3428
Sök

Hur fungerar canbus? Har jag canbus i min bil? Volvo S80 -99

123 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Hej.

Jag undrar hur canbus fungerar och om jag har det i min bil?
Bilen är en Volvo S80 från 99.

Hälsningar
Ahmedo

Admin: om jag har hamnat i fel kategori så är det bara och ändra till rätt. om det finns en exakt likadan tråd ta bort denna och länka mig till den andra tråden.

123 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Glömde nämna att så fort halvljuset eller positions lampan bak slocknar så får jag ett meddelande om det. betyder det att jag har canbus?

Avstängd
10 388 Inlägg
16 maj 2012
Jag vill ha FÖR mig att du inte har canbus, men det är inte med någa 100% säkerhet jag säger det, så någon annan får verifiera det.

Och nej, audi hade ju "lampövervakning" redan i slutet på 80-talet/början på 90-talet, och den är där inte canbus på iaf wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
16 maj 2012
Ahmedo91 skrev:
Glömde nämna att så fort halvljuset eller positions lampan bak slocknar så får jag ett meddelande om det. betyder det att jag har canbus?

Alltså... Din bil har ett CAN-system (den första volvomodellen med helt CAN-system). Dock är det lite missvisande att säga att det är CAN-systemet som kräver en viss sorts lampor.

Däremot har du lampövervakning och den känner av om du har för svaga lampor och tänder då varningen, t.ex. om du slänger i xenon eller dioder (dock är inte nummerskyltbelysning eller främre positionsljus övervakade). Och av den anledningen krävs antingen att du köper xenon med så kallat "CAN-bus" eller att du byter shunten för halvljuset (finns på t.ex. Vparts).

Hoppas det gick att begripa detta... Är lite nyvaken! tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

123 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Ahmedo91 skrev:

Alltså... Din bil har ett CAN-system (den första volvomodellen med helt CAN-system). Dock är det lite missvisande att säga att det är CAN-systemet som kräver en viss sorts lampor.

Däremot har du lampövervakning och den känner av om du har för svaga lampor och tänder då varningen, t.ex. om du slänger i xenon eller dioder (dock är inte nummerskyltbelysning eller främre positionsljus övervakade). Och av den anledningen krävs antingen att du köper xenon med så kallat "CAN-bus" eller att du byter shunten för halvljuset (finns på t.ex. Vparts).

//Brådhis

Nu blev det lite klarare, så jag har alltså två alternativ om jag vill köpa xenon ljus, can-bus eller utan men med en shunt, om jag har fattat rätt?

* Voff voff *
10 670 Inlägg
16 maj 2012
Ahmedo91 skrev:
Brådhis skrev:
Ahmedo91 skrev:

//Brådhis

Nu blev det lite klarare, så jag har alltså två alternativ om jag vill köpa xenon ljus, can-bus eller utan men med en shunt, om jag har fattat rätt?

Ja. Och jag hade valt utan "canbus" och köpt en shunt och bytt... Men det är sannolikt valfritt. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

123 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Ahmedo91 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Ja. Och jag hade valt utan "canbus" och köpt en shunt och bytt... Men det är sannolikt valfritt. smile

//Brådhis

ok, tack för hjälpen

Sök