3266
Sök

Mercedes huvemblem i automattvätt!

1 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Någon som har erfarenhet av att köra Mercedes i en automattvätt på exempelvis Statoil?
Är det lugnt med emblemet på huven eller är risken stor att det lossnar?

tacksam för svar
Johan

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 maj 2012
#2
Varför skulle man någonsin vilja åka igenom automat-tvätten?
Kan ju lika gärna slänga en hink blöta stenar på bilen.

Nja, kanske inte så illa, men det är dyrt, ger ett uselt resultat och förstör lacken.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Truckdriver!
68 Inlägg
7 maj 2012
#3
LeafBox skrev:
Varför skulle man någonsin vilja åka igenom automat-tvätten?
Kan ju lika gärna slänga en hink blöta stenar på bilen.

Nja, kanske inte så illa, men det är dyrt, ger ett uselt resultat och förstör lacken.

Såg inte att ts frågade om hur kvalitén på tvätten var?

Ts du kan köra bilen i automattvätten utan risk för att stjärnan ryker. Har testat på min gamle benz massa ggr utan att den lossnat. Och ren blev den oxå.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

20 Inlägg
8 maj 2012
#4
Mercedes motorhuvsornament ska inte vara några problem i en biltvätt, möjligtvis behöver du rikta till den efteråt.

Att tvätta i automatisk biltvätt är prisvärt för folk med ont om tid, ger ett klart godkänt resultat och förstör inte lacken om det inte är något fel på tvätten.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 maj 2012
#5
Stukapilot skrev:
ger ett klart godkänt resultat och förstör inte lacken om det inte är något fel på tvätten.

Då ska du nog ta på dig glasögonen cool

Borsttvättar är det värsta du kan utsätta din lack för.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 maj 2012
#6
Jill skrev:
Stukapilot skrev:
ger ett klart godkänt resultat och förstör inte lacken om det inte är något fel på tvätten.

Då ska du nog ta på dig glasögonen cool

Borsttvättar är det värsta du kan utsätta din lack för.

Tack, äntligen någon som vet vad dom pratar om roll
Och notera gärna att denna person även jobbar med bilvård!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

20 Inlägg
8 maj 2012
#7
Vad är det för fel på folk?

Om en biltvätt ger ett uselt resultat vad är då resultatet om man bara sköljer av med vattenslangen?

Om en borstvätt är det värsta man kan utsätta sin lack för vad är då gummiskrapan på en otillräckligt tvättad bil?

Jag köper att man på ett bilforum där man vårdar sin ögonsten inte tycker att en borstvätt är optimalt men att det skulle vara det värsta man kan utsätta lacken för är en myt sen nylonborstarnas tid.

För medelsvensson påstår jag att en modern borstvätt är skonsammare än om de tvättar för hand eftersom de inte vet hur man gör. På med miljöavfettning, spola lite med gardenaslangens 2dl/timmen och sen svampa för glatta livet, gör säkert underverk för lacken.

Att se skillnad på en av svensson normaltvättad bil och en borstvättad bil är snudd på omöjligt. Har sett långt mycket mer polérrosor från svampar och polérmaskiner än repor från tvättborstar.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 maj 2012
#8
Stukapilot skrev:
Vad är det för fel på folk?

Om en biltvätt ger ett uselt resultat vad är då resultatet om man bara sköljer av med vattenslangen?

Om en borstvätt är det värsta man kan utsätta sin lack för vad är då gummiskrapan på en otillräckligt tvättad bil?

Jag köper att man på ett bilforum där man vårdar sin ögonsten inte tycker att en borstvätt är optimalt men att det skulle vara det värsta man kan utsätta lacken för är en myt sen nylonborstarnas tid.

För medelsvensson påstår jag att en modern borstvätt är skonsammare än om de tvättar för hand eftersom de inte vet hur man gör. På med miljöavfettning, spola lite med gardenaslangens 2dl/timmen och sen svampa för glatta livet, gör säkert underverk för lacken.

Att se skillnad på en av svensson normaltvättad bil och en borstvättad bil är snudd på omöjligt. Har sett långt mycket mer polérrosor från svampar och polérmaskiner än repor från tvättborstar.

Jag ser borsttvättade bilar varje dag... Vi har även lagt till en avgift på 900:- för dessa billacker .. Varför? För att borstarna tar så väl hand om din lack så klart wink


20 Inlägg
8 maj 2012
#9
Jill skrev:
Jag ser borsttvättade bilar varje dag... Vi har även lagt till en avgift på 900:- för dessa billacker .. Varför? För att borstarna tar så väl hand om din lack så klart wink

Hur kan man se att lackens dåliga skick kommer från just en borstvätt?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 maj 2012
#10
Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Jag ser borsttvättade bilar varje dag... Vi har även lagt till en avgift på 900:- för dessa billacker .. Varför? För att borstarna tar så väl hand om din lack så klart ;)

Hur kan man se att lackens dåliga skick kommer från just en borstvätt?

Borttvättarna piskar bort gruset på lacken... gruset åker med och runt i borsten... Reporna är raka och löper från front till baklucka.


20 Inlägg
8 maj 2012
#11
Jill skrev:
Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Jag ser borsttvättade bilar varje dag... Vi har även lagt till en avgift på 900:- för dessa billacker .. Varför? För att borstarna tar så väl hand om din lack så klart wink

Hur kan man se att lackens dåliga skick kommer från just en borstvätt?

Borttvättarna piskar bort gruset på lacken... gruset åker med och runt i borsten... Reporna är raka och löper från front till baklucka.

Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?

Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 maj 2012
#12
Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Stukapilot skrev:
Hur kan man se att lackens dåliga skick kommer från just en borstvätt?

Borttvättarna piskar bort gruset på lacken... gruset åker med och runt i borsten... Reporna är raka och löper från front till baklucka.

Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?

Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?

Solid vit är oerhört förlåtande, tills det är för sent... då ser man det.

Att spola med högrtyck på en avfettad bil, för att sen tvätta med en ny svamp, på ett korrekt sätt är det bästa du kan göra. En borstfri automattvätt är det jag på min höjd kan sträcka mig till att acceptera wink


165 Inlägg
8 maj 2012
#13
Hur är det med sånna här tvättborstar som man har hemma?
Ganska mjuka som man kan köra vattenslangen direkt på.

Mina föräldrar och morföräldrar är oerhört förtjusta i dom men har inget riktigt som kan styrka att svamp är bättre... smile


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 maj 2012
#14
RymdSeglet skrev:
Hur är det med sånna här tvättborstar som man har hemma?
Ganska mjuka som man kan köra vattenslangen direkt på.

Mina föräldrar och morföräldrar är oerhört förtjusta i dom men har inget riktigt som kan styrka att svamp är bättre... smile

Bättre än automattvätt ... men fortfarande inget jag kan rekommendera smile


766 Inlägg
8 maj 2012
#15
plus att allt vatten går runt hela tiden så på vintern tvättar du bilen med saltvatten=)
och folk som är så duktiga med underspolningen då för att få bort allt salt underbilen=D

20 Inlägg
9 maj 2012
#16
Jill skrev:
Stukapilot skrev:
Jill skrev:

Borttvättarna piskar bort gruset på lacken... gruset åker med och runt i borsten... Reporna är raka och löper från front till baklucka.

Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?

Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?

Solid vit är oerhört förlåtande, tills det är för sent... då ser man det.

Att spola med högrtyck på en avfettad bil, för att sen tvätta med en ny svamp, på ett korrekt sätt är det bästa du kan göra. En borstfri automattvätt är det jag på min höjd kan sträcka mig till att acceptera wink

Ok, när är det försent? Eftersom bilen, en -08, är tvättad över 2500 gånger i borsttvätt och fortfarande inte uppvisar en märkbart mer sliten lack än vilken vanlig bil som helst. Dekalerna på bilen blev markant slitna efter 200 nylonborsttvättar under en sexveckorsperiod men efter att ha gått tillbaka till normala tvättborstar har dekalerna polerats upp, inte till nyskick men långt bättre än vad de var. Stenskotten över hela fronten och lastreporna på bakre kofångaren är långt mycket mer irriterande än lackens skick, således är det värre för lacken att använda bilen än att borsttvätta den.

Jag stöter också emellanåt på påstådda tvättskador och jag är säker på att den drabbade fullt ut tror att skadorna kommer från tvätten, sanningen kan dock vara någonting annat. Till dags dato har jag aldrig kunnat härleda några skador till en biltvätt förutsatt att tvätten inte fallerat och gått in i bilen eller att en tidigare kund glömt ta av antennen som sedan fastnat i takborsten. Däremot har jag otaliga gånger sett skador från buskarna vid garageuppfarten, repor från iskrapan och stenskott i fronten som "måste" komma från biltvätten eftersom de tvärsäkert inte fanns där innan...
     Jag har också sett ett antal bilar som efter bilvårdsexperters framfart nästan ser ut som rundborstad aluminium i lacken, detta skulle dock aldrig få mig att dra slutsatsen att lämna in bilen är det värsta man kan göra mot lacken.

Att flertalet borstlösa biltvättar i Sverige fortfarande använder syra borde få en bilvårdsexpert att avråda från sån behandling? Dessutom löser inte en högtryckstvätt hårt sittande smuts som då får tid att ytterliggare bita sig fast i lacken. Vi borde kunna vara överrens om att man i Sverige måste bearbeta smutsen mekaniskt för att få en ren bil?

Att lämna in bilen för professionell bilvård är naturligtvis mycket bättre än att köra den genom en borsttvätt men det är väl inte riktigt samma marknad. Det finns ett antal småskuttar med "handtvätt 150:-" som ställer till med mer skada än borstvättar, trots det är jag av samma åsikt som dig, en handtvätt är alltid bättre än automattvätt. Men att få ett klart godkänt resultat på under tio minuter utan att bli blöt och samtidigt göra en insats för miljön kommer för alltid att vara det främsta alternativet för många. Trots påståendena om att det är det absolut värsta man kan utsätta sin bil för.
        Dessa påståenden borde istället rubba förtroendet eftersom automattvätt uppenbarligen inte är det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för. Parkera på snabbköpsparkeringen, köra på sandade vägar, lasta barnvagn över den lackade bakre kofångaren och skrapa sin skitiga rutor är inget jag skulle göra med en bil jag verkligen bryr mig om för det är BLAND det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för.

Bilvård är ett knepigt kapitel, fullt av självlärda experter som "vet" hur det fungerar och fast beslutna att aldrig lyssna och ta intryck av någon annans erfarenheter. Jag har till skillnad från bilvårdsföretagen inget egenintresse i att argumentera annat än att utbyta erfarenheter, om det nu går när man diskuterar med en vägg...

20 Inlägg
9 maj 2012
#17
cpu1337 skrev:
plus att allt vatten går runt hela tiden så på vintern tvättar du bilen med saltvatten=)
och folk som är så duktiga med underspolningen då för att få bort allt salt underbilen=D

Du har fel men jag är osäker på om det skulle hjälpa dig att få höra hur det fungerar från någon som VET.

766 Inlägg
9 maj 2012
#18
Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Stukapilot skrev:

Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?

Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?

Solid vit är oerhört förlåtande, tills det är för sent... då ser man det.

Att spola med högrtyck på en avfettad bil, för att sen tvätta med en ny svamp, på ett korrekt sätt är det bästa du kan göra. En borstfri automattvätt är det jag på min höjd kan sträcka mig till att acceptera wink

Ok, när är det försent? Eftersom bilen, en -08, är tvättad över 2500 gånger i borsttvätt och fortfarande inte uppvisar en märkbart mer sliten lack än vilken vanlig bil som helst. Dekalerna på bilen blev markant slitna efter 200 nylonborsttvättar under en sexveckorsperiod men efter att ha gått tillbaka till normala tvättborstar har dekalerna polerats upp, inte till nyskick men långt bättre än vad de var. Stenskotten över hela fronten och lastreporna på bakre kofångaren är långt mycket mer irriterande än lackens skick, således är det värre för lacken att använda bilen än att borsttvätta den.

Jag stöter också emellanåt på påstådda tvättskador och jag är säker på att den drabbade fullt ut tror att skadorna kommer från tvätten, sanningen kan dock vara någonting annat. Till dags dato har jag aldrig kunnat härleda några skador till en biltvätt förutsatt att tvätten inte fallerat och gått in i bilen eller att en tidigare kund glömt ta av antennen som sedan fastnat i takborsten. Däremot har jag otaliga gånger sett skador från buskarna vid garageuppfarten, repor från iskrapan och stenskott i fronten som "måste" komma från biltvätten eftersom de tvärsäkert inte fanns där innan...
     Jag har också sett ett antal bilar som efter bilvårdsexperters framfart nästan ser ut som rundborstad aluminium i lacken, detta skulle dock aldrig få mig att dra slutsatsen att lämna in bilen är det värsta man kan göra mot lacken.

Att flertalet borstlösa biltvättar i Sverige fortfarande använder syra borde få en bilvårdsexpert att avråda från sån behandling? Dessutom löser inte en högtryckstvätt hårt sittande smuts som då får tid att ytterliggare bita sig fast i lacken. Vi borde kunna vara överrens om att man i Sverige måste bearbeta smutsen mekaniskt för att få en ren bil?

Att lämna in bilen för professionell bilvård är naturligtvis mycket bättre än att köra den genom en borsttvätt men det är väl inte riktigt samma marknad. Det finns ett antal småskuttar med "handtvätt 150:-" som ställer till med mer skada än borstvättar, trots det är jag av samma åsikt som dig, en handtvätt är alltid bättre än automattvätt. Men att få ett klart godkänt resultat på under tio minuter utan att bli blöt och samtidigt göra en insats för miljön kommer för alltid att vara det främsta alternativet för många. Trots påståendena om att det är det absolut värsta man kan utsätta sin bil för.
        Dessa påståenden borde istället rubba förtroendet eftersom automattvätt uppenbarligen inte är det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för. Parkera på snabbköpsparkeringen, köra på sandade vägar, lasta barnvagn över den lackade bakre kofångaren och skrapa sin skitiga rutor är inget jag skulle göra med en bil jag verkligen bryr mig om för det är BLAND det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för.

Bilvård är ett knepigt kapitel, fullt av självlärda experter som "vet" hur det fungerar och fast beslutna att aldrig lyssna och ta intryck av någon annans erfarenheter. Jag har till skillnad från bilvårdsföretagen inget egenintresse i att argumentera annat än att utbyta erfarenheter, om det nu går när man diskuterar med en vägg...

du har alltså automat tvättat bilen 2 gånger per dag?:S

766 Inlägg
9 maj 2012
#19
Stukapilot skrev:
cpu1337 skrev:
plus att allt vatten går runt hela tiden så på vintern tvättar du bilen med saltvatten=)
och folk som är så duktiga med underspolningen då för att få bort allt salt underbilen=D

Du har fel men jag är osäker på om det skulle hjälpa dig att få höra hur det fungerar från någon som VET.

dom som jabbar på lokala statoil här borde veta hur deras tvätt fungerar=)

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
9 maj 2012
#20
Om du inte ser skadorna efter 2500 ggr i borsttvätten så har vi inte samma krav på vilket skick en lack ska ha helt enkelt. Så länge fu är nöjd så... :-)

Stukapilot skrev:
Jill skrev:
Stukapilot skrev:

Jag köper teorin. Har dock aldrig sett det med blotta ögat, inte ens på min bil. Solid vit iofs, kanske är mer förlåtande?

Men förutsatt att man väljer ett program med högtryck innan så borde ju gruset vara borta? I teorin är det väl samma som ni gör: Avfettning, högtryck och mekanisk bearbetning med schampo?

Solid vit är oerhört förlåtande, tills det är för sent... då ser man det.

Att spola med högrtyck på en avfettad bil, för att sen tvätta med en ny svamp, på ett korrekt sätt är det bästa du kan göra. En borstfri automattvätt är det jag på min höjd kan sträcka mig till att acceptera wink

Ok, när är det försent? Eftersom bilen, en -08, är tvättad över 2500 gånger i borsttvätt och fortfarande inte uppvisar en märkbart mer sliten lack än vilken vanlig bil som helst. Dekalerna på bilen blev markant slitna efter 200 nylonborsttvättar under en sexveckorsperiod men efter att ha gått tillbaka till normala tvättborstar har dekalerna polerats upp, inte till nyskick men långt bättre än vad de var. Stenskotten över hela fronten och lastreporna på bakre kofångaren är långt mycket mer irriterande än lackens skick, således är det värre för lacken att använda bilen än att borsttvätta den.

Jag stöter också emellanåt på påstådda tvättskador och jag är säker på att den drabbade fullt ut tror att skadorna kommer från tvätten, sanningen kan dock vara någonting annat. Till dags dato har jag aldrig kunnat härleda några skador till en biltvätt förutsatt att tvätten inte fallerat och gått in i bilen eller att en tidigare kund glömt ta av antennen som sedan fastnat i takborsten. Däremot har jag otaliga gånger sett skador från buskarna vid garageuppfarten, repor från iskrapan och stenskott i fronten som "måste" komma från biltvätten eftersom de tvärsäkert inte fanns där innan...
     Jag har också sett ett antal bilar som efter bilvårdsexperters framfart nästan ser ut som rundborstad aluminium i lacken, detta skulle dock aldrig få mig att dra slutsatsen att lämna in bilen är det värsta man kan göra mot lacken.

Att flertalet borstlösa biltvättar i Sverige fortfarande använder syra borde få en bilvårdsexpert att avråda från sån behandling? Dessutom löser inte en högtryckstvätt hårt sittande smuts som då får tid att ytterliggare bita sig fast i lacken. Vi borde kunna vara överrens om att man i Sverige måste bearbeta smutsen mekaniskt för att få en ren bil?

Att lämna in bilen för professionell bilvård är naturligtvis mycket bättre än att köra den genom en borsttvätt men det är väl inte riktigt samma marknad. Det finns ett antal småskuttar med "handtvätt 150:-" som ställer till med mer skada än borstvättar, trots det är jag av samma åsikt som dig, en handtvätt är alltid bättre än automattvätt. Men att få ett klart godkänt resultat på under tio minuter utan att bli blöt och samtidigt göra en insats för miljön kommer för alltid att vara det främsta alternativet för många. Trots påståendena om att det är det absolut värsta man kan utsätta sin bil för.
        Dessa påståenden borde istället rubba förtroendet eftersom automattvätt uppenbarligen inte är det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för. Parkera på snabbköpsparkeringen, köra på sandade vägar, lasta barnvagn över den lackade bakre kofångaren och skrapa sin skitiga rutor är inget jag skulle göra med en bil jag verkligen bryr mig om för det är BLAND det VÄRSTA man kan utsätta sin bil för.

Bilvård är ett knepigt kapitel, fullt av självlärda experter som "vet" hur det fungerar och fast beslutna att aldrig lyssna och ta intryck av någon annans erfarenheter. Jag har till skillnad från bilvårdsföretagen inget egenintresse i att argumentera annat än att utbyta erfarenheter, om det nu går när man diskuterar med en vägg...



Sök