3530
Sök

Byta bromsvätska på bil med ABS, hur skiljer det sig från bil utan ABS?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Ska byta bromsvätska på min mercedes 190 och läste lite i verkstadshandboken (haynnes).
Det står en lång och tydlig beskrivning på hur du skall gå till väga.
pumpa ur gammal vätska genom luftningsnipplarna och sen fylla på tills det bara kommer ny och fin vätska, i korta drag.

Dock så står det längst ner att arbetssättet skiljer sig åt när det gäller bilar med ABS MEN det står inte hur det skiljer sig. Så jag tänkte om det var någon här som kunde förklara? Jag kan inte begripa varför det inte skulle fungera att göra på vanligt sätt.

hoppas jag varit nog tydlig med min fråga smile

MVH


309 Inlägg
4 maj 2012
#2
sålänge du inte ska öppna systemet mer än på nipplarna så ska det vara ok om du har koll på nivån i kärlet så det inte kommer in luft pga för låg nivå. det är när det blir luftfickor i systemet som man kan få problem
Senast redigerat av jonas_ahman (4 maj 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#3
jonas_ahman skrev:
sålänge du inte ska öppna systemet mer än på nipplarna så ska det vara ok om du har koll på nivån i kärlet så det inte kommer in luft pga för låg nivå. det är när det blir luftfickor i systemet som man kan få problem

Ungefär så jag tänkte också! smile hade faktiskt inte förvånat mig alls om det är luft i systemet i nuläget då bilen stått still i flera år. Men då är det alltså bara att köra på med gott samvete sålänge men har koll på nivån i kärlet? smile

MVH


The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
4 maj 2012
#4
Ibland måste man starta bilen för att få bästa luftnings resultat med tanke på att det är abs system som du ska lufta.
Har luftat många sådana på volvo bilar.
FreddeLi skrev:
Hej!

Ska byta bromsvätska på min mercedes 190 och läste lite i verkstadshandboken (haynnes).
Det står en lång och tydlig beskrivning på hur du skall gå till väga.
pumpa ur gammal vätska genom luftningsnipplarna och sen fylla på tills det bara kommer ny och fin vätska, i korta drag.

Dock så står det längst ner att arbetssättet skiljer sig åt när det gäller bilar med ABS MEN det står inte hur det skiljer sig. Så jag tänkte om det var någon här som kunde förklara? Jag kan inte begripa varför det inte skulle fungera att göra på vanligt sätt.

hoppas jag varit nog tydlig med min fråga smile

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#5
Grand_voyager skrev:
Ibland måste man starta bilen för att få bästa luftnings resultat med tanke på att det är abs system som du ska lufta.
Har luftat många sådana på volvo bilar.

okej, får försöka lösa det med att ha bilen på 4 pallbockar smile



Sök