3250
Sök

Bil ger mig stöt efter körning.

tratt
353 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Tjo.

Min Volvo 240 -87 har börjat ge mig stötar när jag har varit ute och kört. Då jag tar på dörren när jag ska slå igen den eller låsa med nyckel ger den mig en jävla kyss, styrkan varierar. Visst är de mysigt ibland men bara allmänt jobbigt annars, misstänker att det också har samband att jag har störningar i stereon när bilen är på.

Jag har kollat över jordningspunkteerna vid topp och generator(kollat så att det finns fin kontaktyta), finns det något mer man kan göra, ska jag byta sladdar och dylikt? Eller någon extra jordningspunkt?

Mvh

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
6 maj 2012
Prova att hålla i en metallbit innan du sätter ner fötterna i marken, då blir du jordad och slipper stöten om jag har fattat rätt av andra som har haft det problemet.
Senast redigerat av Pierre_r (6 maj 2012)

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
6 maj 2012
Det är inte för att du gnuggar kläderna mot stolarna när du kliver ur då? smile Har fått det fenomenet på flertalet bilar smile

Tja!

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 maj 2012
Har samma problem. Min rover ger mig en ordentlig kyss om jag har mina "joggingskor" på mig. Med jobbskorna som är jordade är det inget problem. Du är laddad med statisk elektricitet på ett par tusen volt helt enkelt. Ta tag i någon plåtdel och håll kvar och stig ur bilen sedan. Då känns det inte så mycket i vissa fall.

Eller byt skor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Har haft liknande på min 240 för några år sedan, skyllde det på bilklädseln men jag vet egentligen inte orsaken. Det slutade dock för ett tag sedan. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2012)

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 maj 2012
Drönirettab skrev:
Har haft liknande på min 240 för några år sedan, skyllde det på bilklädseln men jag vet egentligen inte orsaken. Det slutade dock för ett tag sedan. hmm

Nya pjuck?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

249 Inlägg
6 maj 2012
Köpte en "breitling" klocka i thailand för några år sedan, när jag hade den på mig kunde jag få stötar av bilen ibland:P

// genetorp

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Dieselsmurfen skrev:
Nya pjuck?

Njae, tror inte att jag använde några andra skor vad jag minns. smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
195 Inlägg
6 maj 2012
Haha har precis samma bekymmer när jag kliver ur min Volvo 740, så sjukt irriterande!

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 maj 2012
En teori är att om man kanske jordar en kraftig kabel i chassit som är skalad ordentligt längst ner så den trillar ner mot asfalten när man stannar så borde problemet vara ur vägen? Eller?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 maj 2012
Även att jag köpte en ny bil igår, och har fått detta fenomen oxå tongue
Tänkt på det varje gång jag klivigt ur ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

FOX Galning!
313 Inlägg
6 maj 2012
Har samma problem med b.la min saab med läderklädsel, får alltid en stöt när jag har min dunjacka å kliver ur bilen och ska stänga dörren, lagom irreterande..

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2012
Men vafan, är ni tolv år?

Stryk bilklädseln med en trasa fuktad med sköljmedel så löser ni problemet med statisk elektricitet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Färgtekniker
73 Inlägg
7 maj 2012
caromania skrev:

Stryk bilklädseln med en trasa fuktad med sköljmedel så löser ni problemet med statisk elektricitet.

Funkar säkert jättebra på min tyginredning, är du tretton år eller?

Amor et Fides

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 maj 2012
Någon mer än jag som kommer att tänka på antistatremmarna som var poppis att skruva dit på bilarna förut...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Osponsrad
1 631 Inlägg
7 maj 2012
Har samma problem med min bil bil. har slutat ta i plåten på bilen och stänger genom att ge dörren en knuff med  foten wink
Senast redigerat av BudgetDunkaren (7 maj 2012)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

plankan
7 maj 2012
Oftast är det kläderna man bär som gör det -
Inte handlat nya jeans eller T-shirt nyligen ??

Fenomenet är bra störande -
men kan minskas om man använder sig av skölj/mjukmedel.
Dock är min erfarenhet att man skall spraya det på stolen istället.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 maj 2012
twallden skrev:
caromania skrev:

Funkar säkert jättebra på min tyginredning, är du tretton år eller?

Haha, ja det gör det. Och nej jag är 14, två år äldre än du är. Min pappa är dessutom polis och är jättestark.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 393 Inlägg
7 maj 2012
nylonkläder, som träningsoveraller är själva faan,, men tror mest på sköljmedel i kläderna, och kanske LIIITE sköljmedle på stolen så BORDE saken vara biff

Sök