2513
Sök

Trimma Audi A4 1.8T B5 Turbo, spridare mm

124 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#21
Kollan skrev:
TheMuffinMan skrev:
Kollan skrev:

Varför ska du byta fuel rail?smile

varför inte? smile ska inte du göra de på din? yikes

Lägger hellre pengar på saker som gör nytta..

Ska du köra med tt spridare köp tt lmm, s3 spridare s3 lmm osv. Kanske tom är samma på dessa?

Där sa du nått smile men tror dock att S3 lmm är större än ttns men ska forska vidare i de, vad är de som gör lite mer nytta då? wink


3 Inlägg
21 maj 2012
#22
hej. jag ska slänga i en T04e turbo i min audi om en månad lite drygt. men kommer köra med org spridare och org LMM ev en LMM från en audi TT. måste jag ändå mappa bilen? hade funderat på ett ladd på först 0.5 tills turbon e inkörd o sen 0.7 efter inkörningen. jag kan typ inget om trimm då jag bara sysslat med billjud innan så alla tips e värdefulla. kollade lite på Kollans projekt här på garaget o blev sugen ja me, man har massa frågor dock smile man måste ju lära sej liksom

618 Inlägg
21 maj 2012
#23
Om du byter till en t04e turbo kan du köra med org lmm och org spridare VID 0,5 i ladd. Ska du ladda 0,7 måste du installera en btr eller större spridare.smile

Sen ska du byta till större spridare om du ska byta lmm..

124 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#24
Die_German skrev:
hej. jag ska slänga i en T04e turbo i min audi om en månad lite drygt. men kommer köra med org spridare och org LMM ev en LMM från en audi TT. måste jag ändå mappa bilen? hade funderat på ett ladd på först 0.5 tills turbon e inkörd o sen 0.7 efter inkörningen. jag kan typ inget om trimm då jag bara sysslat med billjud innan så alla tips e värdefulla. kollade lite på Kollans projekt här på garaget o blev sugen ja me, man har massa frågor dock smile man måste ju lära sej liksom

Vad jag har för erfarenheter (rätta mig om jag har fel) så måste du mappa bilen annars kan du får ostadigt ladd, ojämn tomgång och ryckig i längre farter. För turbon du tänker slänga i bilen har nog större avgashus o större turbin smile så jag skulle iaf föreslå att du mappar bilen, sen kanske inte de är nödvändigt. smile


618 Inlägg
21 maj 2012
#25
Nej du Behöver inte mappa, men det är väl att föredra..(kör just nu omappat med t04e turbo och det funkar, har jämt laddtryck)
Avgashuset Kan vara större än turbinhiset på t04e, finns många olika modeller.
Senast redigerat av Kollan (21 maj 2012)

124 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#26
Kollan skrev:
Nej du Behöver inte mappa, men det är väl att föredra..(kör just nu omappat med t04e turbo och det funkar, har jämt laddtryck)
Avgashuset Kan vara större än turbinhiset på t04e, finns många olika modeller.

Aha smile Ja jag har ju mycket kvar att lära ^^ tack för att du rätta mig wink


103 Inlägg
22 maj 2012
#27
Kollan skrev:
Om du byter till en t04e turbo kan du köra med org lmm och org spridare VID 0,5 i ladd. Ska du ladda 0,7 måste du installera en btr eller större spridare.smile

Sen ska du byta till större spridare om du ska byta lmm..

Bra frågor ni tar upp big_smile Det GILLAS big_smile Jag undrar då om det är nån speciell TT model man ska plocka Lmm och spridare ifrån? Då tex årsmodel osv tongue


124 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#28
audia4v6 skrev:
Kollan skrev:
Om du byter till en t04e turbo kan du köra med org lmm och org spridare VID 0,5 i ladd. Ska du ladda 0,7 måste du installera en btr eller större spridare.smile

Sen ska du byta till större spridare om du ska byta lmm..

Bra frågor ni tar upp big_smile Det GILLAS big_smile Jag undrar då om det är nån speciell TT model man ska plocka Lmm och spridare ifrån? Då tex årsmodel osv tongue

Det jag läst mig till är iaf att man kan ta spridarna från en TT225hk smile sen Lmm går o ta från samma bil tror årsmodellen är 01 om ja inte minns fel. Eller så kan du ta lmm från en S3 vet dock inte vilken årsmodell.

Detta mail fick jag från killen som ska göra ett chip åt mig såsmåning om smile

"Hello,

the bigger maf case is required 100% for more than 220-230hp.
If you are already stage 1 then we can make you 7800 rev limit or keep the 7500 rpm.
The K04-015 turbo has limit 250-255hp.
We can reach this limit but you need to be sure that the turbo isn't chinese made turbo and the lamda sensor has no problem.

Also we recommend to have 100-200 cells metallic catalyst for more torque.

Don't hesitate to contact me if you have more questions."


103 Inlägg
23 maj 2012
#29
TheMuffinMan skrev:
audia4v6 skrev:
Kollan skrev:
Om du byter till en t04e turbo kan du köra med org lmm och org spridare VID 0,5 i ladd. Ska du ladda 0,7 måste du installera en btr eller större spridare.smile

Sen ska du byta till större spridare om du ska byta lmm..

Bra frågor ni tar upp big_smile Det GILLAS big_smile Jag undrar då om det är nån speciell TT model man ska plocka Lmm och spridare ifrån? Då tex årsmodel osv tongue

Det jag läst mig till är iaf att man kan ta spridarna från en TT225hk smile sen Lmm går o ta från samma bil tror årsmodellen är 01 om ja inte minns fel. Eller så kan du ta lmm från en S3 vet dock inte vilken årsmodell.

Detta mail fick jag från killen som ska göra ett chip åt mig såsmåning om smile

"Hello,

the bigger maf case is required 100% for more than 220-230hp.
If you are already stage 1 then we can make you 7800 rev limit or keep the 7500 rpm.
The K04-015 turbo has limit 250-255hp.
We can reach this limit but you need to be sure that the turbo isn't chinese made turbo and the lamda sensor has no problem.

Also we recommend to have 100-200 cells metallic catalyst for more torque.

Don't hesitate to contact me if you have more questions."

Okej låter ju bra tongue Börjar letandet redan XD
Okej låter ju som en smidig snubbe ju big_smile hehe


103 Inlägg
23 maj 2012
#30
Nån som kanske har koll på hur stor slang ( vacum ) där är till turbo, btr, osv osv, om det är 4mm - 6mm för ska hämta den nya motorn imorgon å ska byta slangarna på den osv tongue


124 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#31
audia4v6 skrev:
Nån som kanske har koll på hur stor slang ( vacum ) där är till turbo, btr, osv osv, om det är 4mm - 6mm för ska hämta den nya motorn imorgon å ska byta slangarna på den osv tongue

Mellan wastgaten till insuget är det 4mm, iaf på min AEB motor smile om de va en av dom slangarna du mena? ^^


124 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#32
audia4v6 skrev:
TheMuffinMan skrev:
audia4v6 skrev:

Bra frågor ni tar upp big_smile Det GILLAS big_smile Jag undrar då om det är nån speciell TT model man ska plocka Lmm och spridare ifrån? Då tex årsmodel osv tongue

Det jag läst mig till är iaf att man kan ta spridarna från en TT225hk smile sen Lmm går o ta från samma bil tror årsmodellen är 01 om ja inte minns fel. Eller så kan du ta lmm från en S3 vet dock inte vilken årsmodell.

Detta mail fick jag från killen som ska göra ett chip åt mig såsmåning om smile

"Hello,

the bigger maf case is required 100% for more than 220-230hp.
If you are already stage 1 then we can make you 7800 rev limit or keep the 7500 rpm.
The K04-015 turbo has limit 250-255hp.
We can reach this limit but you need to be sure that the turbo isn't chinese made turbo and the lamda sensor has no problem.

Also we recommend to have 100-200 cells metallic catalyst for more torque.

Don't hesitate to contact me if you have more questions."

Okej låter ju bra tongue Börjar letandet redan XD
Okej låter ju som en smidig snubbe ju big_smile hehe

hojta till om du hittar nån bra sida som säljer spridare o allt annat för ett bra pris smile


618 Inlägg
23 maj 2012
#33
audia4v6 skrev:
Nån som kanske har koll på hur stor slang ( vacum ) där är till turbo, btr, osv osv, om det är 4mm - 6mm för ska hämta den nya motorn imorgon å ska byta slangarna på den osv tongue

Btrn har du 8mm på iallafall.

103 Inlägg
24 maj 2012
#34
Okej jag tackar för svaren big_smile Finns många sidor men nån med spridare är inte så lätt å hitta till bra pris tycker jag men dom finns någon stanns tongue


618 Inlägg
25 maj 2012
#35
Fiveomotorsports har mycket spridare o bra priser. smile

124 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#36
Kollan skrev:
Fiveomotorsports har mycket spridare o bra priser. smile

Tack för tippset big_smile


3 Inlägg
28 maj 2012
#37
Kollan skrev:
Om du byter till en t04e turbo kan du köra med org lmm och org spridare VID 0,5 i ladd. Ska du ladda 0,7 måste du installera en btr eller större spridare.smile

Sen ska du byta till större spridare om du ska byta lmm..

okay men då ska ja göra de. väntar me spridare o lmm tills turbon e inkörd. du som redan har bytt turbo som vet va som ska göras o så, tänte ja addar dej elle va de heter så kanske du kan hjälpa mej me lite frågor i framtiden.

103 Inlägg
1 juni 2012
#38
Hej, har ny bytat motor på min passat och har problem att få min generator att ladda, har kollat allt flera gånger men bilen laddar ändå inte, + att jag kan bara starta en gång, sen stänger jag av och ska starta igen så går motorn runt men tänder inte! OBS batteri lampan lyser hela tiden!!! Vad ska jag göra har kollart sladdar till startmotorn och generator osv osv men funkar inte sad


124 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#39
audia4v6 skrev:
Hej, har ny bytat motor på min passat och har problem att få min generator att ladda, har kollat allt flera gånger men bilen laddar ändå inte, + att jag kan bara starta en gång, sen stänger jag av och ska starta igen så går motorn runt men tänder inte! OBS batteri lampan lyser hela tiden!!! Vad ska jag göra har kollart sladdar till startmotorn och generator osv osv men funkar inte sad

har du testat med ett annat batteri? smile


103 Inlägg
1 juni 2012
#40
TheMuffinMan skrev:
audia4v6 skrev:
Hej, har ny bytat motor på min passat och har problem att få min generator att ladda, har kollat allt flera gånger men bilen laddar ändå inte, + att jag kan bara starta en gång, sen stänger jag av och ska starta igen så går motorn runt men tänder inte! OBS batteri lampan lyser hela tiden!!! Vad ska jag göra har kollart sladdar till startmotorn och generator osv osv men funkar inte sad

har du testat med ett annat batteri? smile

Nepp det har jag inte, har mät på polerna och där är 11:33V och samma på generatorn....... ?????Förslag???? tongue



Sök