3258
Sök

Gav ut min bilnyckel till en person för att va i bilen. Tog bilen, körde och kraschade. hjälp!

Streetracer
80 Inlägg
18 maj 2012
Suck for alla dumma kommentarer..Forst och framst sa spelar det ingen roll om bilen var trafikforsakrad eller helforsakrad.Om personen som krockar inte har korkort sa galler inte forsakringen..inte heller om den ar mkt trimmad som mina bilar ar..Om forsakringsbolaget hittar nagot att klaga pa sa drar dom in betalningen..
Tjejen som krockade ar inte myndig,Darfor sa ar hennes foraldrar skyldiga att betala reperation,MEN om dom skulle vagra och det blir rattegang sa kan deras advokat havda att du varit ovarsam och gett nyckeln till en person utan korkort,Vilket man inte far enligt lag.Det ar tur att hon inte krckade med en annan bil,da hade du fatt betala alla reperationer pa den bilen ur egen ficka.
OK.det var faktan...
Nu till vad jag vill saga till dig och alla som klagar pa att du gett ut nyckeln..
Jag har sjalv vid flera tillfallen nar jag var yngre lamnat ut nyckeln till kompisar som vantat i bilen vid olika tillfallen..

Tex den ursnygga tjejen som man tycker sa mkt om och vill bli tillsammans med sa ger man nyckeln till henne eftersom hon fryser och vill vanta i bilen tex vid ett nattligt race..
Och med handen pa hjartat sa tror jag nog manga killar skulle gora samma sak..
mvh Stefan..

Konsult
1 247 Inlägg
18 maj 2012
Skagersten skrev:
text

Det är precis som du skriver. Tjejen som kraschade är vållande till skadorna på bilen. Hon eller hennes föräldrar bör betala skadorna på bilen. Men iom att hon inte är myndig och saknar körkort kommer fallet avskrivas vid eventuell rättegång då bilägaren medvetet lånat ut nyckeln.
Det innebär alltså att du (troligtvis) inte kommer få ut några pengar om du drar det till rätten.

Det är ju samtidigt som Skagersten avslutade det hela med. En annan hade nog gjort likadant i en sådan situation.

/Kim

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 maj 2012
tyvärr tror jag det blir bita i det sura äpplet då han GAV nyckeln. Man ska visst inte ens få sova bakom ratten onyktert eller ge någon annan onykter person nyckeln. Så varför skulle det gå med en utan styrlapp??

Hoppas allt löser sig smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

152 Inlägg
18 maj 2012
Hur gick det med stolpen?

Finns det på film? :-)

Helt allvarligt så måste det gå att lösa genom att tala med flickan i fråga och om nödvändigt tala med hennes föräldrar. Jag har svårt att tro att det skulle röra sig om några större summor pengar.

3 393 Inlägg
18 maj 2012
Man ger ju inte ut bil nyckel till någon som inte har körkort. Sen om man får tycka hur man vill, så tror jag att någon här lät en 17 årig köra en liten sväng. Men det gick åt Helv.

5 198 Inlägg
18 maj 2012
Medhjälp till olovlig körning.. så polisanmälan ? nja...

KHRacing
18 maj 2012
Finns inget i svensk trafiklagstiftning som säger att man inte får ge sin bilnyckel till mindreårig/person utan körkort.

DOCK - får mindreårig/person utan körkort, EJ sitta bakom ratten med nycklarna i tändningslåset.

OCH: även om bilen hade varit oförsäkrad så kan TFF gå in täcka skadorna.

Påpekas bör: att bilägaren borde sagt att personen som tog nyckeln ej fick sitta bakom ratten.

--------------------

har även för mig att det var exakt likadan historia uppe på garaget förra året

Trevlig helg
Senast redigerat av KHRacing (18 maj 2012)

Streetracer
80 Inlägg
18 maj 2012
Fel.TFF gar inte in och tacker skadorna.TFF tacker bara skador pa annat fordon/person som blir drabbat av ett fordon som ar oforsakrat.
Sedan kravs agaren pa detta belopp,kan bli miljonbelopp om man skadar nagon rejalt och  inte har trafikforsakring.
mvh Stefan.

KHRacing
18 maj 2012
Skagersten skrev:
Fel.TFF gar inte in och tacker skadorna.TFF tacker bara skador pa annat fordon/person som blir drabbat av ett fordon som ar oforsakrat.
Sedan kravs agaren pa detta belopp,kan bli miljonbelopp om man skadar nagon rejalt och  inte har trafikforsakring.
mvh Stefan.

Stefan:
Eftersom jag för några år sedan hade en person utan körkort med oförsäkrad bil som drog hela mitt
staket/rabatt framför huset så vet jag att TFF går in o täcker alla sådana skador :-)

Sedan att de ev: efteråt kräver tillbaks pengarna utav bilägaren är en annan historia.

Trevlig helg på dig smile

BMW entusiast
579 Inlägg
18 maj 2012
KHRacing skrev:
Finns inget i svensk trafiklagstiftning som säger att man inte får ge sin bilnyckel till mindreårig/person utan körkort.

DOCK - får mindreårig/person utan körkort, EJ sitta bakom ratten med nycklarna i tändningslåset.

Påpekas bör: att bilägaren borde sagt att personen som tog nyckeln ej fick sitta bakom ratten.

--------------------

Trevlig helg

Helt rätt, självklart kan man lämna nyckeln till någon i bilen så att dom kan låsa/låsa upp om larmet skulle gå eller av vilken anledning som helst egentligen, det är absolut inte samma sak som att medvetet ge någon utan körkort tillstånd att köra bilen.
Hon tog bilen utan lov och krockade den, nu är det upp till henne om hon vill ersätta dig eller bli polisanmäld för bilstöld samt olovlig körning och dra allt till rättegång (förlorar hon där blir det inte billigt).

gamlingen skrev:

HUR kan det möjligen tolkas som medhjälp? Har han medvetet gett henne nycklar så att hon ska få köra hans bil?

Muttley
18 maj 2012
Vi har missat en detalj. Har personen som äger bilen anmält att de skadat en lyktstolpe?  De är inga billiga saker och ska verkligen inte betalas av skattebetalarna utan av försäkringen.

Nej ägaren till bilen åker väl på det då han frivilligt ger nyckeln till en person som han känner väl och drar iväg.

Streetracer
80 Inlägg
18 maj 2012
KHRacing skrev:
Skagersten skrev:
mvh Stefan.

Stefan:
Eftersom jag för några år sedan hade en person utan körkort med oförsäkrad bil som drog hela mitt
staket/rabatt framför huset så vet jag att TFF går in o täcker alla sådana skador :-)

Sedan att de ev: efteråt kräver tillbaks pengarna utav bilägaren är en annan historia.

Ja jag vet.Men som du skrev sa kan det uppfattas som att TFF tacker skadorna pa bilen vilket dom inte gor.
Denna trad handlar ju om vad killen ska gora efter att en person kvaddat hans bil.
mvh Stefan.

5 198 Inlägg
18 maj 2012
dfine skrev:
KHRacing skrev:

--------------------

Trevlig helg

Helt rätt, självklart kan man lämna nyckeln till någon i bilen så att dom kan låsa/låsa upp om larmet skulle gå eller av vilken anledning som helst egentligen, det är absolut inte samma sak som att medvetet ge någon utan körkort tillstånd att köra bilen.
Hon tog bilen utan lov och krockade den, nu är det upp till henne om hon vill ersätta dig eller bli polisanmäld för bilstöld samt olovlig körning och dra allt till rättegång (förlorar hon där blir det inte billigt).

gamlingen skrev:

HUR kan det möjligen tolkas som medhjälp? Har han medvetet gett henne nycklar så att hon ska få köra hans bil?

Om du läser inlägg 1 så GAVS bilnyckeln till tjejen,, hon TOG den inte.

2 982 Inlägg
18 maj 2012
dfine skrev:
Herregud vilka kommentarer, varför ska han skylla sig själv? Bara för att bilen inte är helförsäkrad ska inte ägaren av bilen stå för reparationen då en person tog bilen utan lov och krockade. Det är helt och hållet hennes fel och därför ska hon betala, kan hon inte betala får någon i hennes familj stå för det, kan inte dom heller betala är det polisanmälan som gäller. Svårare än så är det inte.

Det här är 2 olika fall..

fall 1
Det var dåligt omdöme och vårdslöst av ägaren.
när han GAV nyckeln så har han ju godkänt både det ena och det andra.
Rätten kommer säga att hon FICK lov då hon FICK nyckeln. Varför skulle ägaren annars ge nyckeln till en minderårig?

fall 2
hon åker inte dit för ngt skit som egenmäktigt blablabla, däremot olovlig körning!

slutsats:
skadeståndskravet kan inte riktas mot henne då han faktiskt själv givit nyckeln till henne

snubben får betala allt själv förutom lyktstolpen som TF står för.

PS. spekulera inte i att hon var full eller liknande då sån info inte framgår.

tycker dessutom att vissa på g.org ska ta och läsa lagboken, trafikförordningen och hur MINDERÅRIGA ses i lagens ögon.
hade hon varit 18 så hade läget vart HELT annorlunda.
lagen ser minderåriga som BARN! kom ihåg det.
snubben gav sin nyckel till ett barn, now he'll pay the price!
Senast redigerat av Rock-Star (18 maj 2012)

KHRacing
18 maj 2012
Skagersten skrev:
KHRacing skrev:
Skagersten skrev:
mvh Stefan.

Stefan:

Ja jag vet.Men som du skrev sa kan det uppfattas som att TFF tacker skadorna pa bilen vilket dom inte gor.
Denna trad handlar ju om vad killen ska gora efter att en person kvaddat hans bil.
mvh Stefan.

Sorry, missade den detaljen, tack för du påpekade  trevlig helg på dig Stefan

arenwik
18 maj 2012
albinmentzer skrev:
Gör detta inlägg till min kompis som lånade ut nyckeln till en person utan körkort och 17 år för att sitta i bilen och ta det lugnt, hon tog bilen och körde sen kraschade hon i en lyckstolpe.

Fronten på bilen är helt mosad och vet inte om ramen tog skada men såg inte så bra ut. Han har bara trafikförsäkring på bilen och hur kan man göra på det lindrigaste sättet?

Skulle vara tacksam för lite hjälp.

Ja det logiska är väl att hon eller hennes förmyndare erbjuder sig att betala skadorna.
Om hon vägrar får "din kompis" väl bestämma sig för om han vill anmäla henne eller inte.

Tycker inte det behöver en sån livlig diskussion som verkas satt igång här tongue
Senast redigerat av arenwik (18 maj 2012)

3 059 Inlägg
18 maj 2012
Skitsamma.. kan diskuteras i all oändlighet eftersom det som vanligt vid sånna här frågor blir 983543856 olika svar från lika många personer..

Till trådskaparen >>> Håll oss uppdaterade om hur det går/löser sig.

BMW entusiast
579 Inlägg
18 maj 2012
gamlingen skrev:

Men hur svårt kan det vara att förstå det jag skriver? HON TOG BILEN OCH KÖRDE UTAN VARKEN HANS TILLSTÅND ELLER ETT KÖRTILLSTÅND, att han gav henne nyckeln kvittar sålänge han inte gav henne nyckeln och visste att hon skulle köra bilen, men så är inte fallet här.
Åker jag iväg hemifrån och lämnar en vän hemma med nyckel till huset och han bestämmer sig för att bränna ner huset betyder inte att det är mitt fel för att jag gav honom nyckeln. Eller om jag lånar ut min bil till dig och du bestämmer dig för att köra igenom ett köpcenter och köra ihjäl 244 personer, är det mitt fel då med? Du fick ju faktiskt nyckeln av mig.

Sålänge hon inte satt bakom ratten med nyckel i tändningen med hans tillstånd att köra bilen är det hennes fel. Punkt slut!

Muttley
18 maj 2012
dfine skrev:
gamlingen skrev:

Men hur svårt kan det vara att förstå det jag skriver? HON TOG BILEN OCH KÖRDE UTAN VARKEN HANS TILLSTÅND ELLER ETT KÖRTILLSTÅND, att han gav henne nyckeln kvittar sålänge han inte gav henne nyckeln och visste att hon skulle köra bilen, men så är inte fallet här.
Åker jag iväg hemifrån och lämnar en vän hemma med nyckel till huset och han bestämmer sig för att bränna ner huset betyder inte att det är mitt fel för att jag gav honom nyckeln. Eller om jag lånar ut min bil till dig och du bestämmer dig för att köra igenom ett köpcenter och köra ihjäl 244 personer, är det mitt fel då med? Du fick ju faktiskt nyckeln av mig.

Sålänge hon inte satt bakom ratten med nyckel i tändningen med hans tillstånd att köra bilen är det hennes fel. Punkt slut!

Nej men när de gäller bilen så är brukaren som har körkort och ger över nyckeln skyldig. Vi kan älta de tusentals gånger.
Men vi får väl inte veta det om de inte gör en anmälan så vi kan få se vad försäkringbolaget tycker.
Ex
Om du ger ditt barn nyckeln som är 16 år så är DU och ingen annan skyldig ifall ditt barn är efterblivet nog att låta bli.

Tycker fortfarande de borde skriva info om de har underättat ansvarig för lyktstolpen.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 maj 2012
tkd_rille skrev:
dfine skrev:
gamlingen skrev:

Nej men när de gäller bilen så är brukaren som har körkort och ger över nyckeln skyldig. Vi kan älta de tusentals gånger.
Men vi får väl inte veta det om de inte gör en anmälan så vi kan få se vad försäkringbolaget tycker.
Ex
Om du ger ditt barn nyckeln som är 16 år så är DU och ingen annan skyldig ifall ditt barn är efterblivet nog att låta bli.

Tycker fortfarande de borde skriva info om de har underättat ansvarig för lyktstolpen.

Du har felfelfel.

Vid 16 så är man straffmyndig, personen ifråga är straffrättsligt ansvarig för sina handlingar.
Om du ger ut nyckeln till bilen och säger gå och hämta pappas glasögon till en 16 åring så har du inte straffansvar, säger du däremot: Ta en sväng runt byn så åker du på tillåtande av olovlig körning.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök