ska driva dom 4a 5,25orna på stereon och sen 6,9orna på ett 120x2 slutsteg
Med de sakerna kommer basen och 6x9" tillsammans att överrösta övriga högtalare, det var ju så du inte ville ha det. Sedan kommer musiken att höras tydligt bakifrån istället för framifrån, frågan är om du vill ha så.
skit i 6*9orna och köp endast ett par högtalare och steg till de
Okej ska jag satsa på ett par diskanter ist ? som man kan "modda" in där framme någon stans ?
Drönirettab skrev:
Xytoo skrev:
ska driva dom 4a 5,25orna på stereon och sen 6,9orna på ett 120x2 slutsteg
Med de sakerna kommer basen och 6x9" tillsammans att överrösta övriga högtalare, det var ju så du inte ville ha det. Sedan kommer musiken att höras tydligt bakifrån istället för framifrån, frågan är om du vill ha så.
jag vill ha så det låter i hela bilen asså vill bara att ljudet ska vara renare och klarare än org volvo 740 högtalare och samtidigt känna att det dunkar i hela bilen, så man kanske kan få lite blickar när man höjer ^^
Om du nu kan tänka dig att "modda" in någonting så föreslår jag i så fall att du sätter 2 st 5,25" i vardera framdörr och låter steget driva dem, då skippar du alltså 6x9" (som CHEEVA skrev).
Om du nu kan tänka dig att "modda" in någonting så föreslår jag i så fall att du sätter 2 st 5,25" i vardera framdörr och låter steget driva dem, då skippar du alltså 6x9" (som CHEEVA skrev).
Vad heter steget som ger ut 2x120W ?
men tanken va ju att sätta 5,25 i varje dörr dvs 2 bak och 2fram
okej blir väll att skippa dom
jag har ingen aning faktiskt hitta bara ett gammalt hemma tror det va 2X120 annars va det 2X100 inte säker där
men 5,25orna ligger ju bara på 27rms watt och stereon ger ju 4X50watt ? borde ju orka driva 4 stycken 5,25or som behöver 4X27watt ?
Den effekt som anges på en bilstereo är ofta maxeffekten, dvs med mycket distorsion (förvrängt, dåligt ljud). Gissningsvis ger stereon ut typ 4x20 W med "någorlunda bra" ljud.
Man kan väl säga som så att om du även har 6x9" i skuffen och driver dem med slutsteg, sedan får stereon driva övriga högtalare, då kommer det att dunka och det hörs kanske en del utanför bilen (imponeringsfaktor). I mitt tycke är det dock inte speciellt bra ljud, dels för att basen överröstar musiken och dels för att musiken hörs tydligt bakifrån.
Men så tycker ju jag, det är din smak som gäller naturligtvis.
Den effekt som anges på en bilstereo är ofta maxeffekten, dvs med mycket distorsion (förvrängt, dåligt ljud). Gissningsvis ger stereon ut typ 4x20 W med "någorlunda bra" ljud.
Man kan väl säga som så att om du även har 6x9" i skuffen och driver dem med slutsteg, sedan får stereon driva övriga högtalare, då kommer det att dunka och det hörs kanske en del utanför bilen (imponeringsfaktor). I mitt tycke är det dock inte speciellt bra ljud, dels för att basen överröstar musiken och dels för att musiken hörs tydligt bakifrån.
Men så tycker ju jag, det är din smak som gäller naturligtvis.
Aha men om vi säger såhär att jag skippar 6,9orna och bara sätter 5,25or dörrarna (dvs 4stycken) och sen den 12an i bagaget ? då dunkar det där bak och jag får bra ljud där fram eller ?
Att baslådan är aktiv innebär att slutsteget sitter färdigmonterat på lådan, man behöver alltså inte köpa ett separat steg för att driva basen.
Jag tror att om du sätter dubbla 5,25" i framdörrarna och driver dem med slutsteg så kommer det att dunka från basen och framhögtalarna kan återge litegrann "snärtdunk" samtidigt som musiken hörs tydligt och starkt framifrån. Viktigt är dock monteringen av framhögtalarna, de måste sitta riktigt tätt och stabilt monterat i dörrarna för att spela ordentligt.
Att baslådan är aktiv innebär att slutsteget sitter färdigmonterat på lådan, man behöver alltså inte köpa ett separat steg för att driva basen.
Jag tror att om du sätter dubbla 5,25" i framdörrarna och driver dem med slutsteg så kommer det att dunka från basen och framhögtalarna kan återge litegrann "snärtdunk" samtidigt som musiken hörs tydligt och starkt framifrån. Viktigt är dock monteringen av framhögtalarna, de måste sitta riktigt tätt och stabilt monterat i dörrarna för att spela ordentligt.
jo det vet jag, men mena att han inte har slutsteg till dom vanliga högtalarna en passiv bas måste man ha slutsteg till så mycket vet jag faktiskt
Okej tack ! då blir det att ta bort 6,9orna från beställningen och sen tänka på monteringen
men hur ska jag koppla steget till 5,25orna ? det är ju ett 2x100 (120) watts slutsteg och högtalarna tål bara 27rmswatt ? och är 4a stycken
Om steget inte är väldigt gammalt (80-tal - tidigt 90-tal), så borde det klara av att driva en last på 2ohm i stereo. Så då kopplar du bara in dem parallellt, d.v.s två högtalare per kanal.
Var inte meningen att "dumförklara", jag missförstod nog dig där.
Om ditt slutsteg tål 2 Ohms belastning, vilket i princip alla steg gör, så kopplar du in två högtalare parallellt med varandra på varsin kanal. Att steget verkar kunna ge ut mer effekt än vad högtalarna tål gör inte så mycket om du bara ställer in stegets gainkontroll på rätt sätt.
Om steget inte är väldigt gammalt (80-tal - tidigt 90-tal), så borde det klara av att driva en last på 2ohm i stereo. Så då kopplar du bara in dem parallellt, d.v.s två högtalare per kanal.
okej tack får väll testa det tack för alla svar ! återkommer om det skulle bli något problem
Drönirettab skrev:
Var inte meningen att "dumförklara", jag missförstod nog dig där.
Om ditt slutsteg tål 2 Ohms belastning, vilket i princip alla steg gör, så kopplar du in två högtalare parallellt med varandra på varsin kanal. Att steget verkar kunna ge ut mer effekt än vad högtalarna tål gör inte så mycket om du bara ställer in stegets gainkontroll på rätt sätt.
nej då det är lugnt är helt ny på billjud så förstår dig där