4152
Sök

Ljudproblem i Hummer H2 (2 slutsteg, 1 låter bra (LP) och 1 dåligt (HP))

3 187 Inlägg
8 maj 2012
#21
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Znurf skrev:
Jag testade med en kabel och det blev indeed bättre, men inte helt okej, det är fortfarande lite knaster och störning kvar, men det är ju uppenbart att det är signaljorden som gått isåfall

Jag var in på AVD och hörde med dem, och de sa att eftersom det inte fanns något kvitto kunde det bli lite bökigare (av någon anledning) men de gissade på ca 2500-3500 kronor för att få den lagat, genomgången och ivägskickad osv, de tyckte att jag skulle gå till firman som sålde bilen och be dem fixa felet eller ersätta stereon med en ny, så jag väntar på svar från dem och se vad de säger, förhoppningsvis så får jag chansen att byta ut den mot att de betalar en summa (så kanske man kan uppgradera lite också när man ändå håller på tongue)

så mycket kostar det inte att laga den, för en som har kunskapen att göra det så går det relativt snabbt att lga detta.

Haha jo, inte borde det ta 5-6 timmar iaf (baserat på 500kr/tim)..

nope.

till ts, finns en kille på öland som har enorm kunskap inom detta! kolla med honom om du tycker det är värt att lägga en 1000 kr på stereon.
jbelkronikservice.


207 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#22
Jag har beställt en ny nu, jag fick 3k att spendera av firman som sålde bilen, så jag la till en slant själv och beställde den senaste modellen i motsvarande serie, när jag får hem den så kan jag ju felsöka den gamla, kan säkert laga den eller sälja den trasig till någon som kan laga den, bör ju få iaf en tusing för den även om den är "trasig", den funkar ju att spela med osv så länge man inte ska ha ett framsystem via lågnivåkabel så är det inga störningar, baslåda och orginalljudet i bilen så är det ju felfritt smile


3 187 Inlägg
8 maj 2012
#23
Znurf skrev:
Jag har beställt en ny nu, jag fick 3k att spendera av firman som sålde bilen, så jag la till en slant själv och beställde den senaste modellen i motsvarande serie, när jag får hem den så kan jag ju felsöka den gamla, kan säkert laga den eller sälja den trasig till någon som kan laga den, bör ju få iaf en tusing för den även om den är "trasig", den funkar ju att spela med osv så länge man inte ska ha ett framsystem via lågnivåkabel så är det inga störningar, baslåda och orginalljudet i bilen så är det ju felfritt smile

funderar på varför den har gåtts sönder bara så du inte gör samma misstag igen .


207 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#24
hmm ja det var en bra fråga, det har jag ingen aning om, jag får gå igenom dragningen och klippningen av kablaget på bilens orginalgrejer, det är en massaker, bilen har ju inbyggt slutsteg till alla högtalare, ca 8-10 st totalt orginal, två kontakter in i bilens egna slutsteg, där är det klippt och omdraget på NÅGRA kablar och andra sitter kvar, skulle haft ett kopplingsschema till det men detlär ju inte vara ltt att hitta sad


3 187 Inlägg
8 maj 2012
#25
Znurf skrev:
hmm ja det var en bra fråga, det har jag ingen aning om, jag får gå igenom dragningen och klippningen av kablaget på bilens orginalgrejer, det är en massaker, bilen har ju inbyggt slutsteg till alla högtalare, ca 8-10 st totalt orginal, två kontakter in i bilens egna slutsteg, där är det klippt och omdraget på NÅGRA kablar och andra sitter kvar, skulle haft ett kopplingsschema till det men detlär ju inte vara ltt att hitta sad

signal jorden brinner för att du har dålig jord. eller att du drar ut jorden ur steget innan lågnivå kabeln.


207 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#26
Okej, jag har förbättrat jorden lite nu, och när jag drar nytt kablage iom nya stereon så kommer jag fixa lite extra jord till stereons ram, det kanske är en bra ide?

Ibland när jag startar bilen när allt är ikopplat så dunkar basen till, beror det också på dålig jord eller?
Det har inte hänt sänt jag fixade bättre jord dock


3 187 Inlägg
8 maj 2012
#27
Znurf skrev:
Okej, jag har förbättrat jorden lite nu, och när jag drar nytt kablage iom nya stereon så kommer jag fixa lite extra jord till stereons ram, det kanske är en bra ide?

Ibland när jag startar bilen när allt är ikopplat så dunkar basen till, beror det också på dålig jord eller?
Det har inte hänt sänt jag fixade bättre jord dock

det kan vara signaljorden, det kan vara att du har dålig jord mm, svårt att säga..

vart har du jordat?


207 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#28
Stereon som är monterad nu är ju jordad via kabeln till stereon bara (ISO kontakten)
Jorden är även kopplad till "Park någonting" den är väl för att känna av när bilen är i PARK, säkert något med att titta på film att göra medans man kör, men den går ju till jorden också, för att "nolla" den så man alltid kan titta typ, i guess? tongue

Jorden mellan ISO-kablage och stereon är då skarvad till ett Y där en går till stereons GND och en till PARK

Sen drog jag en extra liten "hjälpjord" från det där "Y":et till en av skruvarna som som håller fast plåtfästet / ramen på stereon i stereon, så den borde ju jorda i höljet på stereon (plåtfästet som skruven håller fast i stereon sitter ju även skruvad i bilen, vet dock inte hur bra jord det är där, kanske bara är "clips" den är skruvad i)

Jag kan inte minnas att basen slagit något sen jag drog om ny lågnivå, ny remote och satt dit den extra jorden

Men när jag monterar den nya stereon så finns det en bra skruv (som jag tänkte använda som extra-jord först) bakom stereon, den ser man sitter direkt i stål, den skruven är en av skruvarna som håller fast hela instrumentpanelens bakre sarg typ, man ser iaf att den sitter i stål bakom, men jag använde inte den för att jag inte hittade någon ögla / koppling till kabeln som var stor nog för den skruven sad Men jag har mer tid på mig till nästa gång, jag tror att det är en väldigt bra jordpunkt för stereon isåfall


742 Inlägg
9 maj 2012
#29
Du ska försöka att bara ha EN jordpunkt! Helst ska steg, stereo och allt vara jordat på samma ställe, men det brukar vara lite besvärligt!

Original kablaget i bilen brukar fungera, men bäst är att dra ny + och - från batteriet till stereon helst om du använder dom inbyggda slutstegen i stereon eller om dom inte går att stänga av, sedan att inte jorda stereon någon annan stans, detta kan ge störningar.

Signalkablar och strömkablar ska ligga så långt ifrån varandra som möjligt.
Att det dunkar till beror på att slutsteget startar före stereon.

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

3 187 Inlägg
9 maj 2012
#30
koppla den kabeln som går till park till en jordpunkt i stället så kan du kolla på dvd när du vill.


207 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#31
jasså det är bättre att bara ha en jordpunkt, det var nytt :o

Jag har försökt hitta så mycket kopplingsscheman jag kan hitta för det inbyggda i bilen för att ta reda på vad som är klippt och inte i orginalhärvan, har ju en hel drös med kablar och kontakter till stereon vid baksätet där bilens orginalslutsteg sitter som sagt, där är ju vissa saker klippta och andra inte, och bara en av två kontakter är inkopplade, den med några klippta kablar är inte inkopplad, man vet ju inte vad som kan finnas mer i det kontaktstycket, kanske är nån jord eller något där också som ska vara inkopplad tongue

Och PARK kabeln går ju redan till jord, fast strömtjuvad på jordkabeln på ISO / Anslutningen, jag gillar inte sånna där strömtjuvar och inkopplingar och greningar på stereons anslutningar på baksidan tongue

Som det är draget nu så är det två strömkablar dragna vid dörrgångarna på förarsidan och signalkablarna går via mittkonsollen, så de ligger inte nära varann, förutom Remote kabeln då som går genom mittkonsollen också :o Men den går ju att flytta lite på så de iaf är en decimeter eller något mellan om man vill det

Att ha samma jordpunkt till slutsteg och stereo låter ju ganska svårt tongue


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 maj 2012
#32
Znurf skrev:
jasså det är bättre att bara ha en jordpunkt, det var nytt :o

Jag har försökt hitta så mycket kopplingsscheman jag kan hitta för det inbyggda i bilen för att ta reda på vad som är klippt och inte i orginalhärvan, har ju en hel drös med kablar och kontakter till stereon vid baksätet där bilens orginalslutsteg sitter som sagt, där är ju vissa saker klippta och andra inte, och bara en av två kontakter är inkopplade, den med några klippta kablar är inte inkopplad, man vet ju inte vad som kan finnas mer i det kontaktstycket, kanske är nån jord eller något där också som ska vara inkopplad tongue

Och PARK kabeln går ju redan till jord, fast strömtjuvad på jordkabeln på ISO / Anslutningen, jag gillar inte sånna där strömtjuvar och inkopplingar och greningar på stereons anslutningar på baksidan tongue

Som det är draget nu så är det två strömkablar dragna vid dörrgångarna på förarsidan och signalkablarna går via mittkonsollen, så de ligger inte nära varann, förutom Remote kabeln då som går genom mittkonsollen också :o Men den går ju att flytta lite på så de iaf är en decimeter eller något mellan om man vill det

Att ha samma jordpunkt till slutsteg och stereo låter ju ganska svårt tongue

Dra fram en från steget.

207 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#33
Okej, dags att uppdatera lite här smile

En liten recap då:

Dragit helt nya högtalarkablar från de helt nya högtalarna i a-stolpe och framdörr, lött ihop det hela och krympslangat det fint och ordentligt

Dragit ny jord och 12v till stereon direkt från batteriet och jorden från motorutrymmet

Den enda kabeln som är kvar "orginal" på den ditlödda ISO kontakten är Tändningen, allt annat är nytt och draget av mig till direkta källor med riktiga kablar och lödda kontakter och krympslangar

Och fortfarande så har jag ett "vinande" / "generatorljud" (dock även när bilen är avslagen / bara på tändning)

Jag vet inte vad mer jag kan testa, jag har svårt att tro att stereon är trasig då den är helt ny :S

Lågnivåkablarna går tillsammans genom mittkonsollen, (3st), dock inte i närheten av någon strömkabel (bara Remote, men kan ju omöjligt vara en remotekabel som stör ljudet tycker jag?)

När jag har steget inkopplat UTAN lågnivåkablar så är det helt tyst och inga missljud, men direkt när jag petar dit lågnivån så börjar det låta, som sagt, ALLA test är gjorda med bilen på tändning och ingen musik spelande på huvudenheten :S

Jag har två-tre felsökningar kvar att göra:
1. Koppla ur antennen till stereon (har läst på forum att detta KAN störa av någon anledning på Hummer?)
2. Stänga av belysning och sånt som drar ström på tändning
3. Testa dra en ny strömkabel till slutsteget på UTSIDAN bilen (bara som felsökning) se om strömkabeln får någon störning, men om det vore det som var felet tycker jag att slutsteget borde låta även när lågnivån INTE är ikopplad :o


Superhedde
255 Inlägg
17 september 2012
#34
En stilla fråga: Har du testat en annan huvudenhet?

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (17 september 2012)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

207 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#35
Ja den första huvudenheten jag hade visade samma tendens och hade samma ljud i högtalarna, så jag trodde att huvudenheten hade en trasig signaljord, så jag köpte en sprillans ny stereo av samma serie fast en nyare modell, den var så ny att butiken inte hade satt ett pris på den än för de hade inte fått in ett demo ens tongue Som jag fattade det iaf

Men kortfattat, ja, två olika huvudenheter

Jag var in till ljudbutiken där jag handlar och frågade dem, de försökte lyssna lite och förstod inte hur det kunde komma sig, men de uppmanade mig att installera in allt i bilen så att allt sitter där det ska, så de kunde börja mäta och kolla åt mig, svårt att kolla när allt inte var inkopplat tyckte han/de? :o

Han var inne på att slutsteget var trasigt, jag sa att jag hade testat med två olika men samma problem, men då hämtade han ett helt nytt i butiken och prövade med, samma fel, och han tog en helt ny riktigt vass lågnivå och drog löst genom bilen bara för att utesluta lågnivån, men gjorde ingen skillnad :o


Superhedde
255 Inlägg
17 september 2012
#36
Om du mäter resistansen mellan jordpunkt på stegen och jordpunkt till stereon, vad får du för uppmätt värde då? Det skall naturligtvis vara så nära 0 som möjligt. Har du ett par ohm i resistans så har du ett problem där. smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

742 Inlägg
17 september 2012
#37
Testa att lägga en kabel mellan - på slutsteget och yttre ringen på signalkabeln, se om det blir skillnad!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

207 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#38
Hedde skrev:
Om du mäter resistansen mellan jordpunkt på stegen och jordpunkt till stereon, vad får du för uppmätt värde då? Det skall naturligtvis vara så nära 0 som möjligt. Har du ett par ohm i resistans så har du ett problem där. smile

Mvh Mattias

Det kan jag testa imorgon, en dålig jord skulle kunna förklara det hela men jag förstår inte hur jag ska få bättre jord än den jag har, hur kan det inte räcka med det jag redan har liksom sad

AndrAAx skrev:
Testa att lägga en kabel mellan - på slutsteget och yttre ringen på signalkabeln, se om det blir skillnad!

Om det blir skillnad då så sägs det ju att Signaljorden på stereon ska vara trasig? Detta var anledningen till att jag bytte ut min gamla huvudenhet mot en ny, då det blev skillnad när jag gjorde såhär, att jag monterade en extra jord på stereons hölje gjorde ingen skillnad, vad jag vet så fick han jag sålde/gav stereon till inga problem med denna signaljorden heller, så som sagt, OM det blir skillnad när man gör denna metod, vilka andra saker än defekt signaljord i huvudenheten kan det vara?

Och tack för hjälpen smile


Superhedde
255 Inlägg
18 september 2012
#39
Grejen är att om du jordar huvudenheten direkt i batteriet i fram och slutstegen i karossen i bak så får du skillnad på jord och ofta störningar som följd. Mitt tips är att jorda stereon med sammma jordpunkt som slutstegen.

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer


Sök