4743
Sök

Styrsystem volvo 945 ltt

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
20 maj 2012
#21
_NieroX_ skrev:
okejj...

jag hade tänkt att sätta i en fulltrycks turbo smile
är det nått jag måste tänka på mer än bara turbo
måste jag byta spridare??? grenrör?? eller nått ???

skillnad mellan lätttryck och fulltrycks turbo är bara wastegaten

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
20 maj 2012
#22
_NieroX_ skrev:
okejj...

jag hade tänkt att sätta i en fulltrycks turbo smile
är det nått jag måste tänka på mer än bara turbo
måste jag byta spridare??? grenrör?? eller nått ???

om du vill kan du så klart skruva loss ditt agregat och spridare och sen montera likdana fast från en b230Ft
men det är väldigt onödigt

eftersom det sitter samma turbo samma spridare samma styrbox osv

därimot skiljer laddtrycket så tar man tryckklockan till wastegaten från en b230Ft så är det exakt samma motor som en fulltryckare


men den skillnaden är oftast inte ens märkbar då dom mesta ltt bilarna går aningen bättre än dom borde så dom går som en vanlig turbo

köp istället en riktigt ställbar klocka och montera

om du ska köra med lite ladd
http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

eller om du ska köra minst 0.9 i ladd eller mer
http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

jag kör den sistnämda max utskruvad då har jag runt 0.9-1.1bars ladd har inte orkat mäta
då jag vägrar ha en ful laddtrycksmätare extra i bilen

Kör fort så hinner inget hända...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 maj 2012
#23
Ekan_1 skrev:
på 940 styrs inte laddet elektroniskt så du kan chippa allt du vill utan att laddet höjs

bror på om det är en turbo + eller inte som har elektronisk laddstyrning med MV


glad
493 Inlägg
20 maj 2012
#24
Funkiee skrev:
Ekan_1 skrev:
på 940 styrs inte laddet elektroniskt så du kan chippa allt du vill utan att laddet höjs

bror på om det är en turbo + eller inte som har elektronisk laddstyrning med MV

det vet jag, men nu pratade jag om vanligha 940.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
20 maj 2012
#25
Av egen erfarenhet så brukar kopplingen börja slira efter ca 215 hk.
Det är väl den svagaste punkten på original drivlina.
Denna effekt nås redan vid strax över 0.8 - 0.9 Bar på originalturbo med chipp...

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
20 maj 2012
#26
Joshi skrev:
Av egen erfarenhet så brukar kopplingen börja slira efter ca 215 hk.
Det är väl den svagaste punkten på original drivlina.
Denna effekt nås redan vid strax över 0.8 - 0.9 Bar på originalturbo med chipp...

Stämmer bra att de börjar ge upp ganska fort, men det är ju beroende på körning med. Bruksbil så skulle ja inte byta iaf. Sen beror det ju på hur många Nm du har i bilen Inte hästar. Men som sagt ska den lekas med ordentligt är en ny koppling ett måste

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
20 maj 2012
#27
_Performance_ skrev:
Joshi skrev:
Av egen erfarenhet så brukar kopplingen börja slira efter ca 215 hk.
Det är väl den svagaste punkten på original drivlina.
Denna effekt nås redan vid strax över 0.8 - 0.9 Bar på originalturbo med chipp...

Stämmer bra att de börjar ge upp ganska fort, men det är ju beroende på körning med. Bruksbil så skulle ja inte byta iaf. Sen beror det ju på hur många Nm du har i bilen Inte hästar. Men som sagt ska den lekas med ordentligt är en ny koppling ett måste

med orignal snurra är det bortkastade pengar

men visst så fort jag pressar på lite hårt och byter växel så slirar kopplingen direkt
riktigt störigt..fast den min är klippslö
men agget är så litet att det inte är så konstigt

Kör fort så hinner inget hända...

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
20 maj 2012
#28
Growe skrev:
_Performance_ skrev:
Joshi skrev:
Av egen erfarenhet så brukar kopplingen börja slira efter ca 215 hk.
Det är väl den svagaste punkten på original drivlina.
Denna effekt nås redan vid strax över 0.8 - 0.9 Bar på originalturbo med chipp...

Stämmer bra att de börjar ge upp ganska fort, men det är ju beroende på körning med. Bruksbil så skulle ja inte byta iaf. Sen beror det ju på hur många Nm du har i bilen Inte hästar. Men som sagt ska den lekas med ordentligt är en ny koppling ett måste

med orignal snurra är det bortkastade pengar

men visst så fort jag pressar på lite hårt och byter växel så slirar kopplingen direkt
riktigt störigt..fast den min är klippslö
men agget är så litet att det inte är så konstigt

Med en riktigt bra original koppling klarar man sig långt på=) Om man vet hur man ska köra, och inte göra karate växlar osv tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

56 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#29
hur mkt i ladd klarar en ltt??? (turbon)
hur långt klarar man sig med chip och orginal spridare ??
Senast redigerat av _NieroX_ (1 juni 2012)


2 266 Inlägg
1 juni 2012
#30
Ja va tänkte du då på?
Själv ställde jag upp laddet till 1,6 till 1,8 bar klämde ihop bränsletrycksregulatorn och ett vikingchip och plocka bort katten blanda 50/50 etanol bensin bara på skoj och se när jag skulle skjuta motorn, de hände aldrig. Hade prestanda som en saab 9000 aero med maptun trim skulle vara över 300hk i den, vi åkte jämt från 50-180km/h

svetsdiff !!!

56 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#31
okejj tongue
hur mkt i ladd klarar turbon innan den ger upp??
för jag tänktr öka laddet lite
det sitter ett T-kors nu kan man ta bort den och öka laddet eller ska den sitta kvar??? laddar 0.5 nu
och hur mkt ladd klarar pakningen innan den går sönder???
alla förslag och tips är till en stor hjälp
Senast redigerat av _NieroX_ (5 juni 2012)


2 266 Inlägg
5 juni 2012
#32
Du kan få den att ladda 2 bar med. dock blir turbon oeffektiv efter drygt 1 bar börjar pumpa mer värmluft och man vill ha så kall luft som möjligt in i motorn. Efter en chippning brukar man lägga sig mellan 0,9-1,3 bar så öka på du till du är nöjd wink

svetsdiff !!!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 juni 2012
#33
Med  bra chip, andra spridare, e85 och 1.7 bar kan du få ut 345hk i motorn. Har det på papper, dock med en turbo från 16v import smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

56 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#34
okejj tongue

går det ställa laddet på WG eller måste jag göra det med T-kors????


2 230 Inlägg
7 juni 2012
#35
_NieroX_ skrev:
okejj tongue

går det ställa laddet på WG eller måste jag göra det med T-kors????

Om du har en ställbar kan du göra det på din WG, annars köp dig en ställbar WG.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

56 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#36
okej men hur ser jag om den är ställbar eller inte ???


2 230 Inlägg
7 juni 2012
#37
_NieroX_ skrev:
okej men hur ser jag om den är ställbar eller inte ???

Kolla om det är gänger på den du har. om inte så är den inte ställbar..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

56 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#38
okejj
om jag ska ställa laddet WG slangen hur ska jag göra så att inte laddet rusar upp så mkt??
den rusar upp till ca 1.3 och sen ligger stadigt på ca 0.7


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2012
#39
_NieroX_ skrev:
okejj
om jag ska ställa laddet WG slangen hur ska jag göra så att inte laddet rusar upp så mkt??
den rusar upp till ca 1.3 och sen ligger stadigt på ca 0.7

går aldrig att få det riktigt bra med t-kors eller liknande.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

56 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#40
okejj
kan man köpa en WG som är ställbar som man kan byta med???



Sök