3216
Sök

Gav ut min bilnyckel till en person för att va i bilen. Tog bilen, körde och kraschade. hjälp!

Ungdoms Räser
425 Inlägg
19 maj 2012
Så kan vi få ett svar av TS: Lätt du människan sitta bakom ratten med tändning på?
eller lät du människan befinna sig i bilen för att slå på vindrutetorkarna ifall lapplisa ville ge böter?

KHRacing
19 maj 2012
Isaksson5 skrev:
Så kan vi få ett svar av TS: Lätt du människan sitta bakom ratten med tändning på?
eller lät du människan befinna sig i bilen för att slå på vindrutetorkarna ifall lapplisa ville ge böter?

Nyckeln i tändningslåset är det viktiga. ! smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
19 maj 2012
KHRacing skrev:
Isaksson5 skrev:

Nyckeln i tändningslåset är det viktiga. ! smile

När man parkerat en bil så ska man se till att obehörigt folk ej kan använda sig utav bilen. Det fick jag lära mig då jag tog kortet.

KHRacing
19 maj 2012
Fullt lagligt att låta nyckel sitta i och tändningen påslagen OM person utan Kk sitter i sätet bredvid exempelvis.

Men ALDRIG i förar sätet med nyckeln i låset alltså.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
19 maj 2012
KHRacing skrev:
Fullt lagligt att låta nyckel sitta i och tändningen påslagen OM person utan Kk sitter i sätet bredvid exempelvis.

Jo, jag frågade ju TS om han lät människan sitta i förarsätet eller i passagerarsätet (för att komma åt vindrutetorkarna)

KHRacing
19 maj 2012
Isaksson5 skrev:
KHRacing skrev:

Jo, jag frågade ju TS om han lät människan sitta i förarsätet eller i passagerarsätet (för att komma åt vindrutetorkarna)

Lördagkvälls, sorry man :-)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
19 maj 2012
KHRacing skrev:
Isaksson5 skrev:
KHRacing skrev:

Lördagkvälls, sorry man :-)

Haha lördagar blir alltid roliga på internet ^^

2 982 Inlägg
21 maj 2012
discokapten skrev:
tkd_rille skrev:
dfine skrev:

Men hur svårt kan det vara att förstå det jag skriver? HON TOG BILEN OCH KÖRDE UTAN VARKEN HANS TILLSTÅND ELLER ETT KÖRTILLSTÅND, att han gav henne nyckeln kvittar sålänge han inte gav henne nyckeln och visste att hon skulle köra bilen, men så är inte fallet här.
Åker jag iväg hemifrån och lämnar en vän hemma med nyckel till huset och han bestämmer sig för att bränna ner huset betyder inte att det är mitt fel för att jag gav honom nyckeln. Eller om jag lånar ut min bil till dig och du bestämmer dig för att köra igenom ett köpcenter och köra ihjäl 244 personer, är det mitt fel då med? Du fick ju faktiskt nyckeln av mig.

Sålänge hon inte satt bakom ratten med nyckel i tändningen med hans tillstånd att köra bilen är det hennes fel. Punkt slut!

Nej men när de gäller bilen så är brukaren som har körkort och ger över nyckeln skyldig. Vi kan älta de tusentals gånger.
Men vi får väl inte veta det om de inte gör en anmälan så vi kan få se vad försäkringbolaget tycker.
Ex
Om du ger ditt barn nyckeln som är 16 år så är DU och ingen annan skyldig ifall ditt barn är efterblivet nog att låta bli.

Tycker fortfarande de borde skriva info om de har underättat ansvarig för lyktstolpen.

Du har felfelfel.

Vid 16 så är man straffmyndig, personen ifråga är straffrättsligt ansvarig för sina handlingar.
Om du ger ut nyckeln till bilen och säger gå och hämta pappas glasögon till en 16 åring så har du inte straffansvar, säger du däremot: Ta en sväng runt byn så åker du på tillåtande av olovlig körning.

KOLLA upp rättskapacitet när du ändå håller på så får du svar...

Avstängd
195 Inlägg
21 maj 2012
Vilken lag säger att en person utan körkort inte får sitta i förarsätet om nyckeln är i låset? Kan omöjligt vara olovlig körning om bilen står stilla smile

766 Inlägg
21 maj 2012
Burrrrner skrev:
Vilken lag säger att en person utan körkort inte får sitta i förarsätet om nyckeln är i låset? Kan omöjligt vara olovlig körning om bilen står stilla smile

räknas ju som rattfylla om du sitter i förarsätet med nyckeln i fickan så varför inte?

2 046 Inlägg
21 maj 2012
Hade ju lätt dragit på en polisanmäla på de. För som jag har uppfattat de så fick hon INTE lov att köra bilen, men hon gjorde de ändå. Tycker att hon ska bli polisanmäld för rattfylla om hon nu körde full och olovlig körning och egenmäktigt förfarande. Sen att din kompis ger henne nycklarna utan din tilllåtelse e ju bara respektlöst.  Och svar till Burrrrner, de vetifan. Men de e nån lag som innebär att om ett barn sätter sig där med nycklarna i så åker föräldrarna/ägaren till bilen på de.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 763 Inlägg
21 maj 2012
Det verkar som om många missat att detta inte hände TS, utan att hände hans polare och därför skrev nu TS denna tråd för att få veta vad ni andra tror/vet kommer att häna eller vad han ska göra. Är man 15 år eller äldre är man straffmyndig, så långt kan jag hålla mig. Säger inget annat utan mer info från TS smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

Ungdoms Räser
425 Inlägg
21 maj 2012
BOLIN_ skrev:
Det verkar som om många missat att detta inte hände TS, utan att hände hans polare och därför skrev nu TS denna tråd för att få veta vad ni andra tror/vet kommer att häna eller vad han ska göra. Är man 15 år eller äldre är man straffmyndig, så långt kan jag hålla mig. Säger inget annat utan mer info från TS smile

Mvh Christoffer

Som på fragbite. "PolarN" behöver hjälp med tjejen tongue
Nä, nu skojar jag bara.
Senast redigerat av Isaksson5 (21 maj 2012)

KHRacing
21 maj 2012
cpu1337 skrev:
Burrrrner skrev:

räknas ju som rattfylla om du sitter i förarsätet med nyckeln i fickan så varför inte?

Tankegången är helt rätt, men ordföljden är fel: Nyckeln måste sitta i låset (men behöver ej vara omvriden)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 maj 2012
KHRacing skrev:
cpu1337 skrev:
Burrrrner skrev:

Tankegången är helt rätt, men ordföljden är fel: Nyckeln måste sitta i låset (men behöver ej vara omvriden)

Myt, du måste föra fordonet (Köra) för att torska.

https://lagen.nu/1951:649#P4

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 982 Inlägg
23 maj 2012
Isaksson5 skrev:
BOLIN_ skrev:

Mvh Christoffer

Som på fragbite. "PolarN" behöver hjälp med tjejen tongue
Nä, nu skojar jag bara.

hahah fragbite är ju som barnprogram!

543 Inlägg
26 maj 2012
dfine skrev:
Hon tog bilen utan lov och krockade den, nu är det upp till henne om hon vill ersätta dig eller bli polisanmäld för bilstöld samt olovlig körning och dra allt till rättegång (förlorar hon där blir det inte billigt).

Nu får ni som kan detta bättre än mig rätta mig om jag har fel..

Om en bilägare ger sina nycklar till en annan person och denna tar bilen utan lov så kan det aldrig bli bilstöld, (bilägaren har ju gett iväg nycklarna med fri vilja) har för mig att det räknas som bedrägeri.
Detta är egentligen samma sak som de personer som fått sitt fordon stulen vid försäljning, ni vet när en person ska ut för att provköra fordonet men sen kommer aldrig tillbaka, det är alltså inte stöld utan bedrägeri.

Men som sagt rätt mig om jag har fel.

Trött och bitter?? javisst!

5 198 Inlägg
26 maj 2012
Bedrägeri blir det ju inte för man lurar ju ingen

KHRacing
26 maj 2012
discokapten skrev:
KHRacing skrev:
cpu1337 skrev:

Myt, du måste föra fordonet (Köra) för att torska.

https://lagen.nu/1951:649#P4

bra text, tack.. MEN,,,, rent teoretiskt så tolkar jag detta som att man alkoholberusad över gränsen, FÅR sätta nyckeln i tändningslåset på sin MC, låsa upp låset & leda hojen iväg.

Men det får man inte, finns många som vart av med körkortet på den exakta vägen

O det göres inte skillnad på bil/MC/traktor m.m smile

Supraman
2 300 Inlägg
26 maj 2012
Mitt råd är att gå till polisen att prata om vad som hände och vad som finns att göra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök