2546
Sök

Hur ställa in coils?

6 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#1
Håller på att montera coilovers på min bil, har bara monterat fram än så länge. Förhoppningsvis monteras de i bak i morgon.
Hur justerar man in coilsen så bilen blir lika hög höger och vänster? Mäter man på fjäderbenet eller mäter man från marken upp till skärmkant?

MVH Patrik

145 Inlägg
17 maj 2012
#2
jag mäter från där gängorna slutar


2 011 Inlägg
17 maj 2012
#3
Det borde bli rätt att mäta från gängorna, men på min egen kändes det inte rätt när jag använde bilen. Bilen kändes lite konstig. Justerade om dem och mätte då från skärmkant till fälg kantens ovansida. Visade det som exempel 7 cm till fälgkant höger fram och 7,6 vänster fram, så skuvade jag ner dämparen 6 mm vänster fram.

Bilen kändes perfekt efter det. Kan ej svara på varför eftersom mäta själva dämparna, så borde det bli 100% pga ett chassi/skärm osv kan sitta lite snett på bilen.

På min blev det alla fall kanon när bilen är jämn fram och vise versa bak.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 maj 2012
#4
Mät från centrum fälg till skärmkanten, det gjorde jag big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

6 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#5
Clintan66 skrev:
Det borde bli rätt att mäta från gängorna, men på min egen kändes det inte rätt när jag använde bilen. Bilen kändes lite konstig. Justerade om dem och mätte då från skärmkant till fälg kantens ovansida. Visade det som exempel 7 cm till fälgkant höger fram och 7,6 vänster fram, så skuvade jag ner dämparen 6 mm vänster fram.

Bilen kändes perfekt efter det. Kan ej svara på varför eftersom mäta själva dämparna, så borde det bli 100% pga ett chassi/skärm osv kan sitta lite snett på bilen.

På min blev det alla fall kanon när bilen är jämn fram och vise versa bak.

Jo, det där med att bilen kan var sned har jag tidigare hört. Därför ställde jag frågan hur det görs ute i landet:). Har ställt in på mm när med mätning på stötdämparen men ändå olika mått från marken upp till skärmkant. Iofs hade bilen olika mått innan sänkningen. Dessutom lägre på förarsidan där en ny fjäder varit monterad sedan några år sedan. Så om rätt fjäder blev monterad så stämmer det kanske inte att bilar sjunker ihop efter några år och mil?

82 Inlägg
18 maj 2012
#6
Man ställe bilen på 4st vågar och väger in den korekt.


96 Inlägg
18 maj 2012
#7
Bara o sänka dom längst ner o köra!


6 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#8
Phant0m2006 skrev:
Man ställe bilen på 4st vågar och väger in den korekt.

Me deller utan förare?

6 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#9
anhest skrev:
Bara o sänka dom längst ner o köra!

Fast, då kan jag inte köra....

500 Inlägg
18 maj 2012
#10
Evergreen skrev:
Phant0m2006 skrev:
Man ställe bilen på 4st vågar och väger in den korekt.

Me deller utan förare?

Med förare


96 Inlägg
19 maj 2012
#11
Evergreen skrev:
anhest skrev:
Bara o sänka dom längst ner o köra!

Fast, då kan jag inte köra....

Jodå, du lär dig med tiden. Bara att ta det lugnt!


378 Inlägg
19 maj 2012
#12
Har likadant på min passat. Stämmer inte riktigt fram. Den är ca. 2cm högre på vänster sida. EXTREMT störigt!!
Kan inte skruva ner mer på vänstra sidan för då börjar den knaka och knirra i höger sida. Pga. mer belastning..

Just nu är båda colisar exakt lika ställda. Ändå är bilen högre på vänster sida "/

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 maj 2012
#13
anhest skrev:
Evergreen skrev:
anhest skrev:
Bara o sänka dom längst ner o köra!

Fast, då kan jag inte köra....

Jodå, du lär dig med tiden. Bara att ta det lugnt!

Vet inte vad du har för coils på din men om jag sänker mina max så är det ytterliggare minst tio cm till hmm
Kolla in mina (Subarun o 9-5an) o säg vilken som skulle bli körbar då lol lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök