare + rotor.
tändkablar
stift

börja kolla fördelaren

4 637 Inlägg
21 april 2012
B23F satt väl bara i amerikanska 240?

40 Inlägg
21 april 2012
Ja i 740 kom b230f redan 88 men han menar nog b230f

gasar tills det rasar

137 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
hmm. okej! Ska kolla allt det ni sa idag, och om det inte löser sig då så återkommer jag.

Tack så mycket för era snabba svar! smile

137 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
just det ! men finns det inget diagnossystem till Volvon?? så man kan söka efter fel koder så man slipper byta allt?? 
Och var sitter den?

Tack!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 april 2012
diagnossystemet i dom bilarna ser inte misständning som detta förmodligen är.
man kan bara få felkoder på tex givare och sensorer

om din bil har det så sitter en liten svart dosa vid vänster fjädertorn.
man kan sticka kabeln i antingen 2 (bränslesystemet) eller 6 (tändningssystemet).
tryck ner knappen så dioden lyser i en sekund, så blinkas sedan felkoder fram i 3-delad sekvens.
tex. 1-1-1 (ingen felkod) eller 1-2-1 i hål nr 6(luftmassemätere tror jag)
Senast redigerat av Alex-s (21 april 2012)

137 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
tack så mycket! Men vi har ändå hittat felet nu..

Godset eller "kåpan" mellan växellådan och motorn i vilket hall givaren ska sitta, så är det ett stor hål nu ist för en hallgivare i hålet... sedan så hade tydligen förra ägaren försökt och laga det med Kemisk metall.. men det har ju släpt.. så hallgivaren bara hänger och dinglar. så, ny kåpa = $$$ och få det seriöst. eller gör bonmek som någolunda håller och bilen fungerar = $ ?

Tack för era svar annars! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 april 2012
EnterSandman skrev:

Godset eller "kåpan" mellan växellådan och motorn i vilket hall givaren ska sitta, så är det ett stor hål nu ist för en hallgivare i hålet... sedan så hade tydligen förra ägaren försökt och laga det med Kemisk metall.. men det har ju släpt.. så hallgivaren bara hänger och dinglar. så, ny kåpa = $$$ och få det seriöst. eller gör bonmek som någolunda håller och bilen fungerar = $ ?

ahaa smile
bara för att man gör det billigt behöver inte det betyda att det blir dåligt gjort, krävs lite kreativitet bara.

137 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
EnterSandman skrev:

ahaa smile
bara för att man gör det billigt behöver inte det betyda att det blir dåligt gjort, krävs lite kreativitet bara.

haha mjo det är ju sant! smile men ska väll försöka pulla ihop det nu idag wink

40 Inlägg
21 april 2012
Givarn sitter inte i kåpan som många tror utan ett litet fäste skicka ett pm kan jag skicka ett fäste har ett drös ligger
Som ja sa tidigare vanligt fel wink

gasar tills det rasar

Sök