2562
Sök

byte av topp på 740 tic

7 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
#1
är det nån som har erfarenhet av att sätta en 16 ventilars topp på en b23 turbo?
har en topp liggande som jag planerar att sätta på min 745á tic -88.
vad bör man tänka på?
Senast redigerat av scepter (17 september 2006)

Funkar den? Pilla inte.
Funkar den inte? Har du pillat?
Skyll dig själv, Dum fan.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
18 september 2006
#2
Att det inte passar om du har B23  men har du B230ET/B230FT så kan du klämma dit en 16V topp om du moddar rejält först!

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 september 2006
#3
Bättre att köpa en komplett 16v motor på skroten och sedan turbokonvertera den, har en kompis som håller på med ett sånt projekt men nackdelen är väl att det kan kosta lite om man inte har lite tur med sökandet.

- Time Attack -

10 287 Inlägg
18 september 2006
#4
Varför då?

/Göran

Turbo_Power_86 skrev:
Att det inte passar om du har B23

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
18 september 2006
#5
för B23 å B230 har inte olje kanaler

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

10 287 Inlägg
18 september 2006
#6
Inga oljekanaler till vad?
Vi har aldrig haft några problem att bygga 16V maskiner med B19/B21/B23 block.

/Göran

Turbo_Power_86 skrev:
för B23 å B230 har inte olje kanaler

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
18 september 2006
#7
undrar oxå som Sharky.. oljekanaler till vad?? :S


10 287 Inlägg
18 september 2006
#8
Det är nämligen exakt topplockspackning till b23 och b230 - med kanalerna på exakt samma ställen. Det är därför jag undrar...

/Göran

rille_ skrev:
undrar oxå som Sharky.. oljekanaler till vad?? :S

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
#9
jag har en komplett b234f (16 ventilare) och en komplett b230 ft som jag tänkte pussla ihop.
ft´n har jag troligen skjutit kovlringarna på.
hur mycket måste jag modda? 16 ventilaren innan jag kan få ihop nått?

Funkar den? Pilla inte.
Funkar den inte? Har du pillat?
Skyll dig själv, Dum fan.

7 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
#10
inga oljekanaler till turbon menare  han.

Funkar den? Pilla inte.
Funkar den inte? Har du pillat?
Skyll dig själv, Dum fan.

10 287 Inlägg
19 september 2006
#11
B23 (ET) har oljeretur....

B230 - sugisar har ingen oljeretur....

/Göran

scepter skrev:
inga oljekanaler till turbon menare  han.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
19 september 2006
#12
Du måste fräsa ventilurtag i kolvarna och pussla ihop kamdrivningen.

/Göran

scepter skrev:
jag har en komplett b234f (16 ventilare) och en komplett b230 ft som jag tänkte pussla ihop.
ft´n har jag troligen skjutit kovlringarna på.
hur mycket måste jag modda? 16 ventilaren innan jag kan få ihop nått?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök