3233
Sök

Missljud vid sväng - mörkt dovt ljud - vid enda framdäcket. Opel Astra G

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Det är alltså vid minsta högersväng som ljudet kommer. Ljudet blir påtagligare destå högre fart man håller.

Jag förstår att det kan bero på många saker som felar, men eftersom jag kan bara lite om bilar så ber jag om förslag på vad som brukar vara de vanligaste felen. Ock framförallt; är det någon fara med att köra? Det enda jag gjort är att dra åt hjulbultarna, eftersom det började låta ungefär en vecka efter att en verkstad bytt till lättmetall sommmardäck.

Opel Astra G -99
Senast redigerat av jon_bru (9 maj 2012)

3 860 Inlägg
9 maj 2012
Hjullager tänker jag på... Är det eett surrande ljud liksom?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 maj 2012
Tänker också på hjullagret. Efter som det låter när du svänger höger bör det vara ett hjullager på vänster sida.
Det surrande ljudet som ett hjullager kan ge ifrån sig brukar höras även när du åker rakt fram, men så klart mycket lägre. Men så fort du svänger lite åt höger och belastar vänster hjulet lite mer så låter det högre.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Okej, tack för svar. Jag bytte till ett dubbat vinterdäck vänster fram för att se om det lät lika mycket (- det var ju först efter byte till lättmetallhjul som jag började märka av det.) Med vinterdäcket låter det väldigt lite och det är försumbart. Men jag vill ju inte köra runt med vinterdäcken nu eftersom det sliter på dubben!
Senast redigerat av jon_bru (9 maj 2012)

3 860 Inlägg
9 maj 2012
Kan det vara att dubbdäcken bara döljer missljudet kanske?

Autotech

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Ja klart är det att vinterdäcken döljer det - undrar varför...

Ljudet är nog inte "surrande", snarare mörkt entonigt, med tydlig början när man svänger åt höger.

3 860 Inlägg
9 maj 2012
Men då tror jag det kan vara hjullager, och det hörs mindre med dubb för att dubben väsnas!

Autotech

3 860 Inlägg
9 maj 2012
Är dina sommardäck ok förresten?

Autotech

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Okej så kan det nog vara. Är det endast hjullager du kan tänka dig? Ingenting annat som du kan tänka dig i andra hand?

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Sommardäcket ser jämt slitet ut.

3 860 Inlägg
9 maj 2012
Kan säkert finnas mer som kan spöka men som du beskriver det tror jag på hjullager, hade problem med det på en firma bil en gång. Ljudet var enformigt lite dovare och dök först bara upp när man svängde åt ett visst håll sen blev det bara värre o värre.. Jag vet dock inte hur man kollar om det är just lagret som är slut! Kanske någon annan som kan förklara hur man kan kontrollera lagret innan det byts?!

Autotech

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 maj 2012
Är vinter däcken smalare än sommar däcken?
Har för mig att det blir större påfrestning på hjul lagren med bredare däck.

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Ja det vore ju bra att undersöka att det säkert är hjullagret innan man byter det. Ditt problem med firmabilen låter exakt likadant.

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden: Jag tror däcken är lika breda.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 maj 2012
jon_bru skrev:
marwin_of_sweden: Jag tror däcken är lika breda.

Ok. Jag tror inte lagret är så dåligt att det glappar än, annars kan man ju känna att de är dåligt på de sättet.

13 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Jaha okej smile

13 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Har nu fått hjullaget VF. Den enda jag rådfrågade var mekanikern själv som sedan också bytte det. Resultatet: Ljudet jag tidigare beskrivit i tråden är nu borta, men nu hörde jag ett klånkande ljud när jag körde några km. från verkstaden. Det blir intensivare destå fortare man kör. Jag vet ju inte om det fanns tidigare eftersom det andra ljudet skulle kunnat överrösta det - och jag vet inte om det kommer från hjullagret, men jag tycker mig höra att det kommer från VF-däck.
Senast redigerat av jon_bru (29 juni 2012)

3 860 Inlägg
29 juni 2012
Har man haft loss drivaxlar eller har man råkat dra i en axel så att drivknut gått sönder eller lossnat?

Autotech

13 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Ljudet försvann, antagligen var det därför jag försvann från tråden. Ber om ursäkt. Ljudet varade bara några km. alltså

Sök