3316
Sök

Mac tråd

75 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Hejsan! Jag hittade ingen Mac tråd så jag tyckte vi kan starta en 

Jag ska köpa en Macbook pro och jag undrar om jag behöver något virus program till den? Eller om jag ska köra helt utan? Jag har hört att det inte finns några mac virus men är detta sant?   

Ni får även använda tråden till att fråga egna frågor  Det blir bättre om vi samlar upp alla små mactrådar om olika frågor om dem till en.  smile

347 Inlägg
30 maj 2012
P-O-N-T-U-S skrev:

Jag ska köpa en Macbook pro och jag undrar om jag behöver något virus program till den? Eller om jag ska köra helt utan? Jag har hört att det inte finns några mac virus men är detta sant?   

Ni får även använda tråden till att fråga egna frågor  Det blir bättre om vi samlar upp alla små mactrådar om olika frågor om dem till en.  smile

Nope är inte sant att det inte finns virus till mac. Var ett nyligen som faktiskt ganska många hade. En trojan om jag inte minns fel. Stod i gp hur man skulle rensa datorn från den.

Sen är väl allmänt ovanligt med virus idag både till PC och Mac. Hänger du på piratebay eller piratkopierar på annat sätt så måste du ha antivirus. Annars kan du köra utan både på pc o mac. Den enda reella risken som finns idag är att du installerar på program som gör saker på datorn som inte är så bra då gamla vanliga virus som sprider sig själva är utdöda numer. Det finns "skadlig" kod som kan nästla sig in i tredjeparts program men inget som kan ställa till med några direkta problem längre.

Själv har jag alltid kört utan aktivt antivirus sen slutet av 90-talet och scannar ibland men det är alltid tomt... Bara ställer till problem dom där (anti)virus-programmen om du frågar mig.

Så piratkopierar du är det antivirus som gäller oavsett operativ, känner du dig osäker är det antivirus som gäller eller vet du vad du sysslar med så skit i det. big_smile

347 Inlägg
30 maj 2012
P-O-N-T-U-S skrev:

Kolla runt så att du köper "rätt" modell av macbook också. är mycket hårdvarustrul på dom där burkarna och känner alltför många som fått ha sina på lagning. Eftersom det finns få modeller och dom har samma hårdvara väldigt länge så blir det extremt många som blir drabbade om tillverkaren tabbat sig. är tex grafikkortsproblem på en 13" variant av macbook där hela moderkortet fick bytas för att lösa problemet. Men Apple tog ju naturligtvis inte initiativet och påpekade problemet utan bara dom som själva påpekade problemet fick sin dator fixad...
Problemet var att skärmen emellanåt bara blev helt svart pga något fel i det inbyggda grafikkortet. Bara att hålla inne strömknappen och boota om...

Vet inte hur det är med de nya modellerna men somsagt historiskt har dom inte vart så bra vad gäller kvalité i hårdvaran.

75 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
tack för svaren smile

Sök