3121
Sök

Spridare till B23 ~500hk?

9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1
hej har en b23 botten med h profiler en portad 405 med en enem c2 turbo kam och solida tryckare och större ventiler osv. motorn ska palla med 650 hk med 3 bars ladd tryck kör just nu med en holset hx40. men skulle vilja ha hjälp med vad ni tycker att jag ska ha för spridare glömde säga att jag ska köra på e85 och köra med ett vipec v44
mvh jesper


Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe / moderator
Senast redigerat av Peltonen_ (22 april 2012)

179 Inlägg
22 april 2012
#2
1700cc Bosch Spridare.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#3
men det blir väll nästan för stort ? ska dock byta till bättre turbo o bygga nytt grenrör osv i vinter troligtvis o ny wg osv men det låter nästan för stort

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#5
Kaalle skrev:
Det gör inget om du har lite för stora spridare med vipec. Man vill ju ändå ha mer effekt efter 100mil.

mvh

jo fast e 1700 inte lite förstort har tänkt att hamna på safe med kanske 500 - 550 smile

87 Inlägg
22 april 2012
#6
fördelen med dessa spridare är mer linjär spridar bild ink snabba öppningstider för att få linjär tomgång ink ett bra lamda värde på låg last.. jag har nästan samma bara storleken större 2000cc å det är underbara gent i mot de klasiska 1680cc spridaran, sen klart är det lite för stora med bra att ha lite marginal...

mvh Henrik


77 Inlägg
22 april 2012
#7
Med 650 hästar kan du glömma 500-550. Du behöver ett flöde på runt 650*0.55*10.5*1.4/0.8*4=1642. Detta förutsätter att det drar 40 procent mer bränsle med etanol och att BSFC:n är 0.55. Båda dessa är kanske lite i överkant för vissa applikationer, men bättre för stora spridare än för små.

9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#8
kanske va lite otydlig har tänkt att köra safe på 500- 550 hk smile men hur blir det med tomgång har hört att det jävlas som fan med tomgången med så stora spridare
mvh

87 Inlägg
22 april 2012
#9
Peltonen_ skrev:
kanske va lite otydlig har tänkt att köra safe på 500- 550 hk smile men hur blir det med tomgång har hört att det jävlas som fan med tomgången med så stora spridare
mvh

Med dessa spridare får du perfekt tomgång mitt svajade ca 50 v/min på tomgång hördes ej å då kör jag med racekammar men ändå kommer jag under det avgas värden som sbp utgår ifrån .
Å även om de är lite förstöra så kan du lätt göra en safe mapp på 550hk
Senast redigerat av HenrikR (22 april 2012)


77 Inlägg
22 april 2012
#10
jo fast e 1700 inte lite förstort har tänkt att hamna på safe med kanske 500 - 550 smile

Ursäkta mig, jag trodde du menade spridarstorlek. tongue Borde ha fattat att du inte skulle föreslå såna skillnader. smile

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#11
HenrikR skrev:
Peltonen_ skrev:
kanske va lite otydlig har tänkt att köra safe på 500- 550 hk smile men hur blir det med tomgång har hört att det jävlas som fan med tomgången med så stora spridare
mvh

Med dessa spridare får du perfekt tomgång mitt svajade ca 50 v/min på tomgång hördes ej å då kör jag med racekammar men ändå kommer jag under det avgas värden som sbp utgår ifrån .
Å även om de är lite förstöra så kan du lätt göra en safe mapp på 550hk

det låter faktist riktigt intressant big_smile om det inte blir vipec vad säger ni om sevinco?
mvh

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#12
3CSi skrev:
jo fast e 1700 inte lite förstort har tänkt att hamna på safe med kanske 500 - 550 smile

Ursäkta mig, jag trodde du menade spridarstorlek. tongue Borde ha fattat att du inte skulle föreslå såna skillnader. smile

hade funderingar på 1280 men 1700 låter intressant om man kan få bra tomgång osv tongue

77 Inlägg
23 april 2012
#13
Åtminstone moderna spridare ger mycket bra tomgångsegenskaper även om dom är lågohmiga och stora. Lycka till!

904 Inlägg
23 april 2012
#14
Just ev14 1700cc bosch spridarna ska ha väldigt fin tomgång å fina öppningstider. Du får gå ner mot 1000cc på de äldre spridarna innan du har samma fina egenskaper.

Men tänk på att 1700cc inte tål vanlig ren bensin. De ska endast gå på E85

De ska va gött å leva

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#15
okej vad säger ni om ett sevinca ist för v44 ?
Mvh

179 Inlägg
23 april 2012
#16
Civinco? Glöm det isåfall. Enligt ordet som går runt så är det skräp. Man ska inte ta detta för fakta, men jag hade inte satt systemet i min bil.... MYCKET hellre ett system som funkar klockrent i så många bilar, V44 då dvs.
Senast redigerat av phille18 (23 april 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#17
phille18 skrev:
Civinco? Glöm det isåfall. Enligt ordet som går runt så är det skräp. Man ska inte ta detta för fakta, men jag hade inte satt systemet i min bil.... MYCKET hellre ett system som funkar klockrent i så många bilar, V44 då dvs.

okej smile

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#18
men vad e det just som gör att civinco är ett dåligt sprut? vad e det som gör att man borde ta ett v44 ist ? fast om v44 nästan är samma sprut som link o link har man hört endel om med men allt e ju beroende på från person till person vill gärna höra för o nackedlar med dem olika spruten
mvh

KHRacing
23 april 2012
#19
1260cc spridare på 550hk på E85 är att glömma, behövs minst 1680 för att vara säker anser jag !


Sök