2992
Sök

Tips på FWD-växellåda?

139 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Hej!

Jag är ute efter någon växellåda till en FWD-bil som tål mycket stryk och som jag kan använda utan att den är monterad på motorn. Den får gärna vara lätt och ha låg utväxling också, gärna även sexväxlad. Vad bör jag kolla efter för bilmodell?

Idén är att kapa bort växellådan på en MC-motor och använda lådan/diffen till den i ett custombygge smile Är kanon om det finns möjlighet till eftermarknads-diff eller om det är någon typ av LSD som standard

Tack smile
Senast redigerat av OlofEriksson (3 maj 2012)

429 Inlägg
3 maj 2012
Vet inte vad du menar med att kunna använda den utan att den är monterad på en motor?
För det kan man med alla manuella växellådor?

Volvos växellådor finns det en hel del utav, lätt att få tag i och kostar inte så mycket att köpa annars

2 230 Inlägg
3 maj 2012
ja lancer evo lådan bör du kunna använda då den motor är tvärställd. sen s40/v40 lådan åker ju en här på garaget med rätt mycket effekt torpis om jag minns rätt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

458 Inlägg
3 maj 2012
Rojpen skrev:
ja lancer evo lådan bör du kunna använda då den motor är tvärställd. sen s40/v40 lådan åker ju en här på garaget med rätt mycket effekt torpis om jag minns rätt.

S40/V40 Lådan (m56) är samma som sitter i 850/x70 och den är beprövad till 1140hk och 1050nm av Leif här på garaget, skall man dock ta en m56 från en x40 så får man ta ifrån en turbo modell 2.0T eller T4 då sugarna har en tråkig liten renault låda M5P tror jag den heter, tål säkert lite granna med, men inga 1000hk/1000nm+

Mvh John

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
3 maj 2012
som sagt en m56 96 och nyare
så är den dubbelsynkad 3:A

brukar hålla bra så länge man kan växla
finns många som byter m56 hela dagarna för att dom inte förstår hur man växlar

men då hjälper det inte vad man kör med för låda

om man bygger ordning det för en m56 så finns lådor i en uppsjö att hitta
för små pengar

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Kanon! Mycket bra svar allihopa smile Tackar! smile

Är det skillnad på vilket håll lådor roterar eller är mestadelen så att de roterar åt samma håll? Jag tänkte ifall man kunde sätta motorn så att avgasrören mynnar bakåt? Skulle iofs gå lösa med ett till drev innan kopplingen också

614 Inlägg
4 maj 2012
F28 lådan till Opel calibra sägs ju vara något av det bättre på marknaden. Dock är väl denna till 4x4. Har för mig att dom faktiskt är 6 växlade med.
Kanske inte alls passar in på vad du söker men är ifall ett förslag.

Vet ju att man brukar ofta använda sig av den när man tex trimmar sen Saab NG900 mycket.
Senast redigerat av rybbe (4 maj 2012)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

1 338 Inlägg
4 maj 2012
Har en VW 02Q Låda med Quaife diff över om en sådan skulle passa.
Diffen gått 350-400mil Lådan som ny
och 6växlad Pma om intressant smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Sök