2925
Sök

Väldigt höga varv i 110km/h på min 318is E36

16 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt en Bmw 318is E36 -93 som andra bil, och när ja körde hem o låg på E4an så höll jag mellan 100-110 km/h på 5ans växel, då varvade bilen 4000varv... Tyckte de kändes högt, de är väl inte normalt.
Va kan de va för fel?

Mvh Rocen smile

2 848 Inlägg
20 maj 2012
#2
Rocen skrev:
Jag har precis köpt en Bmw 318is E36 -93 som andra bil, och när ja körde hem o låg på E4an så höll jag mellan 100-110 km/h på 5ans växel, då varvade bilen 4000varv... Tyckte de kändes högt, de är väl inte normalt.
Va kan de va för fel?

Mvh Rocen smile

Säker på att du hade femman i då så det inte var trean?
Nåt med växellänkaget troligen så du aldrig får in femman.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
20 maj 2012
#3
Dom är ganska lågväxlade, så det är nog inget fel.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

6 635 Inlägg
20 maj 2012
#4
Finns flera svar

1. Det ska vara så
2. Kopplingen slirar sjukt mycket
3. Felaktig låda/slutväxel

De/Dem

164 Inlägg
20 maj 2012
#5
I och med att det är en så liten motor utan turbo så måste den ju varva mycket mer för att komma upp i samma fart som tillexempel en 2.5l. 4000 varv låter ganska normalt tycker jag men å andra sidan så har jag aldrig kört en bil med så liten motor eller någon bmw i huvudtaget så jag har ingen aning om utväxlingen i växellådan och bakaxeln.

Om kopplingen slirar så är det klart den varvar mycket också men man märker verkligen tydligt när koppling slirar. Om du kör i jämn fart och sen stampar gasen med fyrans växel i, eller kör hårt i en uppförs backe och sen märker att bilen börjar varva mer men bilen går inte fortare, då slirar den. Man känner och hör när det händer.
Senast redigerat av Rake (20 maj 2012)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 maj 2012
#6
Det är FÖR MYCKET! Dom ska ligga 3000varv vid 103km/h så du har förmodligen annan diff.
Låter som 4,44 från en automat...
http://translate.google.se/translate?hl … Ratios.htm
Senast redigerat av Grabber (20 maj 2012)


16 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#7
Kopplingen känns väldigt bra faktiskt och är helt 100 på att det var 5ans växel då jag testade att lägga i 3an.
Men ska kolla upp diffen om de finns nån beteckning på den, de låter ju rimligt som "Grabber" säger

1 365 Inlägg
21 maj 2012
#8
Även en 316 är långt ifrån de varven i samma hastighet så det är inte så orginal. Men har någon använt kärran till konbanekörning så är det inte omöjligt att man byter utväxling i diffen som grabber säger. Eller byter diff helt


1 224 Inlägg
21 maj 2012
#9
Låter lite högt för 316, har för mig att det ska ligga på ca 3000 varv vid 100 ungefär.

5000 varv vid 140 med mazda 323 1.3

Där har vi grejer wink

i-vtec Do you?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 maj 2012
#10
Rocen skrev:
Kopplingen känns väldigt bra faktiskt och är helt 100 på att det var 5ans växel då jag testade att lägga i 3an.
Men ska kolla upp diffen om de finns nån beteckning på den, de låter ju rimligt som "Grabber" säger

Det ska finnas en metall bricka på diffen som sitter på en av skruvarna.
Annars 1 kardan varv ska ge ca 4,5 axel varv.


1 062 Inlägg
21 maj 2012
#11
Om man vill ha en ruskigt tung slutväxel på sin E36, vad ska man kika efter då?

M.V.H.



Sök