3130
Sök

Det knackar när jag bromsar!??

(none)
1 725 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
idag när jag åkte till jobbet märkte jag ett knackljud, ett knack när jag bromsade, lät som det kom nånstans högerframifrån. knacken/klonkandet komme när jag bromsar. bromsar jag igen låter ingenting, däremot om jag gasar så kommer samnma ljud igen. om jag bromsar efter att ha gasat så knackar det till igen.
vad skulle det kunna vara?   Har en Saab 9-3!

Tack på förnad

MVH/(

--Lev i går som det vore i morgon--

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 september 2006
knackar det mer när du svänger åt något håll?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

557 Inlägg
20 september 2006
Låter nästan som om en drivknut är påväg att gå sönder hmm

//Jerry

(none)
1 725 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
Jag vet inte om det är en drivknut till 100%. För inte såå mycket när man svänger nä. Men om det ej är en drivknut, vad kan det vara då?

Tack på förhand!

MVH /(

151 Inlägg
30 september 2006
Skulle kunna vara fjädern på fjäderbenet som rör sig lite, särskilt om det är ett ljud med lite "eko". Inte helt ovanligt på bilar generellt.
/Mats S

personbilstekniker
147 Inlägg
1 oktober 2006
Jag vet att detta kan låta lite långsökt men det är faktiskt inget ovanligt. Knackande ljud ifrån fram hjulen kan vara att drivaxlarn som glider i navet, låter främst vid motorbromsning och gaspådrag dvs när du motorbromsar knackar det till nästan knarrar llite när du sedan direkt efter gasar på lite knarrar det igen och så vidare. Har bilen varit inne på verkstad? Saab tror jag har limmade drivaxlar från fabrik men om verkstaden har gjort något så att dom har tagit bort drivaxlen så kan det vara det.
Och som "msjoholm" påpekade att fjäderbenet rör på sig är inte heller helt ovanligt.

41 Inlägg
1 oktober 2006
Hade samma symptom i min 900 (-94) och det var glapp i drivknuten. Tag tag i drivaxeln och känn om det är glapp där.

(none)
1 725 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
Tackar för svaren.. ska kolla upp detta på en verkstad smile !

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
3 oktober 2006
hade nåt liknande på min fram.. bytte styrlad så försvann de.. men jag har ju lite äldre bil.. tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Sök