2921
Sök

Sätt att lyfta bilen för den som saknar garage.

arenwik
1 maj 2012
Vi byggde en ganska stor ramp i trä. Annars kan du köpa en riktig domkraft! En sån man i princip kan välta biljävel med tongue

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
1 maj 2012
Vad är det för fel på domkraft och pallbockar? Ska du använda bilen dagligen? smile

Tja!

550 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
tobbeh78 skrev:
En kompis slog ihop ett par såna här av typ 2" x 5" plankor.
funkar finfint, dock lite tunga att lyfta.. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42518/42518-6e7fff3ae22eabbf58a5a3b0d592d8ae.jpg

Ja förstod inte riktig uppbyggnaden på denna tongue smile

550 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Vad är det för fel på domkraft och pallbockar? Ska du använda bilen dagligen? smile

Domkraft är lite halv tråkigt då jag inte litar allt för mkt på skicket (rost) på bilens under rede smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 maj 2012
Domkraften ska man ändå inte lita på?

Bara hissa och dit med ett par pallbockar  är ju bara sätta de under någon balk eller bakaxlen och motor balken. lyckas du har sönder något där så kan du bara skrota bilen direkt.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
1 maj 2012
D-alvarsson skrev:
Dennis_999 skrev:

Domkraft är lite halv tråkigt då jag inte litar allt för mkt på skicket (rost) på bilens under rede smile

Litar du inte på att du kan hissa bilen på ett säkert vis föreslår jag att du skrotar den och letar efter bättre objekt wink

Tja!

550 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
okej, bak axel osv funkar prima och hissa i men de är trösklarna som ja måste hissa i till och börja med för att få under en vanlig domkraft.. ^^

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 maj 2012
Du hissar ju inte bilen i trösklen. dummer. det finns lyftpunkter. annars så är de bara lyfta rakt av under motorn eller bakaxel lite beroände hur de ser ut mellan olika bilar.

550 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Extrazz skrev:
Du hissar ju inte bilen i trösklen. dummer. det finns lyftpunkter. annars så är de bara lyfta rakt av under motorn eller bakaxel lite beroände hur de ser ut mellan olika bilar.

jag MÅSTE hissa där först för att jag ens ska få under en vanlig domkraft, så jooo sad

4 670 Inlägg
1 maj 2012
Köra över några plankor så kommer den upp en bit i luften?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 maj 2012
ja exakt. har man så dumt låg bil så får man antaligen köpa en lägra domkraft eller köra upp på ett par plankor eller liknande. fellyft inte en bil!  mycket kan gå fel och jag skulle aldrig köpa en bil som jag vet att klåpare har haft innan.

för om gör rätt.

Inget fel att lära sig men när det kommer till dumheter så tar det stopp.

550 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Extrazz skrev:
ja exakt. har man så dumt låg bil så får man antaligen köpa en lägra domkraft eller köra upp på ett par plankor eller liknande. fellyft inte en bil!  mycket kan gå fel och jag skulle aldrig köpa en bil som jag vet att klåpare har haft innan.

för om gör rätt.

Inget fel att lära sig men när det kommer till dumheter så tar det stopp.

Kallade du mig klåpare nu eller vaddå?
Kan hålla med om att bilen är dumt låg men gillar stuket,

En gång till nu
760 Inlägg
2 maj 2012
Antar bilen står på utsidan då du inte har garage.
Köp 2"x4" träbalk på trähandeln och några skruv och skruva ihop en ram, köp en pressening på biltema för småslantar och spänn över träramen.
du är nu väder skyddad för under 800kr.
köp gasolflaska med värmemunstycke alt varmluftspistol och börja skrapa bilen undertill.
byt all sönderrostade grejer vid dåligt skick.
spraya på ny underredsmassa.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

550 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
alexxe skrev:
Antar bilen står på utsidan då du inte har garage.
Köp 2"x4" träbalk på trähandeln och några skruv och skruva ihop en ram, köp en pressening på biltema för småslantar och spänn över träramen.
du är nu väder skyddad för under 800kr.
köp gasolflaska med värmemunstycke alt varmluftspistol och börja skrapa bilen undertill.
byt all sönderrostade grejer vid dåligt skick.
spraya på ny underredsmassa.

riktigt bra svar!! tack för förstående och givande svar ! de uppskattas verkligen smile funkar de med gasbrännare?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 maj 2012
Men som sagts innan, kör upp den på brädor och lyft på något lämpligt ställe med domkraft smile Även ute på lite större motortävlingar är det många som har plankorna redo när bilen går in i depå när något hänt så man måste lyfta högt smile

149 Inlägg
2 maj 2012
Steg ett:
http://img403.imageshack.us/img403/1655/baraattdra.th.jpg
Steg två:
http://img812.imageshack.us/img812/9761/fs421206236733211257092.th.jpg
Steg tre:
http://img252.imageshack.us/img252/5462/fs421206285880641257092.th.jpg

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 maj 2012
FarmoR skrev:
Steg ett:
Steg två:
Steg tre:

Du måste för helvete ta med lackstift med smile

550 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
bumpe skrev:
Men som sagts innan, kör upp den på brädor och lyft på något lämpligt ställe med domkraft smile Även ute på lite större motortävlingar är det många som har plankorna redo när bilen går in i depå när något hänt så man måste lyfta högt smile

okej tack så mycket ! smile

Japansk
72 Inlägg
2 maj 2012
Men herregud... Kör upp på brädor (brukar köra med en 1"x 4" och en 2" x 4" under varje däck)  bak hissar du upp i bakvagnen på golfen och slänger in 2st pallbockar på samma balk. Släpp ner bilen, sedan i fronten ungefär i linje med kylaren finns rund luftpunkt. Hissa i den och sätt pallbockar i fästena för bärarmarna. DONE!

Då kan du lätt rulla runt under bilen, är du scaryfitted kan du köra med ramperna som någon länkade till under hjulen så att dom tar värsta smällen om den skulle rasa.

Du ska ALDRIG lyfta i sparklådorna......
Senast redigerat av kristofski (2 maj 2012)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

550 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
kristofski skrev:
Men herregud... Kör upp på brädor (brukar köra med en 1"x 4" och en 2" x 4" under varje däck)  bak hissar du upp i bakvagnen på golfen och slänger in 2st pallbockar på samma balk. Släpp ner bilen, sedan i fronten ungefär i linje med kylaren finns rund luftpunkt. Hissa i den och sätt pallbockar i fästena för bärarmarna. DONE!

Då kan du lätt rulla runt under bilen, är du scaryfitted kan du köra med ramperna som någon länkade till under hjulen så att dom tar värsta smällen om den skulle rasa.

Du ska ALDRIG lyfta i sparklådorna......

okej, användbart. TACK !
nej ja vet men ja måste till o börja med tyvärr.
Men ja har börjat o hissa i bakaxel iaf smile tack vare er här på garaget ! wink

Sök