Kikade i SFROs bygghandbok och såhär står det om etanolkonvertering
"Att köra på etanol, eller snarare E85, som är en blandning av 85% etanol och 15% bensin har blivit populärt. Etanolen kan framställas av lite olika varor men i stort sett alltid räknas det som förnyelsebart bränsle och ger inte samma nettotillskott av koldioxid i atmosfären som fossila bränslen (bensin, etc). En av fördelarna med etanol som bränsle är också att det är förhållandevis lätt att få en bensinmotor att fungera med sprit i tanken.
Reglerna som styr etanolkonvertering av bilar för etanoldrift kom i mitten av 2008. Reglerna skiljer sig åt för "vanliga" bilar och för amatörbyggt/ombyggt fordon.
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Det finns 2 huvudvarianter på laglig konvertering. Den ena är att man använder en typgodkänd konverteringssats, den andra varianten är att man själv sätter ihop en sats enligt vissa krav. Den första varianten kräver ingen djupare förklaring men variant två är värd att reda ut i detalj.
Kraven för en "egen" konvertering skiljer sig åt beroende på årsmodell. Om bilen är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare, så måste avgasutsläppen provas enligt ett EG-direktiv (70/220/EEG)
Dessutom skall en OBD-kontroll göras. OBD betyder On Board Diagnostic och är ett system som alla moderna bilar måste ha, med ett standardiserat uttag för kontroll av motorns styrsystem.
Därtill ska ett intyg följa, som styrker att materialet i bilen tål bränslet samt ett jämförande effektprov. Dessa prover är dyra och krångliga och för de flesta privatpersoner knappast möjligt att bekosta.
Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993, är det betydligt enklare. Inget speciellt avgasprov behövs utan det räcker att bilen klarar avgastestet som normalt sett görs vid kontrollbesiktningen.
Det finns ändå en del tekniska krav att ta hänsyn till:
* om bilen är "bränsleflexibel", alltså kan köras på både bensin och E85, så måste bilen själv anpassa sig till bränslet - det får inte krävas någon manuell justering.
* konverteringen får inte påverka diagnossystemet (OBD-systemet)
* motoreffekten får inte ändras med mer än 5%
* man får inte manipulera sensorsignaler utanför styrdatorn - alltså inte använda ett "piggybacksystem"
* om bilen bara kan köras med E85 ska den märkas med en skylt, och den ska inte behöva manuell justering av bränslestyrningen för att fungera.
* bränslesystemet (tank, ledningar, etc.) ska tåla etanol, så att inga läckage uppstår.
Reglerna ger alltså ganska stora möjligheter till "hemkonvertering" av äldre bilar. Man får då byta det som behövs för att klara omställningen till E85, även motorns styrdator, faktiskt. Men det gäller förstås att man justerar in allt så väl att man klarar avgastestet hos Besiktningsorganet.
Man får inte heller byta mer än vad som krävs, det är till exempel inte okej att överladda en sugmotor, alltså att i efterhand montera turbo eller kompressor.
OMBYGGT OCH AMATÖRBYGGT FORDON
Ombyggt och amatörbyggt fordon har betydligt enklare regler. Oavsett årsmodell är det egentligen bara två saker att hålla reda på. Motorn ska klara avgasprovet motsvarande en vanlig kontrollbesiktning, och bränslesystemet ska tåla etanolen.
Visserligen får man fortfarande ändra motorn så mycket som krävs för att klara bränslebytet (om bilen inte är så gammal - 1975 eller äldre - att ingen avgascertifiering gäller), men det finns ingen begränsning när det gäller hur ny bil man får konvertera själv. Men ju nyare bil man bygger på, desto svårare är det förstås att ersätta original motorstyrning med eftermarknadsdelar, eftersom systemen är mer och mer integrerade"