2744
Sök

SRS/airbag-lampa lyser. Vad göra?

den smarige
102 Inlägg
11 juli 2012
#41
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Ursäkta om ja hoppar in så här men har en volvo 850 1993 års model. min abs lampa börja lysa när ja gjorde burnout pillar man på abs givaren och sen startar bilen så slocknar den . men nu lyser den konstant ??.. va skaja göra

1 938 Inlägg
11 juli 2012
#42
mange745 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Ursäkta om ja hoppar in så här men har en volvo 850 1993 års model. min abs lampa börja lysa när ja gjorde burnout pillar man på abs givaren och sen startar bilen så slocknar den . men nu lyser den konstant ??.. va skaja göra

Kolla efter glapp i kabel+kontakt på givar-delen, smuts i spåren/gått sönder som givaren läser av.
Annars är det nog abs-givaren du bör byta.

613 Inlägg
17 juli 2012
#43
besiktade våran 745 från 92 och fick nerslag på airbaglampan.
har inte suttit någon airbag i den bilen någonsin och jag va tvungen att slita dän ratten för att byta massa lampor i instrumenthuset sen dess har lampan lyst

man ble ju smäkta imponerad av bilprovningen du har tagit bort airbagen därför lyser lampan.


nej bilen är en GL 1992 och det fanns som tillval därför finns allt för att kunna sätta in standard blev det 1993 har jag läst mig till hur fan gör jag nudå när idioten inte släppte igenom en bil utan airbag öppnade ratten för han också han bara skrockade och flinade?
Senast redigerat av Anderholm (17 juli 2012)


Pim_Pim
17 juli 2012
#44
Dit med en airbag ratt och koppla om lampan ?
O sen bort me skiten efter bes.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2012
#45
fy fan va irriterande .. airbag fel kan va riktigt dyra och fixa också

undrar hur många bilar som kommer gå till skroten pga detta sad

tur man inte har luftkudde !


613 Inlägg
18 juli 2012
#46
man ska fan inte behöva byta ratt och släcka lampan på en bil som aldrig haft airbag satans jävla skitsystem som bestämmer massa idiotiska onödiga skitregler


Pim_Pim
18 juli 2012
#47
Men nu är ju så fallet, antingen det eller så får du väl köra obesiktat.
Kan tänka mig att det blir svårt att "övarklaga" 2an eller hur man ska gå tillväga..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juli 2012
#48
Pim_Pim skrev:
Men nu är ju så fallet, antingen det eller så får du väl köra obesiktat.
Kan tänka mig att det blir svårt att "övarklaga" 2an eller hur man ska gå tillväga..

Det är därför en välvårdad bil med tillvalslappen är mer värd wink

Har han kvar lappen från fabriken med tillvalslistan så står det ju tex "Airbag/SRS - N eller NEJ", det hade kanske kunnat funka som bevis för där står ju chassinummer osv också...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

den smarige
102 Inlägg
24 juli 2012
#49
mange745 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Ursäkta om ja hoppar in så här men har en volvo 850 1993 års model. min abs lampa börja lysa när ja gjorde burnout pillar man på abs givaren och sen startar bilen så slocknar den . men nu lyser den konstant ??.. va skaja göra

oki ja och en polare ska gå igenom hela bilen imorn smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
24 juli 2012
#50
mange745 skrev:
mange745 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Ursäkta om ja hoppar in så här men har en volvo 850 1993 års model. min abs lampa börja lysa när ja gjorde burnout pillar man på abs givaren och sen startar bilen så slocknar den . men nu lyser den konstant ??.. va skaja göra

oki ja och en polare ska gå igenom hela bilen imorn smile

Du har ju redan svaret på din fråga. Eliminera glapp och du är i hamn.


Of World
3 368 Inlägg
24 juli 2012
#51
Som  jag förstått det hela, när airbag lampan lyser så brukar det oftast vara att sensorn som sitter i sättet slits med tiden, den ska tydligen bytas vid något service tillfälle som jag hörde.

vanligt är ochså att bilen tror att det finns barnstol på passagerar sättet och den kontakten slits om man flyttar på stolen fram och tillbaka, det är ungefär som ett "nät" som sitter där.

För min del blir att beställa en sådan (2000kr på MB) och fixa skiten innan bes.

OBS vet ej om allt detta stämmer så felsök med en dator innan ni köper saker, dom var inte spec billiga.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#52
En kompis lämnade in en bil med lysande SRS. De på verkstan kunde se att det var "kontakt förare bältessträckare" som surade. Tydligen hänger dessa ihop med airbagsystemet (vilket låter rimligt)

Gjorde ren kontakten och lampan slocknade. Pega 206. Kostade 400:- på verkstad. Ofta är det tydligen bara kontaktglapp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 juli 2012
#53
glapp eller trasiga coilsprings (snurran i ratten) är de vanligaste, ibland själva styrenheten med


den smarige
102 Inlägg
30 juli 2012
#54
nixon89 skrev:
mange745 skrev:
mange745 skrev:

Ursäkta om ja hoppar in så här men har en volvo 850 1993 års model. min abs lampa börja lysa när ja gjorde burnout pillar man på abs givaren och sen startar bilen så slocknar den . men nu lyser den konstant ??.. va skaja göra

oki ja och en polare ska gå igenom hela bilen imorn smile

Du har ju redan svaret på din fråga. Eliminera glapp och du är i hamn.

kontakterna satt fast i givaren . tror dom har smällt. nu måste jabyta kontakt och givare båda sidor i bak

5 111 Inlägg
31 juli 2012
#55
TBOC_Razor skrev:
Pim_Pim skrev:
Men nu är ju så fallet, antingen det eller så får du väl köra obesiktat.
Kan tänka mig att det blir svårt att "övarklaga" 2an eller hur man ska gå tillväga..

Det är därför en välvårdad bil med tillvalslappen är mer värd wink

Har han kvar lappen från fabriken med tillvalslistan så står det ju tex "Airbag/SRS - N eller NEJ", det hade kanske kunnat funka som bevis för där står ju chassinummer osv också...

Jag vet inte hur det är på Volvo, men i vart fall Mercedes går det att via chassinummer få fram vilken utrustning bilen beställdes med från fabrik, kolla upp om Volvo kan få fram några såna data?


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2012
#56
Som någon varit inne på så kan man köpa färdiga kretskort med timer som man löder in. Kostar 60-70kr inklusive frakt på ebay. Dock anser jag att man helst ska se till att systemet fungerar, men med vissa ovanligare bilar så är det tyvärr omöjligt då inte ens märkesverkstäder har alla diagnosverktyg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

136 Inlägg
11 september 2012
#57
caromania skrev:
Som någon varit inne på så kan man köpa färdiga kretskort med timer som man löder in. Kostar 60-70kr inklusive frakt på ebay. Dock anser jag att man helst ska se till att systemet fungerar, men med vissa ovanligare bilar så är det tyvärr omöjligt då inte ens märkesverkstäder har alla diagnosverktyg.

många system fungerar även fast lampan lyser:) men visst. lyser den är det ju något fel

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 september 2012
#58
hablam skrev:
caromania skrev:
Som någon varit inne på så kan man köpa färdiga kretskort med timer som man löder in. Kostar 60-70kr inklusive frakt på ebay. Dock anser jag att man helst ska se till att systemet fungerar, men med vissa ovanligare bilar så är det tyvärr omöjligt då inte ens märkesverkstäder har alla diagnosverktyg.

många system fungerar även fast lampan lyser:) men visst. lyser den är det ju något fel

Årtusendets onödigaste inlägg? Lysande lampa=2a på bes och ett tecken på att något är fel oavsett om ballongen smäller eller inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

136 Inlägg
17 september 2012
#59
caromania skrev:
hablam skrev:
caromania skrev:
Som någon varit inne på så kan man köpa färdiga kretskort med timer som man löder in. Kostar 60-70kr inklusive frakt på ebay. Dock anser jag att man helst ska se till att systemet fungerar, men med vissa ovanligare bilar så är det tyvärr omöjligt då inte ens märkesverkstäder har alla diagnosverktyg.

många system fungerar även fast lampan lyser:) men visst. lyser den är det ju något fel

Årtusendets onödigaste inlägg? Lysande lampa=2a på bes och ett tecken på att något är fel oavsett om ballongen smäller eller inte.

oj vad någon tog åt sig. ursäktar för detta!

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 september 2012
#60
Rättelse, de två onödigaste inläggen detta årtusende.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök