3954
Sök

Råd till batteribank (300A ljud)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
jahap just nu har jag:

2 st begagnade ( troligen trasiga ) torra batterier 70A st
1 st ganska nu startbatteri 90A
alla batterier i bagaget ihopkopplade med 50mm högkvalitetskoppar kabel
jordarna nära varandra i bra jordpunkter
140A org generator fram med org ganska grov kabel bak till batterier ( 50mm mellan motorblocket och chassit)
( 2 st kondensatorer 3,7F styck )

ljudet är spl dynamics 3500 monoblock 300A säkrning

problemet är att när bilen är igång så sjunker  volten för mycket vid spelning ( 14,4 till 12 på basslagen )


tanken är att uppgradera torra batterier med biltemans ( jag vet inte det bästa som finns ...) 90A AGM batterier
kommer det att hjälpa avsevärt?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/
någon som har någon erfarenhet av biltemans agm batterier?

anledning till bara 2 st batterier är budget..., men också utrymme...,
nuvarande torra batterier tar upp ca 32*21*17cm

( jag tänker ha kvar den fina startbatteriet då den är ganska ny, och jag har en huvudbrytare på den , så man kan spela en hel del musik med torra batterier , och sedan så har man alltid en backup, säkerhet att man kan köra hem bilen efteråt på org startbatteri, ifall något skulle gå på tok...)

sedan lite sidofråga...
en omvandlare som ger ut 13-14v, 100A, kopplad till 2 st torra batterier , och bilen avstängd, hur skulle batterier och bilen reagera med detta, ( och spela musik, demo...)

mer information ...
bilen i fråga är upp på garaget:    http://www.garaget.org/?car=270898

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Voodoo
1 444 Inlägg
29 maj 2012
#2
offfroad skrev:
jahap just nu har jag:

2 st begagnade ( troligen trasiga ) torra batterier 70A st
1 st ganska nu startbatteri 90A
alla batterier i bagaget ihopkopplade med 50mm högkvalitetskoppar kabel
jordarna nära varandra i bra jordpunkter
140A org generator fram med org ganska grov kabel bak till batterier ( 50mm mellan motorblocket och chassit)
( 2 st kondensatorer 3,7F styck )

ljudet är spl dynamics 3500 monoblock 300A säkrning

problemet är att när bilen är igång så sjunker  volten för mycket vid spelning ( 14,4 till 12 på basslagen )


tanken är att uppgradera torra batterier med biltemans ( jag vet inte det bästa som finns ...) 90A AGM batterier
kommer det att hjälpa avsevärt?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/
någon som har någon erfarenhet av biltemans agm batterier?

anledning till bara 2 st batterier är budget..., men också utrymme...,
nuvarande torra batterier tar upp ca 32*21*17cm

( jag tänker ha kvar den fina startbatteriet då den är ganska ny, och jag har en huvudbrytare på den , så man kan spela en hel del musik med torra batterier , och sedan så har man alltid en backup, säkerhet att man kan köra hem bilen efteråt på org startbatteri, ifall något skulle gå på tok...)

sedan lite sidofråga...
en omvandlare som ger ut 13-14v, 100A, kopplad till 2 st torra batterier , och bilen avstängd, hur skulle batterier och bilen reagera med detta, ( och spela musik, demo...)

mer information ...
bilen i fråga är upp på garaget:    http://www.garaget.org/?car=270898

ska du  köra olika batterier så skilj  start batteriet från de  2 andra om de är lika med  typ http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/

om bilen nu används dagligen
risken är att batterierna drar ut varandra
Senast redigerat av Stripz (29 maj 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
Stripz skrev:
offfroad skrev:
jahap just nu har jag:

2 st begagnade ( troligen trasiga ) torra batterier 70A st
1 st ganska nu startbatteri 90A
alla batterier i bagaget ihopkopplade med 50mm högkvalitetskoppar kabel
jordarna nära varandra i bra jordpunkter
140A org generator fram med org ganska grov kabel bak till batterier ( 50mm mellan motorblocket och chassit)
( 2 st kondensatorer 3,7F styck )

ljudet är spl dynamics 3500 monoblock 300A säkrning

problemet är att när bilen är igång så sjunker  volten för mycket vid spelning ( 14,4 till 12 på basslagen )


tanken är att uppgradera torra batterier med biltemans ( jag vet inte det bästa som finns ...) 90A AGM batterier
kommer det att hjälpa avsevärt?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/
någon som har någon erfarenhet av biltemans agm batterier?

anledning till bara 2 st batterier är budget..., men också utrymme...,
nuvarande torra batterier tar upp ca 32*21*17cm

( jag tänker ha kvar den fina startbatteriet då den är ganska ny, och jag har en huvudbrytare på den , så man kan spela en hel del musik med torra batterier , och sedan så har man alltid en backup, säkerhet att man kan köra hem bilen efteråt på org startbatteri, ifall något skulle gå på tok...)

sedan lite sidofråga...
en omvandlare som ger ut 13-14v, 100A, kopplad till 2 st torra batterier , och bilen avstängd, hur skulle batterier och bilen reagera med detta, ( och spela musik, demo...)

mer information ...
bilen i fråga är upp på garaget:    http://www.garaget.org/?car=270898

ska du  köra olika batterier så skilj  start batteriet från de  2 andra om de är lika med  typ http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/

om bilen nu används dagligen
risken är att batterierna drar ut varandra

hmmmm , har inte sett automatiska skiljereläar förut
jap bilen är en vardagsbil, kör den till skolan varje dag..
men tänker på att det skulle vara nästan värt att koppla skiljereläat på tändningen, då det är bra att alla batterier samarbetar med att starta bilen..( stor diesel )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Voodoo
1 444 Inlägg
29 maj 2012
#4
offfroad skrev:
Stripz skrev:
offfroad skrev:
jahap just nu har jag:

2 st begagnade ( troligen trasiga ) torra batterier 70A st
1 st ganska nu startbatteri 90A
alla batterier i bagaget ihopkopplade med 50mm högkvalitetskoppar kabel
jordarna nära varandra i bra jordpunkter
140A org generator fram med org ganska grov kabel bak till batterier ( 50mm mellan motorblocket och chassit)
( 2 st kondensatorer 3,7F styck )

ljudet är spl dynamics 3500 monoblock 300A säkrning

problemet är att när bilen är igång så sjunker  volten för mycket vid spelning ( 14,4 till 12 på basslagen )


tanken är att uppgradera torra batterier med biltemans ( jag vet inte det bästa som finns ...) 90A AGM batterier
kommer det att hjälpa avsevärt?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/
någon som har någon erfarenhet av biltemans agm batterier?

anledning till bara 2 st batterier är budget..., men också utrymme...,
nuvarande torra batterier tar upp ca 32*21*17cm

( jag tänker ha kvar den fina startbatteriet då den är ganska ny, och jag har en huvudbrytare på den , så man kan spela en hel del musik med torra batterier , och sedan så har man alltid en backup, säkerhet att man kan köra hem bilen efteråt på org startbatteri, ifall något skulle gå på tok...)

sedan lite sidofråga...
en omvandlare som ger ut 13-14v, 100A, kopplad till 2 st torra batterier , och bilen avstängd, hur skulle batterier och bilen reagera med detta, ( och spela musik, demo...)

mer information ...
bilen i fråga är upp på garaget:    http://www.garaget.org/?car=270898

ska du  köra olika batterier så skilj  start batteriet från de  2 andra om de är lika med  typ http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/

om bilen nu används dagligen
risken är att batterierna drar ut varandra

hmmmm , har inte sett automatiska skiljereläar förut
jap bilen är en vardagsbil, kör den till skolan varje dag..
men tänker på att det skulle vara nästan värt att koppla skiljereläat på tändningen, då det är bra att alla batterier samarbetar med att starta bilen..( stor diesel )

jag har detta  skilje relä i min bil  uppgraderad generator   från 90 till 120A  och start batteri uppgraderad från 55 till 75A och ett  100A  till ljudet  mellan batterierna har jag skilje reläet och  bara start batteriet orkar  snurra motorn så gen  hinner ge  puls så startar skiljereläet och då får jag kraft från båda batterierna

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 juni 2012
#5
Varför ha ett skiljerelä över huvudtaget, Speciellt med tanke på att det är en vardagsbil..
Det gör ju ingen nytta alls. ENDA gången du har nytta av ett skiljerelä är då du spelar med bilen avslagen för att inte främre batteriet ska bli urdraget så att bilen inte går att starta...

Ovejävel!
261 Inlägg
1 juni 2012
#6
Nitromast

Idag har även jag lärt mig nåt nytt tack så mycke smile

Kör du så dör du!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#7
Nitromast skrev:
Varför ha ett skiljerelä över huvudtaget, Speciellt med tanke på att det är en vardagsbil..
Det gör ju ingen nytta alls. ENDA gången du har nytta av ett skiljerelä är då du spelar med bilen avslagen för att inte främre batteriet ska bli urdraget så att bilen inte går att starta...

kanske glömde nämna..

jag tänker just så..
att ha org startbatteri , och sedan 2 st torra batterier , och eftersom bilen är vardagsbil så hinner ju inte batterierna dra ut varandra ( har inte hänt än ), och ifall man ska spela länge så har jag en huvudbrytare på startbatteriet..,

då när man spelar länge så är startbatteriet bortkopplad och säker ifall något går åt skogen när man spelar musik med bilen avstängd

och resten av tiden så är alla batterier ihopkopplade ... ( hur länge kan det ta för batterier att dra ur varandra ? , och kan det skada ifall man har alla ihopkopplade ?? )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

21 761 Inlägg
1 juni 2012
#8
Batterierna drar inte automatiskt ur varandra bara för att de är av olika typer, det är bla skicket och laddstatus på batterierna som inverkar. Har man ett batteri som är i betydligt sämre skick än övriga, och att alla batterier är ihopkopplade, så försöker alla batterier utjämna skillnaden i vilospänning.

På så sätt dras de bättre batterierna ur litegran av det sämre, eftersom de bättre batterierna troligen har högre vilospänning. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
1 juni 2012
#9
är väll en smaksak.. jag har då monterat skiljerelä då jag vill stå på säkra sidan helt enkelt

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

60 Inlägg
3 juni 2012
#10
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 juni 2012
#11
SPLHell skrev:
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

60 Inlägg
3 juni 2012
#12
Nitromast skrev:
SPLHell skrev:
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

jaså, ja då borde det ju aldrig fungera för mig i princip, kan ladda upp en video om det så det behövs, men kan säga nu redan att det är inte amper timmar du ska kolla på, hade du kollat upp batteriet noggrannare så hade du förstått att den orkar driva hur fint som helst. Ingenting är lurt. Mitt block är också kopplad till 1 ohm, kör med Sonda 3.7F kond.

driver du ditt monoblock i 0.5ohm?
Senast redigerat av SPLHell (3 juni 2012)

7 276 Inlägg
3 juni 2012
#13
Nitromast skrev:
SPLHell skrev:
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

Amperetimmarna säger ingenting om hur pass snabbt den kan leverera amperen.
Bara för att den har liten kapacitet betyder inte det att den inte har en jävla fart med att lämna ut strömmen.


Det heter STEREO
893 Inlägg
3 juni 2012
#14
SPLHell skrev:
Nitromast skrev:
SPLHell skrev:
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

jaså, ja då borde det ju aldrig fungera för mig i princip, kan ladda upp en video om det så det behövs, men kan säga nu redan att det är inte amper timmar du ska kolla på, hade du kollat upp batteriet noggrannare så hade du förstått att den orkar driva hur fint som helst. Ingenting är lurt. Mitt block är också kopplad till 1 ohm, kör med Sonda 3.7F kond.

driver du ditt monoblock i 0.5ohm?

Satt 7st running bull som 2st 3500 tömde på 4-5minuter utan bilen igång dalade ganska fort. Med bilen igång var det aldrig några problem alls med dippande volt (visst det rasade 1volt i bas slagen men inte så farligt iaf) dock var de kopplade i 0.5ohm å drar då en hel del mer kräm

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

60 Inlägg
3 juni 2012
#15
Holst skrev:
SPLHell skrev:
Nitromast skrev:

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

jaså, ja då borde det ju aldrig fungera för mig i princip, kan ladda upp en video om det så det behövs, men kan säga nu redan att det är inte amper timmar du ska kolla på, hade du kollat upp batteriet noggrannare så hade du förstått att den orkar driva hur fint som helst. Ingenting är lurt. Mitt block är också kopplad till 1 ohm, kör med Sonda 3.7F kond.

driver du ditt monoblock i 0.5ohm?

Satt 7st running bull som 2st 3500 tömde på 4-5minuter utan bilen igång dalade ganska fort. Med bilen igång var det aldrig några problem alls med dippande volt (visst det rasade 1volt i bas slagen men inte så farligt iaf) dock var de kopplade i 0.5ohm å drar då en hel del mer kräm

mm, 2 sådana i 0.5 drar enormt med ström. Men det är 1 i frågan här iaf, och inte ens säkert hur han kopplat den.

Men visst han gör som han vill, men att köpa "billiga" flera batterier hjälper inte, blir bara onödigt dyrt nästan.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#16
ok , jag kör mitt steg i 0,5 ohm, och den drar ström!! ( stod som information på min bil på garaget )
( i tävling osv så slänger jag in en traktorbatteri på 170ah, som den lilla extra.. )

kinetic , optima osv kända märken kostar ju FÖ****** mycket
därför undrar jag ifall någon har testat biltemans agm, som kan med säkerhet säga att den är kass

att köra denna steget på 1 batteri utan problem, är något jag har lite svårt att tro på tyvärr ..

( försäljaren skojade inte när det stod : "OBS se till ha mycket ström till detta slutsteg" )

och jag har bara plats för 2 st extrabatterier ,  max mått ca 32*21*17cm, ( kan finna LITE mer utrymme )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 juni 2012
#17
SPLHell skrev:
Nitromast skrev:
SPLHell skrev:
Köp ett stort och bra batteri istället, det finns massor, bla från kinetik, fullriver, stinger.

Jag kör med exakt samma monoblock som dig, och med 1 fullriver HC65 AGM batteri. 300A säkring emellan, fungerar hur prima som helst.
Bilen igång med basen spelandes för fullt, 14.2-14.3v.

1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

jaså, ja då borde det ju aldrig fungera för mig i princip, kan ladda upp en video om det så det behövs, men kan säga nu redan att det är inte amper timmar du ska kolla på, hade du kollat upp batteriet noggrannare så hade du förstått att den orkar driva hur fint som helst. Ingenting är lurt. Mitt block är också kopplad till 1 ohm, kör med Sonda 3.7F kond.

driver du ditt monoblock i 0.5ohm?

Du har med andra ord en generator på nära 300A också då?
Att du sätter end kondning som inte ens är nära tillräcklig till ditt slutsteg är ju lite lustigt..
Tanken med att ha ett kraftigt slutsteg lär ju kunna vara att använda det.
Hur länge kan du spela, 5 min?
Tvivlar på att ditt batteri klarar att hålla 14V spänningen uppe...
Men lägg gärna upp en video som bevisar motsatsen

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 juni 2012
#18
offfroad skrev:
ok , jag kör mitt steg i 0,5 ohm, och den drar ström!! ( stod som information på min bil på garaget )
( i tävling osv så slänger jag in en traktorbatteri på 170ah, som den lilla extra.. )

kinetic , optima osv kända märken kostar ju FÖ****** mycket
därför undrar jag ifall någon har testat biltemans agm, som kan med säkerhet säga att den är kass

att köra denna steget på 1 batteri utan problem, är något jag har lite svårt att tro på tyvärr ..

( försäljaren skojade inte när det stod : "OBS se till ha mycket ström till detta slutsteg" )

och jag har bara plats för 2 st extrabatterier ,  max mått ca 32*21*17cm, ( kan finna LITE mer utrymme )

Nej biltemas AGM batterier är inte kassa. Men dom är inte lika bra som kinetic eller fullriver (som kanske är mest aktuellt i övrigt).

60 Inlägg
3 juni 2012
#19
Nitromast skrev:
SPLHell skrev:
Nitromast skrev:
1 65ah batteri på ett slutsteg med 3500Wrms? tongue Nejdu, nu tror jag nog allt något är lurt..

jaså, ja då borde det ju aldrig fungera för mig i princip, kan ladda upp en video om det så det behövs, men kan säga nu redan att det är inte amper timmar du ska kolla på, hade du kollat upp batteriet noggrannare så hade du förstått att den orkar driva hur fint som helst. Ingenting är lurt. Mitt block är också kopplad till 1 ohm, kör med Sonda 3.7F kond.

driver du ditt monoblock i 0.5ohm?

Du har med andra ord en generator på nära 300A också då?
Att du sätter end kondning som inte ens är nära tillräcklig till ditt slutsteg är ju lite lustigt..
Tanken med att ha ett kraftigt slutsteg lär ju kunna vara att använda det.
Hur länge kan du spela, 5 min?
Tvivlar på att ditt batteri klarar att hålla 14V spänningen uppe...
Men lägg gärna upp en video som bevisar motsatsen

Ok, jag lägger upp en video så fort jag får tid, ska försöka efter jobbet om inte annat.
Senast redigerat av SPLHell (3 juni 2012)

60 Inlägg
6 juni 2012
#20
Har regnat i 3 dagar, men lyckades snabbt filma i ett uppehåll.

Valde en låt på 320kb/s, är endast djupbas i den. Just på den låten och på min stereo, så är volym 19 HÖGT. Redan på 15 är det tillräckligt.

För er som inte vet så låter basen inte så verkligheten, kameran i telefonen hinner inte heller filma konens rörelse, vilket i videon så rör den sig knappt, kvaliten är långt ifrån bra. Huvudsaken är att volten syntes under spelandet.

Genomsnitt 14.1v, ca.

http://www.youtube.com/watch?v=i79Wp9lm5U0


Sök