Jill skrev:
Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Borttvättarna piskar bort gruset på lacken... gruset åker med och runt i borsten... Reporna är raka och löper från front till baklucka.
Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?
Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?
Solid vit är oerhört förlåtande, tills det är för sent... då ser man det.
Att spola med högrtyck på en avfettad bil, för att sen tvätta med en ny svamp, på ett korrekt sätt är det bästa du kan göra. En borstfri automattvätt är det jag på min höjd kan sträcka mig till att acceptera
Ok, när är det försent? Eftersom bilen, en -08, är tvättad över 2500 gånger i borsttvätt och fortfarande inte uppvisar en märkbart mer sliten lack än vilken vanlig bil som helst. Dekalerna på bilen blev markant slitna efter 200 nylonborsttvättar under en sexveckorsperiod men efter att ha gått tillbaka till normala tvättborstar har dekalerna polerats upp, inte till nyskick men långt bättre än vad de var. Stenskotten över hela fronten och lastreporna på bakre kofångaren är långt mycket mer irriterande än lackens skick, således är det värre för lacken att använda bilen än att borsttvätta den.
Jag stöter också emellanåt på påstådda tvättskador och jag är säker på att den drabbade fullt ut tror att skadorna kommer från tvätten, sanningen kan dock vara någonting annat. Till dags dato har jag aldrig kunnat härleda några skador till en biltvätt förutsatt att tvätten inte fallerat och gått in i bilen eller att en tidigare kund glömt ta av antennen som sedan fastnat i takborsten. Däremot har jag otaliga gånger sett skador från buskarna vid garageuppfarten, repor från iskrapan och stenskott i fronten som "måste" komma från biltvätten eftersom de tvärsäkert inte fanns där innan...
Jag har också sett ett antal bilar som efter bilvårdsexperters framfart nästan ser ut som rundborstad aluminium i lacken, detta skulle dock aldrig få mig att dra slutsatsen att lämna in bilen är det värsta man kan göra mot lacken.
Att flertalet borstlösa biltvättar i Sverige fortfarande använder syra borde få en bilvårdsexpert att avråda från sån behandling? Dessutom löser inte en högtryckstvätt hårt sittande smuts som då får tid att ytterliggare bita sig fast i lacken. Vi borde kunna vara överrens om att man i Sverige måste bearbeta smutsen mekaniskt för att få en ren bil?
Att lämna in bilen för professionell bilvård är naturligtvis mycket bättre än att köra den genom en borsttvätt men det är väl inte riktigt samma marknad. Det finns ett antal småskuttar med "handtvätt 150:-" som ställer till med mer skada än borstvättar, trots det är jag av samma åsikt som dig, en handtvätt är alltid bättre än automattvätt. Men att få ett klart godkänt resultat på under tio minuter utan att bli blöt och samtidigt göra en insats för miljön kommer för alltid att vara det främsta alternativet för många. Trots påståendena om att det är det absolut värsta man kan utsätta sin bil för.
Dessa påståenden borde istället rubba förtroendet eftersom automattvätt uppenbarligen inte är det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för. Parkera på snabbköpsparkeringen, köra på sandade vägar, lasta barnvagn över den lackade bakre kofångaren och skrapa sin skitiga rutor är inget jag skulle göra med en bil jag verkligen bryr mig om för det är BLAND det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för.
Bilvård är ett knepigt kapitel, fullt av självlärda experter som "vet" hur det fungerar och fast beslutna att aldrig lyssna och ta intryck av någon annans erfarenheter. Jag har till skillnad från bilvårdsföretagen inget egenintresse i att argumentera annat än att utbyta erfarenheter, om det nu går när man diskuterar med en vägg...