3530
Sök

Etanolkonvertera bil äldre än -93. !TILLÄGGSFRÅGA GÄLLANDE SLANG!

57 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Undrar om någon har koll på vad som gäller om man vill etanolkonvertera sin bil. Bilen ifråga är volvo 244 -88.
Har läst att för bilar äldre än -93 med en icke typgodkänd konverterins sats ska ha intyg på att bränsleslangarna tål spriten och ett bromspapper på motoreffekten. 

Min egentliga fråga lyder : kan man byta sprut? Det borde ju gå som "icke typgodkänd konverterings sats", eller?

Kan ni inte svara på frågan så svara med vad som helst annat än " testa google ".

Med vänlig hälsning, David!
Senast redigerat av WunderBara_David (7 juni 2012)

1 316 Inlägg
28 maj 2012
#2
Bara att konvertera och köra det....?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

57 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#3
Volvofarfar skrev:
Bara att konvertera och köra det....?

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 maj 2012
#4
en fråga bara varför vill man äns köra etanol? drar mer soppa än med bensin så kostnaden per mil är typ den samma. sen måste man va extra noga med och byta motoroljan och filter oftare än vanligt. pga etanolen bryter ner oljan.


7 275 Inlägg
28 maj 2012
#5
MrEricsson skrev:
en fråga bara varför vill man äns köra etanol? drar mer soppa än med bensin så kostnaden per mil är typ den samma. sen måste man va extra noga med och byta motoroljan och filter oftare än vanligt. pga etanolen bryter ner oljan.

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 maj 2012
#6
Brains skrev:
MrEricsson skrev:
en fråga bara varför vill man äns köra etanol? drar mer soppa än med bensin så kostnaden per mil är typ den samma. sen måste man va extra noga med och byta motoroljan och filter oftare än vanligt. pga etanolen bryter ner oljan.

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.

hur kan mil kostnaden sjunka om den måste dricka 30% mer än den gjorde med bensin? spec när de kostar nästan 10 kr litern och tanka och soppan bara 14 kr

för mig är de nästan samma pengar och lite till och med att man måste serva oftare än man igentligen hade behövt


7 275 Inlägg
28 maj 2012
#7
MrEricsson skrev:
Brains skrev:
MrEricsson skrev:
en fråga bara varför vill man äns köra etanol? drar mer soppa än med bensin så kostnaden per mil är typ den samma. sen måste man va extra noga med och byta motoroljan och filter oftare än vanligt. pga etanolen bryter ner oljan.

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.

hur kan mil kostnaden sjunka om den måste dricka 30% mer än den gjorde med bensin? spec när de kostar nästan 10 kr litern och tanka och soppan bara 14 kr

för mig är de nästan samma pengar och lite till och med att man måste serva oftare än man igentligen hade behövt

Det är inte säkert att den behöver dra 30% mer just för att man kan kräma ur lite mer effekt och i sin tur behöver man gasa lite mindre.
Men visst drar det mer...
Sen kostar bensinen närmare 15kr så det är 50% mer än e85 för 10kr.

Visst att man lär serva lite oftare men nu gäller det en 240 så olja och filter behöver man inte ge många kronor för.

Hade det gällt en bil där man söker effekt så är mitt svar, E85 är racebränsle direkt från macken.


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#8
MrEricsson skrev:
Brains skrev:
MrEricsson skrev:
en fråga bara varför vill man äns köra etanol? drar mer soppa än med bensin så kostnaden per mil är typ den samma. sen måste man va extra noga med och byta motoroljan och filter oftare än vanligt. pga etanolen bryter ner oljan.

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.

hur kan mil kostnaden sjunka om den måste dricka 30% mer än den gjorde med bensin? spec när de kostar nästan 10 kr litern och tanka och soppan bara 14 kr

för mig är de nästan samma pengar och lite till och med att man måste serva oftare än man igentligen hade behövt

Hmm, du får gärna dela med dig av var du tankar bensin för 14:-/liter neutral
JETs (som oftast ligger lägst) dagspriser ligger på 14.88:-/L för 95okt o 9.49:-/L för E85.
Min 9-3a drog innan konv 0.87 L/mil o efter så drog den 1.1 L/mil.
Ganska överkomligt tycker jag wink .
O sen att jag fick närmare 100 kusar till på köpet var ju ingen nackdel big_smile  big_smile

Enligt min uträkning blir det:
12.95:-/mil för 95 okt (0.87x14.88) och
10.44:-/mil för E85 (1.1*9.49)
Ser man till att man kör 2000 mil/år o sen byter olja (kostnad för oljebyte 350 spänn) en gång extra så bli ju besparingen 4670:-/år
21580:- för E85 med 2 oljebyte.
26250:- för 95 okt 1 oljebyte.
Så säga att man inte tjänar på  det är ju liiite fel tycker jag wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 365 Inlägg
28 maj 2012
#9
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.


WunderBara_David skrev:
Volvofarfar skrev:
Bara att konvertera och köra det....?

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.


274 Inlägg
28 maj 2012
#10
Aerocombi skrev:
MrEricsson skrev:
Brains skrev:

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.

hur kan mil kostnaden sjunka om den måste dricka 30% mer än den gjorde med bensin? spec när de kostar nästan 10 kr litern och tanka och soppan bara 14 kr

för mig är de nästan samma pengar och lite till och med att man måste serva oftare än man igentligen hade behövt

Hmm, du får gärna dela med dig av var du tankar bensin för 14:-/liter neutral
JETs (som oftast ligger lägst) dagspriser ligger på 14.88:-/L för 95okt o 9.49:-/L för E85.
Min 9-3a drog innan konv 0.87 L/mil o efter så drog den 1.1 L/mil.
Ganska överkomligt tycker jag wink .
O sen att jag fick närmare 100 kusar till på köpet var ju ingen nackdel big_smile  big_smile

Enligt min uträkning blir det:
12.95:-/mil för 95 okt (0.87x14.88) och
10.44:-/mil för E85 (1.1*9.49)
Ser man till att man kör 2000 mil/år o sen byter olja (kostnad för oljebyte 350 spänn) en gång extra så bli ju besparingen 4670:-/år
21580:- för E85 med 2 oljebyte.
26250:- för 95 okt 1 oljebyte.
Så säga att man inte tjänar på  det är ju liiite fel tycker jag wink

Håller med!   med dagen priser så är det jue billigare att köra på etanol än bensin!
dock för 2-3 år sen så var det fan billigare att fortsätta köra på 95 smile

57 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#11
Richtenb skrev:
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.


WunderBara_David skrev:
Volvofarfar skrev:
Bara att konvertera och köra det....?

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.


Finns bromsbänk hoss maxxtuning nära borås för 1500 kr eller något. Effekten fick öka max 5% å de får du svart på vitt att den INTE gör. Ska dom tvunget köra i en bromsbänk för 100 000 kr så får dom motivera de o sen betala själva.

1 365 Inlägg
28 maj 2012
#12
Nja jag blir gärna motbevisad men vad jag förstod så kör de på olika laster och mäter utsläpp, dvs inte en bänk som mäter effekten utan mer utsläpp på olika varvtal som man sedan får intyg på. Detta körs under flera timmar och det är därför det blir så dyrt.


WunderBara_David skrev:
Richtenb skrev:
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.


WunderBara_David skrev:

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.


Finns bromsbänk hoss maxxtuning nära borås för 1500 kr eller något. Effekten fick öka max 5% å de får du svart på vitt att den INTE gör. Ska dom tvunget köra i en bromsbänk för 100 000 kr så får dom motivera de o sen betala själva.


KHRacing
28 maj 2012
#13
Richtenb skrev:
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.


WunderBara_David skrev:
Volvofarfar skrev:
Bara att konvertera och köra det....?

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.


En bromsning i 3-delar kostar en 1000-lapp med godkänt intyg på TS-Motor i Åstorp

tillkommer såklart om det skall justeras.

1 365 Inlägg
28 maj 2012
#14
har du etanol status på din bil med ett sådant intyg? dvs lägre skatt samt att det finns inskrivet på bilprovningen?Isåfall är det galet bra. Jag hoppas verkligen att ni har rätt men ovanstående var det svaret jag fick när jag ringde runt en massa.


KHRacing skrev:
Richtenb skrev:
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.


WunderBara_David skrev:

Mjo, men jag vill få igenom bilen lagligt med ett annat sprut så jag slipper framtida diskussioner på besiktning.


En bromsning i 3-delar kostar en 1000-lapp med godkänt intyg på TS-Motor i Åstorp

tillkommer såklart om det skall justeras.


57 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#15
Richtenb skrev:
har du etanol status på din bil med ett sådant intyg? dvs lägre skatt samt att det finns inskrivet på bilprovningen?Isåfall är det galet bra. Jag hoppas verkligen att ni har rätt men ovanstående var det svaret jag fick när jag ringde runt en massa.


KHRacing skrev:
Richtenb skrev:
Hej det är tyvärr omöjligt vad jag vet. undersökte nämligen saken själv. Du måste köra bilen i bormsbänk som kostar närmare 100 000 i tyskland för att kunna få igenom en icke typgodkänd konvertering. Man måste älska Sverige som gör allt så jävla svårt.




En bromsning i 3-delar kostar en 1000-lapp med godkänt intyg på TS-Motor i Åstorp

tillkommer såklart om det skall justeras.


om dom ska ha sådant avgas intyg som du snackar om så hoppas jag verkligen att det blir "etanol status" med lite lägre skatt å sånt bös. annars så har jag bara hittat att man ska ha intyg på att effekten inte överstiger orginal bortsett från 5%. sedan mäter dom ju såklart avgasvärdena på besiktningen som med alla andra bilar.

grymt pris på TS-Motor! synd att det är lite långt å köra... vad är det för intyg dom ger då? jag vill ju bara visa att effekten inte skenar iväg.

1 365 Inlägg
28 maj 2012
#16
Ja då blir det etanol status, dvs mycket lägre skatt. Jag skulle gärna hitta nåt billigt sätt också, men jag är tveksam om det finns. Om inte någon verkligen har lyckats regbesikta sin bil med intyg från t.ex. TS motor? Men jag är  säker på att höjdaren jag snackade med sa att man måste ha intyg på alla avgasutsläpp i hela registret och ja det blir ju i praktiken omöjligt om man inte skiter pengar...


57 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#17
jag nöjer mig med att få igenom bilen med annat sprut och e85 i tanken utan etanol statusen då, hehe.

1 365 Inlägg
28 maj 2012
#18
Japp den stilen kör jag också med smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 maj 2012
#19
Aerocombi skrev:
MrEricsson skrev:
Brains skrev:

Man får en högre effekt, mer lättillgänglig än 98 oktan och milkostnaden sjunker.

hur kan mil kostnaden sjunka om den måste dricka 30% mer än den gjorde med bensin? spec när de kostar nästan 10 kr litern och tanka och soppan bara 14 kr

för mig är de nästan samma pengar och lite till och med att man måste serva oftare än man igentligen hade behövt

Hmm, du får gärna dela med dig av var du tankar bensin för 14:-/liter neutral
JETs (som oftast ligger lägst) dagspriser ligger på 14.88:-/L för 95okt o 9.49:-/L för E85.
Min 9-3a drog innan konv 0.87 L/mil o efter så drog den 1.1 L/mil.
Ganska överkomligt tycker jag wink .
O sen att jag fick närmare 100 kusar till på köpet var ju ingen nackdel big_smile  big_smile

Enligt min uträkning blir det:
12.95:-/mil för 95 okt (0.87x14.88) och
10.44:-/mil för E85 (1.1*9.49)
Ser man till att man kör 2000 mil/år o sen byter olja (kostnad för oljebyte 350 spänn) en gång extra så bli ju besparingen 4670:-/år
21580:- för E85 med 2 oljebyte.
26250:- för 95 okt 1 oljebyte.
Så säga att man inte tjänar på  det är ju liiite fel tycker jag wink

Nejdå..det är helt rätt att säga att man inte tjänar på det då man SPARAR (dvs lägger ut mindre pengar).
Tjänar pengar gör man ju via att arbeta osv.....inte att lägga ut mindre pengar, då SPARAR man wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

German Engineering
9 083 Inlägg
28 maj 2012
#20
Kikade i SFROs bygghandbok och såhär står det om etanolkonvertering smile

"Att köra på etanol, eller snarare E85, som är en blandning av 85% etanol och 15% bensin har blivit populärt. Etanolen kan framställas av lite olika varor men i stort sett alltid räknas det som förnyelsebart bränsle och ger inte samma nettotillskott av koldioxid i atmosfären som fossila bränslen (bensin, etc). En av fördelarna med etanol som bränsle är också att det är förhållandevis lätt att få en bensinmotor att fungera med sprit i tanken.

Reglerna som styr etanolkonvertering av bilar för etanoldrift kom i mitten av 2008. Reglerna skiljer sig åt för "vanliga" bilar och för amatörbyggt/ombyggt fordon.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Det finns 2 huvudvarianter på laglig konvertering. Den ena är att man använder en typgodkänd konverteringssats, den andra varianten är att man själv sätter ihop en sats enligt vissa krav. Den första varianten kräver ingen djupare förklaring men variant två är värd att reda ut i detalj.

Kraven för en "egen" konvertering skiljer sig åt beroende på årsmodell. Om bilen är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare, så måste avgasutsläppen provas enligt ett EG-direktiv (70/220/EEG)

Dessutom skall en OBD-kontroll göras. OBD betyder On Board Diagnostic och är ett system som alla moderna bilar måste ha, med ett standardiserat uttag för kontroll av motorns styrsystem.

Därtill ska ett intyg följa, som styrker att materialet i bilen tål bränslet samt ett jämförande effektprov. Dessa prover är dyra och krångliga och för de flesta privatpersoner knappast möjligt att bekosta.

Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993, är det betydligt enklare. Inget speciellt avgasprov behövs utan det räcker att bilen klarar avgastestet som normalt sett görs vid kontrollbesiktningen.

Det finns ändå en del tekniska krav att ta hänsyn till:

*  om bilen är "bränsleflexibel", alltså kan köras på både bensin och E85, så måste bilen själv anpassa sig till bränslet - det får inte krävas någon manuell justering.

*  konverteringen får inte påverka diagnossystemet (OBD-systemet)

*  motoreffekten får inte ändras med mer än 5%

*  man får inte manipulera sensorsignaler utanför styrdatorn - alltså inte använda ett "piggybacksystem"

*  om bilen bara kan köras med E85 ska den märkas med en skylt, och den ska inte behöva manuell justering av bränslestyrningen för att fungera.

*  bränslesystemet (tank, ledningar, etc.) ska tåla etanol, så att inga läckage uppstår.

Reglerna ger alltså ganska stora möjligheter till "hemkonvertering" av äldre bilar. Man får då byta det som behövs för att klara omställningen till E85, även motorns styrdator, faktiskt. Men det gäller förstås att man justerar in allt så väl att man klarar avgastestet hos Besiktningsorganet.

Man får inte heller byta mer än vad som krävs, det är till exempel inte okej att överladda en sugmotor, alltså att i efterhand montera turbo eller kompressor.

OMBYGGT OCH AMATÖRBYGGT FORDON
Ombyggt och amatörbyggt fordon har betydligt enklare regler. Oavsett årsmodell är det egentligen bara två saker att hålla reda på. Motorn ska klara avgasprovet motsvarande en vanlig kontrollbesiktning, och bränslesystemet ska tåla etanolen.

Visserligen får man fortfarande ändra motorn så mycket som krävs för att klara bränslebytet (om bilen inte är så gammal - 1975 eller äldre - att ingen avgascertifiering gäller), men det finns ingen begränsning när det gäller hur ny bil man får konvertera själv. Men ju nyare bil man bygger på, desto svårare är det förstås att ersätta original motorstyrning med eftermarknadsdelar, eftersom systemen är mer och mer integrerade"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök