2642
Sök

Helljus problem (dött) Volvo S60 - 05

10 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Så här ligger det till, att helyset hängde upp sig och gick inte att blända av. vred då av lyset helt och tillbaka men nu funkar det inte att slå på hellyset,

Har precis kollat lampor (xenonkit canbus), säkringar och även haft lös rattspaken och den verkade ok.
Någon som har någon ide om vart jag kan fortsätta min felsökning? får man fram felkod om det är spaken? eller ligger felet i CEM? Detta gäller en Volvo s60 med xenonkit från xenonkungen om någon missade det.

Mvh Marcus W

1 335 Inlägg
24 april 2012
Kollat helljusrelä? Det kan ha smält ihop

B5 #001

10 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Var inne på det oxå fullt möjligt att dom har haka upp sig. men vet inte vart dom sitter riktigt?!

1 335 Inlägg
24 april 2012
mackoo skrev:
Var inne på det oxå fullt möjligt att dom har haka upp sig. men vet inte vart dom sitter riktigt?!

Antingen i motorrummet, under kåpan vid knäna förarsits eller bakom handsfack tongue

B5 #001

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 april 2012
Relä eller kanske helt enkelt ditt kit (ballast osv) som gått sönder/smält ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 335 Inlägg
24 april 2012
Du hör ju ifall reläet drar då du slår på helljuset.

B5 #001

* Voff voff *
10 582 Inlägg
24 april 2012
Helljuset styrs direkt av CEM. Jag skulle starkt tippa på att din helljusspak gått sönder. Ganska så vanligt fel på dessa.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

10 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:

Vet inte riktigt eftersom att extraljsen oxå är borta och inget klick i nått relä..

10 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Helljuset styrs direkt av CEM. Jag skulle starkt tippa på att din helljusspak gått sönder. Ganska så vanligt fel på dessa.

//Brådhis

Har haft lös spaken och tittat men kände inte något tokigt ifall dom andra funktionerna funkar ju men man ska aldrig säga aldrig, för är det CEMen som är trasig kan det bli dyrt är jag rädd!

måste spaken vara från s60 borde ju gå men en från en v70 har nämligen en sådan bil nära tillhands.

1 335 Inlägg
25 april 2012
mackoo skrev:
F4S4N skrev:

Vet inte riktigt eftersom att extraljsen oxå är borta och inget klick i nått relä..

Då måste de ju nästan va original relä som styr org helljus. Om reläerna till xljusen inte heller drar så kan du ju utgå därifrån. Testa byt orginal relä först? Lär ju va enklare så än att börja med spaken. Inte allför ovanligt att relät kan smälta ihop.
Senast redigerat av F-Tar (25 april 2012)

B5 #001

* Voff voff *
10 582 Inlägg
25 april 2012
F-Tar skrev:
mackoo skrev:
F4S4N skrev:

Då måste de ju nästan va original relä som styr org helljus. Om reläerna till xljusen inte heller drar så kan du ju utgå därifrån. Testa byt orginal relä först? Lär ju va enklare så än att börja med spaken. Inte allför ovanligt att relät kan smälta ihop.

Reläet är inbyggd i CEM:en på dessa och går inte att byta. Så något klick hör man inte i normala fall heller.

//Brådhis

* Voff voff *
10 582 Inlägg
25 april 2012
mackoo skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Har haft lös spaken och tittat men kände inte något tokigt ifall dom andra funktionerna funkar ju men man ska aldrig säga aldrig, för är det CEMen som är trasig kan det bli dyrt är jag rädd!

måste spaken vara från s60 borde ju gå men en från en v70 har nämligen en sådan bil nära tillhands.

Det är iaf klart billigare att byta spaken än CEM:en. Dock kan jag ju inte svära på att det är spaken, men det är iaf vanligare med spaken än CEM:en.

Spaken kan du så vitt jag vet ta från vilken S60/V70N/S80 du vill så länge det är en 05 och framåt. Smidigast är ju om du har någon kompis som du kan bara låna en av...

//Brådhis

10 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Åh det sprack ju där, vet av en 03a men det hjälper ju mig inte så mycket.
Ska nog testa attt byta spaken ifall innan jag går vidare i detta.
big_smile
/ Marcus

1 335 Inlägg
25 april 2012
Brådhis skrev:
F-Tar skrev:
mackoo skrev:

Reläet är inbyggd i CEM:en på dessa och går inte att byta. Så något klick hör man inte i normala fall heller.

//Brådhis

De va ju dumt!!

B5 #001

10 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
Brådhis skrev:
F-Tar skrev:

//Brådhis

De va ju dumt!!

Det var ju hel tokigt....

1 335 Inlägg
26 april 2012
mackoo skrev:
F-Tar skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

De va ju dumt!!

Det var ju hel tokigt....

Styrenheten ska tydligen sitta under ratten nånstans. Frågan e ju den ifall relät nu kackat ihop så måste du förmodligen skicka in hela skiten. Rätt krångligt hmm Annars hade de vart som att byta en lampa.. enkelt tongue

B5 #001

1 Inlägg
2 september
mackoo skrev:
Så här ligger det till, att helyset hängde upp sig och gick inte att blända av. vred då av lyset helt och tillbaka men nu funkar det inte att slå på hellyset,

Har precis kollat lampor (xenonkit canbus), säkringar och även haft lös rattspaken och den verkade ok.
Någon som har någon ide om vart jag kan fortsätta min felsökning? får man fram felkod om det är spaken? eller ligger felet i CEM? Detta gäller en Volvo s60 med xenonkit från xenonkungen om någon missade det.

Jag köpte en begagnad ljuspanel på skroten till min gamla S80 (den som sitter bredvid säkringarna på vänster sida och som reglerar bla. parkljus) och bytte ut den gamla. Efter det så fungerar heljuset igen. Tidigare låste inte heljuset i läge, utan gick tillbaka i halvljus.

Mvh Marcus W

Sök