3688
Sök

Olagligt utan backspegel?

Evildan
22 april 2012
Drunk skrev:
Vart står det Bakruta?

Ingenstans utan det gäller som det står bara siktfältet.
I praktiken om vi nu ska tolka det som att Personbilsregistrerat fordon måste ha helt klart siktfält bakåt kan man inte lasta över höjden på bakrutan på en tex 855 eller ha en topola på sin SAAB 900/9000 eller åka 3pers i baksätet på en New Beetle då hela bakrutan blir täckt av passagerarhuvuden.

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2012
Du behöver inte ens ha en bakruta på en personbil. Att det sedan kan vara bra att kunna se bakåt genom mer än ytterspeglarna är en annan sak, men inget krav.

1 532 Inlägg
22 april 2012
Evildan skrev:
räcker väl dessutom med en ytterbackspegel på vänster sida om jag inte missminner mig totalt, det har ju sålts flertalet bilar i detta land med endast vänsterspegel genom decennierna.

Stämmer med spegel regeln. Bakrutan på min förra Skyline sprack. Jag maila Transportstyrelsen o jag fick svetsa en plåt över bakrutan om jag ville.

Evildan
22 april 2012
Dirtymike skrev:
Evildan skrev:
räcker väl dessutom med en ytterbackspegel på vänster sida om jag inte missminner mig totalt, det har ju sålts flertalet bilar i detta land med endast vänsterspegel genom decennierna.

Stämmer med spegel regeln. Bakrutan på min förra Skyline sprack. Jag maila Transportstyrelsen o jag fick svetsa en plåt över bakrutan om jag ville.

R4, SAAB 96 före -68 med flera har innerbackspegeln monterad på instrumentbrädan, då bör dom enligt länkad text få körförbud när dom ska genom bes.

jag har snåltonat en taunus med sprayburk mattsvart när det begav sig på -90talet, inga problem med sbp fast det tog några dagar innan färgen slutade lukta smile tur det var sommar och kromad armbågeväder.

Jävel
2 018 Inlägg
22 april 2012
Jag besiktigade min 142a utan backspeglar på dörrarna.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Evildan
22 april 2012
loow skrev:
Jag besiktigade min 142a utan backspeglar på dörrarna.

var inte ytterbackspegel tillval på -68 årsmodell? vill minnas att det var så.

JFfoto
22 april 2012
Riktigt skolexempel den här tråden, på hur "myter" lever vidare, folk tror sig kunna.

Om det är olagligt och att man får en 2a pågrund av att man inte ser bakåt så kom och ta mina bilar, ni får dom helt gratis.. allt jag äger också.
Senast redigerat av Paused (22 april 2012)

Pim_Pim
22 april 2012
killercow skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Läs de feta. Så ni som påstår att de är ok enligt lag kan ju länka dom uppgifterna att de är ok att rolla rutor svarta eller liknande.

Sen inte sagt att polisen bryr sig i praktiken. Men bilprovningen brukar vara hårdare.

Regler ang körning med släp, husvagn och för lb-reggade bilar är annorlunda

Ett gott skratt förlänger livet, jag lär bli riktigt gammal nu. tongue

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 april 2012
Du behöver inte ha sikt bakåt. Du får ha kolsvarta rutor osv.

Men inner-spegelni bilen måste finnas både på personbil och lättlastbil.

Tro mig. Vet en bil som gått ombes pga avsaknad innerspegel på Sprinter med glasfiberskåp där man bara ser en vägg genom hyttens bakruta.

En annan sak som många missar är att en baslåda räknas som last och ska därmed sitta fast.  Så både för er egen skull och andras skruva/spän fast lådorna ordentligt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

908 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
myran skrev:
Du behöver inte ha sikt bakåt. Du får ha kolsvarta rutor osv.

Men inner-spegelni bilen måste finnas både på personbil och lättlastbil.

Tro mig. Vet en bil som gått ombes pga avsaknad innerspegel på Sprinter med glasfiberskåp där man bara ser en vägg genom hyttens bakruta.

En annan sak som många missar är att en baslåda räknas som last och ska därmed sitta fast.  Så både för er egen skull och andras skruva/spän fast lådorna ordentligt.

Spegeln sitter i bilen kvar smile
baslådan är fastspänd lite lätt för tillfället. Men du har nog rätt i de du säger.

KHRacing
22 april 2012
killercow skrev:
lb-reggad så behöver du inte sikt bakåt genom rutan

b-reggad så måste du ha sikt bakåt genom rutan

sbp kommer absolut ge dej ombes på baslådan

lastar bagaget på en bil så du inte ser ut genom bakrutan så struntar polisen i detta om du inte överlastat i vikt och du har sidospeglar.

Men om du skymmer bakrutan med en fast installation mao baslådan så är det inte säkert att alla poliser ser genom fingrarna på detta.

Men som sagt. på en vanlig person bil så måste du ha sikt bakåt genom bakrutan. men sen beror mycket på vilken polis och vad som skymmer

Detta stämmer ej, då lagen säger att du om du vill på rutorna bakom B-stolpen kan måla med svart färg.

DOCk. skal även innerbackspegeln finnas på plats - väldigt motsägelsefullt alltså utav trafikverket smile

Dock (igen) får man  på bilar nyare än 00 (01?) eller via helfordonsgodkännandet ej heller måla vissa rutor svarta.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 april 2012
Har en sprinter på jobbet som aldrig haft spegel, så det ställer jag mig tveksam till. Iofs så är den bilen helplåtad.
Men som sagts, bakruta är frivilligt. Spegel ska finnas vänster från -69 & framåt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

KHRacing
22 april 2012
RD_87 skrev:
Har en sprinter på jobbet som aldrig haft spegel, så det ställer jag mig tveksam till. Iofs så är den bilen helplåtad.
Men som sagts, bakruta är frivilligt. Spegel ska finnas vänster från -69 & framåt.

bara Ferrari Testarossa tror jag som fick dispans på ena ytterspegeln 1988 :-)

Självlärd
3 083 Inlägg
23 april 2012
Pim_Pim skrev:
killercow skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Läs de feta. Så ni som påstår att de är ok enligt lag kan ju länka dom uppgifterna att de är ok att rolla rutor svarta eller liknande.

Sen inte sagt att polisen bryr sig i praktiken. Men bilprovningen brukar vara hårdare.

Regler ang körning med släp, husvagn och för lb-reggade bilar är annorlunda

Ett gott skratt förlänger livet, jag lär bli riktigt gammal nu. tongue

Hahahahah eller hur lol. Jag har i alla fall inte ögon i nacken. Så när blev siktfältet i bakrutan? xD

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök