3395
Sök

Bygga ljud i SAAB 9-3 Vector sportsedan -04

104 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Tjena, har funderat en del på att bygga ljud i min saab och nu har jag bestämt mig.
Mitt problem är bara vilka komponenter ska man ha? är det nödvändigt att byta ut alla högtalarna för enligt mig är högtalarna rätt ok, lite burkiga kanske men annars helt OK.

Samt vilket Sub / slutsteg ska man använda sig av, vill inte ha någon bas som bara skorrar och håller på utan ljuder ska ändå va rätt rent.

Fick även ett tips att kolla om bilen har något inbyggt slutsteg elelr sub, någon aning om vart dom skulle sitta?

MVH

118 Inlägg
6 maj 2012
höger och vänster fram uppe vid rutan bytte jag på min, gjorde otrolig skillnad, är 4" som sitter där om jag minns rätt, även hatthyllehögtalarna bytte jag ut, basarna i dörrarna brydde jag mig inte om. Hade en tolva i bagaget som fick sköta basen, har du slutsteg som du säkert har så sitter det under förarstolen.

16 197 Inlägg
6 maj 2012
som sagt.. byt ut 3,5" på brädan..  6,5" som sitter i dörren brukar vara helt ok.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

118 Inlägg
6 maj 2012
3.5" va det t.om ja smile den i mitten brydde jag mig inte om, nog den som va 4" smile
bytte ut mina 3.5" mot Kicker KS35 , tyckte dom spelade på väldigt bra i den bilen med originalstereo.

16 197 Inlägg
6 maj 2012
Pehrnow skrev:
3.5" va det t.om ja smile den i mitten brydde jag mig inte om, nog den som va 4" smile
bytte ut mina 3.5" mot Kicker KS35 , tyckte dom spelade på väldigt bra i den bilen med originalstereo.

den i mitten är oxå 3,5" men den bör man inte röra..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

120 Inlägg
6 maj 2012
om du ska ha en bas så skulle jag nog rekommendera JBL P1022/1222, låter underbart enligt mej smile
när jag började i min saab så började jag med en 12" bas, sen bytte jag 3,5" i panelen, sen blev det 6,5" i dörrarna. hatthyllan brydde jag mej inte så mycket om.

Rösta gärna och kommentera :)

Mek
78 Inlägg
6 maj 2012
Börja med att dämpa framdörrarn, det gör en enorm skillnad på ljudet, blir både fylligare och bättre bas.
Mittenhögtalaren på brädan är lätt att koppla ur och utan den så upplevde iaf jag att det blev klart bättre ljudbild.

3,5" på brädan rekomenderar jag också att du byter ut, det mesta på marknaden är bättre äm originalhögtalarna. Dörrhögtalarna tycker iaf jag räcker riktigt långt bara dom får rätt förutsättningar.

Originalsteget sitter till vänster i bagageutrymmet, det gör det iaf på min sc 08.
Senast redigerat av calle gsi (6 maj 2012)

Audi A4 B7 tdi Quattro

104 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Tack för alla svaren.

Hur funkar det med radion då? vet att det finns aux under armstödet men det verkar vara urkopplad, någon som vet om det är lätt att koppla in den? eller om man ska byta stereo helt och i så fall till vilken?

31 Inlägg
9 maj 2012
Vilken storlek på stereon har du? lättare att hjälpa dig då wink Man behöver en Tech2 för att kunna kolla vad felet är wink

3 466 Inlägg
9 maj 2012
Har en polare som slängde in en ljudprocessor i en 9-5 -08 och fyfan vilken ljudskillnad det blev! Låter som ett helt annat ljudsystem! Bara plug n' play smile

Perfekt om de e rent och snyggt ljud du är ute efter, blev dessutom lite mer drag i skiten wink

Sen kan du tänka på att det är sub-basar i framdörrarna. Dessa är helt onödiga om du slänger i baslåda och ska du byta högtalare i framdörrarna så kommer dessa enbart spela bas så länge dom drivs på orginalsteget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök